Yeterlilik Kodu | TR0030010697 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Atatürk Üniversitesi Erzurum Meslek Yüksekokulu Programlarına; ilgili Meslek Lisesinden mezun olan öğrenciler ile diğer lise ve Meslek lisesi mezunu öğrenciler iYükseköğretim Kurulu Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınav sonucu yeterli puanı almış olmak. | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin Atatürk Üniversitesi Erzurum Meslek Yüksekokulundan mezun olabilmeleri için öğretim programında belirtilen dersleri ve kredi saatlerini ( 120 AKTS) başarıyla tamamlamaları ve ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış, 30 iş günü staj çalışmalarında başarılı olmaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olacak öğrenciler örgün öğretim önlisans programlarından mezun olan öğrencilerin kazanmış oldukları genel haklara sahip olacaklar, onlar gibi kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilme imkânı bulacaklardır. Özellikle bu alandan mezun öğrencilerin en büyük istihdam alanları programın özelliğinden dolayı ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel anaokulları ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı resmi ve özel çocuk yuvaları ve kreşlerdir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030010697
- Çocuk Gelişimi alanındaki genel kavramları ve kuramları tanımlar.
- Özel eğitim gereksinimi olan çocukların gelişimsel özellikleri ve öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
- Okul öncesi eğitim ve özel eğitimin önemi, amacı ve ilkeleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
- Okul öncesi eğitim ve özel eğitim etkinliklerini sıralar/açıklar.
- Okul öncesi eğitim ve özel eğitim kurumlarında uygulanan programlar hakkında bilgi kazanır.
- Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgileri kullanır.
- Çocuk gelişimi eğitim programlarında yer alan etkinlikler ( Oyun, müzik, drama, sanat etkinlikleri, dil etkinlikleri, rutin çalışmaları ) amacına uygun olarak kullanır.
- Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yerel ve küresel düzeyde kullanır.
- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak sunar.
- Alanında gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
- Çocuk Gelişimi alanındaki bölümlerin (Anaokulu, Kreş, Anasınıfı, Özel eğitim, Oyun odaları, işletmeleri) her türlü uygulama ve eğitim çalışmaları düzenler.
- Çocuk Gelişimi alanındaki etkinlikleri amacına uygun olarak hazırlar ve kullanır.
- Çocuk Gelişimi alanındaki programların planlamasını yapar.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Atatürk Üniversitesi Erzurum Meslek Yüksekokulu Programlarına; ilgili Meslek Lisesinden mezun olan öğrenciler ile diğer lise ve Meslek lisesi mezunu öğrenciler iYükseköğretim Kurulu Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınav sonucu yeterli puanı almış olmak.
Programdan mezun olacak öğrenciler örgün öğretim önlisans programlarından mezun olan öğrencilerin kazanmış oldukları genel haklara sahip olacaklar, onlar gibi kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilme imkânı bulacaklardır. Özellikle bu alandan mezun öğrencilerin en büyük istihdam alanları programın özelliğinden dolayı ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel anaokulları ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı resmi ve özel çocuk yuvaları ve kreşlerdir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030010697 | |
Qualification Title | Child Development | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A midterm and a final exam is given for each course carried out in the programs. The effect of Midterm exam (?) to success grade is 40 % and the effect exam of final exam is 60 % . Students must attend courses and fulfill attending requirements of the regulations in order to have final exams. All exams are evaluated over 100 points. Relative evaluation system is applied for evaluating students success grade . In this evaluation, the course instructor takes in to consideration the statistical result of grades that students attending courses take from midterm, year in and year end exams and these results are converted to letter as system with four under the terms defined in the instruction. . If students WGPA consisting of grades which students take is under 2 in successive two terms, they can’t take any courses in the next term. If a student takes AA, BA, BB, CB and CC from a course, he/she can be accepted as successful. DC and DD grades taken from a course are evaluated in terms of depending on students graduation of WGPA. If a student’s WGPA is over success grade , these courses are defined as successful, but in midterm and year in or end, this letter grades are evaluated with their coefficients in the calculation of WGPA. FF grade is given to students who fail the course in question. Student who takes FF grade must meet conditions dealing with attending and exam by taking this course in the first semester or year. Success grade of courses, referred to as M and G isn’t included in the calculation of WGPA. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students who graduate from high-school are admitted to Atatürk University Erzurum Vocational College according to the result of examination which is performed by selection and Placement Center of higher-education. | |
Conditions for Success | It is necessary that students can be successful from the courses defined in teaching program and can complete credit hours ( 120 ECTS) successfully and get at least 2.00 weighted GPA and also they must be successful for their 30 day-training in order that they can graduate from Atatürk University Erzurum Vocational College. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the program will have the general rights they have gained by graduating from the associate degree programs and will be able to be employed in public institutions and organizations related to them. Particularly, the largest employment areas of graduates from this area are official and private kindergartens mainly affiliated to the Ministry of National Education and official and private nurseries and kindergartens affiliated to the Ministry of Family and Social Policies due to the nature of the program. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030010697
- To define and explain general concepts in Child Development.
- To explain the cognitive, sensitive, social, self care abilities and psycho-motor developments.
- To explains the developmental characteristics and learning methods and techniques of children with a need of special education.
- To explain the relationship between the importance,
- The purposes and principles of pre-school education and special education.
- To explain and sort out the pre-school activities and special education aplications.
- To get the necessary information about programs which applied in pre-school education institutions and special education institutions.
- Uses the ethic principles and rules related to his area.
- The activities education are used in the right purpose (game, music, drama, art activities, language activities, routine practice)
- Uses the theorotical and practical knowledge of Child Development in local and global level.
- Presents his ideas and solutions both written and orally.
- Uses IT softwares related to his area adequately.
- Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
- Plan and manage activities to improve his/her work performance and that of his/her subordinates in line with the learning objectives determining his/her learning needs and those of his/her subordinates.
- Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
- Organize and implement projects and activities for his/her social environment with a sense of social responsibility.
- To regulates all kinds of education and practice in Child Development area (kindergarten, nursery, special education, game rooms, etc.)
- To prepare and use the activities of Child Development in the right purpose.
- Plans the programs of Child Development
- Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
- Conduct advanced studies in his/her field independently.
A midterm and a final exam is given for each course carried out in the programs. The effect of Midterm exam (?) to success grade is 40 % and the effect exam of final exam is 60 % . Students must attend courses and fulfill attending requirements of the regulations in order to have final exams. All exams are evaluated over 100 points. Relative evaluation system is applied for evaluating students success grade . In this evaluation, the course instructor takes in to consideration the statistical result of grades that students attending courses take from midterm, year in and year end exams and these results are converted to letter as system with four under the terms defined in the instruction. . If students WGPA consisting of grades which students take is under 2 in successive two terms, they can’t take any courses in the next term. If a student takes AA, BA, BB, CB and CC from a course, he/she can be accepted as successful. DC and DD grades taken from a course are evaluated in terms of depending on students graduation of WGPA. If a student’s WGPA is over success grade , these courses are defined as successful, but in midterm and year in or end, this letter grades are evaluated with their coefficients in the calculation of WGPA. FF grade is given to students who fail the course in question. Student who takes FF grade must meet conditions dealing with attending and exam by taking this course in the first semester or year. Success grade of courses, referred to as M and G isn’t included in the calculation of WGPA.
Students who graduate from high-school are admitted to Atatürk University Erzurum Vocational College according to the result of examination which is performed by selection and Placement Center of higher-education.
Students who graduate from the program will have the general rights they have gained by graduating from the associate degree programs and will be able to be employed in public institutions and organizations related to them. Particularly, the largest employment areas of graduates from this area are official and private kindergartens mainly affiliated to the Ministry of National Education and official and private nurseries and kindergartens affiliated to the Ministry of Family and Social Policies due to the nature of the program.