Yeterlilik Kodu

TR0030217043

Yeterlilik Adı
Eğitim Programları ve Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda inisiyatif alır.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Eğitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. - Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temellerini (felsefi, toplumsal, ekonomik vb.) ilişkilendirir. - Program geliştirme sürecinde amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirmeden oluşan temel boyutları ve özelliklerini tanır. - Program geliştirme ve değerlendirme modellerini karşılaştırır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temellerini (felsefi, toplumsal, ekonomik vb.) ilişkilendirir. - Program geliştirme ve değerlendirme modellerini karşılaştırır. - Program geliştirmeye ilişkin model ve yaklaşımlardan yararlanarak ve ihtiyaç analizine dayalı bir öğretim tasarımı hazırlar. - Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel ve güncel gelişmeleri izleyerek bunları alandaki çalışmalarına ve araştırmalarına yansıtır. - Alana ilişkin kuramsal/uygulamalı bilgi ve becerileri bireysel ve ekip çalışmalarında uygular. - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. - Bilişim ve iletişim teknolojilerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda ileri düzeyde kullanır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Alanında uzmanlık düzeyinde kazandığı kuramsal ve uygulamalı bilgilerden eğitimde program geliştirme kapsamındaki çalışmalarda yararlanır. - Alana ilişkin kuramsal/uygulamalı bilgi ve becerileri bireysel ve ekip çalışmalarında uygular. - Eğitim programı geliştirme çalışmalarında sorumluluk alır. - Alana yönelik çalışmalarda ulusal ve uluslar arası bilimsel etik kurallarını dikkate alır. Öğrenme Yetkinliği - Eğitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. - Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temellerini (felsefi, toplumsal, ekonomik vb.) ilişkilendirir. - Program geliştirme sürecinde amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirmeden oluşan temel boyutları ve özelliklerini tanır. - Eğitim programları ve öğretim alanı ile ilgili sorunları belirler. - Alanında uzmanlık düzeyinde kazandığı kuramsal ve uygulamalı bilgilerden eğitimde program geliştirme kapsamındaki çalışmalarda yararlanır. - Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel ve güncel gelişmeleri izleyerek bunları alandaki çalışmalarına ve araştırmalarına yansıtır. - Alanda öğrenme öğretme kuram, yaklaşım ve ilkeleri dikkate alarak ulusal ve uluslar arası eğitim programlarını değerlendirir. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. - Bilişim ve iletişim teknolojilerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda ileri düzeyde kullanır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - Program geliştirmeye ilişkin model ve yaklaşımlardan yararlanarak ve ihtiyaç analizine dayalı bir öğretim tasarımı hazırlar. - Eğitim programları ve öğretim alanı ile ilgili sorunları belirler. - Alana ilişkin kuramsal/uygulamalı bilgi ve becerileri bireysel ve ekip çalışmalarında uygular. - Alanda öğrenme öğretme kuram, yaklaşım ve ilkeleri dikkate alarak ulusal ve uluslar arası eğitim programlarını değerlendirir. - Eğitim programı geliştirme çalışmalarında sorumluluk alır.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıMezuniyet koşulları Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yönetmeliğinde belirtildiği gibidir: Mezuniyet için genel not ortalaması en az 2.50/4.00 olmalıdır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrenciler kamu ve özel sektörde eğitim uzmanı, program geliştirme uzmanı,akademik koordinatör vb. unvanlarla çalışabilir ve farklı sektörlerde insankaynakları yönetimi ve hizmet içi eğitim birimlerinde program geliştirme uzmanı olarak görev alabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217043


Yeterlilik Adı
Eğitim Programları ve Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda inisiyatif alır.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Eğitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. - Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temellerini (felsefi, toplumsal, ekonomik vb.) ilişkilendirir. - Program geliştirme sürecinde amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirmeden oluşan temel boyutları ve özelliklerini tanır. - Program geliştirme ve değerlendirme modellerini karşılaştırır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temellerini (felsefi, toplumsal, ekonomik vb.) ilişkilendirir. - Program geliştirme ve değerlendirme modellerini karşılaştırır. - Program geliştirmeye ilişkin model ve yaklaşımlardan yararlanarak ve ihtiyaç analizine dayalı bir öğretim tasarımı hazırlar. - Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel ve güncel gelişmeleri izleyerek bunları alandaki çalışmalarına ve araştırmalarına yansıtır. - Alana ilişkin kuramsal/uygulamalı bilgi ve becerileri bireysel ve ekip çalışmalarında uygular. - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. - Bilişim ve iletişim teknolojilerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda ileri düzeyde kullanır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Alanında uzmanlık düzeyinde kazandığı kuramsal ve uygulamalı bilgilerden eğitimde program geliştirme kapsamındaki çalışmalarda yararlanır. - Alana ilişkin kuramsal/uygulamalı bilgi ve becerileri bireysel ve ekip çalışmalarında uygular. - Eğitim programı geliştirme çalışmalarında sorumluluk alır. - Alana yönelik çalışmalarda ulusal ve uluslar arası bilimsel etik kurallarını dikkate alır. Öğrenme Yetkinliği - Eğitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. - Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temellerini (felsefi, toplumsal, ekonomik vb.) ilişkilendirir. - Program geliştirme sürecinde amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirmeden oluşan temel boyutları ve özelliklerini tanır. - Eğitim programları ve öğretim alanı ile ilgili sorunları belirler. - Alanında uzmanlık düzeyinde kazandığı kuramsal ve uygulamalı bilgilerden eğitimde program geliştirme kapsamındaki çalışmalarda yararlanır. - Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel ve güncel gelişmeleri izleyerek bunları alandaki çalışmalarına ve araştırmalarına yansıtır. - Alanda öğrenme öğretme kuram, yaklaşım ve ilkeleri dikkate alarak ulusal ve uluslar arası eğitim programlarını değerlendirir. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. - Bilişim ve iletişim teknolojilerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda ileri düzeyde kullanır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - Program geliştirmeye ilişkin model ve yaklaşımlardan yararlanarak ve ihtiyaç analizine dayalı bir öğretim tasarımı hazırlar. - Eğitim programları ve öğretim alanı ile ilgili sorunları belirler. - Alana ilişkin kuramsal/uygulamalı bilgi ve becerileri bireysel ve ekip çalışmalarında uygular. - Alanda öğrenme öğretme kuram, yaklaşım ve ilkeleri dikkate alarak ulusal ve uluslar arası eğitim programlarını değerlendirir. - Eğitim programı geliştirme çalışmalarında sorumluluk alır.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Mezuniyet koşulları Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yönetmeliğinde belirtildiği gibidir: Mezuniyet için genel not ortalaması en az 2.50/4.00 olmalıdır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrenciler kamu ve özel sektörde eğitim uzmanı, program geliştirme uzmanı,akademik koordinatör vb. unvanlarla çalışabilir ve farklı sektörlerde insankaynakları yönetimi ve hizmet içi eğitim birimlerinde program geliştirme uzmanı olarak görev alabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217043

Qualification Title
Eğitim Programları ve Öğretim(Tezsiz YL) None Thesis Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Based on undergraduate education competencies, he/she improves and deepens high level of knowledge in the field. Gains the interaction between the disciplines associated with the field. Uses theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field. Integrates information from the relevant disciplines in the field and creates new information and interpretations. Analyzes the problems in the field by using scientific research methods. Conducts an independent study which requires expertise related to the field. Develops new approaches to complex problems encountered in applications in the field. Takes responsibilities and create solutions for complex problems that will be encountered in applications in the field. Takes initiative in areas where it is necessary to solve problems related to the area. Critically evaluates the knowledge of the field and directs learning. Can transfer her/his developments and own work in a systematic manner in written, oral and visual form. Can develop social relationships and the values that guide those relationships and transform them when necessary with a critical approach. Communicates spoken and written using a foreign language. (Level B2 of the European Language Platform). Uses computer software at the level required by the field. Uses advanced information and communication technologies at the level required by the field. Analyzes, interprets, concludes, applies and shares the data related to the field in accordance with the ethical values. Develops different perspectives on issues related to the field, identifies policies, makes plans and evaluates the achieved results in terms of quality. Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it in interdisciplinary studies.

Key Competencies-
Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Compares curriculum development and evaluation models. SKILLS Cognitive, Practical - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Compares curriculum development and evaluation models. - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Takes responsibility in curriculum development studies in education. - Considers national and international scientific ethical rules for the studies in the field. Learning Competence - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. Communication and Social Competence - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Takes responsibility in curriculum development studies in education.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Compares curriculum development and evaluation models. SKILLS Cognitive, Practical - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Compares curriculum development and evaluation models. - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Takes responsibility in curriculum development studies in education. - Considers national and international scientific ethical rules for the studies in the field. Learning Competence - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. Communication and Social Competence - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Takes responsibility in curriculum development studies in education. As stated in Gazi University Educational Sciences Institute Rules and Regulations: The general average grade should be minimum 2.50/4.00
Progression Paths (Relationship Type)

Students who complete the program can work as; educational expert in public and private sector, curriculum development expert, academic coordinator. as well as human resources management in various sectors and curriculum development expert in in-service training units.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217043


Qualification Title
Eğitim Programları ve Öğretim(Tezsiz YL) None Thesis Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Based on undergraduate education competencies, he/she improves and deepens high level of knowledge in the field. Gains the interaction between the disciplines associated with the field. Uses theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field. Integrates information from the relevant disciplines in the field and creates new information and interpretations. Analyzes the problems in the field by using scientific research methods. Conducts an independent study which requires expertise related to the field. Develops new approaches to complex problems encountered in applications in the field. Takes responsibilities and create solutions for complex problems that will be encountered in applications in the field. Takes initiative in areas where it is necessary to solve problems related to the area. Critically evaluates the knowledge of the field and directs learning. Can transfer her/his developments and own work in a systematic manner in written, oral and visual form. Can develop social relationships and the values that guide those relationships and transform them when necessary with a critical approach. Communicates spoken and written using a foreign language. (Level B2 of the European Language Platform). Uses computer software at the level required by the field. Uses advanced information and communication technologies at the level required by the field. Analyzes, interprets, concludes, applies and shares the data related to the field in accordance with the ethical values. Develops different perspectives on issues related to the field, identifies policies, makes plans and evaluates the achieved results in terms of quality. Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it in interdisciplinary studies.


Key Competencies
-

Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Compares curriculum development and evaluation models. SKILLS Cognitive, Practical - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Compares curriculum development and evaluation models. - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Takes responsibility in curriculum development studies in education. - Considers national and international scientific ethical rules for the studies in the field. Learning Competence - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. Communication and Social Competence - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Takes responsibility in curriculum development studies in education.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Compares curriculum development and evaluation models. SKILLS Cognitive, Practical - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Compares curriculum development and evaluation models. - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Takes responsibility in curriculum development studies in education. - Considers national and international scientific ethical rules for the studies in the field. Learning Competence - Defines basic concepts related to curriculum development in education. - Correlates theoretical foundations (philosophical, social, economic etc.) of curriculum development in education. - Recognizes basic components that are composed of objectives, content, learning-teaching process and their features. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Utilizes theoretical and practical knowledge acquired in the field professionally in the studies within the scope of curriculum development in education. - Follows national/international scientific and current developments in the field and reflects them on studies and research in the field. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Uses information and communication technologies in theoretical and applied studies in an advanced level. Communication and Social Competence - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - Prepares an instructional design based on need analysis by utilizing modals and approaches to curriculum development. - Determines problems related to the field of curriculum and instruction. - Uses theoretical/practical knowledge and skills of the field in personal and team studies. - Evaluates national and international curriculum by considering learning teaching theories, approaches and principals in the field. - Takes responsibility in curriculum development studies in education. As stated in Gazi University Educational Sciences Institute Rules and Regulations: The general average grade should be minimum 2.50/4.00

Progression Paths (Relationship Type)

Students who complete the program can work as; educational expert in public and private sector, curriculum development expert, academic coordinator. as well as human resources management in various sectors and curriculum development expert in in-service training units.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address