Yeterlilik Kodu | TR0030015610 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bayburt Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bayburt Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.bayburt.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı; sektörün ihtiyaç duyduğu donanıma sahip, çağdaş, çocuk ve insan sevgisi ile bütünleşmiş nitelikli okul öncesi eğitim elemanları yetiştirmektir. Bu program ikinci öğretim olarak da sunulmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrenciler bütün derslerden başarılı olmalıdırlar. Önlisans Programı’nda en az 120 AKTS kredilik ders alıp, tüm dersleri başarıyla tamamlayan, FF notu olmayan, AGNO’su en az 2,00 olan ve diğer yükümlülükleri yerine getiren öğrenciler mezun sayılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olacak öğrenciler örgün öğretim önlisans programlarından mezun olan öğrencilerin kazanmış oldukları genel haklara sahip olacaklar, onlar gibi kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilme imkânı bulacaklardır. Özellikle bu alandan mezun öğrencilerin en büyük istihdam alanları programın özelliğinden dolayı ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel anaokulları ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı resmi ve özel çocuk yuvaları ve kreşlerdir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030015610
Programın amacı; sektörün ihtiyaç duyduğu donanıma sahip, çağdaş, çocuk ve insan sevgisi ile bütünleşmiş nitelikli okul öncesi eğitim elemanları yetiştirmektir.
Bu program ikinci öğretim olarak da sunulmaktadır.
- Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak; verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, çözüm geliştirebilme becerisine sahip olmak.
- Alanı ile ilgili çalışma ortamındaki araç-gereç, materyal, doküman ve bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeterliliğine sahip olmak.
- Sosyal sorumluluk, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
- Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak.
- Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek.
- Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilme becerisine sahip olmak.
- Tarihi değerlere saygılı bireyler olmak.
- Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak.
- Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim olmak.
- Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak.
Programdan mezun olacak öğrenciler örgün öğretim önlisans programlarından mezun olan öğrencilerin kazanmış oldukları genel haklara sahip olacaklar, onlar gibi kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilme imkânı bulacaklardır. Özellikle bu alandan mezun öğrencilerin en büyük istihdam alanları programın özelliğinden dolayı ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel anaokulları ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı resmi ve özel çocuk yuvaları ve kreşlerdir.
Qualification Code | TR0030015610 | |
Qualification Title | Child Care and Youth Services Child Development | |
Awarding Body | Bayburt University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.bayburt.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Gain basic field-related theoretical and practical knowledge. Read and evaluate data, define a problem, analyze and generate solutions based on the basic knowledge and skills gained through field education. "Pay lose attention to children’s proper use of Turkish. " Use the field-related instruments, materials, documents, and information and communication technologies. Be proficient in a foreign language enough to be able to follow current field-related studies. Be aware of social responsibilities and social and professional ethics Be able to follow current international field-related literature; define, model and solve problems. Prepare a program appropriate for children’s cognitive, affective and psycho-motor development, and plan and implement activities properly. Be respectful of historical values. Take disciplinary and inter-disciplinary initiatives, work as a team and be creative. Have effective communication skills. Participate in in-service training and activities, and to have enough knowledge, ability and experience to follow quality studies and technological innovations. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | A midterm and a final exam is given for each course carried out in the programs. The effect of Midterm exam (?) to success grade is 40 % and the effect exam of final exam is 60 % . Students must attend courses and fulfill attending requirements of the regulations in order to have final exams. All exams are evaluated over 100 points. Relative evaluation system is applied for evaluating students success grade . In this evaluation, the course instructor takes in to consideration the statistical result of grades that students attending courses take from midterm, year in and year end exams and these results are converted to letter as system with four under the terms defined in the instruction. . If students WGPA consisting of grades which students take is under 2 in successive two terms, they can’t take any courses in the next term. If a student takes AA, BA, BB, CB and CC from a course, he/she can be accepted as successful. DC and DD grades taken from a course are evaluated in terms of depending on students granduation of WGPA. If a student’s WGPA is over success grade , these courses are defined as successful, but in midterm and year in or enr, this letter grades are evaluated with their coefficients in the calculation of WGPA. FF grade is given to students whofail the course in question. Student who takes FF grade must meet conditions dealing with attending and exam by taking this course in the first semester or year. Success grade of courses, referred to as M and G isn’t included in the calculation of WGPA. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | WITH THE YÖK TEST | |
Conditions for Success | Qualification Requirements and Regulations | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program, public organizations and private sector nurseries, kindergartens, day care homes and rehabilitation centers to find work | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030015610
Gain basic field-related theoretical and practical knowledge. Read and evaluate data, define a problem, analyze and generate solutions based on the basic knowledge and skills gained through field education. "Pay lose attention to children’s proper use of Turkish. " Use the field-related instruments, materials, documents, and information and communication technologies. Be proficient in a foreign language enough to be able to follow current field-related studies. Be aware of social responsibilities and social and professional ethics Be able to follow current international field-related literature; define, model and solve problems. Prepare a program appropriate for children’s cognitive, affective and psycho-motor development, and plan and implement activities properly. Be respectful of historical values. Take disciplinary and inter-disciplinary initiatives, work as a team and be creative. Have effective communication skills. Participate in in-service training and activities, and to have enough knowledge, ability and experience to follow quality studies and technological innovations.
A midterm and a final exam is given for each course carried out in the programs. The effect of Midterm exam (?) to success grade is 40 % and the effect exam of final exam is 60 % . Students must attend courses and fulfill attending requirements of the regulations in order to have final exams. All exams are evaluated over 100 points. Relative evaluation system is applied for evaluating students success grade . In this evaluation, the course instructor takes in to consideration the statistical result of grades that students attending courses take from midterm, year in and year end exams and these results are converted to letter as system with four under the terms defined in the instruction. . If students WGPA consisting of grades which students take is under 2 in successive two terms, they can’t take any courses in the next term. If a student takes AA, BA, BB, CB and CC from a course, he/she can be accepted as successful. DC and DD grades taken from a course are evaluated in terms of depending on students granduation of WGPA. If a student’s WGPA is over success grade , these courses are defined as successful, but in midterm and year in or enr, this letter grades are evaluated with their coefficients in the calculation of WGPA. FF grade is given to students whofail the course in question. Student who takes FF grade must meet conditions dealing with attending and exam by taking this course in the first semester or year. Success grade of courses, referred to as M and G isn’t included in the calculation of WGPA.
WITH THE YÖK TEST
Graduates of the program, public organizations and private sector nurseries, kindergartens, day care homes and rehabilitation centers to find work
The document is valid continuously.