Yeterlilik Kodu | TR0030011147 | |
Yeterlilik Adı | Dil ve Konuşma Terapisi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Biruni Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Merkezefendi Mahallesi G/75 Sk. No: 1-13 Zeytinburnu/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.biruni.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Dil öğrenme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Tam burslu eğitim sağlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Dil ve Konuşma Terapisi eğitimi alan öğrenciler, genellikle meslek olarak dil ve konuşma terapisti olmayı ve bu mesleği uygulamayı seçerler. Ülkemizde halen bu meslek grubunda çok fazla eleman açığı bulunmaktadır. Dil ve konuşma terapistleri için çok çeşitli iş yerlerinde ve küçük çocuklardan yaşlı bireylere kadar geniş bir yaş yelpazesi ile çalışma olanakları bulunur. Hastanelerin kulak burun boğaz hastalıkları kliniğinde ameliyat geçirmiş olup, ses terapisi gereksinimi olan hastalarla veya yutma bozukluğu olan çocuklar veya vakalarla çalışmak üzere terapist olarak görev alabilirler. Okullara bağlı terapist olarak çalışarak öğrenci olup, dil ve konuşma ediniminde sorunu olan çocuklara gerekli terapi çalışmaları uygulayabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011147
Tam burslu eğitim sağlamaktadır.
- Öğrenci insan iletişimi ve yutma süreçlerinin biyolojik temellerine ilişkin bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci insan iletişimi ve yutma süreçlerinin nörolojik temellerine ilişkin bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci insan iletişimi ve yutma süreçlerinin akustik temellerine ilişkin bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci insan iletişimi ve yutma süreçlerinin psikolojik temellerine ilişkin bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci insan iletişimi ve yutma süreçlerinin gelişimsel temellerine ilişkin bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci insan iletişimi ve yutma süreçlerinin dilbilimsel temellerine ilişkin bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, konuşma bozukluklarının doğası, değerlendirilmesi ve terapisine ilişkin ilkeler ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, dil gecikmesi ve/veya bozukluğunun doğası, değerlendirilmesi ve terapisine ilişkin ilkeler ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, işitme kayıplarının doğası, işitme kayıplarının değerlendirilmesi ve terapisine ilişkin ilkeler ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, iletişim bozukluklarının doğası, değerlendirilmesi ve terapisine ilişkin ilkeler ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, yutma bozukluklarının doğası, değerlendirilmesi ve terapisine ilişkin ilkeler ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, konuşma, dil ve iletişim bozukluklarının sosyal, kültürel ve bilişsel yönleri hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, iletişim amacıyla, sözel ve sözel olmayan iletişim yöntemleri, yardımcı ve destekleyici teknolojiler dahil olmak üzere, iletişim yöntemlerinin doğası ve kullanımı hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
- Öğrenci, ölçülebilir ve kazanılabilir amaçlar içeren etkili terapi planları yazma ve uygulama bilgisine sahip olduğunu gösterir.
- Öğrenci insan sağlığının biyolojik ve fizyolojik temellerine ilişkin genel bir bilgiye, Meslekte Etik Standartlar bilgisine sahip olduğunu gösterir.
- DKT uzmanı olarak tarama, değerlendirme, terapi ve müdahale hizmetleri sunduğu fiziksel ortamın uygun ve güvenli olmasını sağlamanın, güvenli ve kaliteli terapi hizmeti sunmanın kendi sorumluluğunda olduğunu gösteren açıklamaları yapar.
- Öğrenci, araştırma süreçleri ve kanıt temelli klinik uygulamalara ilişkin araştırma ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
Dil ve Konuşma Terapisi eğitimi alan öğrenciler, genellikle meslek olarak dil ve konuşma terapisti olmayı ve bu mesleği uygulamayı seçerler. Ülkemizde halen bu meslek grubunda çok fazla eleman açığı bulunmaktadır. Dil ve konuşma terapistleri için çok çeşitli iş yerlerinde ve küçük çocuklardan yaşlı bireylere kadar geniş bir yaş yelpazesi ile çalışma olanakları bulunur. Hastanelerin kulak burun boğaz hastalıkları kliniğinde ameliyat geçirmiş olup, ses terapisi gereksinimi olan hastalarla veya yutma bozukluğu olan çocuklar veya vakalarla çalışmak üzere terapist olarak görev alabilirler. Okullara bağlı terapist olarak çalışarak öğrenci olup, dil ve konuşma ediniminde sorunu olan çocuklara gerekli terapi çalışmaları uygulayabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030011147 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Biruni University | |
Awarding Body Contact | Merkezefendi Mahallesi, G75. Sokak No: 1-13, Zeytinburnu, İstanbul | |
Awarding Body Url | https://biruni.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Language acquisition | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | The measurement and evaluation methods applied for each course are described in the Course Teaching Plan which is prepared by the related lecturer and included in the information package. The relevant articles of Biruni University Undergraduate Education-Examination and Examination Regulations are applied in connection with exams and course grades.Students are required to be successful in all program courses and not to have any FF grade. Also, students are responsible to complete 240 ECTS credits and to have at least 2,00 Grade Point Average. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies in Biruni University according to the process established by the ÖSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations. Students who have started studies in other universities within or outside the country may apply for their recognition. The recognition record is unique for each student and therefore the procedure is carried out accordingly before the start of each academic year. More information about general admission requirements can be found in the catalogue of Information on the Institution. Under an established exchanges program or one approved by the University, exchange students from abroad may be accepted for studies on the courses taught in English. Or, if they are confident in Turkish, they may then enroll in any courses, running in Turkish, shown on the Course Structure diagram. For the present, the courses are taught in Turkish. | |
Conditions for Success | Students are required to be successful in all program courses and not to have any FF grade. Also, students are responsible to complete 240 ECTS credits and to have at least 2,00 Grade Point Average.The student who will graduate from the Speech and Language Therapy Program must fulfill the following conditions: To successfully complete all the courses in the curriculum, to achieve a minimum of 240 ECTS, to reach a minimum over all avarage grade of at least 2.00 over 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students studying language and speech therapy usually choose to be a language and speech therapist and practice this profession. There are still a lot of vacancies in this profession group in our country. Language and speech therapists have a wide range of employment opportunities, covering various workplaces and age groups from very young children to older people. They can work as therapists for people, who have undergone surgery in ear, nose, throat clinics and require voice therapy or for patients with dysphagia. By working as a school-based therapist, they can provide therapy to children with language and speech problems. They may consider working in these schools or in the Guidance and Research Centers of the Ministry of National Education as a therapist assessing such childrens development in cooperation with teachers. They can also choose to work with children and / or adults in their own therapy centers or at special rehabilitation centers which provide service to children and / or adults who have special needs and difficulties in acquiring language and speech skills due to their disability. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |
Url | Open Address |
TR0030011147
- The student will demonstrate knowledge of biological basis of human communication and swallowing processes.
- The student will demonstrate knowledge of neurological basis of human communication and swallowing processes.
- The student will demonstrate knowledge of acoustic basis of human communication and swallowing processes.
- The student will demonstrate knowledge of psychological basis of human communication and swallowing processes.
- The student will demonstrate knowledge of developmental basis of human communication and swallowing processes.
- The student will demonstrate knowledge of linguistic basis of human communication and swallowing processes.
- The student will demonstrate knowledge of the nature of speech disorders and possess knowledge of the principles and methods of prevention, assessment, and intervention for people with speech disorders.
- The student will demonstrate knowledge of the nature of language disorders and possess knowledge of the principles and methods of prevention, assessment, and intervention for people with language disorders.
- The student will demonstrate knowledge of the nature of hearing disorders and possess knowledge of the principles and methods of prevention, assessment, and intervention for people 4 with hearing disorders.
- The student will demonstrate knowledge of the nature of communication disorders and possess knowledge of the principles and methods of prevention, assessment, and intervention for people with communication disorders.
- The student will demonstrate knowledge of the nature of swallowing disorders and possess knowledge of the principles and methods of prevention, assessment, and intervention for people with swallowing disorders.
- The student will demonstrate knowledge and consideration of the social, cultural and cognitive aspects of communication for people with language and communication disorders.
- The student will demonstrate knowledge of the nature and use of communication modalities including oral, manual, and assistive technologies.
- The student will demonstrate knowledge of how to write and implement clear and effective intervention plans, with measurable and achievable goals.
- The student will demonstrate the knowledge of biological and physiological basis of human health, Code of Ethics in this profession and the knowledge that it is his/her responsibility to ensure that the physical environment is appropriate and safe for screening, assessment, therapy and intervention, thereby providing safe and quality care.
- The student will demonstrate knowledge of processes used in research and the integration of research principles into evidence-based clinical practice.
The measurement and evaluation methods applied for each course are described in the Course Teaching Plan which is prepared by the related lecturer and included in the information package. The relevant articles of Biruni University Undergraduate Education-Examination and Examination Regulations are applied in connection with exams and course grades.Students are required to be successful in all program courses and not to have any FF grade. Also, students are responsible to complete 240 ECTS credits and to have at least 2,00 Grade Point Average.
Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies in Biruni University according to the process established by the ÖSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations. Students who have started studies in other universities within or outside the country may apply for their recognition. The recognition record is unique for each student and therefore the procedure is carried out accordingly before the start of each academic year. More information about general admission requirements can be found in the catalogue of Information on the Institution. Under an established exchanges program or one approved by the University, exchange students from abroad may be accepted for studies on the courses taught in English. Or, if they are confident in Turkish, they may then enroll in any courses, running in Turkish, shown on the Course Structure diagram. For the present, the courses are taught in Turkish.
Students studying language and speech therapy usually choose to be a language and speech therapist and practice this profession. There are still a lot of vacancies in this profession group in our country. Language and speech therapists have a wide range of employment opportunities, covering various workplaces and age groups from very young children to older people. They can work as therapists for people, who have undergone surgery in ear, nose, throat clinics and require voice therapy or for patients with dysphagia. By working as a school-based therapist, they can provide therapy to children with language and speech problems. They may consider working in these schools or in the Guidance and Research Centers of the Ministry of National Education as a therapist assessing such childrens development in cooperation with teachers. They can also choose to work with children and / or adults in their own therapy centers or at special rehabilitation centers which provide service to children and / or adults who have special needs and difficulties in acquiring language and speech skills due to their disability.
Qualification is continuous.