Yeterlilik Kodu | TR0030045175 | |
Yeterlilik Adı | Coğrafya Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yer bilimleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08:2632 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Dört yıllık lisans programının amacı coğrafya ve diğer ilgili disiplinlerle ilgili bilimsel bilgi sağlamaktır. Program mevcut sosyal ihtiyaçları ve disiplinin son gelişmelerini dikkate alan zorunlu ve seçmeli dersleri içermektedir. Öğrenciler Bölümdeki bir akademik personelin gözetiminde dördüncü yılın sonunda bir tez hazırlamak zorundadırlar. Coğrafya Bölümü, "Beşeri ve Ekonomik Coğrafya" ve "Fiziki Coğrafya" olmak üzere iki alt disiplini içermektedir. Fiziki coğrafyadaki derslerin temel konuları, yer şekilleri (jeomorfoloji), iklim (iklimbilim), sular (karasal hidrografi ve oşinografi) ve biyocoğrafya. Beşeri coğrafya alt disiplini içerisinde ise, nüfus, kültür, yerleşim, tarım, sanayi, siyaset, ekonomi ve bilimsel metodlar üzerine dersler verilmektedir. Öğrenciler her iki alt disiplinden ders almaktadırlar. Ayrıca dünyanın çeşitli bölgeleri ve ülkeleri de iki alt disiplinin perspektifinden incelenmektedir. Bölümün Başlıca Eğitim Amaçları:
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Lütfen geniş bilgi için Ders Planı bölümündeki ilgili derse bakınız. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. FEDEK: Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih- Coğrafya Fak. Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği Başlangıç: 11.04.2023 / Bitiş: 30.09.2028 | |
Giriş Şartı | Lise Diploması, | |
Başarma Şartları | Bu programda mevcut her dersi başarıyla tamamlayan (toplam 240 AKTS karşılığı) ve 4.00 genel ortalaması üzerinden 2.00 not ortalaması elde öğrencilere coğrafya alanında lisans diploması verilecektir.Daha ayrıntılı bilgiler için Uşak Üniversitesi Eğitim-Öğretim Yönetmeliği incelenebilir. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/05/20210502-8.htm | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Upon successful completion of this programme, students may apply to second cycle degree or doctorate programmes. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030045175
ISCO 08:2632
ISCO 08:2632
Dört yıllık lisans programının amacı coğrafya ve diğer ilgili disiplinlerle ilgili bilimsel bilgi sağlamaktır. Program mevcut sosyal ihtiyaçları ve disiplinin son gelişmelerini dikkate alan zorunlu ve seçmeli dersleri içermektedir. Öğrenciler Bölümdeki bir akademik personelin gözetiminde dördüncü yılın sonunda bir tez hazırlamak zorundadırlar. Coğrafya Bölümü, "Beşeri ve Ekonomik Coğrafya" ve "Fiziki Coğrafya" olmak üzere iki alt disiplini içermektedir. Fiziki coğrafyadaki derslerin temel konuları, yer şekilleri (jeomorfoloji), iklim (iklimbilim), sular (karasal hidrografi ve oşinografi) ve biyocoğrafya. Beşeri coğrafya alt disiplini içerisinde ise, nüfus, kültür, yerleşim, tarım, sanayi, siyaset, ekonomi ve bilimsel metodlar üzerine dersler verilmektedir. Öğrenciler her iki alt disiplinden ders almaktadırlar. Ayrıca dünyanın çeşitli bölgeleri ve ülkeleri de iki alt disiplinin perspektifinden incelenmektedir.
Bölümün Başlıca Eğitim Amaçları:
- Coğrafya bilimi ile ilgili temel bilgileri edinme, kullanma becerilerine, yeterliliğine sahip olma;
- İnsan-doğal ortam etkileşimini; dağılış, karşılıklı etkileşim ve nedensellik ilkelerini uygulayarak araştıran ve sonuçlarını bir sentez olarak veren Coğrafya’nın temel bilgilerini edinme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanma;
- Coğrafi analiz, uygulama, değerlendirme, sentez yapabilme ve bunun için gerekli teknikler ve araç-gereçleri kullanma, teknik gezi ve uygulama becerisi kazanma
- Alan uygulamalarının küresel ve yerel boyutlardaki çevre sorunları, doğal afetler, göç, iklim değişikliği, sürdürülebilirlik ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanma
- Bilimsel araştırmalarda verilerin toplanması, işlenmesi, yorumlanması ve raporlandırılmasında bilimsel ve etik kuralları gözetme, bireysel ve takım çalışması bilgi ve bilincine sahip olmaktır.
- Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, coğrafya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
- İnsanla doğal ortamın karşılıklı etkileşimleriyle birlikte dağılış, karşılaştırma ve nedensellik ilkelerini uygulayarak araştıran ve sonuçlarını bir sentez olarak veren Coğrafya’nın temel bilgilerini kullanır.
- Coğrafi analiz, sentez, değerlendirme ve uygulama yapabilme becerisi kazanır.
- Coğrafi bilgi ve becerileri yerel ve küresel boyutlardaki sorunların çözümünde kullanır.
- Doğal ve beşeri çevre ile ilgili araştırmalarda verilerin toplanması, işlenmesi, yorumlanması ve raporlandırılmasında bilimsel ve etik kuralları gözetme bilgi ve bilincine sahip olur.
- Coğrafi problemi sosyal ve fen bilimleri kapsamında tanımlama, değerlendirme ve çözme becerisine sahip olur.
- Coğrafi araştırmalar için gerekli yetenek, teknik ve araç-gereçleri kullanır.
- Coğrafya lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliği kazanır.
- Coğrafi araştırmalar için; arazi incelemeleri, teknik gezi ve uygulama becerisi kazanır ve bunları kendi başına düzenleyebilir.
- Disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Lütfen geniş bilgi için Ders Planı bölümündeki ilgili derse bakınız.
Öğrenciler derslere ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devamını dersin ilgili öğretim üyesi izler. Her dersin yazılı bir ara sınavı var. Sınavların programı bir dönemin ilk ayında ilan edilir. Bir final sınavı, her ders için dönem sonunda yapılır. Herhangi bir dersten başarısız olan derslerin dönem sonunda tekrar sınavına gireceği düşünülmektedir. Geçerli bir mazeret beyan edildiği takdirde (örneğin, sağlık sorunları) bir öğrenci mazeret sınavına girebilir. Bir dersin başarısı, ara sınavın% 40 ve yarıyıl sonu sınavının% 60 katkısı ile hesaplanır. Puanlar, verilen devam, seminerler ve öğretim üyesinin gözünde yazılı belgelerden etkilenebilir.
Mutlak veya bağıl değerlendirme yöntemi kullanılarak öğrenciye ilgili öğretim elemanı tarafından başarı derecesini belirten harfle ifade edilen aşağıdaki başarı notları verilir:
Başarı notu Katsayı Yüzde veya yüzlük karşılığı
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
DZ 0.00 Devamsız
YT — Yeterli
YZ — Yetersiz
AA, BA, BB, CB, CC ve YT notları şartsız başarılı notlardır. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. DC veya DD notu alan öğrencinin bu derslerden başarılı olabilmesi için genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir. FD, FF, DZ ve YZ olan dersler başarısız olup, açıldıkları ilk yarıyılda tekrar edilir. Genel not ortalaması 2.00’yi sağlayamayan öğrenciler şartlı başarılı sayılan DC ve DD notu olan dersleri döneminde tekrar alırlar.
DV (Devam Eden Çalışma) tez, bitirme ödevi ve yıllık uygulanan derslerde kullanılır. DZ notu ise devamsız öğrenciler için kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
FEDEK: Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih- Coğrafya Fak. Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği
Başlangıç: 11.04.2023 / Bitiş: 30.09.2028
Lise Diploması,
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim kazanırlar.
Upon successful completion of this programme, students may apply to second cycle degree or doctorate programmes.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045175 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Geography | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Earth sciences | |
National Occupation Classification |
ISCO:08: 2632 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of the four-year undergraduate program is provide scientific knowledge relating to geography and other associated disciplines as well. The course program includes compulsory and optional courses considering the current social needs and recent progress in the discipline. Students have to prepare a dissertation at the end of fourth year under the supervision of an academic staff in the Department. The Department of Geography has two main sub-disciplines namely “Human and Economic Geography” and “Physical Geography”. The basis topics of the courses in physical geography are landforms (geomorphology), climate (climatology), waters (terrestrial hydrography and oceanography) and biogeography. Within the human geography sub-discipline, on the other hand, courses are given on population, culture, settlement, agriculture, industry, politics, economics and scientific methodology. Students have to take courses from both sub-disciplines. Also diverse regions and countries of the world are studied in perspective of two sub-disciplines.
| |
Learning Environments | Learning takes place in formal, open or distance learning. Also; applied trainings are carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internship or workplace training in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | The holder has the key qualifications below at maximum capacity.
| |
Further Info | This section is explained in the course introduction and application form of the relevant course. Please see the relevant lesson in the Lesson Plan section for more information. Students have to attend the classes and exams. The attendance of the students is followed by the lecturer. Each course has a written mid-term exam. The program of the exams is announced in the first month of a term. A final exam is held in the end of the term for each course. Stutends failed in any course are supposed to have resit exam at the end of terms. Provided that a valid excuse is declared (for example, health problems), a student can take an excuse examination. The score of a course is calculated with the 40% contribution of the mid-term exam and 60% contribution of the final exam. Scores may be affected by attendance, seminars given and papers written as to the consideration of the lecturer. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | High School Diploma, Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages. | |
Conditions for Success | In this program, students who successfully complete every course available (for a total of 240 ECTS) and achieve a 2.00 grade point average over 4.00 will be awarded a bachelor's degree in Geography. For more detailed information, the Uşak University Education and Training Regulations can be examined. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/05/20210502-8.htm | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Geography Department mostly work as teachers for various schools. In recent years, the number of geography teachers in private educational institutions has increased. Graduates can find positions in related state intuitions other than schools in less numbers. However, GIS, which has become a popular specialization within geography, provides the graduates to find job in this area. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030045175
ISCO:08: 2632
ISCO:08: 2632
The aim of the four-year undergraduate program is provide scientific knowledge relating to geography and other associated disciplines as well. The course program includes compulsory and optional courses considering the current social needs and recent progress in the discipline. Students have to prepare a dissertation at the end of fourth year under the supervision of an academic staff in the Department. The Department of Geography has two main sub-disciplines namely “Human and Economic Geography” and “Physical Geography”. The basis topics of the courses in physical geography are landforms (geomorphology), climate (climatology), waters (terrestrial hydrography and oceanography) and biogeography. Within the human geography sub-discipline, on the other hand, courses are given on population, culture, settlement, agriculture, industry, politics, economics and scientific methodology. Students have to take courses from both sub-disciplines. Also diverse regions and countries of the world are studied in perspective of two sub-disciplines.
Main Educational Objectives of the Department:
- To acquire basic knowledge about the science of geography, to have the skills and competence to use;
- Gaining the ability to acquire the basic knowledge of Geography, which researches the human-natural environment interaction and gives its results as a synthesis, to follow the developments in science and technology and to constantly renew oneself
- Gaining the ability to make geographical analysis, application, evaluation, synthesis and to use the necessary techniques and tools for this, technical trip and application
- Gaining awareness about global and local environmental problems, natural disasters, migration, climate change, sustainability and legal consequences of field practices
- To have the knowledge and awareness of observing scientific and ethical rules in the collection, processing, interpretation and reporting of data in scientific research
Learning takes place in formal, open or distance learning. Also; applied trainings are carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internship or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
- Have advanced theoretical and applied knowledge, which is built on the qualifications gained in High school education, supported by textbooks containing the most up-to-date information in the field of geography, application tools and other scientific resources.
- Graduates use the basic knowledge of Geography, which investigates the mutual interactions of human and natural environment by applying the principles of distribution, comparison and causality, and gives the results as a synthesis.
- Gains the ability to make geographic analysis, application, evaluation and synthesis
- Uses geographic knowledge and skills in solving problems of universal dimensions.
- Have the knowledge and awareness of observing scientific and ethical rules in collecting, processing, interpreting and reporting data in researches related to natural and human environment.
- Have the ability to define, evaluate and solve the geographical problem within the scope of social and natural sciences.
- Uses the skills, techniques and tools necessary for the geographer.
- Gains the competence to carry out advanced studies in geography undergraduate subjects independently or jointly with partners..
- Graduates are trained with technical trips and applications to make geographical observations and can organize them on their own.
- Ability on studying as a form of interdiciplinary
The holder has the key qualifications below at maximum capacity.
- Literacy qualification
- Multiple language qualification
- Qualification in mathematics, science, technology and engineering
- Digital qualification
- Personal, social and learning competence
- Citizenship qualification
- Entrepreneurship qualification
- Cultural awareness and expression qualification
This section is explained in the course introduction and application form of the relevant course. Please see the relevant lesson in the Lesson Plan section for more information. Students have to attend the classes and exams. The attendance of the students is followed by the lecturer. Each course has a written mid-term exam. The program of the exams is announced in the first month of a term. A final exam is held in the end of the term for each course. Stutends failed in any course are supposed to have resit exam at the end of terms. Provided that a valid excuse is declared (for example, health problems), a student can take an excuse examination. The score of a course is calculated with the 40% contribution of the mid-term exam and 60% contribution of the final exam. Scores may be affected by attendance, seminars given and papers written as to the consideration of the lecturer.
By using the absolute or relative evaluation method, the following success grades are given to the student by the relevant instructor, which are expressed with a letter indicating the degree of success:
Success grade Coefficient Percent or hundredth equivalent
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
DZ 0.00 Absent
PT — Sufficient
AI — Insufficient
AA, BA, BB, CB, CC and YT grades are unconditionally successful grades. DC and DD grades are conditionally successful grades. A student who receives a DC or DD grade must have a cumulative grade point average of at least 2.00 in order to be successful in these courses. FD, FF, DZ and YZ courses are unsuccessful and are repeated in the first semester they are opened. Students who cannot achieve a grade point average of 2.00 take the courses with DC and DD grades, which are considered conditionally successful, again in the semester.
DV (Work in Progress) is used in thesis, graduation paper and yearly applied courses. DZ grade is used for absent students.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
High School Diploma,
Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages.
Graduates of the Geography Department mostly work as teachers for various schools. In recent years, the number of geography teachers in private educational institutions has increased. Graduates can find positions in related state intuitions other than schools in less numbers. However, GIS, which has become a popular specialization within geography, provides the graduates to find job in this area.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous