Yeterlilik Kodu | TR0030217104 | |
Yeterlilik Adı | Coğrafya Eğitimi Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak coğrafya eğitiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Coğrafya eğitiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Coğrafya eğitimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Coğrafya eğitimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak coğrafya eğitiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Coğrafya eğitimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Coğrafya eğitimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Coğrafya eğitimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Coğrafya eğitiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Coğrafya eğitiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Öğrenme Yetkinliği - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Coğrafya eğitiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Coğrafya eğitiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Alana Özgü Yetkinlik - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak coğrafya eğitiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Coğrafya eğitiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Coğrafya eğitimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Coğrafya eğitimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Coğrafya eğitimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için ilan edilen lisansüstü ders programından ders alınması ve başarılı bir şekilde bu derslerin tamamlanması gerekmektedir. Ders aşamasının tamamlanmasının ardından danışman öğretim üyesinin nezaretinde belirlenecek bir konuda tez çalışması yapılarak teslim edilmelidir. Buna ilaveten, tezi kabul edilen öğrencinin, çalışmasını sözlü olarak atanacak jüri önünde başarılı bir şekilde sunması istenmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, dershanelerde Coğrafya öğretmeni olarak görev alabilecekleri gibi akademisyen olmak için üniversitelerin ilgili kadrolarına başvuruda bulunabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217104
- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak coğrafya eğitiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
- Coğrafya eğitiminin farklı disiplinler ile etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
- Coğrafya eğitimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
- Coğrafya eğitimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir.
- Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
- Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
- Coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır.
- Coğrafya eğitimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
- Coğrafya eğitimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
- Coğrafya eğitiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir; gerektiğinde geliştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
- Coğrafya eğitiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerin, savunur ve etkili biçimde ifade eder.
- Bir yabancı dli kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimde bir meseleyi tartışabilir.
- Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkıda bulunur.
- Coğrafya eğitim ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
- Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak coğrafya eğitiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Coğrafya eğitiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Coğrafya eğitimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Coğrafya eğitimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak coğrafya eğitiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Coğrafya eğitimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Coğrafya eğitimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Coğrafya eğitimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Coğrafya eğitiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Coğrafya eğitiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Öğrenme Yetkinliği - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Coğrafya eğitiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Coğrafya eğitiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Coğrafya eğitimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Alana Özgü Yetkinlik - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak coğrafya eğitiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Coğrafya eğitiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Coğrafya eğitimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Coğrafya eğitimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Coğrafya eğitimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Coğrafya eğitimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, dershanelerde Coğrafya öğretmeni olarak görev alabilecekleri gibi akademisyen olmak için üniversitelerin ilgili kadrolarına başvuruda bulunabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217104 | |
Qualification Title | COĞRAFYA EĞİTİMİ(DR) Doctorate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Develop and expertise his/her advanced knowledge in the geography training based on his/her qualifications at the level of expertise with original thought and research. Reach original definitons that will bring innovation by using advances knowledge based on graude qualifications. Comprehend the interraction of geography training with different disciplines; examies, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. Evaluate and use the new knowledge in geography training Develop a new idea, method, desing and/or practice for the geography training. Apply a known idea, method, desing or application to a differed field, research, comprehend, desing, adapt an original subject. Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. Use advanced research methods in the studies related to geography traning. Contribute to the progress by conducting an original study on the geography training independently. Develop the boundures of knowledge by publishing a study on the georaphy training in a national or international journal. Makes leadership in original and interdiciplinary studies. Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and criticall thinking in geography training. Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transforms them when necessary. Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. Will be able to discuss a problem though written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technogical and social developments related to the geography training. Establish function interaction by using decision making process from differet perspectives in solving possible problems related to geography tarining. Controbutes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the dvelopment of these values. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Comprehend the interaction of geography training with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. SKILLS Cognitive, Practical - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the geography training independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the geography training in a national or international journal. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in geography training. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to geography training.. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Learning Competence - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in geography training. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to geography training.. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Communication and Social Competence - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Field-based Competence - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Comprehend the interaction of geography training with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the geography training independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the geography training in a national or international journal. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Comprehend the interaction of geography training with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. SKILLS Cognitive, Practical - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the geography training independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the geography training in a national or international journal. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in geography training. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to geography training.. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Learning Competence - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in geography training. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to geography training.. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Communication and Social Competence - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Field-based Competence - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Comprehend the interaction of geography training with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the geography training independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the geography training in a national or international journal. In order to graduate / complete the programme, courses must be taken from the announced graduate course programme and must be accomplished. After completing the courses period, a thesis study must be submitted under the advisor academic staffs proposal. In addition, thesis approved student must make a presentation to the assigned jury. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The students who completed the programme successfully may have a position as geography teacher in the schools or private teaching institutions affiliated with Ministry of Education, or may also apply to the related positions in the universities in order to be an academician. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217104
Develop and expertise his/her advanced knowledge in the geography training based on his/her qualifications at the level of expertise with original thought and research. Reach original definitons that will bring innovation by using advances knowledge based on graude qualifications. Comprehend the interraction of geography training with different disciplines; examies, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. Evaluate and use the new knowledge in geography training Develop a new idea, method, desing and/or practice for the geography training. Apply a known idea, method, desing or application to a differed field, research, comprehend, desing, adapt an original subject. Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. Use advanced research methods in the studies related to geography traning. Contribute to the progress by conducting an original study on the geography training independently. Develop the boundures of knowledge by publishing a study on the georaphy training in a national or international journal. Makes leadership in original and interdiciplinary studies. Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and criticall thinking in geography training. Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transforms them when necessary. Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. Will be able to discuss a problem though written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technogical and social developments related to the geography training. Establish function interaction by using decision making process from differet perspectives in solving possible problems related to geography tarining. Controbutes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the dvelopment of these values.
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Comprehend the interaction of geography training with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. SKILLS Cognitive, Practical - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the geography training independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the geography training in a national or international journal. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in geography training. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to geography training.. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Learning Competence - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in geography training. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the geography training defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to geography training.. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Communication and Social Competence - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the geography training. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in geography training related issues and supports the development of these values. Field-based Competence - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the geography training based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Comprehend the interaction of geography training with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in geography training. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the geography training. - Use advanced research methods in the studies related to geography training. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the geography training independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the geography training in a national or international journal.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
The students who completed the programme successfully may have a position as geography teacher in the schools or private teaching institutions affiliated with Ministry of Education, or may also apply to the related positions in the universities in order to be an academician.
Qualification is continuous