Yeterlilik Kodu | TR0030217040 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 1. Çocuk gelişimi lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2. Çocuk gelişimi alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. 3. Çocuk gelişimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4. Çocuk gelişimi alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. 5. Çocuk gelişimi alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 6. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 7. Çocuk gelişimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. 8. Çocuk gelişimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir 9. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır 10. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. 11. Çocuk gelişimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. 13. Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) 14. Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. 15. Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 16. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır 17. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. 18. Çocuk gelişimi alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki yer alan derslerin tümünden başarılı olması (toplam 61 ACTS karşılığı ders alması) tüm derslerini başarmış olması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,50 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Alanında uzman ve akademisyen olabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217040
- Çocuk gelişimi lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Çocuk gelişimi alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
- Çocuk gelişimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Çocuk gelişimi alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
- Çocuk gelişimi alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
- Çocuk gelişimi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Çocuk gelişimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
- Çocuk gelişimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir
- Çocuk gelişimi alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır.
- Çocuk gelişimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
- Çocuk gelişimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
- Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
- Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
- Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
- Çocuk gelişimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
- Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
- Çocuk gelişimi alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Ölçme ve Değerlendirme (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 1. Çocuk gelişimi lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2. Çocuk gelişimi alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. 3. Çocuk gelişimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4. Çocuk gelişimi alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. 5. Çocuk gelişimi alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 6. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 7. Çocuk gelişimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. 8. Çocuk gelişimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir 9. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır 10. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. 11. Çocuk gelişimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. 13. Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) 14. Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. 15. Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 16. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır 17. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. 18. Çocuk gelişimi alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Alanında uzman ve akademisyen olabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217040 | |
Qualification Title | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Depending on the child development undergraduate level competencies, it develops and deepens its knowledge in the field at an expert level. Understands the interaction between disciplines related to the field of child development. Uses the expert theoretical and applied knowledge acquired in the field of child development. He/she interprets the knowledge he/she has acquired in the field of child development by integrating it with information from relevant disciplines and creates new knowledge. Solves the problems in the field of child development by using scientific research methods. Independently conducts a study that requires expertise in the field of child development. Develops new approaches to complex problems encountered in child development practice. Takes responsibility and produces solutions for complex problems encountered in child development practices. Takes initiative in environments that require resolution of problems related to child development. Evaluates the information about child development with a critical eye and directs learning. Can systematically transfer the developments and studies in the field of child development in written, oral and visual forms. It can develop social relations and the set of values that direct these relationships with a critical approach and transform them when necessary. Establishes oral and written communication using a foreign language (European Language Portfolio B2 level) Uses computer software at the level required by the field of child development. Uses advanced information and communication technologies at the level required by the field of child development. Collects, interprets, concludes data on the field of child development, applies and shares them in consideration of ethical values. It develops different perspectives on issues related to the field of child development, sets policies, makes plans and evaluates its results within the framework of quality. Internalizes the knowledge gained in the field of child development, turns them into skills and uses them in interdisciplinary studies. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Examination Regulations, Assessment and Grading Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1. Based on master of child development competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research 2. Using advanced level of knowledge based on master of child development competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations 3. Grasps interactions with other disciplines and child development discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results 4. Evaluates and uses the knowledge in the child development field by classifying 5. Develops a new application, method, or a thought related to the child development field 6. Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue 7. Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues 8. He uses advanced research methods 9. Contributes to progress performing independently on an original study related to the child development field 10. Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the child development field in national and international journals 11. Leads in original and interdisciplinary studies 12. Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking 13. Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary 14. Discusses original issues with specialists of the child development field, defends his own opinions and expresses them on an effective way 15. Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication 16. Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the child development field 17. Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems 18. Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | 1. Based on master of child development competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research 2. Using advanced level of knowledge based on master of child development competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations 3. Grasps interactions with other disciplines and child development discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results 4. Evaluates and uses the knowledge in the child development field by classifying 5. Develops a new application, method, or a thought related to the child development field 6. Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue 7. Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues 8. He uses advanced research methods 9. Contributes to progress performing independently on an original study related to the child development field 10. Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the child development field in national and international journals 11. Leads in original and interdisciplinary studies 12. Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking 13. Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary 14. Discusses original issues with specialists of the child development field, defends his own opinions and expresses them on an effective way 15. Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication 16. Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the child development field 17. Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems 18. Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values The student must be successful in all of the courses in the program (taking courses for a total of 61 ACTS) and must have a GPA of at least 2.50 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Able to be expert in the field or academic professional. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217040
Depending on the child development undergraduate level competencies, it develops and deepens its knowledge in the field at an expert level. Understands the interaction between disciplines related to the field of child development. Uses the expert theoretical and applied knowledge acquired in the field of child development. He/she interprets the knowledge he/she has acquired in the field of child development by integrating it with information from relevant disciplines and creates new knowledge. Solves the problems in the field of child development by using scientific research methods. Independently conducts a study that requires expertise in the field of child development. Develops new approaches to complex problems encountered in child development practice. Takes responsibility and produces solutions for complex problems encountered in child development practices. Takes initiative in environments that require resolution of problems related to child development. Evaluates the information about child development with a critical eye and directs learning. Can systematically transfer the developments and studies in the field of child development in written, oral and visual forms. It can develop social relations and the set of values that direct these relationships with a critical approach and transform them when necessary. Establishes oral and written communication using a foreign language (European Language Portfolio B2 level) Uses computer software at the level required by the field of child development. Uses advanced information and communication technologies at the level required by the field of child development. Collects, interprets, concludes data on the field of child development, applies and shares them in consideration of ethical values. It develops different perspectives on issues related to the field of child development, sets policies, makes plans and evaluates its results within the framework of quality. Internalizes the knowledge gained in the field of child development, turns them into skills and uses them in interdisciplinary studies.
Examination Regulations, Assessment and Grading Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1. Based on master of child development competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research 2. Using advanced level of knowledge based on master of child development competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations 3. Grasps interactions with other disciplines and child development discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results 4. Evaluates and uses the knowledge in the child development field by classifying 5. Develops a new application, method, or a thought related to the child development field 6. Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue 7. Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues 8. He uses advanced research methods 9. Contributes to progress performing independently on an original study related to the child development field 10. Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the child development field in national and international journals 11. Leads in original and interdisciplinary studies 12. Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking 13. Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary 14. Discusses original issues with specialists of the child development field, defends his own opinions and expresses them on an effective way 15. Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication 16. Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the child development field 17. Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems 18. Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Able to be expert in the field or academic professional.
Qualification is continuous