Yeterlilik Kodu | TR0030033198 | |
Yeterlilik Adı | Diş Protez Teknolojisi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://iuc.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Diş muayenesi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Amaç: Diş protez teknikeri olarak hizmet verebilecek bilgi, beceri ve tutumlarla donatılmış, mesleki ve etik sorumluluk bilinci oluşmuş, teknolojik ve sosyal gelişmeleri takip eden, yorumlayan, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanan, etkin sözlü iletişim kurabilen, takım çalışmasına yatkın ve sürekli öğrenmeyi bir yaşam biçimi olarak algılayan mezunlar yetiştirmektir | |
Öğrenme Ortamları | Diş Protez Teknolojisi programında öğrenciler teorik bilgileri derslik ortamında alırken, uygulamalı eğitim ise modern donanımlı diş protez laboratuvarında gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, sektörel iş birliği çerçevesinde, kamu ve özel sağlık kuruluşları, diş laboratuvarları ve ilgili sanayi kuruluşlarında yürütülen gönüllü stajlar ve/veya iş yeri eğitimleri ile öğrencilerin gerçek iş ortamlarını tanıması ve mesleki deneyim kazanması sağlanır. Bu çok yönlü öğrenme ortamları sayesinde, öğrenciler hem teorik bilgi hem de uygulama becerisi kazanarak mezuniyet sonrasında çalışma hayatına hazır hale gelir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. 3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Programa Sağlık Meslek Lisesi öğrencileri lise diploma puanları ile ve YGS2 puan türü ile öğrenci kabul edilmektedir.
| |
Başarma Şartları | AGNO (GANO, Ağırlıklı Genel Not Ortalaması) 2 veya üzerinde olmak, 120 AKTS'yi tamamlamış olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Kendilerine ait diş protez laboratuvarı açma haklarına sahiptirler. Ayrıca, devlet hastaneleri, diş hastaneleri, üniversite hastaneleri gibi kamu kuruluşlarında oluşturulan diş protez laboratuvarlarında, özel sektöre ait özel diş laboratuvarlarında çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | Diş Protez Teknolojisi Programı;
Programın müfredatı, kazanımları ve değerlendirme süreçleri Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ile uyumlu şekilde yapılandırılmış olup, Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) ve ilgili mevzuatlar doğrultusunda izlenmekte ve değerlendirilmektedir. | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030033198
ISCO-08
ISCO-08
Amaç: Diş protez teknikeri olarak hizmet verebilecek bilgi, beceri ve tutumlarla donatılmış, mesleki ve etik sorumluluk bilinci oluşmuş, teknolojik ve sosyal gelişmeleri takip eden, yorumlayan, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanan, etkin sözlü iletişim kurabilen, takım çalışmasına yatkın ve sürekli öğrenmeyi bir yaşam biçimi olarak algılayan mezunlar yetiştirmektir
Diş Protez Teknolojisi programında öğrenciler teorik bilgileri derslik ortamında alırken, uygulamalı eğitim ise modern donanımlı diş protez laboratuvarında gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, sektörel iş birliği çerçevesinde, kamu ve özel sağlık kuruluşları, diş laboratuvarları ve ilgili sanayi kuruluşlarında yürütülen gönüllü stajlar ve/veya iş yeri eğitimleri ile öğrencilerin gerçek iş ortamlarını tanıması ve mesleki deneyim kazanması sağlanır. Bu çok yönlü öğrenme ortamları sayesinde, öğrenciler hem teorik bilgi hem de uygulama becerisi kazanarak mezuniyet sonrasında çalışma hayatına hazır hale gelir.
- Diş protez alanında temel bilgilerle donanmış olma ve bu bilgileri uygulamada yetkindir
- Bu alan ile ilgili olarak bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve laboratuar araçlarını kullanmada yetkindir
- Öncelikli hekim olmak üzere, hastalar, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleriyle etkili iletişim kurabilmede yetkindir.
- Diş protez alanı ile ilgili olarak alet ve ekipmanı tanımada ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri takip etmede yetkindir.
- Etik ilkeleri ve mesleksel değerleri benimseme ve uygulamada yeterlik sahibidir.
- Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlik sahibidir.
- Mesleki sorumluluğu taşıyabilmede yeterlik sahibidir.
- Mesleğe ait bilgileri takip etme alışkanlığı edinmede yetkinlik sahibidir.
- Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme kavramını edinmede yetkinli sahibidir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade
1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı
notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği
temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından
belirlenir.
2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu
sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not
verme sistemleri kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer
faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden
sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan
yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme
Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim
kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK
tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve
mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf
yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri
içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma
Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre
sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması
için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir
diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler
olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak
yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla
yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı
öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün
bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları
tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim
kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile
tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli
izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme
Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi
Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine
ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları
tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite
güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen
yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Programa Sağlık Meslek Lisesi öğrencileri lise diploma puanları ile ve YGS2 puan türü ile öğrenci kabul edilmektedir.
Kendilerine ait diş protez laboratuvarı açma haklarına sahiptirler. Ayrıca, devlet hastaneleri, diş hastaneleri, üniversite hastaneleri gibi kamu kuruluşlarında oluşturulan diş protez laboratuvarlarında, özel sektöre ait özel diş laboratuvarlarında çalışabilirler.
Diş Protez Teknolojisi Programı;
- 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu,
- Yükseköğretim Kurulu (YÖK) kararları,
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans ve Lisans Programları Mezunlarının Lisans Tamamlamaları Hakkında Yönetmelik,
- Yükseköğretim Kurumları Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği,
- Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ),
- Sağlık Hizmetleri Temel Alanı Yeterlilikleri ve
- İlgili yükseköğretim kurumunun Senato ve Yönetim Kurulu kararları çerçevesinde yürütülmektedir.
Programın müfredatı, kazanımları ve değerlendirme süreçleri Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ile uyumlu şekilde yapılandırılmış olup, Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) ve ilgili mevzuatlar doğrultusunda izlenmekte ve değerlendirilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030033198 | |
Qualification Title | Associate Degree in Dental Prosthetics Technology | |
Awarding Body | Istanbul University - Cerrahpaşa | |
Awarding Body Contact | Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://iuc.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Dental studies | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile |
The aim of the program is to train graduates who are equipped with the knowledge, skills, and attitudes required to serve as dental prosthesis technicians; who have developed a sense of professional and ethical responsibility; who follow and interpret technological and social developments; who use information and communication technologies effectively; who are capable of establishing effective verbal communication; who are inclined to teamwork; and who perceive lifelong learning as a way of life. | |
Learning Environments | In the Dental Prosthetics Technology program, theoretical instruction is delivered in classroom settings, while practical training takes place in modern, well-equipped dental prosthetics laboratories. Furthermore, through sectoral collaborations, students are offered voluntary internships and/or workplace-based training in public and private healthcare institutions, dental laboratories, and related industrial organizations. These multifaceted learning environments enable students to gain both theoretical knowledge and practical skills, thereby preparing them for professional life after graduation. | |
Description |
A graduate of the program:
| |
Key Competencies |
GPossesses the key competencies listed below at a pre-advanced level. Literacy competence Multilingual competence Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering Digital competence Personal, social, and learning-to-learn competence Citizenship competence Entrepreneurship competence Cultural awareness and expression | |
Further Info | The types of examinations and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the core principles established by the Council of Higher Education (YÖK).
Various assessment tools such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final examinations are employed.
Student achievement is evaluated using grading systems based on letters and/or numerical values. | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, regulation, management, and supervision of educational and other institutional activities in Turkish higher education institutions.
In accordance with the criteria set by YÖK, annual University Monitoring and Evaluation Reports are published. These reports include both quantitative and qualitative assessments of universities and are publicly disclosed.
Each year, YÖK also publishes the Foundation Higher Education Institutions Report, which includes academic, administrative, and financial data concerning foundation universities, along with comprehensive evaluations, and makes these publicly available.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is carried out in line with the Regulation on the Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs:
Curriculum Development and Approval 1.1 YÖK establishes the minimum standards and requirements for the opening of associate degree departments and programs. 1.2 The curricula of associate degree programs and the learning outcomes expected from each diploma program are determined by the senates of higher education institutions, in accordance with the core principles set by YÖK. 1.3 The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon approval by YÖK.
Assessment and Evaluation The methods used for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are carried out according to the academic and examination regulations prepared by higher education institutions, aligned with the core principles set by YÖK.
Certification Students enrolled in associate degree programs are awarded an associate degree diploma upon successfully completing the required course credits and other academic obligations defined by the institution.
Self-Assessment and External Evaluation In the context of continuous monitoring, higher education institutions input their Institutional Self-Evaluation Reports for the previous academic year into the Information System developed by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each new academic year. YÖKAK also publishes the Institutional Feedback Report, prepared as part of external evaluation procedures. Additionally, accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the programs meet quality assurance standards. YÖKAK carries out periodic review activities in line with its legislative framework and specified qualification standards. | |
Access Requirements | Students are admitted to the program based on their high school diploma grades and scores obtained from the YGS-2 (Transition to Higher Education Examination, Score Type 2), particularly from Vocational Health High Schools. | |
Conditions for Success | To be eligible for graduation, students must have a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 and must successfully complete 120 ECTS credits. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates are entitled to establish their own dental prosthetics laboratories. Additionally, they may work in dental prosthetics laboratories within public institutions such as state hospitals, dental hospitals, and university hospitals, as well as in private dental laboratories operated by the private sector. | |
Legal Basis | The Dental Prosthetics Technology Program operates in accordance with the following regulations and frameworks:
The Higher Education Law No. 2547
Decisions of the Council of Higher Education (YÖK)
Regulation on the Completion of Undergraduate Degrees by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate and Bachelor’s Degree Programs
Regulation on Associate and Bachelor’s Degree Education and Examinations in Higher Education Institutions
The Turkish Qualifications Framework (TQF)
The Qualifications Specific to the Health Services Field
Decisions of the Senate and Executive Board of the relevant higher education institution
The program’s curriculum, learning outcomes, and evaluation processes are aligned with the Turkish Qualifications Framework and are monitored and evaluated in accordance with the regulations set by the Higher Education Quality Council (YÖKAK). | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid indefinitely. | |
Url | Open Address | |
Expiry Date | The qualification is valid indefinitely. | |
Ways To Acquire | To be eligible for graduation, students must have a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 and must successfully complete 120 ECTS credits. | |
Country Code | - |
TR0030033198
The aim of the program is to train graduates who are equipped with the knowledge, skills, and attitudes required to serve as dental prosthesis technicians; who have developed a sense of professional and ethical responsibility; who follow and interpret technological and social developments; who use information and communication technologies effectively; who are capable of establishing effective verbal communication; who are inclined to teamwork; and who perceive lifelong learning as a way of life.
In the Dental Prosthetics Technology program, theoretical instruction is delivered in classroom settings, while practical training takes place in modern, well-equipped dental prosthetics laboratories. Furthermore, through sectoral collaborations, students are offered voluntary internships and/or workplace-based training in public and private healthcare institutions, dental laboratories, and related industrial organizations. These multifaceted learning environments enable students to gain both theoretical knowledge and practical skills, thereby preparing them for professional life after graduation.
A graduate of the program:
- Is equipped with fundamental knowledge in the field of dental prosthetics and is competent in applying this knowledge.
- Demonstrates proficiency in accessing information and technology related to the field and in utilizing laboratory equipment and tools.
- Is capable of effective communication with healthcare professionals—particularly physicians—as well as with patients, colleagues, and other stakeholders.
- Is competent in recognizing dental prosthetic instruments and equipment and in keeping up with relevant technological advancements.
- Possesses and applies ethical principles and professional values.
- Is proficient in working as part of a team.
- Demonstrates accountability and professional responsibility.
- Has developed the habit of following professional knowledge and advancements in the field.
- Embraces the concept of lifelong learning and personal development.
GPossesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
Literacy competence
Multilingual competence
Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
Digital competence
Personal, social, and learning-to-learn competence
Citizenship competence
Entrepreneurship competence
Cultural awareness and expression
The types of examinations and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the core principles established by the Council of Higher Education (YÖK).
Various assessment tools such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final examinations are employed.
Student achievement is evaluated using grading systems based on letters and/or numerical values.
To ensure the quality of higher education programs:
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, regulation, management, and supervision of educational and other institutional activities in Turkish higher education institutions.
In accordance with the criteria set by YÖK, annual University Monitoring and Evaluation Reports are published. These reports include both quantitative and qualitative assessments of universities and are publicly disclosed.
Each year, YÖK also publishes the Foundation Higher Education Institutions Report, which includes academic, administrative, and financial data concerning foundation universities, along with comprehensive evaluations, and makes these publicly available.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is carried out in line with the Regulation on the Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs:
Curriculum Development and Approval
1.1 YÖK establishes the minimum standards and requirements for the opening of associate degree departments and programs.
1.2 The curricula of associate degree programs and the learning outcomes expected from each diploma program are determined by the senates of higher education institutions, in accordance with the core principles set by YÖK.
1.3 The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon approval by YÖK.
Assessment and Evaluation
The methods used for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are carried out according to the academic and examination regulations prepared by higher education institutions, aligned with the core principles set by YÖK.
Certification
Students enrolled in associate degree programs are awarded an associate degree diploma upon successfully completing the required course credits and other academic obligations defined by the institution.
Self-Assessment and External Evaluation
In the context of continuous monitoring, higher education institutions input their Institutional Self-Evaluation Reports for the previous academic year into the Information System developed by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each new academic year.
YÖKAK also publishes the Institutional Feedback Report, prepared as part of external evaluation procedures.
Additionally, accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the programs meet quality assurance standards. YÖKAK carries out periodic review activities in line with its legislative framework and specified qualification standards.
Students are admitted to the program based on their high school diploma grades and scores obtained from the YGS-2 (Transition to Higher Education Examination, Score Type 2), particularly from Vocational Health High Schools.
Graduates are entitled to establish their own dental prosthetics laboratories. Additionally, they may work in dental prosthetics laboratories within public institutions such as state hospitals, dental hospitals, and university hospitals, as well as in private dental laboratories operated by the private sector.
The Dental Prosthetics Technology Program operates in accordance with the following regulations and frameworks:
The Higher Education Law No. 2547
Decisions of the Council of Higher Education (YÖK)
Regulation on the Completion of Undergraduate Degrees by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate and Bachelor’s Degree Programs
Regulation on Associate and Bachelor’s Degree Education and Examinations in Higher Education Institutions
The Turkish Qualifications Framework (TQF)
The Qualifications Specific to the Health Services Field
Decisions of the Senate and Executive Board of the relevant higher education institution
The program’s curriculum, learning outcomes, and evaluation processes are aligned with the Turkish Qualifications Framework and are monitored and evaluated in accordance with the regulations set by the Higher Education Quality Council (YÖKAK).
The qualification is valid indefinitely.