Yeterlilik Kodu

TR0030009914

Yeterlilik Adı
Çocuk Gelişimi Tezsiz Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumÜsküdar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAltunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttp://www.uskudar.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri90
Programın Normal Süresi 1
Program Profili (Amaç)

Çocuk Gelişimi Programı, tezli veya tezsiz olmak üzere, sırasıyla toplam iki veya dört öğretim dönemini kapsamaktadır. Nitelikli Çocuk Gelişimi Uzmanı yetiştirmek için oluşturulan müfredatta da ana baba eğitimi, gelişim kuramları, gözlem teknikleri, çocuk ile iletişim, oyun, erken müdahale gibi Çocuk Gelişimi alanının uzmanlık konularına göre zorunlu ve seçmeli derslerde çeşitlilik sağlanmıştır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çocuk gelişimi ve eğitimi alanındaki kuramsal bilgilere uzmanlık düzeyinde sahiptir.
  • Çocuk gelişimi ve eğitimi alanındaki kuram ve uygulamaları derinlemesine bilir ve uygular.
  • Bilimsel anlayışı kavrar ve kendini bu anlayışa göre yönlendirir.
  • Alan ile ilgili teorik bilgileri güncel problemlere göre ayarlar ve çözümler üretir.
  • Toplumun gelişimi için seminerler, konferanslar ve programlar gibi düzenlemeleri organize eder.
  • Develops research projects to find solutions to the problems related to the field
  • Bilimsel süreçleri kullanarak bireysel araştırmacıları yapar.
  • Aydınlanmış bireyler ve aileleri çocuk gelişimi ve eğitimi hakkında.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

-Çocuk Gelişimi ya da Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Okul Öncesi Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Psikoloji, Özel Eğitim ya da Sosyal Hizmet lisans mezuniyet belgesine sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmak ve lisans not ortalamasının, tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması (Lisans mezuniyeti belirtilen alanlar dışından olan öğrencilere Bilimsel Hazırlık Programı uygulanmaktadır).-Tezli program başvurularında ALES sonuç belgesi (Herhangi bir puan türünden 55 puan ve üzeri olması)-Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50si, lisans not ortalamasının % 20si ve mülakat sonucunun % 30u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 70 puan alanlar arasında sıralama yapılmaktadır.-ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin başarılı sayılabilmesi için Üsküdar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliğindeki şartları yerine getirmesi zorunludur. Ayrıca genel not ortalamasının 2,5 veya üzerinde olması gerekmektedir ve öğrenci tez sınavında başarılı olmak zorundadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Çocuk Gelişimi Uzmanının temel hedefi, 0-18 yaş grubu normal, özel gereksinimi olan, akut ve kronik hastalığı olan, korunmaya muhtaç ve risk altındaki çocukların gelişimlerini desteklemektir. Çocuk gelişimci, çocukların gelişimini değerlendirmeye yönelik araçlar geliştirir; alanla ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara gereksinimleri doğrultusunda danışmanlık yapar; yayın ve araştırma hizmetleri sunar. Çocuk, aile, eğitimci ve toplumla ilgili projeler geliştirir ve projeleri toplumun her kesimindeki çocuk ve ailelerin yüksek yararına olacak şekilde hayata geçirip yaygınlaştırır. Çocuk Gelişimi Uzmanı, Sağlık, Sosyal alanlarda ve diğer sektörlerde aşağıda bildirilen görevleri yapmaktadır.Hastanelerde ve Aile Sağlığı Merkezlerinde çalışan Çocuk Gelişimi Uzmanları, birinci basamak sağlık kuruluşlarında sunulan çocuk gelişimi hizmetlerinin geliştirilmesi ile ilgili değerlendirmelerin yapılması; plan, program ve projeler üretilmesi ve bunların uygulanması ve kurum içi ve dışı işbirliği imkanlarının yaratılabilmesi için ilgili kişi ve şube ile işbirliği içinde çalışmalar yapılmasından sorumludur. Sosyal alanlarda ise, Çocuk ve Gençlik Merkezlerinde, Koruma Bakım ve Rehabilitasyon Merkezlerinde, Sevgi Evlerinde, Toplum Merkezlerinde, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Genel Müdürlüğü ve Aile Danışma Merkezlerinde Çocuk Gelişimi Uzmanı olarak görev alabilirler. Söz konusu kurumda çalışan çocuk gelişimci, hizmet bölgesinde yaşayan çocukların gelişim düzeylerinin saptanması, gelişimlerinin izlenmesinden sorumludur. Sorunlarının çözümüne yönelik mesleki çalışmalar yapar; mesleki teknik ve yöntemleri kullanarak merkezde bulunan okul öncesi ve engelli ve ergen çocuklara yönelik programlar hazırlar, uygular ve gerekli materyalin hazırlanmasında görev alırlar. Sosyal serviste görevlendirilen ve çocuğun merkeze kabulü ve uyumu ile ilgili çalışmalar yapan bir Çocuk Gelişimi Uzmanı, çocukların duygusal, bilişsel ve sosyal gelişimi için gerekli gelişim programlarının uygulanması ve değerlendirilmesinden sorumludur.Emniyet Genel Müdürlüğü, Çocuk Şube Müdürlüğü/Büro Amirliğinde de görev alabilen Çocuk Gelişimi Uzmanları çocukların ve ailelerinin kendileri veya çevre şartlarından doğan veya kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal sorunların tespit edilmesi amacıyla çalışmalar yürütürler. Çocuğun durumunu iyileştirmek için ailesi ve okul, sosyal ve sağlık hizmetleri gibi kuruluşlarla işbirliği içinde, çocukları suça iten fiziki, psikolojik ve sosyolojik etkenlerin araştırılması, suçluluğu ortadan kaldırmaya yönelik plan ve programların geliştirilmesi, korunmaya muhtaç olan, ihmal ve istismara maruz kalan, evden veya bulunduğu kurum ya da kuruluştan kaçan, sokakta yaşayan ve sokakta çalıştırılan, uçucu, uyuşturucu ve madde bağımlısı olan, suça itilen ve mağdur çocuğun kendisine ve kanuni mümessiline rehberlik hizmeti sunulmasından sorumludurlar. Özel Eğitim Kurumlarında ve Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde görev alabilen Çocuk Gelişimi Uzmanları (çocuk gelişimi alanında yüksek lisans öğrenimini tamamlamış olanlar), bireylerin fiziksel, zihinsel ve sosyal gelişimlerinin yaş düzeylerine uygun olarak değerlendirilmesi ve bireylerin özelliklerine göre bireysel eğitim programlarının hazırlanmasından sorumludur.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030009914


Yeterlilik Adı
Çocuk Gelişimi Tezsiz Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Üsküdar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Altunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
90

Programın Normal Süresi
1

Program Profili (Amaç)

Çocuk Gelişimi Programı, tezli veya tezsiz olmak üzere, sırasıyla toplam iki veya dört öğretim dönemini kapsamaktadır. Nitelikli Çocuk Gelişimi Uzmanı yetiştirmek için oluşturulan müfredatta da ana baba eğitimi, gelişim kuramları, gözlem teknikleri, çocuk ile iletişim, oyun, erken müdahale gibi Çocuk Gelişimi alanının uzmanlık konularına göre zorunlu ve seçmeli derslerde çeşitlilik sağlanmıştır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çocuk gelişimi ve eğitimi alanındaki kuramsal bilgilere uzmanlık düzeyinde sahiptir.
  • Çocuk gelişimi ve eğitimi alanındaki kuram ve uygulamaları derinlemesine bilir ve uygular.
  • Bilimsel anlayışı kavrar ve kendini bu anlayışa göre yönlendirir.
  • Alan ile ilgili teorik bilgileri güncel problemlere göre ayarlar ve çözümler üretir.
  • Toplumun gelişimi için seminerler, konferanslar ve programlar gibi düzenlemeleri organize eder.
  • Develops research projects to find solutions to the problems related to the field
  • Bilimsel süreçleri kullanarak bireysel araştırmacıları yapar.
  • Aydınlanmış bireyler ve aileleri çocuk gelişimi ve eğitimi hakkında.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

-Çocuk Gelişimi ya da Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Okul Öncesi Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Psikoloji, Özel Eğitim ya da Sosyal Hizmet lisans mezuniyet belgesine sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmak ve lisans not ortalamasının, tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması (Lisans mezuniyeti belirtilen alanlar dışından olan öğrencilere Bilimsel Hazırlık Programı uygulanmaktadır).-Tezli program başvurularında ALES sonuç belgesi (Herhangi bir puan türünden 55 puan ve üzeri olması)-Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50si, lisans not ortalamasının % 20si ve mülakat sonucunun % 30u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 70 puan alanlar arasında sıralama yapılmaktadır.-ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir.


Başarma Şartları
Öğrencinin başarılı sayılabilmesi için Üsküdar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliğindeki şartları yerine getirmesi zorunludur. Ayrıca genel not ortalamasının 2,5 veya üzerinde olması gerekmektedir ve öğrenci tez sınavında başarılı olmak zorundadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Çocuk Gelişimi Uzmanının temel hedefi, 0-18 yaş grubu normal, özel gereksinimi olan, akut ve kronik hastalığı olan, korunmaya muhtaç ve risk altındaki çocukların gelişimlerini desteklemektir. Çocuk gelişimci, çocukların gelişimini değerlendirmeye yönelik araçlar geliştirir; alanla ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara gereksinimleri doğrultusunda danışmanlık yapar; yayın ve araştırma hizmetleri sunar. Çocuk, aile, eğitimci ve toplumla ilgili projeler geliştirir ve projeleri toplumun her kesimindeki çocuk ve ailelerin yüksek yararına olacak şekilde hayata geçirip yaygınlaştırır. Çocuk Gelişimi Uzmanı, Sağlık, Sosyal alanlarda ve diğer sektörlerde aşağıda bildirilen görevleri yapmaktadır.Hastanelerde ve Aile Sağlığı Merkezlerinde çalışan Çocuk Gelişimi Uzmanları, birinci basamak sağlık kuruluşlarında sunulan çocuk gelişimi hizmetlerinin geliştirilmesi ile ilgili değerlendirmelerin yapılması; plan, program ve projeler üretilmesi ve bunların uygulanması ve kurum içi ve dışı işbirliği imkanlarının yaratılabilmesi için ilgili kişi ve şube ile işbirliği içinde çalışmalar yapılmasından sorumludur. Sosyal alanlarda ise, Çocuk ve Gençlik Merkezlerinde, Koruma Bakım ve Rehabilitasyon Merkezlerinde, Sevgi Evlerinde, Toplum Merkezlerinde, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Genel Müdürlüğü ve Aile Danışma Merkezlerinde Çocuk Gelişimi Uzmanı olarak görev alabilirler. Söz konusu kurumda çalışan çocuk gelişimci, hizmet bölgesinde yaşayan çocukların gelişim düzeylerinin saptanması, gelişimlerinin izlenmesinden sorumludur. Sorunlarının çözümüne yönelik mesleki çalışmalar yapar; mesleki teknik ve yöntemleri kullanarak merkezde bulunan okul öncesi ve engelli ve ergen çocuklara yönelik programlar hazırlar, uygular ve gerekli materyalin hazırlanmasında görev alırlar. Sosyal serviste görevlendirilen ve çocuğun merkeze kabulü ve uyumu ile ilgili çalışmalar yapan bir Çocuk Gelişimi Uzmanı, çocukların duygusal, bilişsel ve sosyal gelişimi için gerekli gelişim programlarının uygulanması ve değerlendirilmesinden sorumludur.Emniyet Genel Müdürlüğü, Çocuk Şube Müdürlüğü/Büro Amirliğinde de görev alabilen Çocuk Gelişimi Uzmanları çocukların ve ailelerinin kendileri veya çevre şartlarından doğan veya kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal sorunların tespit edilmesi amacıyla çalışmalar yürütürler. Çocuğun durumunu iyileştirmek için ailesi ve okul, sosyal ve sağlık hizmetleri gibi kuruluşlarla işbirliği içinde, çocukları suça iten fiziki, psikolojik ve sosyolojik etkenlerin araştırılması, suçluluğu ortadan kaldırmaya yönelik plan ve programların geliştirilmesi, korunmaya muhtaç olan, ihmal ve istismara maruz kalan, evden veya bulunduğu kurum ya da kuruluştan kaçan, sokakta yaşayan ve sokakta çalıştırılan, uçucu, uyuşturucu ve madde bağımlısı olan, suça itilen ve mağdur çocuğun kendisine ve kanuni mümessiline rehberlik hizmeti sunulmasından sorumludurlar. Özel Eğitim Kurumlarında ve Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde görev alabilen Çocuk Gelişimi Uzmanları (çocuk gelişimi alanında yüksek lisans öğrenimini tamamlamış olanlar), bireylerin fiziksel, zihinsel ve sosyal gelişimlerinin yaş düzeylerine uygun olarak değerlendirilmesi ve bireylerin özelliklerine göre bireysel eğitim programlarının hazırlanmasından sorumludur.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030009914

Qualification Title
Çocuk Gelişimi (Tezsiz) None Thesis Masters Degree
Awarding BodyUskudar University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.uskudar.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasChild care and youth services
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value90
Program Duration1
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Has the level of expertise in the field of child development and education. Knows and applies the theories and applications in the field of child development and education. Comprehends the scientific understanding and has self-direction according to this understandingAdjusts theoretical knowledge related to the field to the current problems and brings solutionsOrganizes arrangements such as seminars, conferences and programs for the development of the society. Alan ile ilgili problemlere çözüm bulmak için araştırma projeleri geliştirir. Makes individual researches using scientific processes. Enlightenes individuals and their families about child development and education.

Key Competencies-
Further Info

Assessment and GradingEvery lesson’s instructor, reports the education coverage that he/she will teach to students at the beginning of semester, midterm exams that students are responsible, home works’ , applications’ and the other studies’ rate in semester grade with a written notification. The levels of success of students are measured with the midterm exams and the activities which are at semester and the final exams which are at the end of semester. The semester exams’ and other semester studies’ rate in semester grade can’t be less than 40% and more than 60%. The grade of success can’t be less than C1, (2.5.00) at master’s degree and can’t be less than B2 (3.00) at doctorate. GradeLetter gradeCoefficient 95-100 A1 4,00 90-94 A2 3,75 85-89 A3 3,50 80-84 B1 3,25 75-79 B2 3,00 70-74 B3 2,75 65-69 C1 2,50 60-64 C2 2,25 55-59 C3 2,00 0-54 F3 0,00 F2 0,00 F1 0,00Students graduate from the Department of Child Development equipped with the knowledge and skills to determine children’s levels of development in all areas; design programs and organize contexts appropriate with their levels of development; follow and organize children’s development in various areas; prepare curricula; counsel and cooperate with families, persons and institutions involved in child development about the field; raise social awareness in these issues; and coordinating and working with child and family-related disciplines.

Quality Assurance-
Access Requirements

-Candidates applying for the Masters Programs must have an undergraduate diploma (Child Development, Preschool Teacher Education, Guidance and Psychological Counseling, Psychology, Special Education or Social Work), with at least 2.00 out of 4.00 CGPA undergraduate degree. Turkish students graduated from a university in a foreign country must obtain a certificate of equivalence of their undergraduate issued by the Council of Higher Education in Turkey (CHE).-Candidates, who intend to apply to Master’s Programs, must have a minimum score of 55 from ALES (National Graduate Education Science Exam) -Candidates are evaluated over 100 points in the admission interview. In admission interview, candidates are evaluated with recommendation letter and oral assessment. In admitting students to graduate programs; 50% of ALES score, , 20% of undergraduate CGPA and 30% of admission interview result are taken into consideration and candidate with minimum 70 points are listed by institute administrative board.-In admitting students to non-thesis graduate programs; 50% of undergraduate CGPA and 50% of admission interview result are taken into consideration.

Conditions for SuccessStudents graduate from the Department of Child Development equipped with the knowledge and skills to determine children’s levels of development in all areas; design programs and organize contexts appropriate with their levels of development; follow and organize children’s development in various areas; prepare curricula; counsel and cooperate with families, persons and institutions involved in child development about the field; raise social awareness in these issues; and coordinating and working with child and family-related disciplines. In order to be successful, the student must fulfill the requirements of Üsküdar University Graduate Education Regulation. In addition, the GPA must be 2.5 or above and the student must be successful in the thesis exam
Progression Paths (Relationship Type)

The main objective of the Child Development Specialist is to support the development of children with acute and chronic diseases, who are in need of protection, and who are at risk. The child developmentist develops tools for evaluating the development of children; advises individuals, institutions and organizations related to the field in accordance with their requirements; offers publication and research services. It develops projects related to children, family, educator and society, and realizes and disseminates projects in the best interests of children and families in all segments of the society. Child Development Specialist carries out the following tasks in Health, Social and other sectors. Child Development Specialists working in Hospitals and Family Health Centers; It is responsible for working in cooperation with the relevant person and branch in order to create plans, programs and projects and to implement them and to create opportunities for internal and external cooperation. In social areas, they can work as a Child Development Specialist in Child and Youth Centers, Protection Care and Rehabilitation Centers, Sevgi Houses, Community Centers, General Directorate of Family and Social Policies and Family Counseling Centers. The child development worker working in the said institution is responsible for determining the level of development of children living in the service area and monitoring their development. Carries out professional studies for the solution of problems; prepare and implement programs for preschoolers and children with disabilities and adolescents at the center using vocational techniques and methods and take part in the preparation of necessary materials. A Child Development Specialist, who is assigned to social services and works on the admission and adaptation of the child to the center, is responsible for the implementation and evaluation of the development programs necessary for the emotional, cognitive and social development of children.Child Development Specialists, who can also be employed in the General Directorate of Security, Child Branch Directorate / Bureau, carry out activities in order to determine the material, spiritual and social problems of children and their families or those arising out of or under environmental conditions. In order to improve the situation of the child, the family and the school, social and health services in cooperation with organizations such as the physical, psychological and sociological factors that push children into crime, development of plans and programs to eliminate delinquency, those who are in need of protection, neglect and abuse exposed, home or they are responsible for providing guidance to the child and his legal representative, who escapes from the institution or organization, lives on the streets and works on the street, who are volatile, drug and substance addicts, who are pushed into crime and who are victimized. Child Development Specialists (those who have completed their master education in the field of child development) are responsible for evaluating the physical, mental and social development of individuals according to their age levels and preparing individual training programs according to the characteristics of the individuals.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030009914


Qualification Title
Çocuk Gelişimi (Tezsiz) None Thesis Masters Degree

Awarding Body
Uskudar University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
90

Program Duration
1

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Has the level of expertise in the field of child development and education. Knows and applies the theories and applications in the field of child development and education. Comprehends the scientific understanding and has self-direction according to this understandingAdjusts theoretical knowledge related to the field to the current problems and brings solutionsOrganizes arrangements such as seminars, conferences and programs for the development of the society. Alan ile ilgili problemlere çözüm bulmak için araştırma projeleri geliştirir. Makes individual researches using scientific processes. Enlightenes individuals and their families about child development and education.


Key Competencies
-

Further Info

Assessment and GradingEvery lesson’s instructor, reports the education coverage that he/she will teach to students at the beginning of semester, midterm exams that students are responsible, home works’ , applications’ and the other studies’ rate in semester grade with a written notification. The levels of success of students are measured with the midterm exams and the activities which are at semester and the final exams which are at the end of semester. The semester exams’ and other semester studies’ rate in semester grade can’t be less than 40% and more than 60%. The grade of success can’t be less than C1, (2.5.00) at master’s degree and can’t be less than B2 (3.00) at doctorate. GradeLetter gradeCoefficient 95-100 A1 4,00 90-94 A2 3,75 85-89 A3 3,50 80-84 B1 3,25 75-79 B2 3,00 70-74 B3 2,75 65-69 C1 2,50 60-64 C2 2,25 55-59 C3 2,00 0-54 F3 0,00 F2 0,00 F1 0,00Students graduate from the Department of Child Development equipped with the knowledge and skills to determine children’s levels of development in all areas; design programs and organize contexts appropriate with their levels of development; follow and organize children’s development in various areas; prepare curricula; counsel and cooperate with families, persons and institutions involved in child development about the field; raise social awareness in these issues; and coordinating and working with child and family-related disciplines.


Quality Assurance
-

Access Requirements

-Candidates applying for the Masters Programs must have an undergraduate diploma (Child Development, Preschool Teacher Education, Guidance and Psychological Counseling, Psychology, Special Education or Social Work), with at least 2.00 out of 4.00 CGPA undergraduate degree. Turkish students graduated from a university in a foreign country must obtain a certificate of equivalence of their undergraduate issued by the Council of Higher Education in Turkey (CHE).-Candidates, who intend to apply to Master’s Programs, must have a minimum score of 55 from ALES (National Graduate Education Science Exam) -Candidates are evaluated over 100 points in the admission interview. In admission interview, candidates are evaluated with recommendation letter and oral assessment. In admitting students to graduate programs; 50% of ALES score, , 20% of undergraduate CGPA and 30% of admission interview result are taken into consideration and candidate with minimum 70 points are listed by institute administrative board.-In admitting students to non-thesis graduate programs; 50% of undergraduate CGPA and 50% of admission interview result are taken into consideration.


Conditions for Success
Students graduate from the Department of Child Development equipped with the knowledge and skills to determine children’s levels of development in all areas; design programs and organize contexts appropriate with their levels of development; follow and organize children’s development in various areas; prepare curricula; counsel and cooperate with families, persons and institutions involved in child development about the field; raise social awareness in these issues; and coordinating and working with child and family-related disciplines. In order to be successful, the student must fulfill the requirements of Üsküdar University Graduate Education Regulation. In addition, the GPA must be 2.5 or above and the student must be successful in the thesis exam

Progression Paths (Relationship Type)

The main objective of the Child Development Specialist is to support the development of children with acute and chronic diseases, who are in need of protection, and who are at risk. The child developmentist develops tools for evaluating the development of children; advises individuals, institutions and organizations related to the field in accordance with their requirements; offers publication and research services. It develops projects related to children, family, educator and society, and realizes and disseminates projects in the best interests of children and families in all segments of the society. Child Development Specialist carries out the following tasks in Health, Social and other sectors. Child Development Specialists working in Hospitals and Family Health Centers; It is responsible for working in cooperation with the relevant person and branch in order to create plans, programs and projects and to implement them and to create opportunities for internal and external cooperation. In social areas, they can work as a Child Development Specialist in Child and Youth Centers, Protection Care and Rehabilitation Centers, Sevgi Houses, Community Centers, General Directorate of Family and Social Policies and Family Counseling Centers. The child development worker working in the said institution is responsible for determining the level of development of children living in the service area and monitoring their development. Carries out professional studies for the solution of problems; prepare and implement programs for preschoolers and children with disabilities and adolescents at the center using vocational techniques and methods and take part in the preparation of necessary materials. A Child Development Specialist, who is assigned to social services and works on the admission and adaptation of the child to the center, is responsible for the implementation and evaluation of the development programs necessary for the emotional, cognitive and social development of children.Child Development Specialists, who can also be employed in the General Directorate of Security, Child Branch Directorate / Bureau, carry out activities in order to determine the material, spiritual and social problems of children and their families or those arising out of or under environmental conditions. In order to improve the situation of the child, the family and the school, social and health services in cooperation with organizations such as the physical, psychological and sociological factors that push children into crime, development of plans and programs to eliminate delinquency, those who are in need of protection, neglect and abuse exposed, home or they are responsible for providing guidance to the child and his legal representative, who escapes from the institution or organization, lives on the streets and works on the street, who are volatile, drug and substance addicts, who are pushed into crime and who are victimized. Child Development Specialists (those who have completed their master education in the field of child development) are responsible for evaluating the physical, mental and social development of individuals according to their age levels and preparing individual training programs according to the characteristics of the individuals.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address