Yeterlilik Kodu | TR0030020273 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://hacibayram.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise ya da meslek lisesi mezunu olmak gereklidir. | |
Başarma Şartları | Bu programda öğrencinin asgari 120 AKTS kredisini sağlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölüm mezunları özel anaokulları ve anasınıflarında öğretmen, yardımcı öğretmen, özel eğitim kurumlarında, hastanelerin oyun odalarında, çocuk animasyonu etkinliklerinde görev alabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030020273
- Çocuk gelişimi alanındaki genel kavram ve kurumları tanır.
- Çocukların bilişsel, sosyal-duygusal, motor ve özbakım becerilerini açıklar.
- Okul öncesi eğitim ve özel eğitimin önemi,amacı ve ilkelerini açıklar.
- Okul öncesi kurumlarında uygulanan programlar hakkında bilgi kazanır.
- Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgileri kullanır.
- Çocuk gelişimi eğitim programlarında yer alan etkinlikleri ( oyun,müzik,drama,sanat,dil etkinlikleri) amacına uygun kullanır.
- Alanında gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Çocuk gelişimi alanındaki bölümlerin (anaokulu, kreş, anasınıfı, özel eğitim, oyun odaları) her türlü uygulama ve eğitim çalışmalarını düzenler.
Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.
Lise ya da meslek lisesi mezunu olmak gereklidir.
Bölüm mezunları özel anaokulları ve anasınıflarında öğretmen, yardımcı öğretmen, özel eğitim kurumlarında, hastanelerin oyun odalarında, çocuk animasyonu etkinliklerinde görev alabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030020273 | |
Qualification Title | Child Development Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Ankara Haci Bayram Veli University | |
Awarding Body Contact | Yücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA | |
Awarding Body Url | https://hacibayram.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) Exams are evaluated over 100 full points. The weight of midterm and final exam grades to be used in the calculation of the success grade is recommended to the Rectorate by the related boards considering the characteristics of the courses. In addition, the instructor of the course, at the beginning of the semester, the content of the course, any issues that will be the basis for the calculation of the success grade, the relevant resources and announcements to students outside the hours of the course is announced. (2) For students who meet the requirements of Article 21 and take the final exam, the score calculated as above is called raw achievement score. (3) A student whose raw achievement score is below 25.00 fails the course by taking a direct (FF) grade. The achievement score of the student whose raw achievement score is 25.00 and above; The general situation of the class, arithmetic averages and statistical distribution are also taken into consideration and one of the methods prepared by the Rectorate is determined as one of the letter grades whose expansion and coefficients are given below. After this assessment, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). In order to graduate in this program, students are required to provide a minimum of 120 ECTS credits. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | A high school or vocational high school graduate is required. | |
Conditions for Success | In order to graduate in this program, students are required to provide a minimum of 120 ECTS credits. In this program, students are required to provide at least 120 ECTS credits. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the department can work in private kindergartens and kindergartens, teachers, assistant teachers, special education institutions, hospitals play rooms, childrens animation activities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030020273
- Define general concepts and theories in the field of child development.
- Explain the development of childrens cognitive, social-emotional, psycho-motor and self care skills.
- Explain the importance, purpose and principles of preschool education and special education.
- Gains information about programs applied in preschool education institutions.
- Uses information about ethical prensibles and rules related to the field.
- Uses the activities in the child development education program ( games, music, drama, art, language activities) in accordance with the purpose.
- Uses computer software, information and cominication technologies as requred in the field.
- Organizes all kind of applicastions and educationals of the departments in the field of Child Development (kindergarden, nursery, special education, game rooms).
(1) Exams are evaluated over 100 full points. The weight of midterm and final exam grades to be used in the calculation of the success grade is recommended to the Rectorate by the related boards considering the characteristics of the courses. In addition, the instructor of the course, at the beginning of the semester, the content of the course, any issues that will be the basis for the calculation of the success grade, the relevant resources and announcements to students outside the hours of the course is announced.
(2) For students who meet the requirements of Article 21 and take the final exam, the score calculated as above is called raw achievement score.
(3) A student whose raw achievement score is below 25.00 fails the course by taking a direct (FF) grade. The achievement score of the student whose raw achievement score is 25.00 and above; The general situation of the class, arithmetic averages and statistical distribution are also taken into consideration and one of the methods prepared by the Rectorate is determined as one of the letter grades whose expansion and coefficients are given below. After this assessment, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). In order to graduate in this program, students are required to provide a minimum of 120 ECTS credits.
A high school or vocational high school graduate is required.
Graduates of the department can work in private kindergartens and kindergartens, teachers, assistant teachers, special education institutions, hospitals play rooms, childrens animation activities.
Qualification is continuous