Yeterlilik Kodu

TR0030010883

Yeterlilik Adı
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora Diploması
Sorumlu KurumSağlık Bilimleri Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiSağlık Bilimleri Üniversitesi Adres: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar Gülhane Hemşirelik Fakültesi Adres: Emrah Mahallesi, Gülhane Külliyesi, 06010 Keçiören/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttps://ghf.sbu.edu.tr/
Yönelim-
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Hemşirelik ve ebelik
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce yöntemleri geliştirir.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır ve yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir.
  • İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
  • Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
  • Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirir.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında, bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip eder.
  • Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar, ölçme ve değerlendirme, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” uyarınca (4. Bölüm/Madde 20-24,37) yapılmaktadır.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora programına,

a)Hemşirelikte lisans mezunu olan,

b)Hemşirelik alanında tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan,c)Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından ilan edilen koşulları sağlayan adaylar kabul edilir.İlgili bölüme “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” Üçüncü Bölüm, Madde 11 ve 12’den ulaşılabilir.

NOT: Hemşirelik lisans programından mezun olarak hemşirelik alanında tezli yüksek lisans programından mezun olan öğrenciler ilgili bilim dalının belirlediği zorunlu derslerini tamamlamak zorundadır.

Başarma ŞartlarıÇocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı Doktora programı, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur.Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin (Madde 34-41) ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında uzmanlaşmış hemşireler; Sağlık Bilimleri Fakültelerinde, Hemşirelik Fakültesi ve Yüksekokullarında Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalında, Sağlık Yüksekokullarında hemşirelik, ebelik ve sağlık memurluğu bölümlerinde akademisyen olarak ya da Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve Özel hastanelerde klinik sorumlusu, yönetici hemşire olarak çalışırlar. Sağlık Bakanlığı Kurumlarında yönetici olarak görev alabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010883


Yeterlilik Adı
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Sağlık Bilimleri Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Adres: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar Gülhane Hemşirelik Fakültesi Adres: Emrah Mahallesi, Gülhane Külliyesi, 06010 Keçiören/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce yöntemleri geliştirir.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır ve yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir.
  • İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
  • Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
  • Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirir.
  • Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında, bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip eder.
  • Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar, ölçme ve değerlendirme, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” uyarınca (4. Bölüm/Madde 20-24,37) yapılmaktadır.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora programına,

a)Hemşirelikte lisans mezunu olan,

b)Hemşirelik alanında tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan,c)Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından ilan edilen koşulları sağlayan adaylar kabul edilir.İlgili bölüme “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” Üçüncü Bölüm, Madde 11 ve 12’den ulaşılabilir.

NOT: Hemşirelik lisans programından mezun olarak hemşirelik alanında tezli yüksek lisans programından mezun olan öğrenciler ilgili bilim dalının belirlediği zorunlu derslerini tamamlamak zorundadır.


Başarma Şartları
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı Doktora programı, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur.Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin (Madde 34-41) ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında uzmanlaşmış hemşireler; Sağlık Bilimleri Fakültelerinde, Hemşirelik Fakültesi ve Yüksekokullarında Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalında, Sağlık Yüksekokullarında hemşirelik, ebelik ve sağlık memurluğu bölümlerinde akademisyen olarak ya da Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve Özel hastanelerde klinik sorumlusu, yönetici hemşire olarak çalışırlar. Sağlık Bakanlığı Kurumlarında yönetici olarak görev alabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010883

Qualification Title
Child Health and Diseases Nursing Doctoral Degree
Awarding BodyUniversity of Health Sciences
Awarding Body ContactUniversity of Health Sciences Address: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar Gulhane Faculty of Nursing Address: Emrah Mahallesi, Gülhane Külliyesi, 06010 Keçiören/Ankara
Awarding Body Urlhttps://ghf.sbu.edu.tr/
Orientation-
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasNursing and midwifery
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Develops, deepens and reaches novel definitions in the field of pediatric nursing in the level of expertise with original thought and research as based on the qualifications of the master level.
  • Comprehends interdisciplinary interaction in the field of Pediatric Nursing, reach original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas.
  • Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas in the field of Pediatric Nursing.
  • Develops new ways of thinking by using high-level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision-making in the field of Pediatric Nursing.
  • Acquires a high level of skills in using research methods and evaluates new information systematically in the field Pediatric Nursing.
  • Makes a statistical analysis that can read and evaluate a scientific article about the statistical analysis.
  • Follows evidence based practices, conducts research to generate evidence in their field of professional practice.
  • By using a foreign language at least at European Language Portfolio C1 General Level to communicate and discuss advanced written, oral and visual communication.
  • Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field of Pediatric Nursing.
  • Analyzes and develops the social relations in the professional environment and the norms that guide these relations with a critical approach.
  • Follows scientific, technological, social or cultural progress in the field of Pediatric Nursing.
  • Contributes to the process of being an information community in which he/she lives.
Key Competencies-
Further Info

Examinations, educational measurement and evaluations are courses is carried out in accordance with the relevant provisions (Part 4 / Article 20-24,37) of the “Graduate Programme and Exam Regulation of University of Health Sciences”.

Quality Assurance-
Access Requirements

The applicants who are willing to enroll in the Pediatric Nursing Doctorate program shoulda)hold bachelors degree in nursing,b)hold a Masters Degree with thesis in nursing,c)fulfill the criterion announced by Gulhane Institute of Health Sciences of University of Health Sciences Further information is available in the Third Section, Articles 11 and 12 of the ”Graduate Programme and Exam Regulation of University of Health Sciences“NOTE: Nursing baccalaurate graduates who has completed any master program in nursing are accepted for the Pediatric Nursing PhD program in the condition of completing their missing compulsory courses in mental health nursing masters program.

Conditions for SuccessPediatric Nursing PhD Program consists of the phases of at least seven credit courses with a cumulative total of twenty-one credits, one seminar course, the doctoral comprehensive examination, the thesis proposal, thesis work and the defense of the thesis before a jury, as well as a total of at least 240 ECTS-credits. The evaluation of the courses and thesis is carried out in accordance with the relevant provisions (Articles 34-41) of the “Graduate Programme and Exam Regulation of University of Health Sciences”.
Progression Paths (Relationship Type)

Nurses specializing in Pediatric Nursing work as;an academicians in Health Sciences Faculties, Nursing Schools / Faculties, in Department of Pediatric Nursing, Nursing Schools, Midwifery and Health Offices in Health Colleges or a clinical nurse, administrative nurse in the Ministry of Health, Universities and Private Hospitals. They may take the role as a manager in department of Ministry of Health.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030010883


Qualification Title
Child Health and Diseases Nursing Doctoral Degree

Awarding Body
University of Health Sciences

Awarding Body Contact
University of Health Sciences Address: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar Gulhane Faculty of Nursing Address: Emrah Mahallesi, Gülhane Külliyesi, 06010 Keçiören/Ankara

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Develops, deepens and reaches novel definitions in the field of pediatric nursing in the level of expertise with original thought and research as based on the qualifications of the master level.
  • Comprehends interdisciplinary interaction in the field of Pediatric Nursing, reach original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas.
  • Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas in the field of Pediatric Nursing.
  • Develops new ways of thinking by using high-level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision-making in the field of Pediatric Nursing.
  • Acquires a high level of skills in using research methods and evaluates new information systematically in the field Pediatric Nursing.
  • Makes a statistical analysis that can read and evaluate a scientific article about the statistical analysis.
  • Follows evidence based practices, conducts research to generate evidence in their field of professional practice.
  • By using a foreign language at least at European Language Portfolio C1 General Level to communicate and discuss advanced written, oral and visual communication.
  • Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field of Pediatric Nursing.
  • Analyzes and develops the social relations in the professional environment and the norms that guide these relations with a critical approach.
  • Follows scientific, technological, social or cultural progress in the field of Pediatric Nursing.
  • Contributes to the process of being an information community in which he/she lives.

Key Competencies
-

Further Info

Examinations, educational measurement and evaluations are courses is carried out in accordance with the relevant provisions (Part 4 / Article 20-24,37) of the “Graduate Programme and Exam Regulation of University of Health Sciences”.


Quality Assurance
-

Access Requirements

The applicants who are willing to enroll in the Pediatric Nursing Doctorate program shoulda)hold bachelors degree in nursing,b)hold a Masters Degree with thesis in nursing,c)fulfill the criterion announced by Gulhane Institute of Health Sciences of University of Health Sciences Further information is available in the Third Section, Articles 11 and 12 of the ”Graduate Programme and Exam Regulation of University of Health Sciences“NOTE: Nursing baccalaurate graduates who has completed any master program in nursing are accepted for the Pediatric Nursing PhD program in the condition of completing their missing compulsory courses in mental health nursing masters program.


Conditions for Success
Pediatric Nursing PhD Program consists of the phases of at least seven credit courses with a cumulative total of twenty-one credits, one seminar course, the doctoral comprehensive examination, the thesis proposal, thesis work and the defense of the thesis before a jury, as well as a total of at least 240 ECTS-credits. The evaluation of the courses and thesis is carried out in accordance with the relevant provisions (Articles 34-41) of the “Graduate Programme and Exam Regulation of University of Health Sciences”.

Progression Paths (Relationship Type)

Nurses specializing in Pediatric Nursing work as;an academicians in Health Sciences Faculties, Nursing Schools / Faculties, in Department of Pediatric Nursing, Nursing Schools, Midwifery and Health Offices in Health Colleges or a clinical nurse, administrative nurse in the Ministry of Health, Universities and Private Hospitals. They may take the role as a manager in department of Ministry of Health.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address