Yeterlilik Kodu

TR0030011106

Yeterlilik Adı
Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumBiruni Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMerkezefendi Mahallesi G/75 Sk. No: 1-13 Zeytinburnu/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://www.biruni.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Tam burslu eğitim sağlamaktadır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Özel eğitim kurumlarındaki çocukların, okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların ve çocuk kliniklerindeki oyun odalarında tedavileri süren çocukların, gelişim alanlarını (bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal) destekler.
  • Çocuklara kişilik kazandırmak ve onu hayata hazırlamak için eğitim ve öğretim yöntemlerini sabırla, şefkatle ve çocuğun kişilik özelliklerini dikkate alarak uygulama yapar.
  • Eğitim ve öğretimini üzerine aldığı çocukların davranışlarını gözlemler, yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler.
  • Gelişimle ilgili temel kavramları bilir.
  • Çocuklarla birlikte olduğu süreçte onlara iyi alışkanlıklar kazandırmak, kötü davranışlara karşı önleyici tedbirler almak için rehberlik yapma yeterliliğine sahip olur.
  • Okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocuklara özel eğitim kurumlarındaki çocuklara drama, resim, müzik, bilgisayar eğitimi verebilir.
  • Mesleği ile ilgili gerekli sağlık ve emniyet tedbirlerini alarak, olağan dışı durumlarda soğukkanlı şekilde çocukları koruyabilir ve ilk yardım uygulayabilir.
  • Çocuklarla ilgili tüm eğitim kurumlarının yönetimi, görev tanımlarını ve işleyişini bilir.
  • Sanat, Yaratıcılık ve yaratıcı düşünce kavramlarını geliştirir.
  • Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar.
  • Gelişimle ilgili temel kavramları bilir ve fiziksel zihinsel işitme, görme engellilerin dil gelişimi ve iletişim bozukluğu olan çocukların hasta çocukların tanımı, çeşitlerini, nedenlerini, gelişim özelliklerini ve eğitim ilkelerini kavrar.
  • Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olur.
  • Öğrencilerin üniversite kavramını algılayarak üniversite yaşamına uyumunu kolaylaştıran çeşitli bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklere düzenli bir şekilde katılımını sağlayabilme.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olmak için en az 120 AKTS kredisi kazanmış olmak ve öğrencinin en az 2,00 genel akademik ortalamayı sağlaması gerekmektedir. Ayrıca programda staj uygulaması mevcuttur.Öğrenci, 120 AKTS/ECTS kredisini tamamlayarak programdan mezun olur. Dört Yarıyıl eğitimine staj süresi dahildir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Çocuk Gelişimi programından mezun olan öğrenciler kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; MEB bağlı kız teknik ve meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezleri, çocuk kulüpleri, özel eğitim kurumları ve kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda istihdam edilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030011106


Yeterlilik Adı
Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Biruni Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Merkezefendi Mahallesi G/75 Sk. No: 1-13 Zeytinburnu/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Tam burslu eğitim sağlamaktadır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Özel eğitim kurumlarındaki çocukların, okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların ve çocuk kliniklerindeki oyun odalarında tedavileri süren çocukların, gelişim alanlarını (bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal) destekler.
  • Çocuklara kişilik kazandırmak ve onu hayata hazırlamak için eğitim ve öğretim yöntemlerini sabırla, şefkatle ve çocuğun kişilik özelliklerini dikkate alarak uygulama yapar.
  • Eğitim ve öğretimini üzerine aldığı çocukların davranışlarını gözlemler, yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler.
  • Gelişimle ilgili temel kavramları bilir.
  • Çocuklarla birlikte olduğu süreçte onlara iyi alışkanlıklar kazandırmak, kötü davranışlara karşı önleyici tedbirler almak için rehberlik yapma yeterliliğine sahip olur.
  • Okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocuklara özel eğitim kurumlarındaki çocuklara drama, resim, müzik, bilgisayar eğitimi verebilir.
  • Mesleği ile ilgili gerekli sağlık ve emniyet tedbirlerini alarak, olağan dışı durumlarda soğukkanlı şekilde çocukları koruyabilir ve ilk yardım uygulayabilir.
  • Çocuklarla ilgili tüm eğitim kurumlarının yönetimi, görev tanımlarını ve işleyişini bilir.
  • Sanat, Yaratıcılık ve yaratıcı düşünce kavramlarını geliştirir.
  • Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar.
  • Gelişimle ilgili temel kavramları bilir ve fiziksel zihinsel işitme, görme engellilerin dil gelişimi ve iletişim bozukluğu olan çocukların hasta çocukların tanımı, çeşitlerini, nedenlerini, gelişim özelliklerini ve eğitim ilkelerini kavrar.
  • Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olur.
  • Öğrencilerin üniversite kavramını algılayarak üniversite yaşamına uyumunu kolaylaştıran çeşitli bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklere düzenli bir şekilde katılımını sağlayabilme.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Bu programdan mezun olmak için en az 120 AKTS kredisi kazanmış olmak ve öğrencinin en az 2,00 genel akademik ortalamayı sağlaması gerekmektedir. Ayrıca programda staj uygulaması mevcuttur.Öğrenci, 120 AKTS/ECTS kredisini tamamlayarak programdan mezun olur. Dört Yarıyıl eğitimine staj süresi dahildir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Çocuk Gelişimi programından mezun olan öğrenciler kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; MEB bağlı kız teknik ve meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezleri, çocuk kulüpleri, özel eğitim kurumları ve kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda istihdam edilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030011106

Qualification Title
Awarding BodyBiruni University
Awarding Body ContactMerkezefendi Mahallesi, G75. Sokak No: 1-13, Zeytinburnu, İstanbul
Awarding Body Urlhttps://biruni.edu.tr
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasChild care and youth services
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • It supports the developmental areas (physical, mental, social and emotional) of children in special education institutions, pre-primary education institutions, children who are in treatment of childrens and childrens play rooms in childrens clinics.
  • To educate children and to prepare them for their life, education and teaching methods are patiently and practiced with compassion and considering the personality characteristics of the child.It observes the behaviors of children on education and training and organizes activities to develop their abilities.
  • Know basic concepts about developmentIn the process of being with the children they have the ability to give them good habits and guide them to take preventive measures against bad behavior.
  • Children in pre-primary education institutions can give drama, painting, music, computer education to children in special education institutions.
  • By taking necessary health and safety precautions related to his / her profession, he / she can protect the children in cold weather and apply first aid in unusual circumstances.
  • Know the management, job descriptions and functioning of all educational institutions related to children.
  • Develop concepts of art, creativity and creative thinking.
  • The place and importance of play in pre-school education.
  • Know the basic concepts of development and understand the definition, types, causes, developmental characteristics and educational principles of sick children of children with physical mental hearing, language development and communication disorders of visual impairments.
  • Developing self-awareness, social and cultural sense, have the individual consciousness.
  • To be able to regularly participate in various scientific, cultural, artistic and sports activities that facilitate students  understanding of university life by perceiving the concept of university.
Key Competencies-
Further Info

Students are required to take at least one midterm and one final exam each semester. Apart from these, quizzes can be made without specifying the date. For each course taken by the students, one of the following letter grades is appreciated by the teaching staff as a semester grade note. The coefficients of the letter grades and their equivalents over 100 points are shown below. Note Contribution Number Points AA 4,00 90-100 BA 3,50 85-89 BB 3,00 75-84 CB 2,50 70-, 74 CC 2,00 60-69 DC 1,50 55-59 DD 1, 00 50-54 FF 0,00 0-49 FD 0,00 FG 0,00At least 120 ECTS credits to graduate from this program and the student must maintain an overall academic average of at least 2.00 to be earned. There are also internship applications available in the program.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students are entered with a post-secondary high school transitional examination score of YGS-4.

Conditions for SuccessAt least 120 ECTS credits to graduate from this program and the student must maintain an overall academic average of at least 2.00 to be earned. There are also internship applications available in the program.The student completes 120 ECTS / ECTS credits and graduates from the program. Four semester training is included in the internship period.
Progression Paths (Relationship Type)

Child development in accordance with their competences the students who have graduated from the program won; bound MEB girls technical and vocational high schools, public and private institutions with primary schools, nursery, home, preschool, kindergarten like pre-school educational institutions, rehabilitation centers, childrens clubs, education classes made in private educational institutions and integration are employed.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030011106


Qualification Title

Awarding Body
Biruni University

Awarding Body Contact
Merkezefendi Mahallesi, G75. Sokak No: 1-13, Zeytinburnu, İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • It supports the developmental areas (physical, mental, social and emotional) of children in special education institutions, pre-primary education institutions, children who are in treatment of childrens and childrens play rooms in childrens clinics.
  • To educate children and to prepare them for their life, education and teaching methods are patiently and practiced with compassion and considering the personality characteristics of the child.It observes the behaviors of children on education and training and organizes activities to develop their abilities.
  • Know basic concepts about developmentIn the process of being with the children they have the ability to give them good habits and guide them to take preventive measures against bad behavior.
  • Children in pre-primary education institutions can give drama, painting, music, computer education to children in special education institutions.
  • By taking necessary health and safety precautions related to his / her profession, he / she can protect the children in cold weather and apply first aid in unusual circumstances.
  • Know the management, job descriptions and functioning of all educational institutions related to children.
  • Develop concepts of art, creativity and creative thinking.
  • The place and importance of play in pre-school education.
  • Know the basic concepts of development and understand the definition, types, causes, developmental characteristics and educational principles of sick children of children with physical mental hearing, language development and communication disorders of visual impairments.
  • Developing self-awareness, social and cultural sense, have the individual consciousness.
  • To be able to regularly participate in various scientific, cultural, artistic and sports activities that facilitate students  understanding of university life by perceiving the concept of university.

Key Competencies
-

Further Info

Students are required to take at least one midterm and one final exam each semester. Apart from these, quizzes can be made without specifying the date. For each course taken by the students, one of the following letter grades is appreciated by the teaching staff as a semester grade note. The coefficients of the letter grades and their equivalents over 100 points are shown below. Note Contribution Number Points AA 4,00 90-100 BA 3,50 85-89 BB 3,00 75-84 CB 2,50 70-, 74 CC 2,00 60-69 DC 1,50 55-59 DD 1, 00 50-54 FF 0,00 0-49 FD 0,00 FG 0,00At least 120 ECTS credits to graduate from this program and the student must maintain an overall academic average of at least 2.00 to be earned. There are also internship applications available in the program.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students are entered with a post-secondary high school transitional examination score of YGS-4.


Conditions for Success
At least 120 ECTS credits to graduate from this program and the student must maintain an overall academic average of at least 2.00 to be earned. There are also internship applications available in the program.The student completes 120 ECTS / ECTS credits and graduates from the program. Four semester training is included in the internship period.

Progression Paths (Relationship Type)

Child development in accordance with their competences the students who have graduated from the program won; bound MEB girls technical and vocational high schools, public and private institutions with primary schools, nursery, home, preschool, kindergarten like pre-school educational institutions, rehabilitation centers, childrens clubs, education classes made in private educational institutions and integration are employed.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address