Yeterlilik Kodu

TR0030009932

Yeterlilik Adı
Ebelik Lisans Diploması
Sorumlu KurumÜsküdar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAltunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttp://www.uskudar.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Hemşirelik ve ebelik
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Programın amacı kadınlar, gebeler, lohusalar, aileleri ve sağlıklı yenidoğanlarına sağlıklarını geliştirmek, korumak ve tedavi etmek üzere holistik yaklaşımla ebelik bakımı verebilecek ebeleri yetiştirmektir. Yine, kritik düşünme, problem çözme becerileri, etkili iletişim kurma yeteneği gösteren, uygulamalarında ebelik değerlerine ve etik ilkelere uyan, sürekli öğrenme eğilimi gösteren, ekip çalışmasına yatkın, ebelikte sürekli kaliteyi geliştirici değişiklikler yapabilen ebeler yetiştirmek hedeflenmektedir. 

Tam burslu eğitim sağlamaktadır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Hümanistik ve bütüncü yaklaşım sergilemek.
  • Ebelik bakımında, etkili iletişim teknikleri, eleştirel düşünme ve problem çözme yaklaşımlarını kullanmak.
  • Ebelik uygulamalarında bilimsel bilgi, ilke ve standartları kullanmak.
  • Mesleki değerler ve etik ilkelere bağlı kalmak.
  • Ebelik uygulamalarında ilgili yasa ve yönetmelikleri dikkate almak.
  • Kadın, gebe, lohusa, anne, yenidoğan bebek ve aile sağlığının geliştirilmesi, korunması, sürdürülmesi uygulamalarını yapmak.
  • Sağlıklı cinsellik, gebelik, doğuma hazırlık, doğum sonu dönem, sağlıklı yenidoğan bakımı konularında kadınlar, gebeler, lohusalar ve ailelere sağlık personeline sağlık eğitimi yapmak.
  • Normal doğumları yaptırabilmek ve riskli doğumların yaptırılmasına yardım etmek.
  • Gebe, lohusa ve yenidoğan izlemi yapmak ve gereksinimlerini ya da problemlerini doğru bir şekilde tanılayıp tedavi edebilmek.
  • Aile planlaması eğitim ve uygulamalarını gerçekleştirmek.
  • Mesleki uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak.
  • Bilimsel araştırmalara katılmak.
  • Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmek.
  • Takım çalışmasını benimsemek.
  • Mesleki gelişmeler ve sorunlara duyarlı olmak.
  • Kadın, gebe, çocuk ve aile sağlığını etkileyen sosyal, politik, yasal, ekonomik ve ekolojik faktörleri fark ederek, iyileştirilmesi projelerine katılmak.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Bölüme öğrenci kabulü, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlama / sınavları başarma durumunda gerçekleşir. Çerçevesini Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) oluşturduğu ilgili yönetmelikler doğrultusunda, bu programa öğrenci kabulü LYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemiyle MF-3 puan türüne göre yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur. Genel Akademik Değişim Protokolü olan programlara öğrencilerin kabulü, Üsküdar Üniversitesi ile işbirliği yapan üniversiteler arasında imzalanan ikili protokoller (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA, vb. gibi.) kapsamında yapılmaktadır. Öğrenciler ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda programa kayıt olabilirler. Programa kabul edilecek öğrencilerde dersleri takip edebilecek yeterlilikte dil bilme koşulu aranır.

Başarma ŞartlarıBölümün öğrenim süresi dört yıldır. Öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, kamu ve özel hastanelerin doğum öncesi, doğum, doğum sonrası poliklinik ve klinikleri ile aile planlaması ünitelerinde, Aile ya da Toplum Sağlığı Merkezlerinde, evde bakım kuruluşlarında, ebe olarak, Sağlık Bilimleri Fakülteleri ya da Yüksekokullarının Ebelik Bölümlerinde Akademisyen olarak görev yapabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030009932


Yeterlilik Adı
Ebelik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Üsküdar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Altunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Programın amacı kadınlar, gebeler, lohusalar, aileleri ve sağlıklı yenidoğanlarına sağlıklarını geliştirmek, korumak ve tedavi etmek üzere holistik yaklaşımla ebelik bakımı verebilecek ebeleri yetiştirmektir. Yine, kritik düşünme, problem çözme becerileri, etkili iletişim kurma yeteneği gösteren, uygulamalarında ebelik değerlerine ve etik ilkelere uyan, sürekli öğrenme eğilimi gösteren, ekip çalışmasına yatkın, ebelikte sürekli kaliteyi geliştirici değişiklikler yapabilen ebeler yetiştirmek hedeflenmektedir. 

Tam burslu eğitim sağlamaktadır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Hümanistik ve bütüncü yaklaşım sergilemek.
  • Ebelik bakımında, etkili iletişim teknikleri, eleştirel düşünme ve problem çözme yaklaşımlarını kullanmak.
  • Ebelik uygulamalarında bilimsel bilgi, ilke ve standartları kullanmak.
  • Mesleki değerler ve etik ilkelere bağlı kalmak.
  • Ebelik uygulamalarında ilgili yasa ve yönetmelikleri dikkate almak.
  • Kadın, gebe, lohusa, anne, yenidoğan bebek ve aile sağlığının geliştirilmesi, korunması, sürdürülmesi uygulamalarını yapmak.
  • Sağlıklı cinsellik, gebelik, doğuma hazırlık, doğum sonu dönem, sağlıklı yenidoğan bakımı konularında kadınlar, gebeler, lohusalar ve ailelere sağlık personeline sağlık eğitimi yapmak.
  • Normal doğumları yaptırabilmek ve riskli doğumların yaptırılmasına yardım etmek.
  • Gebe, lohusa ve yenidoğan izlemi yapmak ve gereksinimlerini ya da problemlerini doğru bir şekilde tanılayıp tedavi edebilmek.
  • Aile planlaması eğitim ve uygulamalarını gerçekleştirmek.
  • Mesleki uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak.
  • Bilimsel araştırmalara katılmak.
  • Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmek.
  • Takım çalışmasını benimsemek.
  • Mesleki gelişmeler ve sorunlara duyarlı olmak.
  • Kadın, gebe, çocuk ve aile sağlığını etkileyen sosyal, politik, yasal, ekonomik ve ekolojik faktörleri fark ederek, iyileştirilmesi projelerine katılmak.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Bölüme öğrenci kabulü, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlama / sınavları başarma durumunda gerçekleşir. Çerçevesini Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) oluşturduğu ilgili yönetmelikler doğrultusunda, bu programa öğrenci kabulü LYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemiyle MF-3 puan türüne göre yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur. Genel Akademik Değişim Protokolü olan programlara öğrencilerin kabulü, Üsküdar Üniversitesi ile işbirliği yapan üniversiteler arasında imzalanan ikili protokoller (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA, vb. gibi.) kapsamında yapılmaktadır. Öğrenciler ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda programa kayıt olabilirler. Programa kabul edilecek öğrencilerde dersleri takip edebilecek yeterlilikte dil bilme koşulu aranır.


Başarma Şartları
Bölümün öğrenim süresi dört yıldır. Öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, kamu ve özel hastanelerin doğum öncesi, doğum, doğum sonrası poliklinik ve klinikleri ile aile planlaması ünitelerinde, Aile ya da Toplum Sağlığı Merkezlerinde, evde bakım kuruluşlarında, ebe olarak, Sağlık Bilimleri Fakülteleri ya da Yüksekokullarının Ebelik Bölümlerinde Akademisyen olarak görev yapabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030009932

Qualification Title
Ebelik License
Awarding BodyUskudar University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.uskudar.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasNursing and midwifery
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Adopting humanistic and holistic approaches. Using effective communication techniques and critical thinking, problem solving skills in midwifery care. Using the scientific knowledges, principles and standards in midwifery practice. Adhering to midwifery values and ethical principles. Taking the related laws and regulations into consideration in nursing practice. Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of women, pregnants, mothers, newborns and families. Making health education to women, pregnants, puerperants, families and health personnel about healthy sexuality, pregnancy, birth preperation , post partum period and healthy newborns care. To be able to help natural/normal labor and assist carry out risky deliveries. Following up the pregnant, puerperant women and healthy newborn and also diagnosis and treatment of their requirements or problems pureperly. Performing the family planning education and implementations.Using the informatics and care technology in professional practice and research.Participating in scientific research. Embracing the principles of lifelong learning. Being compatible with teamwork. Being sensitive to professional development and problems. Taking part in betterment projects by examining social, political, legal, economic and ecological factors which effected to health of women, pregnant, child and family.

Key Competencies-
Further Info

Assessment and evaluation in midwifery department for each course is done via at least one midterm and one final exam. In addition to those, there can be evaluation of quizzes and homeworks. In the evaluation process, the instructor will take into consideration the statistical results of the exam scores students get through the semester and the scores are converted into letter system within the framework of regulations outlined in the directive. In the case of having a GPA, which is calculated according to students’ exam scores, below the average 2.00 for two following semesters; it is not possible for teh student to take any course for the next semester. Students who get AA, BA, BB, CB, or CC are considered to be successful from the relevant course. When DC or DD is gotten from any course, the graduation of the student will be evaluated according to his/her GPA. If the GPA of the student is above 2.00, then the student is claimed to be successful in the course. In the calculation of GPA these letter grades are evaluated with their coefficients in mid semesters/years. Students who get FF are considered unsuccessful, and they have to take the course and fulfill exam and attendance requirements. Courses, in which the grade is determined as M and G, are not evaluated in the calculation of GPA. In the determination of GPA relative evaluation system is used, however when a class consists of less than eight students the table below is used. Letter grade Coefficient The equivalent AA 4.00 90-100 BA 3.50 85-89 BB 3.00 80-84 CB 2.50 75-79 CC 2.00 70-74 DC 1.50 65-69 DD 1.00 60-64 FD 0.50 50-59 FF 0.00 0-49Program requirements; 1. Adopting humanistic and holistic approaches, 2.Using effective communication techniques and critical thinking, problem solving skills in midwifery care, 3. Using the scientific knowledges, principles and standards in midwifery practice.4. Adhering to midwifery values and ethical principles, 5. Taking the related laws and regulations into consideration in nursing practice, 6. Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of women, pregnants, mothers, newborns and families, 7. Making health education to women, pregnants, puerperants and families about healthy sexuality, pregnancy, birth preperation , post partum period and healthy newborns care, 8. To be able to help natural labor and assist carry out risky deliveries, 9. Following up the pregnant, puerperant women and healthy newborn and also diagnosis and treatment of their requirements or problems pureperly, 10.Performing the family planning education and implementations, 11. Using the informatics and care technology in professional practice and research, 12. Participating in scientific research, 13. Embracing the principles of lifelong learning, 14.Being compatible with teamwork, 15. Being sensitive to professional development and problems, 16. Taking part in betterment projects by examining social, political, legal, economic and ecological factors which effected to health of women, pregnant, child and family.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students’ admission to the department takes place in case of the completion/ achievement of the processes and exams determined by OSYM within the framework of universitys academic and legal regulations. In accordance with the relevant regulations, the framework of which is determined by OSYM, the acceptance of students to this program is done via exam center according to state exam called LYS.(Relevant section is MF-3). After students report their preference of the programs they would like to study, they will be placed by ÖSYM according to their scores they get from the state exam. Students, who begin to study an equivalent degree in Turkey or abroad can apply for lateral transfer. Acceptance of students starts before the semester begins; every student’s condition and the degree student is applying to are taken into consideration and examined distinctively. More comprehensive information about university entrance is available in the University Catalog. The acceptance of students to programs that have General Academics Exchange Protocol is done via the protocol (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA and so on) that is made between Üsküdar University and partner universities. Students can register to the program in case of approval from the relevant academic unit. It is demanded from the students to have the adequate knowledge of foreign language in order for them to follow the courses.

Conditions for SuccessProgram requirements; 1. Adopting humanistic and holistic approaches, 2.Using effective communication techniques and critical thinking, problem solving skills in midwifery care, 3. Using the scientific knowledges, principles and standards in midwifery practice.4. Adhering to midwifery values and ethical principles, 5. Taking the related laws and regulations into consideration in nursing practice, 6. Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of women, pregnants, mothers, newborns and families, 7. Making health education to women, pregnants, puerperants and families about healthy sexuality, pregnancy, birth preperation , post partum period and healthy newborns care, 8. To be able to help natural labor and assist carry out risky deliveries, 9. Following up the pregnant, puerperant women and healthy newborn and also diagnosis and treatment of their requirements or problems pureperly, 10.Performing the family planning education and implementations, 11. Using the informatics and care technology in professional practice and research, 12. Participating in scientific research, 13. Embracing the principles of lifelong learning, 14.Being compatible with teamwork, 15. Being sensitive to professional development and problems, 16. Taking part in betterment projects by examining social, political, legal, economic and ecological factors which effected to health of women, pregnant, child and family. Teaching period of department is four years. For students to graduate from the program, it is required for them to successfully complete 240 ECTS credits and GPA of the student must be 2.0 or above
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates will be able to work in antenatal-natal-postnatal care polyclinics and clinics and also family planning units of public or private hospitals, Family or Community Health Centres, home care organizations as midwifes, or academicians of the midwifery departments of Health Science Faculties or High Schools.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030009932


Qualification Title
Ebelik License

Awarding Body
Uskudar University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Adopting humanistic and holistic approaches. Using effective communication techniques and critical thinking, problem solving skills in midwifery care. Using the scientific knowledges, principles and standards in midwifery practice. Adhering to midwifery values and ethical principles. Taking the related laws and regulations into consideration in nursing practice. Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of women, pregnants, mothers, newborns and families. Making health education to women, pregnants, puerperants, families and health personnel about healthy sexuality, pregnancy, birth preperation , post partum period and healthy newborns care. To be able to help natural/normal labor and assist carry out risky deliveries. Following up the pregnant, puerperant women and healthy newborn and also diagnosis and treatment of their requirements or problems pureperly. Performing the family planning education and implementations.Using the informatics and care technology in professional practice and research.Participating in scientific research. Embracing the principles of lifelong learning. Being compatible with teamwork. Being sensitive to professional development and problems. Taking part in betterment projects by examining social, political, legal, economic and ecological factors which effected to health of women, pregnant, child and family.


Key Competencies
-

Further Info

Assessment and evaluation in midwifery department for each course is done via at least one midterm and one final exam. In addition to those, there can be evaluation of quizzes and homeworks. In the evaluation process, the instructor will take into consideration the statistical results of the exam scores students get through the semester and the scores are converted into letter system within the framework of regulations outlined in the directive. In the case of having a GPA, which is calculated according to students’ exam scores, below the average 2.00 for two following semesters; it is not possible for teh student to take any course for the next semester. Students who get AA, BA, BB, CB, or CC are considered to be successful from the relevant course. When DC or DD is gotten from any course, the graduation of the student will be evaluated according to his/her GPA. If the GPA of the student is above 2.00, then the student is claimed to be successful in the course. In the calculation of GPA these letter grades are evaluated with their coefficients in mid semesters/years. Students who get FF are considered unsuccessful, and they have to take the course and fulfill exam and attendance requirements. Courses, in which the grade is determined as M and G, are not evaluated in the calculation of GPA. In the determination of GPA relative evaluation system is used, however when a class consists of less than eight students the table below is used. Letter grade Coefficient The equivalent AA 4.00 90-100 BA 3.50 85-89 BB 3.00 80-84 CB 2.50 75-79 CC 2.00 70-74 DC 1.50 65-69 DD 1.00 60-64 FD 0.50 50-59 FF 0.00 0-49Program requirements; 1. Adopting humanistic and holistic approaches, 2.Using effective communication techniques and critical thinking, problem solving skills in midwifery care, 3. Using the scientific knowledges, principles and standards in midwifery practice.4. Adhering to midwifery values and ethical principles, 5. Taking the related laws and regulations into consideration in nursing practice, 6. Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of women, pregnants, mothers, newborns and families, 7. Making health education to women, pregnants, puerperants and families about healthy sexuality, pregnancy, birth preperation , post partum period and healthy newborns care, 8. To be able to help natural labor and assist carry out risky deliveries, 9. Following up the pregnant, puerperant women and healthy newborn and also diagnosis and treatment of their requirements or problems pureperly, 10.Performing the family planning education and implementations, 11. Using the informatics and care technology in professional practice and research, 12. Participating in scientific research, 13. Embracing the principles of lifelong learning, 14.Being compatible with teamwork, 15. Being sensitive to professional development and problems, 16. Taking part in betterment projects by examining social, political, legal, economic and ecological factors which effected to health of women, pregnant, child and family.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students’ admission to the department takes place in case of the completion/ achievement of the processes and exams determined by OSYM within the framework of universitys academic and legal regulations. In accordance with the relevant regulations, the framework of which is determined by OSYM, the acceptance of students to this program is done via exam center according to state exam called LYS.(Relevant section is MF-3). After students report their preference of the programs they would like to study, they will be placed by ÖSYM according to their scores they get from the state exam. Students, who begin to study an equivalent degree in Turkey or abroad can apply for lateral transfer. Acceptance of students starts before the semester begins; every student’s condition and the degree student is applying to are taken into consideration and examined distinctively. More comprehensive information about university entrance is available in the University Catalog. The acceptance of students to programs that have General Academics Exchange Protocol is done via the protocol (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA and so on) that is made between Üsküdar University and partner universities. Students can register to the program in case of approval from the relevant academic unit. It is demanded from the students to have the adequate knowledge of foreign language in order for them to follow the courses.


Conditions for Success
Program requirements; 1. Adopting humanistic and holistic approaches, 2.Using effective communication techniques and critical thinking, problem solving skills in midwifery care, 3. Using the scientific knowledges, principles and standards in midwifery practice.4. Adhering to midwifery values and ethical principles, 5. Taking the related laws and regulations into consideration in nursing practice, 6. Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of women, pregnants, mothers, newborns and families, 7. Making health education to women, pregnants, puerperants and families about healthy sexuality, pregnancy, birth preperation , post partum period and healthy newborns care, 8. To be able to help natural labor and assist carry out risky deliveries, 9. Following up the pregnant, puerperant women and healthy newborn and also diagnosis and treatment of their requirements or problems pureperly, 10.Performing the family planning education and implementations, 11. Using the informatics and care technology in professional practice and research, 12. Participating in scientific research, 13. Embracing the principles of lifelong learning, 14.Being compatible with teamwork, 15. Being sensitive to professional development and problems, 16. Taking part in betterment projects by examining social, political, legal, economic and ecological factors which effected to health of women, pregnant, child and family. Teaching period of department is four years. For students to graduate from the program, it is required for them to successfully complete 240 ECTS credits and GPA of the student must be 2.0 or above

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates will be able to work in antenatal-natal-postnatal care polyclinics and clinics and also family planning units of public or private hospitals, Family or Community Health Centres, home care organizations as midwifes, or academicians of the midwifery departments of Health Science Faculties or High Schools.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address