Yeterlilik Kodu | TR0030044531 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gümüşhane Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Gümüşhane Üniversitesi, Gümüşhanevî Kampüsü, Bağlarbaşı Mahallesi 29100 | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gumushane.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Çocuk Gelişimi alanında Ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir. Programda mevcut olan toplam 120 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrenciler mezun olmaya hak kazanırlar. Dersleri başarıyla tamamlamanın yanında, bir de 30 iş günü yaz stajı uygulamasının yapılması mezuniyet için şarttır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Program mezunları, kamu kuruluşları ile özel sektöre ait kreş, anaokulu, gündüz bakım evleri ve rehabilitasyon merkezlerinde iş bulabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030044531
- Normal gelişim gösteren ve engelli çocukların gelişimsel özelliklerini bilir.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceler, verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Mesleğiyle ilgili planlama ve uygulama yapar.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirir.
- Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
- Her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına tabi tutulurlar. Başarı notuna ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavın katkısı %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.
- Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, DC harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait en çok iki dersten bütünleme sınavına girebilir.
- Çocuk Gelişimi alanında Ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
- Kız Meslek liselerinin;“Çocuk Gelişimi” bölümlerinden mezun olanlar ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
- Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden ya da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise sınavsız yerleştirme sonunda kontenjan kalırsa Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ÖSYS sınavından başarılı olmak.
Program mezunları, kamu kuruluşları ile özel sektöre ait kreş, anaokulu, gündüz bakım evleri ve rehabilitasyon merkezlerinde iş bulabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030044531 | |
Qualification Title | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Awarding Body | Gümüşhane University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.gumushane.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Knows the properties of normally developing and developmentally disabled children. Uses information gained in the field of advanced theoretical and practical. Unforeseen and solve complex problems encountered in practice as a team member takes responsibility for the individual Examines the concepts and ideas in the field of scientific methods, data, reviews, evaluates, identifies problems, analyzes, develops solutions based on scientific evidence. Pertaining to the profession makes the planning and implementation Ability to use information and communication technologies in conjunction with computer software uses. Develops oral and written communication skills Have knowledge of contemporary issues | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Midterm and final exams for each course are subjected to. 40% of total weights the contribution of intermediate exam, final exam is 60% contribution. All exams are evaluated over 100 points. Final exam are required to obtain at least 45 points. A student AA, BA, BB, CB and CC one of the students taking the course are considered to have a letter grade. In addition, students who are at least 2.00 GPA for a semester, DC letter grade will be successful in the courses. Students at the end of each semester, make-up course may qualify for up to two of those semesters. In order to obtain the Associates Degree in the field of Child Development, students must successfully complete the required compulsory and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and have a CGPA of at least 2.0 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Girl of vocational high schools, Child Development program graduates pass without an examination may apply for associate degree programs. Except for the transition sections designated sections of vocational high schools or high schools without examination graduates / placement will be no exam at the end of the quota if the Student Selection and Placement Center (SSPC) to be successful made by the University Entrance Exam exam. | |
Conditions for Success | In order to obtain the Associates Degree in the field of Child Development, students must successfully complete the required compulsory and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and have a CGPA of at least 2.0 out of 4.00. Which is available in the program have successfully completed all courses for a total of 120 ECTS and 4.00 achieved a CGPA of at least 2.0 to graduate students who qualify. . Successfully complete the courses, as well as 30 business days of a summer internship at the application for graduation must be done. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program, public organizations and private sector nurseries, kindergartens, day care homes and rehabilitation centers to find work | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030044531
Knows the properties of normally developing and developmentally disabled children. Uses information gained in the field of advanced theoretical and practical. Unforeseen and solve complex problems encountered in practice as a team member takes responsibility for the individual Examines the concepts and ideas in the field of scientific methods, data, reviews, evaluates, identifies problems, analyzes, develops solutions based on scientific evidence. Pertaining to the profession makes the planning and implementation Ability to use information and communication technologies in conjunction with computer software uses. Develops oral and written communication skills Have knowledge of contemporary issues
Midterm and final exams for each course are subjected to. 40% of total weights the contribution of intermediate exam, final exam is 60% contribution. All exams are evaluated over 100 points. Final exam are required to obtain at least 45 points. A student AA, BA, BB, CB and CC one of the students taking the course are considered to have a letter grade. In addition, students who are at least 2.00 GPA for a semester, DC letter grade will be successful in the courses. Students at the end of each semester, make-up course may qualify for up to two of those semesters. In order to obtain the Associates Degree in the field of Child Development, students must successfully complete the required compulsory and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and have a CGPA of at least 2.0 out of 4.00.
Girl of vocational high schools, Child Development program graduates pass without an examination may apply for associate degree programs. Except for the transition sections designated sections of vocational high schools or high schools without examination graduates / placement will be no exam at the end of the quota if the Student Selection and Placement Center (SSPC) to be successful made by the University Entrance Exam exam.
Graduates of the program, public organizations and private sector nurseries, kindergartens, day care homes and rehabilitation centers to find work
Qualification is continuous