Yeterlilik Kodu

TR0030217318

Yeterlilik Adı
Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Hemşirelik ve ebelik
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği (DKSHH) uzmanlık alanı ile ilgili temel bilgi sahibi olma,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında hemşireliğin mesleki ve etik değerlerine sahip olma,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz edebilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri kanıta dayalı uygulayabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarında eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerisini kullanarak yenilikler getirme,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Temel düzeyde istatistik bilgisine sahip olma.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarında diğer disiplinlerle işbirliği yapabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarında bakım verdiği bireyi çevresiyle birlikte ele alabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanına katkı sağlayacak araştırmalar planlayabilme, uygulayabilme ve raporlayabilme,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü bilimsel gelişmeleri takip etme ,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında bireysel ve mesleki gelişimi sürdürmek için güncel bilgi ve teknolojiyi kullanabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında toplumun sağlık düzeyini yükseltmeye yönelik faaliyetlerde bulunabilme ,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili yapmış olduğu bilimsel çalışmaları ulusal makale/bildiri olarak sunabilme
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanındaki sağlık strateji ve politikalarının kadın sağlığına yansımalarının farkında olma, yorumlayabilme.
  • Yaşam boyu öğrenme faaliyetlerine katılmaya istekli olma,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında mesleki ve toplumsal sorunların çözümünde liderlik yapabilme.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız,  G: Girmedi,  E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO`nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO`nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı
  • Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, değerlendirme kriterleri ve varsa gerekli özel şartlar her yarıyıl başından Sağlık Bilimleri Ensttüsü WEB sayfasında ilan edilecektir.
  • Bu ilanda başvuru koşulları, ön kayıt tarihi ve son başvuru tarihi belirtilecektir.
  • Adayların üniversitelerin 4 yıllık eğitim veren sağlık yüksekokulu, sağlık bilimleri fakültesi, hemşirelik fakültelerinin hemşirelik bölümü lisans diplomasına sahip olmaları ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES`ten ilgili puan türünde en az 60 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 60 ALES puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekmektedir. Adayların ÜDS/YDS/YÖKDİL-(Sağlık Bilimleri) sınavlarından en az 50 puan ya da Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almış olmaları ya da lisans öğrenimlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgelemeleri gerekmektedir.
  • Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanmış olması gereklidir. Adaylar; ilanda belirtilen ön kayıt tarihlerinde ALES belgelerini, yabancı dil puanlarını gösteren belgelerini, lisans diplomalarını, lisans kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notlarını, mezuniyet not ortalamalarını belirten onaylı transkript belgeleri, diğer kayıt ile ilgili bilgilerini ilanda linki verilecek olan enstitü ön kayıt sistemine yükleyip onaylamalıdır. İsteyen adaylar belgeleri enstitüye şahsi olarak elden de teslim ederek başvuru yapabileceklerdir.
  • Adayların kayıt işlemleri Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü tarafından düzenlenecek ve yürütülecektir. Sınava alınacak adaylar, ALES veya eşdeğer belgelerden aldıkları puanın %50?si ve lisans not ortalamalarının %25`inin toplamından aldıkları puanların ortalamasına göre belirlenecektir.
  • Yazılı sınava katılma hakkı kazanan öğrenci sayısı, ilan edilen kontenjanın 10 katıdır. Adayların sıralaması ALES, Yabancı Dil ve Lisans puan ortalamalarının belirtildiği gibi Enstitü tarafından hesaplanarak ilan edilir.
  • Sınav jürüsü Programa yapılan başvuruları değerlendirmek için ilgili anabilim dalı kurul kararıyla önerilen öğretim üyeleri arasından en az üç, en çok beş asıl ve iki yedek üyeden oluşacak şekilde jüri Enstitü yönetim kurulu tarafından atanır.
  • Koşulları sağlayan adaylar jüri tarafından yazılı bilim sınavına alınır. Yazılı sınav 100 tam not üzerinden değerlendirilir. Adayın bilimsel başarı not hesaplaması; ALES puanının %50`si, yabancı dil puanının % 10`u, lisans not ortalamasının %15?i ve yazılı sınav notunun %25`inin toplamı alınarak yapılır. Yazılı bilim sınav notunun 50`nin altında olması durumunda aday başarız sayılır ve bilimsel başarı puanı hesaplanmaz. Adayın sıralamaya girebilmesi için bilimsel başarı notunun en az 60 olması gerekir.
  • Sonuçlar Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü WEB sayfasında ilan edilir.
Başarma Şartları Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. Tezli yüksek lisans programı; 60 kredi değerinden az olmamak koşuluyla, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders ve seminer dersi (Değişik ibare:RG-29/9/2020-31259) , tez hazırlık dersi dâhil en az dokuz ders ve tez çalışması dersleri ile birlikte en az 120 krediden oluşur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı, sağlık kurum ve kuruluşlarında yönetici ve uzman hemşire olarak istihdam edilebilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217318


Yeterlilik Adı
Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği (DKSHH) uzmanlık alanı ile ilgili temel bilgi sahibi olma,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında hemşireliğin mesleki ve etik değerlerine sahip olma,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz edebilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri kanıta dayalı uygulayabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarında eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerisini kullanarak yenilikler getirme,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Temel düzeyde istatistik bilgisine sahip olma.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarında diğer disiplinlerle işbirliği yapabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarında bakım verdiği bireyi çevresiyle birlikte ele alabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanına katkı sağlayacak araştırmalar planlayabilme, uygulayabilme ve raporlayabilme,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü bilimsel gelişmeleri takip etme ,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında bireysel ve mesleki gelişimi sürdürmek için güncel bilgi ve teknolojiyi kullanabilme.
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında toplumun sağlık düzeyini yükseltmeye yönelik faaliyetlerde bulunabilme ,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili yapmış olduğu bilimsel çalışmaları ulusal makale/bildiri olarak sunabilme
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanındaki sağlık strateji ve politikalarının kadın sağlığına yansımalarının farkında olma, yorumlayabilme.
  • Yaşam boyu öğrenme faaliyetlerine katılmaya istekli olma,
  • Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında mesleki ve toplumsal sorunların çözümünde liderlik yapabilme.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız,  G: Girmedi,  E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO`nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO`nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
  • Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, değerlendirme kriterleri ve varsa gerekli özel şartlar her yarıyıl başından Sağlık Bilimleri Ensttüsü WEB sayfasında ilan edilecektir.
  • Bu ilanda başvuru koşulları, ön kayıt tarihi ve son başvuru tarihi belirtilecektir.
  • Adayların üniversitelerin 4 yıllık eğitim veren sağlık yüksekokulu, sağlık bilimleri fakültesi, hemşirelik fakültelerinin hemşirelik bölümü lisans diplomasına sahip olmaları ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES`ten ilgili puan türünde en az 60 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 60 ALES puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekmektedir. Adayların ÜDS/YDS/YÖKDİL-(Sağlık Bilimleri) sınavlarından en az 50 puan ya da Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almış olmaları ya da lisans öğrenimlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgelemeleri gerekmektedir.
  • Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanmış olması gereklidir. Adaylar; ilanda belirtilen ön kayıt tarihlerinde ALES belgelerini, yabancı dil puanlarını gösteren belgelerini, lisans diplomalarını, lisans kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notlarını, mezuniyet not ortalamalarını belirten onaylı transkript belgeleri, diğer kayıt ile ilgili bilgilerini ilanda linki verilecek olan enstitü ön kayıt sistemine yükleyip onaylamalıdır. İsteyen adaylar belgeleri enstitüye şahsi olarak elden de teslim ederek başvuru yapabileceklerdir.
  • Adayların kayıt işlemleri Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü tarafından düzenlenecek ve yürütülecektir. Sınava alınacak adaylar, ALES veya eşdeğer belgelerden aldıkları puanın %50?si ve lisans not ortalamalarının %25`inin toplamından aldıkları puanların ortalamasına göre belirlenecektir.
  • Yazılı sınava katılma hakkı kazanan öğrenci sayısı, ilan edilen kontenjanın 10 katıdır. Adayların sıralaması ALES, Yabancı Dil ve Lisans puan ortalamalarının belirtildiği gibi Enstitü tarafından hesaplanarak ilan edilir.
  • Sınav jürüsü Programa yapılan başvuruları değerlendirmek için ilgili anabilim dalı kurul kararıyla önerilen öğretim üyeleri arasından en az üç, en çok beş asıl ve iki yedek üyeden oluşacak şekilde jüri Enstitü yönetim kurulu tarafından atanır.
  • Koşulları sağlayan adaylar jüri tarafından yazılı bilim sınavına alınır. Yazılı sınav 100 tam not üzerinden değerlendirilir. Adayın bilimsel başarı not hesaplaması; ALES puanının %50`si, yabancı dil puanının % 10`u, lisans not ortalamasının %15?i ve yazılı sınav notunun %25`inin toplamı alınarak yapılır. Yazılı bilim sınav notunun 50`nin altında olması durumunda aday başarız sayılır ve bilimsel başarı puanı hesaplanmaz. Adayın sıralamaya girebilmesi için bilimsel başarı notunun en az 60 olması gerekir.
  • Sonuçlar Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü WEB sayfasında ilan edilir.

Başarma Şartları
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. Tezli yüksek lisans programı; 60 kredi değerinden az olmamak koşuluyla, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders ve seminer dersi (Değişik ibare:RG-29/9/2020-31259) , tez hazırlık dersi dâhil en az dokuz ders ve tez çalışması dersleri ile birlikte en az 120 krediden oluşur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı, sağlık kurum ve kuruluşlarında yönetici ve uzman hemşire olarak istihdam edilebilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217318

Qualification Title
DOĞUM VE KADIN HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ(YL) Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasNursing and midwifery
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Obstetrics, Gynecology and Gynecology Nursing (DKSHH) to have basic knowledge about the field of expertise. To have the professional and ethical values of nursing in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to analyze the relationship between basic concepts in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to apply evidence-based knowledge in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. Bringing innovations by using critical, creative thinking and problem solving skills in Obstetrics and Gynecology Nursing practices. Obstetrics and Gynecology Nursing Having basic statistical knowledge. To be able to cooperate with other disciplines in the practice of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to handle the individual who cares in the practices of Obstetrics and Gynecology Nursing together with his/her environment. To be able to plan, implement and report research that will contribute to the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To follow scientific developments specific to the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to use up-to-date information and technology to maintain individual and professional development in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to carry out activities to increase the health level of the society in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to present scientific studies related to the field of Obstetrics and Gynecology Nursing as national articles/proceedings. Being aware of the reflections of health strategies and policies in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing on womens health. Willingness to participate in lifelong learning activities To be able to lead in the solution of professional and social problems in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing.

Key Competencies-
Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. It carries out studies related to the field of health independently and / or as a team. He applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health in his work. Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs his learning. On the subject of statistical analysis, he/she performs statistical analysis at a level that can read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts research that will create evidence in his/her field regarding professional practices. 1-He/she systematically discusses and shares his/her knowledge in the field of health, current developments and his/her work with groups in the same field or outside in written, verbal and visual formats. Examines the social relations in the professional and professional environment and the norms that guide these relations with a critical perspective and does what is necessary to improve them. Contributes to national and international health policy studies on promoting health. Develops strategy, policy and implementation plans on health-related issues and evaluates the results obtained within the framework of quality processes. He applies the knowledge and problem-solving skills he has internalized in the field of health in interdisciplinary studies. Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society, acts ethically.

Quality Assurance-
Access Requirements

The number of students to be admitted to graduate programs and the qualifications to be sought in candidate students, the evaluation criteria and the necessary special conditions, if any, will be announced on the Institute of Health Sciences WEB page at the beginning of each semester. Application conditions, pre-registration date and deadline will be stated in this advertisement. Candidates must have a 4-year education college of health, a faculty of health sciences, a bachelors degree in nursing faculties and a minimum of 60 standard points in the relevant score type from ALES, which is centrally made by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), or Graduate Record Examination ( GRE) or Graduate Management Admission Test (GMAT) must have a score equivalent to 60 ALES points. Candidates must have at least 50 points from the ÜDS/YDS/YÖKDİL-(Health Sciences) exams or an equivalent score in an exam accepted by the Interuniversity Board, or certify that they have completed their undergraduate education in a learning program in one of these foreign languages. The equivalence of undergraduate diplomas obtained from abroad must be approved by the Council of Higher Education (YÖK). Candidates; On the pre-registration dates specified in the announcement, ALES documents, documents showing foreign language scores, undergraduate diplomas, success grades from the courses they studied at the undergraduate level, certified transcripts indicating their graduation grade point averages, other registration information should be uploaded and approved in the institute pre-registration system, the link of which will be given in the announcement. Candidates who wish can apply by handing the documents to the institute personally. The registration procedures of the candidates will be organized and carried out by the Gazi University Institute of Health Sciences. Candidates who will take the exam will be determined according to the average of the scores they get from the sum of 50% of the points they get from ALES or equivalent documents and 25% of their undergraduate grade point averages. The number of students who are entitled to take the written exam is 10 times the announced quota. The ranking of the candidates is announced by the Graduate School, as indicated by their ALES, Foreign Language and Undergraduate Degree averages. Examination jury The jury is appointed by the Graduate School Administrative Board, consisting of at least three, at most five original and two substitute members among the faculty members recommended by the decision of the relevant department to evaluate the applications made to the program. Candidates who meet the conditions are taken to the written science exam by the jury. The written exam is evaluated out of 100 full marks. Scientific success grade calculation of the candidate; It is calculated by taking the sum of 50% of the ALES score, 10% of the foreign language score, 15% of the undergraduate grade point average and 25% of the written exam grade. If the written science exam score is below 50, the candidate is considered unsuccessful and the scientific achievement score is not calculated. The candidate must have a scientific achievement score of at least 60 in order to be included in the ranking. Results are announced on the Gazi University Institute of Health Sciences website.

Conditions for SuccessConstructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. It carries out studies related to the field of health independently and / or as a team. He applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health in his work. Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs his learning. On the subject of statistical analysis, he/she performs statistical analysis at a level that can read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts research that will create evidence in his/her field regarding professional practices. 1-He/she systematically discusses and shares his/her knowledge in the field of health, current developments and his/her work with groups in the same field or outside in written, verbal and visual formats. Examines the social relations in the professional and professional environment and the norms that guide these relations with a critical perspective and does what is necessary to improve them. Contributes to national and international health policy studies on promoting health. Develops strategy, policy and implementation plans on health-related issues and evaluates the results obtained within the framework of quality processes. He applies the knowledge and problem-solving skills he has internalized in the field of health in interdisciplinary studies. Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society, acts ethically. Masters program with thesis; Provided that it is not less than 60 credits, it consists of a course and a seminar course covering scientific research techniques, research and publication ethics, at least nine courses including the thesis preparation course, and at least 120 credits together with the thesis study courses.
Progression Paths (Relationship Type)

Nurses with a Master of Science can serve as nurse specialist and nursing managers in hospitals/clinics of public hospitals, university hospitals or private hospitals or they can serve as nurse case manager in home care agencies. Besides, they can advance their academic careers in Nursing departments at Faculties of Medical Science or in School of Nursing.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217318


Qualification Title
DOĞUM VE KADIN HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ(YL) Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Obstetrics, Gynecology and Gynecology Nursing (DKSHH) to have basic knowledge about the field of expertise. To have the professional and ethical values of nursing in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to analyze the relationship between basic concepts in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to apply evidence-based knowledge in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. Bringing innovations by using critical, creative thinking and problem solving skills in Obstetrics and Gynecology Nursing practices. Obstetrics and Gynecology Nursing Having basic statistical knowledge. To be able to cooperate with other disciplines in the practice of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to handle the individual who cares in the practices of Obstetrics and Gynecology Nursing together with his/her environment. To be able to plan, implement and report research that will contribute to the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To follow scientific developments specific to the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to use up-to-date information and technology to maintain individual and professional development in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to carry out activities to increase the health level of the society in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing. To be able to present scientific studies related to the field of Obstetrics and Gynecology Nursing as national articles/proceedings. Being aware of the reflections of health strategies and policies in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing on womens health. Willingness to participate in lifelong learning activities To be able to lead in the solution of professional and social problems in the field of Obstetrics and Gynecology Nursing.


Key Competencies
-

Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. It carries out studies related to the field of health independently and / or as a team. He applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health in his work. Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs his learning. On the subject of statistical analysis, he/she performs statistical analysis at a level that can read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts research that will create evidence in his/her field regarding professional practices. 1-He/she systematically discusses and shares his/her knowledge in the field of health, current developments and his/her work with groups in the same field or outside in written, verbal and visual formats. Examines the social relations in the professional and professional environment and the norms that guide these relations with a critical perspective and does what is necessary to improve them. Contributes to national and international health policy studies on promoting health. Develops strategy, policy and implementation plans on health-related issues and evaluates the results obtained within the framework of quality processes. He applies the knowledge and problem-solving skills he has internalized in the field of health in interdisciplinary studies. Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society, acts ethically.


Quality Assurance
-

Access Requirements

The number of students to be admitted to graduate programs and the qualifications to be sought in candidate students, the evaluation criteria and the necessary special conditions, if any, will be announced on the Institute of Health Sciences WEB page at the beginning of each semester. Application conditions, pre-registration date and deadline will be stated in this advertisement. Candidates must have a 4-year education college of health, a faculty of health sciences, a bachelors degree in nursing faculties and a minimum of 60 standard points in the relevant score type from ALES, which is centrally made by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), or Graduate Record Examination ( GRE) or Graduate Management Admission Test (GMAT) must have a score equivalent to 60 ALES points. Candidates must have at least 50 points from the ÜDS/YDS/YÖKDİL-(Health Sciences) exams or an equivalent score in an exam accepted by the Interuniversity Board, or certify that they have completed their undergraduate education in a learning program in one of these foreign languages. The equivalence of undergraduate diplomas obtained from abroad must be approved by the Council of Higher Education (YÖK). Candidates; On the pre-registration dates specified in the announcement, ALES documents, documents showing foreign language scores, undergraduate diplomas, success grades from the courses they studied at the undergraduate level, certified transcripts indicating their graduation grade point averages, other registration information should be uploaded and approved in the institute pre-registration system, the link of which will be given in the announcement. Candidates who wish can apply by handing the documents to the institute personally. The registration procedures of the candidates will be organized and carried out by the Gazi University Institute of Health Sciences. Candidates who will take the exam will be determined according to the average of the scores they get from the sum of 50% of the points they get from ALES or equivalent documents and 25% of their undergraduate grade point averages. The number of students who are entitled to take the written exam is 10 times the announced quota. The ranking of the candidates is announced by the Graduate School, as indicated by their ALES, Foreign Language and Undergraduate Degree averages. Examination jury The jury is appointed by the Graduate School Administrative Board, consisting of at least three, at most five original and two substitute members among the faculty members recommended by the decision of the relevant department to evaluate the applications made to the program. Candidates who meet the conditions are taken to the written science exam by the jury. The written exam is evaluated out of 100 full marks. Scientific success grade calculation of the candidate; It is calculated by taking the sum of 50% of the ALES score, 10% of the foreign language score, 15% of the undergraduate grade point average and 25% of the written exam grade. If the written science exam score is below 50, the candidate is considered unsuccessful and the scientific achievement score is not calculated. The candidate must have a scientific achievement score of at least 60 in order to be included in the ranking. Results are announced on the Gazi University Institute of Health Sciences website.


Conditions for Success
Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary. It carries out studies related to the field of health independently and / or as a team. He applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health in his work. Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs his learning. On the subject of statistical analysis, he/she performs statistical analysis at a level that can read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts research that will create evidence in his/her field regarding professional practices. 1-He/she systematically discusses and shares his/her knowledge in the field of health, current developments and his/her work with groups in the same field or outside in written, verbal and visual formats. Examines the social relations in the professional and professional environment and the norms that guide these relations with a critical perspective and does what is necessary to improve them. Contributes to national and international health policy studies on promoting health. Develops strategy, policy and implementation plans on health-related issues and evaluates the results obtained within the framework of quality processes. He applies the knowledge and problem-solving skills he has internalized in the field of health in interdisciplinary studies. Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society, acts ethically. Masters program with thesis; Provided that it is not less than 60 credits, it consists of a course and a seminar course covering scientific research techniques, research and publication ethics, at least nine courses including the thesis preparation course, and at least 120 credits together with the thesis study courses.

Progression Paths (Relationship Type)

Nurses with a Master of Science can serve as nurse specialist and nursing managers in hospitals/clinics of public hospitals, university hospitals or private hospitals or they can serve as nurse case manager in home care agencies. Besides, they can advance their academic careers in Nursing departments at Faculties of Medical Science or in School of Nursing.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address