Yeterlilik Kodu

TR0030006498

Yeterlilik Adı
Eğitim Programları ve Öğretim Doktora Diploması
Sorumlu KurumBurdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAntalya Burdur Yolu, 15030 Yakaköy/Burdur Merkez/Burdur
Sorumlu Kurum URLhttps://www.maku.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitim programlarına etki eden felsefi, bilimsel, sanatsal, dinsel, politik temelleri eleştirel bir gözle irdeleyebilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanındaki kavram, kuram, yaklaşım, yöntem, teknik ya da modellere özgün katkılar getirebilmek.
  • Eğitim politika, kuram ve uygulamalarına yön verebilecek program çalışmaları yapabilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanında özgün bilimsel araştırmalar/yayınlar yapabilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanıyla ilgili sorunlara özgün çözümler önerebilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanında nitelikli eğitim-öğretim hizmeti sağlayabilmek.
  • Mesleki sorunları/konuları tartışırken, çalışmalarını yürütürken bilimsel yöntem ve etik ilkeleri uygulamada kararlılık kazanır.
  • Mesleki kimlik olarak Eğitim Programları ve Öğretim alan uzmanlığını benimser.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her bir öğrenci derslere, başvurulan çalışmalara, projelere, seminerlere, mezuniyet projelerine ve kayıt olduğu dönemin diğer çalışmalarına katılmalıdır. Sınavlar derse giren hocalar tarafından yapılır ve düzenlenir.Yeterlilik Koşulları, Mezuniyet koşulları bölümünde açıklandığı gibidir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Bu programa başvuran bütün adayların genel başarı notu, aday değerlendirme jürisi tarafından ALES puanının %60’ı, lisans ve/veya yüksek lisans genel not ortalamasının %20’si ve giriş sınavı sonucunun %20’si dikkate alınarak hesaplanır. Yapılan sıralama sonucunda kontenjan sayısı kadar aday programa kabul edilir.

Başarma ŞartlarıYeterlilik Koşulları, Mezuniyet koşulları bölümünde açıklandığı gibidir.Program; toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez sunumu ve tez savunmasından oluşur. Yüksek lisans dersleri zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 240dır. Öğrencinin kayıtlandığı bir dersin sınavına girebilmesi için o derse en az %70 oranında, uygulamalara ise en az % 80 oranında devam etmesi gerekir. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 75 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Ayrıca danışman ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin dokuz krediyi aşmamak koşuluyla ne kadarının asgari 21 kredilik ders yükünden sayılabileceği enstitü tarafından belirtilir. Derslerini başarı ile tamamlayan öğrenci, yeterlik sınavına alınır. Bu sınavdan da başarılı olması halinde tez önerisini jüri önünde sunar. Altı aylık sürelerle tezindeki ilerlemesini ve sonuçları tez izleme komisyonuna sözlü olarak sunar. Seminer ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin kaydı silinir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Herhangi bir özel kuruluşta ya da bir kamu kuruluşunda görev yapıyorken aynı zamanda Eğitim programları ve öğretim doktora programından mezun olanlar kurumsal koşulların elverişli olması durumunda, çalışma alanlarıyla ilgili daha üst düzey pozisyonlara atanabilmektedirler ya da kendilerinden uzman olarak yararlanılmaktadır. Bunun yanısıra ilgili yasal düzenlemeler gereği kamu görevlisi olarak çalışıyorken doktora programını bitiren kişilerin hizmet yıllarına bir kademe yükselmesi uygulanmaktadır. Herhangi bir kurum ya da kuruluşta çalışmayan ve Eğitim programları ve öğretim doktora programından mezun olan bireyler ise özel öğretim kurumları başta olmak üzere birçok kurumda çeşitli pozisyonlarda değerlendirilmek amacıyla istihdam edilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030006498


Yeterlilik Adı
Eğitim Programları ve Öğretim Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Antalya Burdur Yolu, 15030 Yakaköy/Burdur Merkez/Burdur

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitim programlarına etki eden felsefi, bilimsel, sanatsal, dinsel, politik temelleri eleştirel bir gözle irdeleyebilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanındaki kavram, kuram, yaklaşım, yöntem, teknik ya da modellere özgün katkılar getirebilmek.
  • Eğitim politika, kuram ve uygulamalarına yön verebilecek program çalışmaları yapabilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanında özgün bilimsel araştırmalar/yayınlar yapabilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanıyla ilgili sorunlara özgün çözümler önerebilmek.
  • Eğitim programları ve öğretim alanında nitelikli eğitim-öğretim hizmeti sağlayabilmek.
  • Mesleki sorunları/konuları tartışırken, çalışmalarını yürütürken bilimsel yöntem ve etik ilkeleri uygulamada kararlılık kazanır.
  • Mesleki kimlik olarak Eğitim Programları ve Öğretim alan uzmanlığını benimser.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her bir öğrenci derslere, başvurulan çalışmalara, projelere, seminerlere, mezuniyet projelerine ve kayıt olduğu dönemin diğer çalışmalarına katılmalıdır. Sınavlar derse giren hocalar tarafından yapılır ve düzenlenir.Yeterlilik Koşulları, Mezuniyet koşulları bölümünde açıklandığı gibidir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Bu programa başvuran bütün adayların genel başarı notu, aday değerlendirme jürisi tarafından ALES puanının %60’ı, lisans ve/veya yüksek lisans genel not ortalamasının %20’si ve giriş sınavı sonucunun %20’si dikkate alınarak hesaplanır. Yapılan sıralama sonucunda kontenjan sayısı kadar aday programa kabul edilir.


Başarma Şartları
Yeterlilik Koşulları, Mezuniyet koşulları bölümünde açıklandığı gibidir.Program; toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez sunumu ve tez savunmasından oluşur. Yüksek lisans dersleri zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 240dır. Öğrencinin kayıtlandığı bir dersin sınavına girebilmesi için o derse en az %70 oranında, uygulamalara ise en az % 80 oranında devam etmesi gerekir. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 75 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Ayrıca danışman ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin dokuz krediyi aşmamak koşuluyla ne kadarının asgari 21 kredilik ders yükünden sayılabileceği enstitü tarafından belirtilir. Derslerini başarı ile tamamlayan öğrenci, yeterlik sınavına alınır. Bu sınavdan da başarılı olması halinde tez önerisini jüri önünde sunar. Altı aylık sürelerle tezindeki ilerlemesini ve sonuçları tez izleme komisyonuna sözlü olarak sunar. Seminer ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin kaydı silinir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Herhangi bir özel kuruluşta ya da bir kamu kuruluşunda görev yapıyorken aynı zamanda Eğitim programları ve öğretim doktora programından mezun olanlar kurumsal koşulların elverişli olması durumunda, çalışma alanlarıyla ilgili daha üst düzey pozisyonlara atanabilmektedirler ya da kendilerinden uzman olarak yararlanılmaktadır. Bunun yanısıra ilgili yasal düzenlemeler gereği kamu görevlisi olarak çalışıyorken doktora programını bitiren kişilerin hizmet yıllarına bir kademe yükselmesi uygulanmaktadır. Herhangi bir kurum ya da kuruluşta çalışmayan ve Eğitim programları ve öğretim doktora programından mezun olan bireyler ise özel öğretim kurumları başta olmak üzere birçok kurumda çeşitli pozisyonlarda değerlendirilmek amacıyla istihdam edilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030006498

Qualification Title
Doctorate Diploma in Curriculum and Instruction
Awarding BodyBurdur Mehmet Akif Ersoy University
Awarding Body ContactAntalya Burdur Road, 15030 Yakaköy/Burdur Center/Burdur
Awarding Body Urlhttps://www.maku.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

At the end of the program the students will be able to attribute argumentatively on the impact of philosophical, scientific, aesthetic, theological, and political foundations upon curriculum. At the end of the program the students will be able to originally contribute to concepts, theories, approaches, techniques or models in the disciplinary field of curriculum and instruction. At the end of the program the students will be able to conduct curriculum studies which can direct policy, concepts and applications of education. At the end of the program the students will be able to conduct and/or publish original studies/publications in the disciplinary field of curriculum and instruction. The end of the program the students will be able to propose original solutions to problems related to the disciplinary field of curriculum and instruction. At the end of the program the students will be able to provide qualified instruction in the disciplinary field of curriculum and instruction. At the end of the program the students will be able to use scientific method and ethical principles while conducting studies and discussing professional problems/subjects resolutely. At the end of the program the students will be able to adopt Curriculum and Instruction specialty as a professional identity.

Key Competencies-
Further Info

Each student must attend the courses, applied studies, projects, seminars, graduation projects and other studies of the semester she/he is enrolled for. Examinations are arranged and conducted by the instructors teaching the courses.Qualification Requirements are explained in the section “Graduation requirements” .

Quality Assurance-
Access Requirements

The general achievement score for all candidates who apply to this programs is calculated by the candidate assessment judges by taking the %60 of ALES the %20 of the CGPA of undergraduate or master program and the %20 of the entrance exam into account. Candidates are put in an order of achievement and accepted within the limits of the contingency.

Conditions for SuccessQualification Requirements are explained in the section “Graduation requirements” .The doctorate programme consists of a minimum of seven courses, with a minimum of 21 national credits, a qualifying examination, a dissertation proposal, and a dissertation. The period allotted for the completion of the Doctorate programmes is normally eight semesters (four years). However, while it is possible to graduate in a shorter time, it is also possible to have an extension subject to the approval of the graduate school. The seminar course and thesis are non-credit and graded on a pass/fail basis. The total ECTS credits of the programme is 240 ECTS. A student may take undergraduate courses on the condition that the courses have not been taken during the undergraduate program. However, at most two of these courses may be counted to the Doctorate course load and credits. The PhD students are required to take the Doctoral Qualifying Examination, after having successfully completed taught courses. The examination consists of written and oral parts. The Doctoral Qualifying Committee determines by absolute majority whether a candidate has passed or failed the examination. Students who fail the Qualifying Examination may retake the examination the following semester. Students failing the Examination a second time are dismissed from the program. Students must register for thesis work and the Specialization Field course offered by his supervisor every semester following the semester, in which the supervisor is appointed. A dissertation supervisor who must hold the minimum rank of assistant professor is appointed for each PhD student. When the nature of the dissertation topic requires more than one supervisor, a joint-supervisor may be appointed. A joint-supervisor must hold a doctoral degree. Periodic monitoring of research work by a thesis monitoring committee is required to be awarded the Doctoral degree. A student who has completed work on the thesis within the time period, must write a thesis, using the data collected, according to the specifications of the Graduate School Thesis Writing Guide. The thesis must be defended in front of a jury. The thesis jury is appointed on the recommendations of the relevant Department Chairperson and with the approval of the Administrative Committee of the Graduate School. The jury is composed of the thesis supervisor and 5 faculty members. Of the appointed jury members, up to two may be selected from another Department or another University. The co-supervisor cannot be the jury member. Thesis defense by the candidate is open to all audience and a jury decides to grant/deny the Doctoral degree. A majority vote by the jury members determines the outcome of the thesis or examination. The vote can be for acceptance , rejection or correction . A student may be given, by a decision of the Administrative Committee of the Graduate School, up to six months to complete the corrections. The student must then retake the thesis examination.
Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of the Curriculum and Instruction PhD Program, who work at any governmental or private institution, can be assigned to upper positions in their work fields or they could be employed as experts. In addition to this, the graduates of the PhD programme who works in public service gains one degree in their service year. The graduates of the PhD programme who do not work at any institution are employed in various positions of private education institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030006498


Qualification Title
Doctorate Diploma in Curriculum and Instruction

Awarding Body
Burdur Mehmet Akif Ersoy University

Awarding Body Contact
Antalya Burdur Road, 15030 Yakaköy/Burdur Center/Burdur

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

At the end of the program the students will be able to attribute argumentatively on the impact of philosophical, scientific, aesthetic, theological, and political foundations upon curriculum. At the end of the program the students will be able to originally contribute to concepts, theories, approaches, techniques or models in the disciplinary field of curriculum and instruction. At the end of the program the students will be able to conduct curriculum studies which can direct policy, concepts and applications of education. At the end of the program the students will be able to conduct and/or publish original studies/publications in the disciplinary field of curriculum and instruction. The end of the program the students will be able to propose original solutions to problems related to the disciplinary field of curriculum and instruction. At the end of the program the students will be able to provide qualified instruction in the disciplinary field of curriculum and instruction. At the end of the program the students will be able to use scientific method and ethical principles while conducting studies and discussing professional problems/subjects resolutely. At the end of the program the students will be able to adopt Curriculum and Instruction specialty as a professional identity.


Key Competencies
-

Further Info

Each student must attend the courses, applied studies, projects, seminars, graduation projects and other studies of the semester she/he is enrolled for. Examinations are arranged and conducted by the instructors teaching the courses.Qualification Requirements are explained in the section “Graduation requirements” .


Quality Assurance
-

Access Requirements

The general achievement score for all candidates who apply to this programs is calculated by the candidate assessment judges by taking the %60 of ALES the %20 of the CGPA of undergraduate or master program and the %20 of the entrance exam into account. Candidates are put in an order of achievement and accepted within the limits of the contingency.


Conditions for Success
Qualification Requirements are explained in the section “Graduation requirements” .The doctorate programme consists of a minimum of seven courses, with a minimum of 21 national credits, a qualifying examination, a dissertation proposal, and a dissertation. The period allotted for the completion of the Doctorate programmes is normally eight semesters (four years). However, while it is possible to graduate in a shorter time, it is also possible to have an extension subject to the approval of the graduate school. The seminar course and thesis are non-credit and graded on a pass/fail basis. The total ECTS credits of the programme is 240 ECTS. A student may take undergraduate courses on the condition that the courses have not been taken during the undergraduate program. However, at most two of these courses may be counted to the Doctorate course load and credits. The PhD students are required to take the Doctoral Qualifying Examination, after having successfully completed taught courses. The examination consists of written and oral parts. The Doctoral Qualifying Committee determines by absolute majority whether a candidate has passed or failed the examination. Students who fail the Qualifying Examination may retake the examination the following semester. Students failing the Examination a second time are dismissed from the program. Students must register for thesis work and the Specialization Field course offered by his supervisor every semester following the semester, in which the supervisor is appointed. A dissertation supervisor who must hold the minimum rank of assistant professor is appointed for each PhD student. When the nature of the dissertation topic requires more than one supervisor, a joint-supervisor may be appointed. A joint-supervisor must hold a doctoral degree. Periodic monitoring of research work by a thesis monitoring committee is required to be awarded the Doctoral degree. A student who has completed work on the thesis within the time period, must write a thesis, using the data collected, according to the specifications of the Graduate School Thesis Writing Guide. The thesis must be defended in front of a jury. The thesis jury is appointed on the recommendations of the relevant Department Chairperson and with the approval of the Administrative Committee of the Graduate School. The jury is composed of the thesis supervisor and 5 faculty members. Of the appointed jury members, up to two may be selected from another Department or another University. The co-supervisor cannot be the jury member. Thesis defense by the candidate is open to all audience and a jury decides to grant/deny the Doctoral degree. A majority vote by the jury members determines the outcome of the thesis or examination. The vote can be for acceptance , rejection or correction . A student may be given, by a decision of the Administrative Committee of the Graduate School, up to six months to complete the corrections. The student must then retake the thesis examination.

Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of the Curriculum and Instruction PhD Program, who work at any governmental or private institution, can be assigned to upper positions in their work fields or they could be employed as experts. In addition to this, the graduates of the PhD programme who works in public service gains one degree in their service year. The graduates of the PhD programme who do not work at any institution are employed in various positions of private education institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address