Yeterlilik Kodu

TR0030045638

Yeterlilik Adı
Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumOsmaniye Korkut Ata Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiOsmaniye Korkut Ata Üniversitesi Karacaoğlan Yerleşkesi, 80000 Osmaniye
Sorumlu Kurum URLhttp://www.osmaniye.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çocukların tüm gelişim alanlarına lişkin temel kavram ve kuramları tanır, çocukların gelişimlerini, bireysel farklılıkları ve çevresel faktörleri dikkate alarak gelişimlerini destekleyici etkinlikler planlar, yürütür ve değerlendirir.
  • Okul öncesi programının içeriğini ve özelliklerini, tanır, programa uygun günlük ve aylık planlar hazırlar.
  • Çocuk sağlığı ve Hastalıkları ve çocuklara yönelik temel ilk yardım uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur.
  • Çocuk gelişimi ve eğitimini destekleyen drama, oyun, müzik ve sanat etkinliklerini planlar, yürütür ve değerlendirir.
  • Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
  • Çocukları (bireyi) tanıma teknikleri konusunda bilgi sahibi olur.
  • Toplum, aile ve çocuk ilişkisini anlar ve aile katılım etkinliklerini uygular.
  • Çocukların bilim ve matematik anlayışlarının gelişimine ilişkin kuramları tanır.
  • Çocukların bu alandaki gelişimlerini desteklemeye yönelik etkinlikleri planlar, yürütür ve değerlendirir.
  • Erken çocukluk dönemi ve eğitimiyle ilgili toplumsal sorunlara duyarlılık gösterir ve bu sorunlara bireysel ve takım çalışması yoluyla çözüm üretir. Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır.
  • Çocuk Hakları ve çocuk koruma alanındaki ulusal ve uluslarararası mevzuatla ilgili bilgi sahibi olur.
  • Çocuklar için hazırlanan yayınları ve çocuk edebiyatıyla ilgili materyalleri takip eder, inceler ve kullanır.
  • Ülkemizdeki ve dünyadaki okulöncesi eğitim yaklaşımları ve çalışmaları hakkında bilgi sahibidir.
  • Çalışma ortamında kullanmak için araç-gereç, eğitici oyuncak ve eğitim materyalleri tasarlar, yapar ve uygular.
  • Yeterli ve dengeli beslenme konusunda bilgi sahibidir.
  • Gelişim dönemlerine uygun beslenme etkinlikleri hazırlar ve uygular.
  • Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların özellikleri, eğitimleri ve onlara sunulan çeşitli hizmetler hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Psikolojinin temel kavramları, davranışın temelleri ve çocuk ruh sağlığı ile çocuk ruh sağlığının korunması hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Çocukların Gelişimini izler, öğrenme özellikleri ve onlara uygun öğretim yöntem ve teknikleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Atatürk ilke ve inkılaplarını bilir.
  • Sözlü ve yazılı iletişim kurmada Türkçeyi etkin bir şeilde kullanır.
  • Bilişm teknolojilerini ve yazılımlarını eğitim ve mesleki amaçla kullanır.
  • Yabancı dil bilgisi olur.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ara sınav ve yarıyıl /yıl sonu sınav sonuçları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Ham başarı notu; ara sınav not ortalamasının %40ı ile yarıyıl veya yıl sonu sınav notunun %60ının toplanması sonucu elde edilir.
  • Başarı notu değerlendirmesi, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi, ham başarı notu ile birlikte sınıfın genel başarı düzeyi de göz önünde bulundurularak, notların dağılımı ve sınıf ortalaması da dikkate alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonunda, her öğrenciye dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notu olarak yarıyıl sonu veya yıl sonu başarı notu verilir.
  • Toplam 120 AKTS kredisi alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not sağlayan, 30 iş günü yaz stajını tamamlayan öğrenciler ön lisans derecesi almaya hak kazanır. (2015/2016 Eğitim Öğretim yılından itibaren zorunlu staj kaldırılmıştır).
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı
  • YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda belirlenir.
  • 2017/2018 Eğitim-Öğretim Yılında Sınavsız Geçiş, tamamen kaldırılmış olup öğrenci alımı Y-YGS-4 puanı ile gerçekleştirilmiştir.
Başarma Şartları Toplam 120 AKTS kredisi alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not sağlayan, 30 iş günü yaz stajını tamamlayan öğrenciler ön lisans derecesi almaya hak kazanır. (2015/2016 Eğitim Öğretim yılından itibaren zorunlu staj kaldırılmıştır). Programda mevcut olan derslerin tümünü (toplam 120 AKTS karşılığı olan) başarı ile tamamlamak, 4.00 üzerinden genel ortalaması en az 2.00 olmak, 30 iş günü stajını başarıyla yapmak (2015/2016 Eğitim Öğretim yılından itibaren zorunlu staj kaldırılmıştır).
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olan öğrenciler aşağıdaki iş alanlarında istihdam edilebilir;

  • Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezlerinde,
  • Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarında ve ilkokul bünyesinde bulunan anasınıflarında,
  • Çocuk Hastaneleri ve Hastane Okullarında Bakıcı anne olarak Anne Çocuk Sağlığı Merkezlerinde,
  • Yataklı tedavi veren kurumlarda ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının ilgili birimlerinde,
  • Çocuk bakım elemanı olarak çalışan anne ve babaların çocuklarının bakımında Ana-Baba eğitimcisi olarak Özel Araştırma ve Danışmanlık Şirketlerinde,
  • Çocuk Yayınları ve Oyuncakları sektöründe,
  • Çocuk Tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde,
  • UNICEF, İLO ve gönüllü kuruluşlarda,
  • Sivil toplum örgütlerinde.
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030045638


Yeterlilik Adı
Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Karacaoğlan Yerleşkesi, 80000 Osmaniye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çocukların tüm gelişim alanlarına lişkin temel kavram ve kuramları tanır, çocukların gelişimlerini, bireysel farklılıkları ve çevresel faktörleri dikkate alarak gelişimlerini destekleyici etkinlikler planlar, yürütür ve değerlendirir.
  • Okul öncesi programının içeriğini ve özelliklerini, tanır, programa uygun günlük ve aylık planlar hazırlar.
  • Çocuk sağlığı ve Hastalıkları ve çocuklara yönelik temel ilk yardım uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur.
  • Çocuk gelişimi ve eğitimini destekleyen drama, oyun, müzik ve sanat etkinliklerini planlar, yürütür ve değerlendirir.
  • Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
  • Çocukları (bireyi) tanıma teknikleri konusunda bilgi sahibi olur.
  • Toplum, aile ve çocuk ilişkisini anlar ve aile katılım etkinliklerini uygular.
  • Çocukların bilim ve matematik anlayışlarının gelişimine ilişkin kuramları tanır.
  • Çocukların bu alandaki gelişimlerini desteklemeye yönelik etkinlikleri planlar, yürütür ve değerlendirir.
  • Erken çocukluk dönemi ve eğitimiyle ilgili toplumsal sorunlara duyarlılık gösterir ve bu sorunlara bireysel ve takım çalışması yoluyla çözüm üretir. Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır.
  • Çocuk Hakları ve çocuk koruma alanındaki ulusal ve uluslarararası mevzuatla ilgili bilgi sahibi olur.
  • Çocuklar için hazırlanan yayınları ve çocuk edebiyatıyla ilgili materyalleri takip eder, inceler ve kullanır.
  • Ülkemizdeki ve dünyadaki okulöncesi eğitim yaklaşımları ve çalışmaları hakkında bilgi sahibidir.
  • Çalışma ortamında kullanmak için araç-gereç, eğitici oyuncak ve eğitim materyalleri tasarlar, yapar ve uygular.
  • Yeterli ve dengeli beslenme konusunda bilgi sahibidir.
  • Gelişim dönemlerine uygun beslenme etkinlikleri hazırlar ve uygular.
  • Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların özellikleri, eğitimleri ve onlara sunulan çeşitli hizmetler hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Psikolojinin temel kavramları, davranışın temelleri ve çocuk ruh sağlığı ile çocuk ruh sağlığının korunması hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Çocukların Gelişimini izler, öğrenme özellikleri ve onlara uygun öğretim yöntem ve teknikleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Atatürk ilke ve inkılaplarını bilir.
  • Sözlü ve yazılı iletişim kurmada Türkçeyi etkin bir şeilde kullanır.
  • Bilişm teknolojilerini ve yazılımlarını eğitim ve mesleki amaçla kullanır.
  • Yabancı dil bilgisi olur.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ara sınav ve yarıyıl /yıl sonu sınav sonuçları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Ham başarı notu; ara sınav not ortalamasının %40ı ile yarıyıl veya yıl sonu sınav notunun %60ının toplanması sonucu elde edilir.
  • Başarı notu değerlendirmesi, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi, ham başarı notu ile birlikte sınıfın genel başarı düzeyi de göz önünde bulundurularak, notların dağılımı ve sınıf ortalaması da dikkate alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonunda, her öğrenciye dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notu olarak yarıyıl sonu veya yıl sonu başarı notu verilir.
  • Toplam 120 AKTS kredisi alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not sağlayan, 30 iş günü yaz stajını tamamlayan öğrenciler ön lisans derecesi almaya hak kazanır. (2015/2016 Eğitim Öğretim yılından itibaren zorunlu staj kaldırılmıştır).

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
  • YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda belirlenir.
  • 2017/2018 Eğitim-Öğretim Yılında Sınavsız Geçiş, tamamen kaldırılmış olup öğrenci alımı Y-YGS-4 puanı ile gerçekleştirilmiştir.

Başarma Şartları
Toplam 120 AKTS kredisi alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not sağlayan, 30 iş günü yaz stajını tamamlayan öğrenciler ön lisans derecesi almaya hak kazanır. (2015/2016 Eğitim Öğretim yılından itibaren zorunlu staj kaldırılmıştır). Programda mevcut olan derslerin tümünü (toplam 120 AKTS karşılığı olan) başarı ile tamamlamak, 4.00 üzerinden genel ortalaması en az 2.00 olmak, 30 iş günü stajını başarıyla yapmak (2015/2016 Eğitim Öğretim yılından itibaren zorunlu staj kaldırılmıştır).

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olan öğrenciler aşağıdaki iş alanlarında istihdam edilebilir;

  • Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezlerinde,
  • Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarında ve ilkokul bünyesinde bulunan anasınıflarında,
  • Çocuk Hastaneleri ve Hastane Okullarında Bakıcı anne olarak Anne Çocuk Sağlığı Merkezlerinde,
  • Yataklı tedavi veren kurumlarda ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının ilgili birimlerinde,
  • Çocuk bakım elemanı olarak çalışan anne ve babaların çocuklarının bakımında Ana-Baba eğitimcisi olarak Özel Araştırma ve Danışmanlık Şirketlerinde,
  • Çocuk Yayınları ve Oyuncakları sektöründe,
  • Çocuk Tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde,
  • UNICEF, İLO ve gönüllü kuruluşlarda,
  • Sivil toplum örgütlerinde.

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030045638

Qualification Title
Çocuk Gelişimi Associate
Awarding BodyOsmaniye Korkut Ata University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.osmaniye.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasChild care and youth services
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Recognize the fundamental concepts and theories about all developmental areas, plan, manage and evaluate avctivities to support childrens development by taking into acount childrens development, individual differences and environmental factors. Recognize and list the content and the characteristics of early childhood curriculum,prepare daily and monthly plans aligned with the curriculum. Have knowladge about child health and diseases ad first aid procedures for children. plan, manage, and evaluate activities drama, play and music events that support child development and education. Understand the relations among the society,the family, and the child and implement activities for family involvement, gain the skills to communicate effectively with children, have information about recognition techniques of children. Recognize the theories about the development of scientific and mathematical in children. Plan, manage and evaluate activities to support the development of the skills in children. Be sensitive to the social problems related to educatio of young children and generate solutions through individual and group works. Follow the prefessional and ethical principles. Have knowladge about national and international legislation in the field of child rights and child protection. Examine, use and follow publications which prepared for children and materials related to childrens literature Have knowladge about approaches and studies to pre-school education in our country and aroud the world. Design, make and implement tools, educational materials for use in the work environment. Have knowladge about adequate and balanced nutrition. Prepare and implemet nutrition activities appropriate for development periods. have skills and knowladge about training and characteristics of children need of special education and various services available to them. Have knowladge and skills about basic concepts of psychology, fundametals of behavior and child mental health and protection of childrens mental health. Monitor the development of children, have knowladge and skills about learning characteristics and appropriate teaching methods and techniques of them. Know Ataturks principles and revolutions. Use the Turkish language in the verbal and written communication effectively. Use information technologies and software for training and professional aims. Became knowledge of foreign language.

Key Competencies-
Further Info

Mid-term and final/final exams are graded out of 100 results. Crude Grade, mid-term grade average of %40, Final exam grade for the semester or year by collecting %60 is obtained. passing grade assessment, the level of success of the students work during the semeser, the class with a grade of crude considering the overall level of success, taking into acount the distribution of grades and class is average. At the and of this review, the letter grade to each student by the instructor of the course or the end of the final grade is given. The Students which are with a total of 120 ECTS credits, and successfully completed all GPA of at least 2.00 out of 4.00 and have completed 30 working days internship are eligible for associate degree. (compulsory internship has been removed from 2015/2016 academic year.)

Quality Assurance-
Access Requirements

It is determined according to the relevant legislation of YÖK. In 2017/2018 Academic Year, student intake was realized with Y-YGS-4 points. The transition without examination has been removed. Foreign students can also be accepted acoording to Foreign National Examination

Conditions for SuccessThe Students which are with a total of 120 ECTS credits, and successfully completed all GPA of at least 2.00 out of 4.00 and have completed 30 working days internship are eligible for associate degree. (compulsory internship has been removed from 2015/2016 academic year.) Completion of all the courses designated within the curriculum of the program, having a total of 120 ECTS Credit Achievement of a cumulative grade point average of at least 2.00 out of 4.00 If successfully complete of a 30 working day summer practice. (compulsory internship has been removed from 2015/2016 academic year.)
Progression Paths (Relationship Type)

The students who graduate from the program may be employed in the following business areas. Special Education and Rehabilitation Centers, İn nursery schools which atteched to the Ministry of Education and nursery classes within in pramary schools Childs Hospitals and Hospital Schools, As caregivers in Mother-Child Health Centers, İnpatient Treatment of Issuing Authority, Social Services and Child Protect Agency, As Child Care Staff Members for Children in Care of Working Mothers-Fathers, As Educators of parents in Private REsearch and Counseling Firms, Childrens publishing and the toy manufacturer companies, At the childrens Theatre and Childrens Movies, UNICEF, ILO and in Voluntary Organizations, In Civil Society Organizations.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030045638


Qualification Title
Çocuk Gelişimi Associate

Awarding Body
Osmaniye Korkut Ata University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Recognize the fundamental concepts and theories about all developmental areas, plan, manage and evaluate avctivities to support childrens development by taking into acount childrens development, individual differences and environmental factors. Recognize and list the content and the characteristics of early childhood curriculum,prepare daily and monthly plans aligned with the curriculum. Have knowladge about child health and diseases ad first aid procedures for children. plan, manage, and evaluate activities drama, play and music events that support child development and education. Understand the relations among the society,the family, and the child and implement activities for family involvement, gain the skills to communicate effectively with children, have information about recognition techniques of children. Recognize the theories about the development of scientific and mathematical in children. Plan, manage and evaluate activities to support the development of the skills in children. Be sensitive to the social problems related to educatio of young children and generate solutions through individual and group works. Follow the prefessional and ethical principles. Have knowladge about national and international legislation in the field of child rights and child protection. Examine, use and follow publications which prepared for children and materials related to childrens literature Have knowladge about approaches and studies to pre-school education in our country and aroud the world. Design, make and implement tools, educational materials for use in the work environment. Have knowladge about adequate and balanced nutrition. Prepare and implemet nutrition activities appropriate for development periods. have skills and knowladge about training and characteristics of children need of special education and various services available to them. Have knowladge and skills about basic concepts of psychology, fundametals of behavior and child mental health and protection of childrens mental health. Monitor the development of children, have knowladge and skills about learning characteristics and appropriate teaching methods and techniques of them. Know Ataturks principles and revolutions. Use the Turkish language in the verbal and written communication effectively. Use information technologies and software for training and professional aims. Became knowledge of foreign language.


Key Competencies
-

Further Info

Mid-term and final/final exams are graded out of 100 results. Crude Grade, mid-term grade average of %40, Final exam grade for the semester or year by collecting %60 is obtained. passing grade assessment, the level of success of the students work during the semeser, the class with a grade of crude considering the overall level of success, taking into acount the distribution of grades and class is average. At the and of this review, the letter grade to each student by the instructor of the course or the end of the final grade is given. The Students which are with a total of 120 ECTS credits, and successfully completed all GPA of at least 2.00 out of 4.00 and have completed 30 working days internship are eligible for associate degree. (compulsory internship has been removed from 2015/2016 academic year.)


Quality Assurance
-

Access Requirements

It is determined according to the relevant legislation of YÖK. In 2017/2018 Academic Year, student intake was realized with Y-YGS-4 points. The transition without examination has been removed. Foreign students can also be accepted acoording to Foreign National Examination


Conditions for Success
The Students which are with a total of 120 ECTS credits, and successfully completed all GPA of at least 2.00 out of 4.00 and have completed 30 working days internship are eligible for associate degree. (compulsory internship has been removed from 2015/2016 academic year.) Completion of all the courses designated within the curriculum of the program, having a total of 120 ECTS Credit Achievement of a cumulative grade point average of at least 2.00 out of 4.00 If successfully complete of a 30 working day summer practice. (compulsory internship has been removed from 2015/2016 academic year.)

Progression Paths (Relationship Type)

The students who graduate from the program may be employed in the following business areas. Special Education and Rehabilitation Centers, İn nursery schools which atteched to the Ministry of Education and nursery classes within in pramary schools Childs Hospitals and Hospital Schools, As caregivers in Mother-Child Health Centers, İnpatient Treatment of Issuing Authority, Social Services and Child Protect Agency, As Child Care Staff Members for Children in Care of Working Mothers-Fathers, As Educators of parents in Private REsearch and Counseling Firms, Childrens publishing and the toy manufacturer companies, At the childrens Theatre and Childrens Movies, UNICEF, ILO and in Voluntary Organizations, In Civil Society Organizations.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address