Yeterlilik Kodu | TR0030009948 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Üsküdar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Altunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.uskudar.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Çocuk Gelişimi Programı, çocukların sağlıklı bir ortamda yaşayabilmeleri için eğitime ve danışmanlığa duyulan ihtiyacı karşılamak amacı ile kurulmuş bir ön lisans programıdır. Programın amacı, 0-18 yaş normal gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocukların gelişimini destekleyici eğitim programı ile bu alanda çocuğa, aileye ve topluma hizmet sunan tüm birimlere, ara eleman yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra, bu sınavdan aldıkları puana göre bu merkez tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. | |
Başarma Şartları | Toplam 120 AKTS kredisini, programda belirtildiği şekilde zorunlu ve seçmeli derslerden alarak, minimum 2.00 genel not ortalamasıyla tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak kazanır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve resmi okulların okul öncesi eğitim merkezlerinde anasınıflarında, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı gündüz bakım evleri/çocuk yuvaları/kreşlerde, Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, Hastanelerde çocuk kliniklerinin oyun odalarında çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030009948
Çocuk Gelişimi Programı, çocukların sağlıklı bir ortamda yaşayabilmeleri için eğitime ve danışmanlığa duyulan ihtiyacı karşılamak amacı ile kurulmuş bir ön lisans programıdır. Programın amacı, 0-18 yaş normal gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocukların gelişimini destekleyici eğitim programı ile bu alanda çocuğa, aileye ve topluma hizmet sunan tüm birimlere, ara eleman yetiştirmektir.
- Çocuğu tanır, çocukta kişilik ve benlik gelişimini takip eder, çocuklarda uyum ve davranış sorunlarının kaynaklarını tanır, çocukla ve çocuğun yakın çevresi ile etkili iletişim kurar, çocuğun tüm alanlarda gelişimini takip edecek bilgi, beceri ve yeterliliğe sahiptir.
- Özel gereksinimli çocuklar dahil tüm çocukların gelişimini izler.
- Çocukların gelişim ve öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesine destek olur.
- Çocuk hastalıklarını, acil durumlarda ilkyardım uygulamalarını bilir ve koruyucu sağlık önlemlerini uygular.
- Yeterli ve dengeli beslenmeyi bilir, gelişim dönemine uygun beslenme programı yapar.
- Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar.
- Okul öncesi eğitim kurumlarında ve özel eğitim programlarında eğitim planı hazırlar ve etkili öğretim yöntemlerini uygulamada sınıf öğretmenine destek olur.
- Okul Öncesi çocuklar ve özel gereksinimli çocuklar için oyun ve oyuncağın önemini bilir, etkili oyun ortamları oluşturur, çocuklar için eğitici araç gereç ve oyuncak tasarlar ve üretir.
- Çocuğun yaş grubuna uygun sanat ve drama etkinlikleri planlar ve uygular.
- Çocuklar için hazırlanan yayınları inceler, çocuklara yönelik medya yayınlarını takip eder.
- Mesleki sorumlulukların ve etik değerlerin farkındadır.
- Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı kullanır, bilgisayar destekli etkinlikleri kullanır.
- Atatürk İlke ve İnkılaplarına duyarlıdır, Türk Dilini etkili kullanabilir.
Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra, bu sınavdan aldıkları puana göre bu merkez tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve resmi okulların okul öncesi eğitim merkezlerinde anasınıflarında, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı gündüz bakım evleri/çocuk yuvaları/kreşlerde, Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, Hastanelerde çocuk kliniklerinin oyun odalarında çalışabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030009948 | |
Qualification Title | Çocuk Gelişimi Associate | |
Awarding Body | Uskudar University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.uskudar.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | . İdentify children, follow development of the personality and ego, identify couses of behavioral problems in children, cominicate with child and child s immediate environment effectively, have the knowledge, skills and competencies in all fields in development of a child. Monitoring children development including children with special needs. Will assist in identifying learning and developmental needs of children. Know child diseases, first aid practise, practise primary care aplications. Knows and monitoring adequate and balanced nutrition. Makes nutritions programme. Take action against child abuse and neglect, child rights and protection of children s rights and protection on the track and collaborate on applications. Pre-school education institutions and private training centers program applies and effective teaching methods will assist classroom teachers in practice. Know the importance of plat and toys for Preschool child and childiren with special needs. Tools for classroom management, educational toy, plans, and applies them. Plan and apply art and drama activities appropriate for children age. Follow, examine the events for children, children s literature and children s media publications. Aware of their responsibilities ethical values depend on the take responsibility. Apply Along with the required level of software use information and communication technologies, computer-aided activities. Be sensitive to the principles and reforms of Atatürk, the Turkish language. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | AA 4.00 90-100BA 3.50 85-89BB 3.00 80-84CB 2.50 75-79CC 2.00 70-74DC 1.50 65-69DD 1.00 60-64FD 0.50 50-59FF 0.00 0-49Students who score AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD as a final grade are considered to have completed that course.It is necessary to get at least a DD grade for that student to be considered successful from a course.FD, FF,DZ note students fail to repeat the course.A student with a GPA of 2.00 or higher and no failed courses in the curriculum is considered succesful.PROGRAM LEARNİNG OUTPUTİNFORMATİONtheoretical, factual- understand and communicate the information produced in the field of child development.- Have sufficient knowledge about disciplines close to child development.SKILLSCognitive, applıed- Identifies, solves and uses e- mail wheen needed.- Use the knoeledge dained in a systematic and consistent way to solve the problems encountered.- Science, culture, arts, etc, evaluates problems from the point of wiev of child development, explores, uses, interdisciplinary knowledge, plans. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The admission of students to the programmes are made according to the Student Selection and Placement Centre (OSYM – University entrance exam) within the framework set by the regulations of Higher Education Council (HEC). After students inform the Student Selection and Placement Centre about what programmes they want to study at, students are placed in the related programmes according to their scores they get from the exam. | |
Conditions for Success | PROGRAM LEARNİNG OUTPUTİNFORMATİONtheoretical, factual- understand and communicate the information produced in the field of child development.- Have sufficient knowledge about disciplines close to child development.SKILLSCognitive, applıed- Identifies, solves and uses e- mail wheen needed.- Use the knoeledge dained in a systematic and consistent way to solve the problems encountered.- Science, culture, arts, etc, evaluates problems from the point of wiev of child development, explores, uses, interdisciplinary knowledge, plans.Period of study is 2 years. For students to graduate from the program, it is required for them to successfully complete 120 ECTS credits and GPA of the student must be 2.0 or above. | |
Progression Paths (Relationship Type) | 1.Graduates of child development, the Ministry of Education pre-school education centers, public and private schools, kindergarten, 2.Day-care homes due to the / nursery schools / kindergartens,3.Special education and rehabilitation centers, 4.Hospitals, can work childrens rooms in clinics. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030009948
. İdentify children, follow development of the personality and ego, identify couses of behavioral problems in children, cominicate with child and child s immediate environment effectively, have the knowledge, skills and competencies in all fields in development of a child. Monitoring children development including children with special needs. Will assist in identifying learning and developmental needs of children. Know child diseases, first aid practise, practise primary care aplications. Knows and monitoring adequate and balanced nutrition. Makes nutritions programme. Take action against child abuse and neglect, child rights and protection of children s rights and protection on the track and collaborate on applications. Pre-school education institutions and private training centers program applies and effective teaching methods will assist classroom teachers in practice. Know the importance of plat and toys for Preschool child and childiren with special needs. Tools for classroom management, educational toy, plans, and applies them. Plan and apply art and drama activities appropriate for children age. Follow, examine the events for children, children s literature and children s media publications. Aware of their responsibilities ethical values depend on the take responsibility. Apply Along with the required level of software use information and communication technologies, computer-aided activities. Be sensitive to the principles and reforms of Atatürk, the Turkish language.
AA 4.00 90-100BA 3.50 85-89BB 3.00 80-84CB 2.50 75-79CC 2.00 70-74DC 1.50 65-69DD 1.00 60-64FD 0.50 50-59FF 0.00 0-49Students who score AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD as a final grade are considered to have completed that course.It is necessary to get at least a DD grade for that student to be considered successful from a course.FD, FF,DZ note students fail to repeat the course.A student with a GPA of 2.00 or higher and no failed courses in the curriculum is considered succesful.PROGRAM LEARNİNG OUTPUTİNFORMATİONtheoretical, factual- understand and communicate the information produced in the field of child development.- Have sufficient knowledge about disciplines close to child development.SKILLSCognitive, applıed- Identifies, solves and uses e- mail wheen needed.- Use the knoeledge dained in a systematic and consistent way to solve the problems encountered.- Science, culture, arts, etc, evaluates problems from the point of wiev of child development, explores, uses, interdisciplinary knowledge, plans.
The admission of students to the programmes are made according to the Student Selection and Placement Centre (OSYM – University entrance exam) within the framework set by the regulations of Higher Education Council (HEC). After students inform the Student Selection and Placement Centre about what programmes they want to study at, students are placed in the related programmes according to their scores they get from the exam.
1.Graduates of child development, the Ministry of Education pre-school education centers, public and private schools, kindergarten, 2.Day-care homes due to the / nursery schools / kindergartens,3.Special education and rehabilitation centers, 4.Hospitals, can work childrens rooms in clinics.
Qualification is continuous