Yeterlilik Kodu | TR0030018260 | |
Yeterlilik Adı | Eğitim Programları ve Öğretim Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | - | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız kamu ve özel kurum ve kuruluşlardaki hizmet içi eğitimi planlamak ve yürütmek üzere eğitim uzmanı ihtiyacını karşılamaktadır. Eğitim fakültelerinde program geliştirme ve öğretim ve alan öğretimi alanlarında öğretim elemanı olarak görev yapmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018260
- Bilimsel bir araştırma ya da proje desenleme, yürütme, sonuçlarını çözümleme ve yorumlama becerisi.
- Bilimsel süreçleri eğitsel sorunların çözümünde kullanabilme becerisi.
- Eğitim programları ve öğretim alanında yaptığı bir araştırmayı raporlaştırabilme.
- Program geliştirme modellerini analiz etme ve değerlendirebilme.
- Alanıyla ilgili bir konuda eğitim programı tasarısı geliştirebilme.
- Eğitim programlarını değerlendirme ve sonuçlarını yorumlayabilme.
- Öğrenme amaçlarına, öğrenci özelliklerine ve içeriğe uygun bir öğretme modeli seçebilme ve uygulayabilme becerisi.
- Öğrenme stil ve stratejilerine uygun öğretim tasarıları hazırlayabilme ve uygulayabilme becerisi.
- Mesleki ve etik sorumluluklarının bilincinde olma ve davranışlarına yansıtma becerisi.
- Etkin iletişim kurma becerisi.
- Eğitimde program geliştirme alanında yaşanan sorunları tanılayabilme ve uygun çözümler geliştirebilme becerisi.
- Tarihsel süreç içerisinde Türk eğitim sisteminin farklı kademelerinde gerçekleştirilen program geliştirme çalışmalarını çeşitli yönleriyle yorumlama ve analiz edebilme becerisi.
- Bir eğitim programının etkililiği hakkında yargıda bulunabilme.
- Var olan uygulamalara ve küresel gelişmelere dayalı olarak Türk eğitim sisteminin yakın ve orta vadedeki geleceğine ilişkin çıkarımlarda bulunma becerisi.
- Türkiye’deki öğretmen eğitimi sorunlarına çözüm üretebilme.
- Türk eğitim sisteminin sorunları hakkında bilgili olma ve sorunlara ilişkin çözüm geliştirme becerisi.
- Bir yabancı dili okuma ve anlama düzeyinde kullanabilme becerisi.
- Akademik ve toplumsal sorumluluklarını kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma ve bunu bir yaşam biçimi olarak edinme becerisi.
- Öğrenme ve öğretme alanıyla ilgili kazanımlarını etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
- Ele aldığı eğitsel konularda eleştirel, yansıtıcı ve yaratıcı düşünme becerisi.
- Etkili bilim okuryazarlığı becerilerine sahip olma.
- Etkili teknoloji okuryazarlığı becerilerine sahip olmaİşbirlikli çalışma becerisi.
- Alanda edindiği bilgileri diğer alanlardaki uygulama etkinliklerinin geliştirilmesinde kullanabilme becerisi.
- Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel gelişmeleri izleme becerisi.
- Eğitim programları ve öğretim alanında ortaya koyduğu ürün ya da ürünleri ilgili çevrelere sunabilme ve tartışabilme becerisi.
- Eğitsel konu ve sorunları yansıtıcı düşünme ilkeleri doğrultusunda, eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilme becerisi.
- Eğitsel sorunlar ve durumlara yönelik yaratıcı çözümler geliştirebilme becerisi.
Mezunlarımız kamu ve özel kurum ve kuruluşlardaki hizmet içi eğitimi planlamak ve yürütmek üzere eğitim uzmanı ihtiyacını karşılamaktadır. Eğitim fakültelerinde program geliştirme ve öğretim ve alan öğretimi alanlarında öğretim elemanı olarak görev yapmaktadırlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018260 | |
Qualification Title | Eğitim Programları ve Öğretim (YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR | |
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Design and conduct scientific research or a study, as well as analysing and interpreting the results of themUse scientific processes in solving educational problemsReport a study in the field of curriculum and instructionAnalyse and evaluate models of curriculum developmentDevelop a curriculum draft in their field of studyEvaluate curriculum through scientific inquiry and interprete the findingsChoose and apply a teaching model appropriate for learning aims, learning qualities and contentPrepare and apply teaching drafts appropriateto learners learning styles and strategiesShow awareness of professional and ethical responsibilities and reflecting these to their attitudesCommunicate effectivelyList all problems and issues in curriculum development and education and develope suitable solutions to themInterprete and analyse curriculum development studies carriedat different stages of Turkish Education System from a chronological perspectiveAdjudicate about the effectiveness of a curriculumInfer from existent applications and global developments to understand the past, present and future of Turkish education systemDevelop solutions to encountered problems in teacher training in TurkeyBe well-informedabout the problems of Turkish Education System and develope solutions about these problemsRead fluentlyin a foreign languageComprehend, internalize and practicetheir academic and social responsibilitiesHave awareness of the necessity of lifelong learning andinternalize it as life styleMake effective use of the aims about teaching and learningUse critical, reflective and creative thinking skills in handling educational issuesHave effective scientific literacy skillsHave effective technology literacy skillsWork cooperativelyUse knowledge in their field for developing applications and activities in other fieldsFollow scientific developments in the field of curriculum and instruction designPresent and discussmaterials andproducts designed or developedin curriculum and instruction field to related areasEvaluate educational topics and problems with reference to reflective thinking principles from a critical view pointDevelop creative solutions to educational problems | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Assessment and evaluation methods are determined by the related instructor/s and defined in ‘instruction plan in the information package. Examination Regulations, Assessment and Grading will be regulated in line with the related laws and regulations of Dicle University Regulations on Graduate Education and Examination. For More information on(http://www.dicle.edu.tr/egitim-bilimleri-enstitusu-yonetmelikler)Qualification Requirements will be regulated in line with the related laws and regulations of Dicle University Regulations on Graduate Education and Examination. For More information on(http://www.dicle.edu.tr/egitim-bilimleri-enstitusu-yonetmelikler)http://www.dicle.edu.tr/Contents/9aac5d22-f82c-4dae-8778-4b507cafaaa5.pdf | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The programme accepts students according to the clues which are determined through the approval of the University Senate and declared in Institute of Educational Sciences web-page with the decision of the department and the proposal of Institute of Educational Sciences due to being a basis to the article 5/1 6/1 7/1 and 8/1 of Dicle University, Postgraduate Education Guide Book that is published in an official journal dated 28 August 2012 and numbered 28395. | |
Conditions for Success | Qualification Requirements will be regulated in line with the related laws and regulations of Dicle University Regulations on Graduate Education and Examination. For More information on(http://www.dicle.edu.tr/egitim-bilimleri-enstitusu-yonetmelikler)http://www.dicle.edu.tr/Contents/9aac5d22-f82c-4dae-8778-4b507cafaaa5.pdf Informations about graduation requirements are given detailed in clauses of Dicle University Postgraduate Education Guide Book which is published in an official journal dated 28 August 2012 numbered 28395 and updated on 20.01.2013 and numbered 28534. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of Department of Curriculum and Instruction find employment in both state and private organizations as education specialist to plan and execute in-service training programs. They also work as instructors at Education Faculties at Curriculum and Instruction Departments and other fields. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018260
Design and conduct scientific research or a study, as well as analysing and interpreting the results of themUse scientific processes in solving educational problemsReport a study in the field of curriculum and instructionAnalyse and evaluate models of curriculum developmentDevelop a curriculum draft in their field of studyEvaluate curriculum through scientific inquiry and interprete the findingsChoose and apply a teaching model appropriate for learning aims, learning qualities and contentPrepare and apply teaching drafts appropriateto learners learning styles and strategiesShow awareness of professional and ethical responsibilities and reflecting these to their attitudesCommunicate effectivelyList all problems and issues in curriculum development and education and develope suitable solutions to themInterprete and analyse curriculum development studies carriedat different stages of Turkish Education System from a chronological perspectiveAdjudicate about the effectiveness of a curriculumInfer from existent applications and global developments to understand the past, present and future of Turkish education systemDevelop solutions to encountered problems in teacher training in TurkeyBe well-informedabout the problems of Turkish Education System and develope solutions about these problemsRead fluentlyin a foreign languageComprehend, internalize and practicetheir academic and social responsibilitiesHave awareness of the necessity of lifelong learning andinternalize it as life styleMake effective use of the aims about teaching and learningUse critical, reflective and creative thinking skills in handling educational issuesHave effective scientific literacy skillsHave effective technology literacy skillsWork cooperativelyUse knowledge in their field for developing applications and activities in other fieldsFollow scientific developments in the field of curriculum and instruction designPresent and discussmaterials andproducts designed or developedin curriculum and instruction field to related areasEvaluate educational topics and problems with reference to reflective thinking principles from a critical view pointDevelop creative solutions to educational problems
Assessment and evaluation methods are determined by the related instructor/s and defined in ‘instruction plan in the information package. Examination Regulations, Assessment and Grading will be regulated in line with the related laws and regulations of Dicle University Regulations on Graduate Education and Examination. For More information on(http://www.dicle.edu.tr/egitim-bilimleri-enstitusu-yonetmelikler)Qualification Requirements will be regulated in line with the related laws and regulations of Dicle University Regulations on Graduate Education and Examination. For More information on(http://www.dicle.edu.tr/egitim-bilimleri-enstitusu-yonetmelikler)http://www.dicle.edu.tr/Contents/9aac5d22-f82c-4dae-8778-4b507cafaaa5.pdf
The programme accepts students according to the clues which are determined through the approval of the University Senate and declared in Institute of Educational Sciences web-page with the decision of the department and the proposal of Institute of Educational Sciences due to being a basis to the article 5/1 6/1 7/1 and 8/1 of Dicle University, Postgraduate Education Guide Book that is published in an official journal dated 28 August 2012 and numbered 28395.
Graduates of Department of Curriculum and Instruction find employment in both state and private organizations as education specialist to plan and execute in-service training programs. They also work as instructors at Education Faculties at Curriculum and Instruction Departments and other fields.
Qualification is continuous