Yeterlilik Kodu | TR0030009931 | |
Yeterlilik Adı | Dil ve Konuşma Terapisi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Üsküdar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Altunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.uskudar.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Terapi ve rehabilitasyon | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Dil ve konuşma terapisi lisans programında öğrencilere mesleki bilgi ve beceriyi kazandırmaya yönelik olarak sistematik bir mesleki eğitim verilir. Verilen dört yıllık eğitimin sonunda varılmak istenen hedef; mesleki etik ve otonomiye sahip, bilgili, sorumluluk alabilen ve mesleki uygulama becerisi kazanmış, mesleğini icra edebilecek alt yapıya sahip dil ve konuşma terapistleri yetiştirmektir. Tam burslu eğitim sağlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Dil ve Konuşma Terapisi Bölümüne öğrenci kabulü, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlama / sınavları başarma durumunda gerçekleşir. Çerçevesini Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) oluşturduğu ilgili yönetmelikler doğrultusunda, bu programa öğrenci kabulü LYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemiyle MF-3 puan türüne göre yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.Genel Akademik Değişim Protokolü olan programlara öğrencilerin kabulü, Üsküdar Üniversitesi ile işbirliği yapan üniversiteler arasında imzalanan ikili protokoller (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA, vb. gibi.) kapsamında yapılmaktadır. Öğrenciler ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda programa kayıt olabilirler. Programa kabul edilecek öğrencilerde dersleri takip edebilecek yeterlilikte dil bilme koşulu aranır. | |
Başarma Şartları | Bölümün öğrenim süresi 4 yıldır. Ögrecilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir. Ayrıca öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı Bitirme Tezi ve bu çalışmasına yönelik sözlü bir sunum yapması da (8. yarıyılda) istenmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Dil ve Konuşma Terapisi Bölümünden Lisans Diploması almaya hak kazanan öğrenciler Dil ve Konuşma Terapisti unvanını alırlar. Mezunlar, hem sağlık hem de eğitim kurumlarında istihdam olanaklarına sahiptirler: Hastaneler (Üniversitelerin Tıp Fakültesi Hastaneleri, Devlet Hastaneleri, Özel Hastaneleri, Askeri hastaneler),Sağlık Ocakları, Yaşlı bakımevleri, Rehabilitasyon Merkezleri, Resmi veya Özel Eğitim Merkezleri vb.Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Danışma Hizmetleri Merkezleri vb,Üniversitelerde (Bölüm, Ana Bilim Dalı, Merkez, Enstitütü vb.) akademisyen olabilirler.Kendi merkez/kliniklerini açabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030009931
Dil ve konuşma terapisi lisans programında öğrencilere mesleki bilgi ve beceriyi kazandırmaya yönelik olarak sistematik bir mesleki eğitim verilir. Verilen dört yıllık eğitimin sonunda varılmak istenen hedef; mesleki etik ve otonomiye sahip, bilgili, sorumluluk alabilen ve mesleki uygulama becerisi kazanmış, mesleğini icra edebilecek alt yapıya sahip dil ve konuşma terapistleri yetiştirmektir. Tam burslu eğitim sağlamaktadır.
- Biyoloji bilimleri, fizik bilimleri, istatistik, sosyal ve davranış bilimleri ile bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- İnsan iletişimi ve yutma süreçleri ile ilgili biyolojik, nörolojik, akustik, psikolojik, gelişimsel, dilbilimsel ve kültürel temeller bağlamında kuramsal altyapıya sahip olduğunu kanıtlar.
- Yaşam boyu normal ve anormal insan gelişimi ile ilgili bilgileri entegre edebildiğini gösterir.
- İnsan iletişimi, dil (lisan), konuşma, ses, işitme, yutma ile ilgili süreçler ile bu süreçlerin biyolojik, nörolojik, akustik, psikolojik, gelişimsel, dilbilimsel ve kültürel temelleri hakkında derin bilgiye sahip olduğunu gösterir.
- İnsanın bir yaşam boyu sergileyeceği normal ve anormal gelişimine yönelik bilgileri entegre edebilecek beceriye sahip olduğunu gösterir.
- İletişim, dil (lisan), konuşma, ses, işitme, yutma süreçlerindeki bozuklukları ve farklılıkları ile ilgili derin bilgiye sahip olduğunu gösterir; uygun etiyolojileri, özellikleri, anatomik/fizyolojik, akustik, psikolojik, gelişimsel, dilbilimsel, kültürel bağıntılarını açıklar.
- Artikülasyon, akıcılık, ses ve rezonans, respirasyon ve fonasyon, konuşma, dinleme, okuma ve yazma modlarında alıcı ve ifade edici dil (fonoloji, morfoloji, sentaks, semantik, pragmatik, prelinguistik iletişim, paralinguistik iletişim), işitme sistemi ve dil-konuşma üzerine etkisi, yutma (oral, farengeal, özafageal evreler ve işlevleri, beslenme için oral fonksiyon, orofasiyel miyoloji), iletişimin bilişsel yönleri (dikkat, bellek, sıralama, problem çözme, yönetici işlemler), iletişimin sosyal yönleri (boyun eğmez davranış, sosyal becerilerde yetersizlik, iletişim fırsatları yoksunluğu), alternatif ve destekleyici iletişim alanlarındaki bozukluklar ve farklılıklar ile nedenleri, özellikleri ile bunların diğer alanlardaki olası bağıntıları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olduğunu kanıtlar.
- Hastaların ihtiyaçlarını değerlendirme, tedavi planlarını ve önleme planlarını geliştirme ile ilgili olarak kanıta dayalı girişim (evidence based practice) ilkelerini uygular.
- Araştırma desenleri ve istatistiksel çözümleme ile ilgili temel ilkeleri ve temel kavramları anladığını; en son araştırma bulgularını okuduğunu ve yorumlayabildiğini, klinik ortamlarda uygulayabildiğini kanıtlar.
- Güncel mesleki konuları anladığını ve kavradığını gösterir.
- Mesleki etik ilkelerine, yasal ve mesleki standartlara bağlı olduğunu gösterir.
- Hastalar, aileler, profesyoneller ve diğer ilgili bireylerle konuşarak ve yazarak etkili iletişimde bulunur.
- Vak’a koordinasyonunda diğer hizmet sağlayıcılarla işbirliği sağlar.
- Kültürel ve dilsel farklılıklar gösteren kişilerle çalışırken mesleki uygulamaların kültürel farklılıklara göre çeşitlilik gösterdiğini ve kültürel duyarlılığı anladığını gösterir.
- Hastaların, ailelerin ve diğer uygun bireylerin haklarını savunur, onlar adına sözcülük yapar.
Dil ve Konuşma Terapisi Bölümüne öğrenci kabulü, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlama / sınavları başarma durumunda gerçekleşir. Çerçevesini Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) oluşturduğu ilgili yönetmelikler doğrultusunda, bu programa öğrenci kabulü LYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemiyle MF-3 puan türüne göre yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.Genel Akademik Değişim Protokolü olan programlara öğrencilerin kabulü, Üsküdar Üniversitesi ile işbirliği yapan üniversiteler arasında imzalanan ikili protokoller (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA, vb. gibi.) kapsamında yapılmaktadır. Öğrenciler ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda programa kayıt olabilirler. Programa kabul edilecek öğrencilerde dersleri takip edebilecek yeterlilikte dil bilme koşulu aranır.
Dil ve Konuşma Terapisi Bölümünden Lisans Diploması almaya hak kazanan öğrenciler Dil ve Konuşma Terapisti unvanını alırlar. Mezunlar, hem sağlık hem de eğitim kurumlarında istihdam olanaklarına sahiptirler: Hastaneler (Üniversitelerin Tıp Fakültesi Hastaneleri, Devlet Hastaneleri, Özel Hastaneleri, Askeri hastaneler),Sağlık Ocakları, Yaşlı bakımevleri, Rehabilitasyon Merkezleri, Resmi veya Özel Eğitim Merkezleri vb.Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Danışma Hizmetleri Merkezleri vb,Üniversitelerde (Bölüm, Ana Bilim Dalı, Merkez, Enstitütü vb.) akademisyen olabilirler.Kendi merkez/kliniklerini açabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030009931 | |
Qualification Title | Dil ve Konuşma Terapisi License | |
Awarding Body | Uskudar University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.uskudar.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Therapy and rehabilitation | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Demonstrate knowledge of the biological sciences, physical sciences, statistics, and the social/behavioral sciences.Demonstrate a solid theoretical foundation in basic human communication and swallowing processes (including their biological, neurological, acoustic, psychological, developmental, and linguistic and cultural bases). The applicant must have demonstrated the ability to integrate information pertaining to normal and abnormal human development across the life span.Demonstrate in-depth knowledge of speech, language, hearing and communication disorders and differences, as well as swallowing disorders, including etiologies, characteristics, and anatomical/physiological, acoustic, psychological, developmental, linguistic, and cultural correlatesDemonstrate the ability to integrate information pertaining to normal and abnormal human development across the life span.The applicant must have demonstrated knowledge of communication and swallowing disorders and differences, including the appropriate etiologies, characteristics, anatomical/physiological, acoustic, psychological, developmental, and linguistic and cultural correlates. Demonstrate knowledge of disorders and differences, including the appropriate etiologies, characteristics in the fields of fluency, voice and resonance, including respiration and phonation, receptive and expressive language (phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics, prelinguistic communication and paralinguistic communication) in speaking, listening, reading, writing, hearing, including the impact on speech and language, swallowing (oral, pharyngeal, esophageal, and related functions, including oral function for feeding, orofacial myology), cognitive aspects of communication (attention, memory, sequencing, problem solving, executive functioning), social aspects of communication (including challenging behavior, ineffective social skills, and lack of communication opportunities), augmentative and alternative communication modalities.Apply principles of evidencebased practice in assessing client’s needs, developing and implementing treatment plans prevention programs, and evaluating their effectiveness. Implementing treatment plans prevention programs, and evaluating their effectiveness.Demonstrate understanding of contemporary professional issues.Adhere to professional codes of ethics, legal and professional standards.Communicate effectively orally and in writing with patients, families, professionals and other appropriate individuals.Collaborate with other service providers in case coordination.Demonstrate understanding of ramifications of cultural diversity on professional practice and cultural sensitivity in working with culturally and linguistically diverse populations.Serve as an advocate for patients, families, and other appropriate individuals. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Assessment and evaluation in philosophy department for each course is done via at least one midterm and one final exam. In addition to those, there can be evaluation of quizzes and homeworks. In the evaluation process, the instructor will take into consideration the statistical results of the exam scores students get through the semester and the scores are converted into letter system within the framework of regulations outlined in the directive. Students who get AA, BA, BB, CB, or CC are considered to be successful from the relevant course. When DC or DD is gotten from any course, the graduation of the student will be evaluated according to his/her GPA. If the GPA of the student is above 2.00, then the student is claimed to be successful in the course. In the calculation of GPA these letter grades are evaluated with their coefficients in mid semesters/years.Students who get FF are considered unsuccessful, and they have to take the course and fulfill exam and attendance requirements. Courses, in which the grade is determined as M and G, are not evaluated in the calculation of GPA.In the determination of GPA relative evaluation system is used, however when a class consists of less than eight students the table below is used.Letter grade Coefficient The equivalent AA 4.00 90-100BA 3.50 85-89BB 3.00 80-84CB 2.50 75-79CC 2.00 70-74DC 1.50 65-69DD 1.00 60-64FD 0.50 50-59FF 0.00 0-49NoProgram Requirements1Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field2Can colloborate with professionals from other disciplines3Can inseminate accumulated professional knowledge in multidisciplinary cooperations.4Can use methods to produce scientific information.5Can question and evaluate reliability, validity, limitations, sources of information.6Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.7Can use original information sources in the field8Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.9Know ways to reach information and use them effectively.10Can use specialized professional knowledge and skills.11Use assimilated knowledge and problem solving skills in multidisciplinary collaboration12Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in speech and language disorders.13Can implement preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in speech and language disorders.14Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation in speech and language disorders.15Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to speech and language disorders. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The department accepts students through the Turkish National University Placement Examination. Students with MF3 scores are allowed to apply. Details are provided in the University catalogue. | |
Conditions for Success | NoProgram Requirements1Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field2Can colloborate with professionals from other disciplines3Can inseminate accumulated professional knowledge in multidisciplinary cooperations.4Can use methods to produce scientific information.5Can question and evaluate reliability, validity, limitations, sources of information.6Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.7Can use original information sources in the field8Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.9Know ways to reach information and use them effectively.10Can use specialized professional knowledge and skills.11Use assimilated knowledge and problem solving skills in multidisciplinary collaboration12Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in speech and language disorders.13Can implement preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in speech and language disorders.14Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation in speech and language disorders.15Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to speech and language disorders.Period of study is four years. In order to graduate from the program, students are required to successfully complete a four year full time degree course and earn 240 ECTS credits. The GPA of the student must be 2.0 or above. Each student also hse to write a graduation thesis (extended paper) and to succesfully defend it at the end of the 8th semester. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from Department of Speech and Language Therapy qualify as a Speech and Language Therapist and are eligable to work in various settings including medical and educational establishments:HospitalsHealth centers, elderly homes, rehabilitation centers, private or state special education schools/centers etc.MONE Guidance and Counselling Centres,UniversitiesOwn private clinics | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030009931
Demonstrate knowledge of the biological sciences, physical sciences, statistics, and the social/behavioral sciences.Demonstrate a solid theoretical foundation in basic human communication and swallowing processes (including their biological, neurological, acoustic, psychological, developmental, and linguistic and cultural bases). The applicant must have demonstrated the ability to integrate information pertaining to normal and abnormal human development across the life span.Demonstrate in-depth knowledge of speech, language, hearing and communication disorders and differences, as well as swallowing disorders, including etiologies, characteristics, and anatomical/physiological, acoustic, psychological, developmental, linguistic, and cultural correlatesDemonstrate the ability to integrate information pertaining to normal and abnormal human development across the life span.The applicant must have demonstrated knowledge of communication and swallowing disorders and differences, including the appropriate etiologies, characteristics, anatomical/physiological, acoustic, psychological, developmental, and linguistic and cultural correlates. Demonstrate knowledge of disorders and differences, including the appropriate etiologies, characteristics in the fields of fluency, voice and resonance, including respiration and phonation, receptive and expressive language (phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics, prelinguistic communication and paralinguistic communication) in speaking, listening, reading, writing, hearing, including the impact on speech and language, swallowing (oral, pharyngeal, esophageal, and related functions, including oral function for feeding, orofacial myology), cognitive aspects of communication (attention, memory, sequencing, problem solving, executive functioning), social aspects of communication (including challenging behavior, ineffective social skills, and lack of communication opportunities), augmentative and alternative communication modalities.Apply principles of evidencebased practice in assessing client’s needs, developing and implementing treatment plans prevention programs, and evaluating their effectiveness. Implementing treatment plans prevention programs, and evaluating their effectiveness.Demonstrate understanding of contemporary professional issues.Adhere to professional codes of ethics, legal and professional standards.Communicate effectively orally and in writing with patients, families, professionals and other appropriate individuals.Collaborate with other service providers in case coordination.Demonstrate understanding of ramifications of cultural diversity on professional practice and cultural sensitivity in working with culturally and linguistically diverse populations.Serve as an advocate for patients, families, and other appropriate individuals.
Assessment and evaluation in philosophy department for each course is done via at least one midterm and one final exam. In addition to those, there can be evaluation of quizzes and homeworks. In the evaluation process, the instructor will take into consideration the statistical results of the exam scores students get through the semester and the scores are converted into letter system within the framework of regulations outlined in the directive. Students who get AA, BA, BB, CB, or CC are considered to be successful from the relevant course. When DC or DD is gotten from any course, the graduation of the student will be evaluated according to his/her GPA. If the GPA of the student is above 2.00, then the student is claimed to be successful in the course. In the calculation of GPA these letter grades are evaluated with their coefficients in mid semesters/years.Students who get FF are considered unsuccessful, and they have to take the course and fulfill exam and attendance requirements. Courses, in which the grade is determined as M and G, are not evaluated in the calculation of GPA.In the determination of GPA relative evaluation system is used, however when a class consists of less than eight students the table below is used.Letter grade Coefficient The equivalent AA 4.00 90-100BA 3.50 85-89BB 3.00 80-84CB 2.50 75-79CC 2.00 70-74DC 1.50 65-69DD 1.00 60-64FD 0.50 50-59FF 0.00 0-49NoProgram Requirements1Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field2Can colloborate with professionals from other disciplines3Can inseminate accumulated professional knowledge in multidisciplinary cooperations.4Can use methods to produce scientific information.5Can question and evaluate reliability, validity, limitations, sources of information.6Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.7Can use original information sources in the field8Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.9Know ways to reach information and use them effectively.10Can use specialized professional knowledge and skills.11Use assimilated knowledge and problem solving skills in multidisciplinary collaboration12Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in speech and language disorders.13Can implement preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in speech and language disorders.14Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation in speech and language disorders.15Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to speech and language disorders.
The department accepts students through the Turkish National University Placement Examination. Students with MF3 scores are allowed to apply. Details are provided in the University catalogue.
Students who graduate from Department of Speech and Language Therapy qualify as a Speech and Language Therapist and are eligable to work in various settings including medical and educational establishments:HospitalsHealth centers, elderly homes, rehabilitation centers, private or state special education schools/centers etc.MONE Guidance and Counselling Centres,UniversitiesOwn private clinics
Qualification is continuous