Yeterlilik Kodu | TR0030219419 | |
Yeterlilik Adı | Doğal Kaynakların Sürdürülebilir Yönetimi ve Planlaması Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Karabük Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Karabük Üniversitesi Kılavuzlar Mahallesi 413. Sokak No: 7 Merkez Karabük | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.karabuk.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çevre bilimleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan, lisans yeterliliklerine dayalı bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Doğal Kaynakların Sürdürülebilir Yönetimi ve Planlaması (Disiplinlerarası) Tezli Yüksek Lisans böümünde eğitim ve öğretim, örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Kredili derslerini, dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. Dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenci, projeyi sunduğu tarihten itibaren bir ay içinde projenin ciltlenmiş en az üç kopyasını enstitüye teslim eder ve proje şekli yönünden uygun bulunduğu takdirde tezsiz yüksek lisans diploması almaya hak kazanır. Talep halinde enstitü yönetim kurulu projenin teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenciler, koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde enstitü ile ilişiği kesilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilirler, kamu ve özel sektörde uzmanlık alanlarına göre uygun pozisyonlarda görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219419
Öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan, lisans yeterliliklerine dayalı bir yükseköğretim programıdır.
Doğal Kaynakların Sürdürülebilir Yönetimi ve Planlaması (Disiplinlerarası) Tezli Yüksek Lisans böümünde eğitim ve öğretim, örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.
- Dünyayı ve ülkemizi iyi tanıyabilme, çağımız sorunlarını çok boyutlu olarak kavrayabilme,
- Doğa bilimleri ve sosyal bilimler hakkında temel ve genel bilgilere sahip olma,
- Mevcut bilgileri değerlendirme, eksik veya yetersiz bilgileri belirleyerek bunlarla ilgili veri üretme bilgi ve becerisi edinme ,
- Çalışmalarında temel bilgi teknolojileri, istatistik, kartografya gibi araç ve yöntemleri kullanma ve uygulama becerisi edinme,
- Coğrafi Bilgi Sistemleri, uzaktan algılama vb. coğrafi teknolojilerle çalışabilme,
- Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme,
- Sahip olduğu bilgi ve becerilerini, laboratuar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme,
- Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürülebilirlik, uluslararası göç, çevre sorunları vb. konuları geniş bir bakış açısıyla yorumlayabilme,
- Konuları sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi edinme,
- Mekan ve mekanı oluşturan unsurlar (fiziki ve beşeri) arasında ilişki kurabilme, bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi edinme,
- Bilgi birikimini, ulusal ve uluslararası sorunlarda, güncel olaylarda, ve sorunlarda kullanabilme,
- Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır.
- Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerin ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde enstitünün öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerin yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.
- Kredili derslerini, dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
- Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
- Dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenci, projeyi sunduğu tarihten itibaren bir ay içinde projenin ciltlenmiş en az üç kopyasını enstitüye teslim eder ve proje şekli yönünden uygun bulunduğu takdirde tezsiz yüksek lisans diploması almaya hak kazanır. Talep halinde enstitü yönetim kurulu projenin teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenciler, koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde enstitü ile ilişiği kesilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Yüksek Lisans programlarına, ALES puanının %50’si ile adayların başvurdukları bilim alanında yapılacak yazılı sınavın %30’u, mülakat sonucunun %10’u ve lisans not ortalamasının %10’u değerlendirilerek öğrenci alınır. Değerlendirmede, 100 tam puan üzerinden en az 65 puan alanlar, başarı puanlarına göre sıralanarak kontenjan dâhilinde yüksek lisans programlarına kabul edilirler.
- Adayların yazılı-mülakat sınavları ve başarı puanlarının değerlendirilmesi, anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen en az üç, beş ya da en çok yedi üyeden oluşan jürilerce yapılır.
- Yüksek lisans öğrenci kabulünde adayların yazılı sınava girebilmesi için Üniversite tarafından yapılacak ortak yabancı dil sınavından 100 tam puan üzerinden en az 50 puan almış olması gerekir. Yabancı dil sınavından muaf olmadığı halde sınava girmeyen veya sınava girerek başarısız bulunanlar yazılı sınav ve mülakata alınmaz. YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca eşdeğerliği kabul edilen benzer sınavlardan bu puana eşdeğer bir puan almış olduğuna enstitü yönetim kurulunca karar verilenler bu sınavdan muaf tutulur.
- Yazılı sınav, 100 tam not üzerinden değerlendirilerek belirlenir. Yazılı sınava girmeyen veya yazılı sınav notu 65’in altında olan adaylar başarısız kabul edilir.
- Yazılı sınav ve genel başarı notu 65 puan olan ancak kontenjan nedeniyle listeye giremeyen adaylar, başarı puanlarına göre sıralanarak yedekleri oluşturur.
- Adayların yabancı dil ve mülakatlarının değerlendirilmesi, Anabilim Dalı Kurulunun önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen en az üç, beş ya da en çok yedi üyeden oluşan jürilerce yapılır. Yabancı dil sınavı; yabancı dilde yazılmış adayın bilim alanı ile ilgili 200 kelimelik bir metnin Türkçeye iki saat içinde metnin anlamına sadık kalacak şekilde tercüme edilmesi suretiyle yapılır. Bu sınavda sözlük kullanılabilir. Yabancı dil sınavında başarı notu tam notun %60’tır. Yabancı dil sınavlarında başarısız olanlardan yönetmeliğin 16. maddesinin d bendine göre yapılacak değerlendirmede başarılı bulunan ve programa kaydını yaptıran öğrenciler yabancı dillerini geliştirmek üzere bir yıl izinli sayılırlar. Üniversite imkânları el verdiği takdirde bu öğrencilere belirtilen süre içinde hazırlık eğitimi verilebilir. Öngörülen süre içinde yabancı dilden başarılı olamayanların kayıtları silinir.
Üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilirler, kamu ve özel sektörde uzmanlık alanlarına göre uygun pozisyonlarda görev alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219419 | |
Qualification Title | Yüksek Lisans - Doğal Kaynakların Sürdürülebilir Yönetimi ve Planlaması (Disiplinlerarası) Masters Degree | |
Awarding Body | Karabük University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.karabuk.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Environmental sciences | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Describe multi-dimensional aspects of contemporary issues related to Turkey in particular and the world in general Present theoretical and practical knowledge about natural and social sciences Examine the existing knowledge and produce meaning out of it Show skill to use the tools and methods such as basic information technologies, statistics and cartography in the field of geography Use geographical technologies such as GIS and remote sensing Explain the importance of interdisciplinary studies and joint projects Reproduce the relationship between the theoretical and practical knowledge in laboratory or in the field study Recognize the issues such as regional inequality, climate change, urbanization, sustainability, international migration, environmental problems from a wide perspective. Assess systematically the current topics through research Relate the spatial components and interpret the relationships between physical and human characteristics Interpret national and international issues related to the field of geography as well as to other social sciences Communicate fluently verbally or in written form in a foreign language, preferentially English | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) The duration of the masters program with thesis, excluding the time spent in scientific preparation, whether the courses related to the registered program are registered for each semester. The program is completed in six semesters at most. (2) At the end of four semesters, successfully completing the credit courses and seminar course in the curriculum. who could not complete or not fulfill the success conditions / criteria stipulated by the institute within this period; If the student fails in the thesis work or does not enter the thesis defense within the maximum period, is dismissed. (3) The student who successfully completes the term project, submits at least three bound copies of the project to the institute within one month from the date of submission of the project and is entitled to receive a masters degree without thesis if deemed appropriate in terms of the project form. Upon request, the board of directors of the institute may extend the delivery period of the project by one more month at most. Students who do not fulfill these conditions cannot obtain their diplomas until they fulfill the conditions, cannot benefit from their student rights and are dismissed from the institute if the maximum period expires. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | For Turkish Citizens: First Cycle (Bachelors) Degree diploma, (2) A minimum score of 55 in the Examination for Academic Personnel and Graduate Studies (ALES) or equivalent international examinations scores for graduate-level programmes such as GRE, GMAT, etc., recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on ALES and first cycle degree grade point averages. For International Students: First Cycle Degree diploma obtained from universities recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their first cycle degree grade point averages. | |
Conditions for Success | (3) The student who successfully completes the term project, submits at least three bound copies of the project to the institute within one month from the date of submission of the project and is entitled to receive a masters degree without thesis if deemed appropriate in terms of the project form. Upon request, the board of directors of the institute may extend the delivery period of the project by one more month at most. Students who do not fulfill these conditions cannot obtain their diplomas until they fulfill the conditions, cannot benefit from their student rights and are dismissed from the institute if the maximum period expires. (1) A non-thesis graduate diploma is awarded to students who successfully complete their credit courses and term project. (2) On the non-thesis masters diploma, the name of the program in the department where the student is registered is approved by the Higher Education Council. (3) The student who successfully completes the term project, submits at least three bound copies of the project to the institute within one month from the date of submission of the project and is entitled to receive a masters degree without thesis if deemed appropriate in terms of the project form. Upon request, the board of directors of the institute can extend the delivery period of the project for a maximum of one more month. Students who do not fulfill these conditions cannot obtain their diplomas until they fulfill the conditions, cannot benefit from their student rights and are dismissed from the institute if the maximum period expires. | |
Progression Paths (Relationship Type) | This degree is an academically oriented degree and enables the graduate to exercise his/her profession in or a related field of study and/or in research. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219419
Describe multi-dimensional aspects of contemporary issues related to Turkey in particular and the world in general Present theoretical and practical knowledge about natural and social sciences Examine the existing knowledge and produce meaning out of it Show skill to use the tools and methods such as basic information technologies, statistics and cartography in the field of geography Use geographical technologies such as GIS and remote sensing Explain the importance of interdisciplinary studies and joint projects Reproduce the relationship between the theoretical and practical knowledge in laboratory or in the field study Recognize the issues such as regional inequality, climate change, urbanization, sustainability, international migration, environmental problems from a wide perspective. Assess systematically the current topics through research Relate the spatial components and interpret the relationships between physical and human characteristics Interpret national and international issues related to the field of geography as well as to other social sciences Communicate fluently verbally or in written form in a foreign language, preferentially English
(1) The duration of the masters program with thesis, excluding the time spent in scientific preparation, whether the courses related to the registered program are registered for each semester. The program is completed in six semesters at most. (2) At the end of four semesters, successfully completing the credit courses and seminar course in the curriculum. who could not complete or not fulfill the success conditions / criteria stipulated by the institute within this period; If the student fails in the thesis work or does not enter the thesis defense within the maximum period, is dismissed. (3) The student who successfully completes the term project, submits at least three bound copies of the project to the institute within one month from the date of submission of the project and is entitled to receive a masters degree without thesis if deemed appropriate in terms of the project form. Upon request, the board of directors of the institute may extend the delivery period of the project by one more month at most. Students who do not fulfill these conditions cannot obtain their diplomas until they fulfill the conditions, cannot benefit from their student rights and are dismissed from the institute if the maximum period expires.
For Turkish Citizens: First Cycle (Bachelors) Degree diploma, (2) A minimum score of 55 in the Examination for Academic Personnel and Graduate Studies (ALES) or equivalent international examinations scores for graduate-level programmes such as GRE, GMAT, etc., recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on ALES and first cycle degree grade point averages. For International Students: First Cycle Degree diploma obtained from universities recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their first cycle degree grade point averages.
This degree is an academically oriented degree and enables the graduate to exercise his/her profession in or a related field of study and/or in research.
Qualification is continuous