Yeterlilik Kodu | TR0030015130 | |
Yeterlilik Adı | Eczacılık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ege Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://ege.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eczane | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 300 | |
Programın Normal Süresi | 5 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | 5 yıllık eczacılık öğretim planı çağdaş eczacılık anlayışının temellerini kazandırmak üzere tasarlanmıştır. Birinci ve ikinci yıldaki program temel eczacılık bilimleri ile ilgili derslerden oluşmaktadır. Üçüncü ve dördüncü yıl farmasötik bilimlerde teorik ve pratik dersleri kapsamaktadır. Beşinci yıl ise mezuniyet projesi, serbest eczane eczacılığı, hastane eczacılığı ve endüstri eczacılığı gibi meslek uygulama alanlarında açılan seçmeli alan dersleri ve staj çalışmasını içermektedir. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi`nde sınavlar, ara sınavlar, final sınavları, bütünleme sınavları ve mazeret sınavlarından oluşmaktadır. Ders başarısı, dersin ara sınav ve varsa diğer eğitim-öğretim etkinliklerinden alınan notların %40`ının, final veya bütünleme sınav notunun %60`na ilavesi ile değerlendirilir ve Ege Üniversitesi Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ve bu yönetmeliğe bağlı olarak yürütülen bağıl ölçme ve değerlendirme sistemine göre belirlenir. https://odem.ege.edu.tr/tr-4629/yonetmelik.html | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Eczacılık Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (ECZAKDER) Akreditasyon Başlangıç- Bitiş Tarihi; 07.01.2022- 07.01.2028 | |
Giriş Şartı | Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi'ne alınacak öğrenciler için kayıt ve kabul şartları, Ege Üniversitesi Senatosu'nun önerisi, Yükseköğretim Kurulu'nun kararı ile belirlenir. Kayıt ve kabul şartları ilgili yılın Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınav Kılavuzun'da belirtilir. | |
Başarma Şartları | Başarısız notu bulunmayan, kümülatif not ortalaması 4 üzerinden en az 2 olan ve öğretim planında yer alan tüm derslerini ve 6 ay eczane stajını başarıyla tamamlayan öğrenciler yüksek lisans derecesi ile mezun olurlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi'nden mezun olan eczacılar, yasaların verdiği yetkiler çerçevesinde sağlık meslek mensubu olarak serbest eczanelerde serbest eczacılar olarak, hastane kliniklerinde ve hastane eczanelerinde eczacı olarak, ilaç ve kozmetik endüstrisinin üretimden başlamak üzere tüm birimlerinde eczacı olarak görev almaktadır. Ayrıca eczacılar sayılan alanlarda akademisyen veya araştırmacı olarak eğitim ve araştırma faaliyetlerinde de aktif olarak yer almaktadır. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030015130
ISCO 08
ISCO 08
5 yıllık eczacılık öğretim planı çağdaş eczacılık anlayışının temellerini kazandırmak üzere tasarlanmıştır. Birinci ve ikinci yıldaki program temel eczacılık bilimleri ile ilgili derslerden oluşmaktadır. Üçüncü ve dördüncü yıl farmasötik bilimlerde teorik ve pratik dersleri kapsamaktadır. Beşinci yıl ise mezuniyet projesi, serbest eczane eczacılığı, hastane eczacılığı ve endüstri eczacılığı gibi meslek uygulama alanlarında açılan seçmeli alan dersleri ve staj çalışmasını içermektedir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme.
- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme.
- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme.
- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme.
- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme.
- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme.
- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme.
- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme.
- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme.
- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme.
- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme.
- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme.
- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme.
- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme.
- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme.
- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme.
- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme.
- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme.
- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi`nde sınavlar, ara sınavlar, final sınavları, bütünleme sınavları ve mazeret sınavlarından oluşmaktadır. Ders başarısı, dersin ara sınav ve varsa diğer eğitim-öğretim etkinliklerinden alınan notların %40`ının, final veya bütünleme sınav notunun %60`na ilavesi ile değerlendirilir ve Ege Üniversitesi Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ve bu yönetmeliğe bağlı olarak yürütülen bağıl ölçme ve değerlendirme sistemine göre belirlenir.
https://odem.ege.edu.tr/tr-4629/yonetmelik.html
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı;
Eczacılık Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (ECZAKDER)
Akreditasyon Başlangıç- Bitiş Tarihi;
07.01.2022- 07.01.2028
Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi'ne alınacak öğrenciler için kayıt ve kabul şartları, Ege Üniversitesi Senatosu'nun önerisi, Yükseköğretim Kurulu'nun kararı ile belirlenir. Kayıt ve kabul şartları ilgili yılın Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınav Kılavuzun'da belirtilir.
Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi'nden mezun olan eczacılar, yasaların verdiği yetkiler çerçevesinde sağlık meslek mensubu olarak serbest eczanelerde serbest eczacılar olarak, hastane kliniklerinde ve hastane eczanelerinde eczacı olarak, ilaç ve kozmetik endüstrisinin üretimden başlamak üzere tüm birimlerinde eczacı olarak görev almaktadır. Ayrıca eczacılar sayılan alanlarda akademisyen veya araştırmacı olarak eğitim ve araştırma faaliyetlerinde de aktif olarak yer almaktadır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030015130 | |
Qualification Title | Pharmacy Bachelor Diploma | |
Awarding Body | EGE UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr | |
Awarding Body Url | http://ege.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Pharmacy | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 300 | |
Program Duration | 5 Yıl | |
Program Profile | The 5-year pharmacy education plan is designed to provide the basics of contemporary pharmacy understanding. The program in the first and second years consists of courses related to basic pharmaceutical sciences. The third and fourth years cover theoretical and practical courses in pharmaceutical sciences. In the fifth year, the graduation project includes elective field courses and internships in professional practice areas such as community pharmacy pharmacy, hospital pharmacy and industrial pharmacy. | |
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training takes place in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as internships in workplaces. | |
Description | • Ability to practice the pharmacy profession in line with existing laws and legislation, within the framework of ethical and deontological principles, and to take initiative in this regard when necessary. • Ability to use the knowledge acquired to improve the health level and quality of life of the society. • Ability to manage processes and interpersonal relationships in pharmacy professional practices and use communication skills. • Ability to plan work processes in professional practice areas, be a team member, participate in joint studies and manage these studies. • Being aware of universal and national health problems and being able to produce policies to increase the quality of health services. • To be able to have concepts regarding the functioning, maintenance and pathology of biological systems that form the basis of human health. • Ability to use basic and applied sciences in the field of pharmacy by combining them with professional pharmacy practices. • Ability to integrate the knowledge he/she has in the field of pharmacy with information from different disciplines, interpret, analyze, and suggest solutions. • Ability to have sufficient knowledge and application skills in the research, development and production of natural, synthetic, and biologically derived active pharmaceutical ingredients and excipients. • To have sufficient knowledge and application skills in the research, development and production of pharmaceutical preparations and medical products. • To have sufficient knowledge and application skills regarding physical, chemical, biological, microbiological, and toxicological analysis of active pharmaceutical ingredients and excipients, pharmaceutical preparations and medicinal products. • Being able to provide the pharmacy services required by primary health care. Having the necessary information about the most appropriate dosage, routes of administration and incompatibilities of the drugs that make up the prescription, and being able to use this information before the drugs are presented to the patient. • Ability to fill patients' prescriptions accurately and appropriately by using information on the metabolism, effects and uses of drugs and medical products. • Ability to manage patient records within the framework of pharmaceutical care and clinical pharmacy practices to ensure and promote the optimal use of medications; Ability to provide consultancy services to patients, physicians and other healthcare personnel regarding medications. • To be able to participate in the evaluation, modification, and decision-making stages of drug therapy at the patient level within the framework of pharmaceutical care and clinical pharmacy practices, in order to ensure and encourage the most appropriate use of drugs, and to have sufficient knowledge and application skills in this field. • To have the skills to monitor and evaluate trends in drug use and develop solutions to encourage correct drug use. • Ability to provide training, consultancy, and supervision in the field of medicines and health. • To have sufficient knowledge and application skills about various technological tools, information resources and software required by the pharmacy professional practice areas. • Ability to follow information and developments in the fields of pharmacy practice and communicate with colleagues by using at least one foreign language. • Being aware of lifelong learning, being able to have up-to-date information on pharmacy professional practices, science, technology, contemporary thought and behavior, and to be able to develop and deepen this information. | |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level. 1. Reading and writing competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Civic competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | Exams in the Faculty of Pharmacy are composed of midterm, final and make-up exams. Grading is performed by adding the 40 percent of the midterm grade to the 60 percent of final / make-up exam grade for each course and assessments are realized according to the relative assessment procedure described in the Guide of Education Regulations of Ege University. The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA). https://odem.ege.edu.tr/tr-4629/yonetmelik.html | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs;
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided
1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK)at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Accreditation Body Name; Association for Evaluation and Accreditation of Pharmacy Education Programs (ECZAKDER) Accreditation Start-End Date; 07.01.2022- 07.01.2028 | |
Access Requirements | The requirements for enrollment to the Faculty of Pharmacy are determined by the Council of Higher Education on the basis of the proposal of Ege University Senate. The enrollment requirements are announced in the guide book of Student Selection and Placement Centre in every academic year. For enrollment qualification, the students should provide required ranking score from the Student Selection and Placement Exam made by the Council of Higher Education. | |
Conditions for Success | The master’s degree is awarded to students who have successfully completed all courses in the five-year curriculum including six-month pharmacy training period (totally 300 ECTS) and have obtained a cumulative grade point average (CGPA) value of at least 2.00 on a 4.00 scale without any failing grades. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Faculty of Pharmacy, being health professionals, under the rights and privileges given by the laws, can serve as pharmacists in community and hospital pharmacies, hospital clinics and in all phases of pharmaceutical and cosmetic industries. Research and academic activities are also significant career opportunities for graduates. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is always valid. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030015130
ISCO 08
ISCO 08
The 5-year pharmacy education plan is designed to provide the basics of contemporary pharmacy understanding. The program in the first and second years consists of courses related to basic pharmaceutical sciences. The third and fourth years cover theoretical and practical courses in pharmaceutical sciences. In the fifth year, the graduation project includes elective field courses and internships in professional practice areas such as community pharmacy pharmacy, hospital pharmacy and industrial pharmacy.
Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training takes place in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as internships in workplaces.
• Ability to practice the pharmacy profession in line with existing laws and legislation, within the framework of ethical and deontological principles, and to take initiative in this regard when necessary.
• Ability to use the knowledge acquired to improve the health level and quality of life of the society.
• Ability to manage processes and interpersonal relationships in pharmacy professional practices and use communication skills.
• Ability to plan work processes in professional practice areas, be a team member, participate in joint studies and manage these studies.
• Being aware of universal and national health problems and being able to produce policies to increase the quality of health services.
• To be able to have concepts regarding the functioning, maintenance and pathology of biological systems that form the basis of human health.
• Ability to use basic and applied sciences in the field of pharmacy by combining them with professional pharmacy practices.
• Ability to integrate the knowledge he/she has in the field of pharmacy with information from different disciplines, interpret, analyze, and suggest solutions.
• Ability to have sufficient knowledge and application skills in the research, development and production of natural, synthetic, and biologically derived active pharmaceutical ingredients and excipients.
• To have sufficient knowledge and application skills in the research, development and production of pharmaceutical preparations and medical products.
• To have sufficient knowledge and application skills regarding physical, chemical, biological, microbiological, and toxicological analysis of active pharmaceutical ingredients and excipients, pharmaceutical preparations and medicinal products.
• Being able to provide the pharmacy services required by primary health care. Having the necessary information about the most appropriate dosage, routes of administration and incompatibilities of the drugs that make up the prescription, and being able to use this information before the drugs are presented to the patient.
• Ability to fill patients' prescriptions accurately and appropriately by using information on the metabolism, effects and uses of drugs and medical products.
• Ability to manage patient records within the framework of pharmaceutical care and clinical pharmacy practices to ensure and promote the optimal use of medications; Ability to provide consultancy services to patients, physicians and other healthcare personnel regarding medications.
• To be able to participate in the evaluation, modification, and decision-making stages of drug therapy at the patient level within the framework of pharmaceutical care and clinical pharmacy practices, in order to ensure and encourage the most appropriate use of drugs, and to have sufficient knowledge and application skills in this field.
• To have the skills to monitor and evaluate trends in drug use and develop solutions to encourage correct drug use.
• Ability to provide training, consultancy, and supervision in the field of medicines and health.
• To have sufficient knowledge and application skills about various technological tools, information resources and software required by the pharmacy professional practice areas.
• Ability to follow information and developments in the fields of pharmacy practice and communicate with colleagues by using at least one foreign language.
• Being aware of lifelong learning, being able to have up-to-date information on pharmacy professional practices, science, technology, contemporary thought and behavior, and to be able to develop and deepen this information.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
Exams in the Faculty of Pharmacy are composed of midterm, final and make-up exams. Grading is performed by adding the 40 percent of the midterm grade to the 60 percent of final / make-up exam grade for each course and assessments are realized according to the relative assessment procedure described in the Guide of Education Regulations of Ege University. The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA).
https://odem.ege.edu.tr/tr-4629/yonetmelik.html
In order to monitor the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided
- according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK)at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
Accreditation Body Name;
Association for Evaluation and Accreditation of Pharmacy Education Programs (ECZAKDER)
Accreditation Start-End Date;
07.01.2022- 07.01.2028
The requirements for enrollment to the Faculty of Pharmacy are determined by the Council of Higher Education on the basis of the proposal of Ege University Senate. The enrollment requirements are announced in the guide book of Student Selection and Placement Centre in every academic year. For enrollment qualification, the students should provide required ranking score from the Student Selection and Placement Exam made by the Council of Higher Education.
Graduates of the Faculty of Pharmacy, being health professionals, under the rights and privileges given by the laws, can serve as pharmacists in community and hospital pharmacies, hospital clinics and in all phases of pharmaceutical and cosmetic industries. Research and academic activities are also significant career opportunities for graduates.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is always valid.