Yeterlilik Kodu

TR0030217044

Yeterlilik Adı
Eğitim Teknolojisi Doktora Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanındaki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
  • Alanına yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
  • Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
  • Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Alanı ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır.
  • Alanı ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
  • Alanı ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
  • Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Alanında yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
  • Alanının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
  • Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
  • Alanı ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
  • Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - -Alandaki yeni değişme ve gelişmelerin eleştirel analizini yapar. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - -Öğrenme ve öğretme ortamında ihtiyaç duyulan yeni ve yaratıcı bir öğretim materyali geliştirir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunları, eğitim ve öğretim teknolojisi açısından değerlendirir. - -Eğitim sisteminde var olan öğretim materyallerini bilimsel ölçütleri kullanarak değerlendirir. - -Öğrenme ve öğretme sürecinde yaşanan sorunlara eğitim teknolojisi temelli projeler geliştirir. - -Alandaki yeni değişme ve gelişmelerin eleştirel analizini yapar. - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri alandaki çalışmalara yansıtır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - -Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisine ilişkin ulusal ve uluslar arası problem/lere bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Alanına yenilik getiren özgün bir çalışma gerçekleştirir. - Alanda sorunların çözümüne yönelik aktif rol alır. - Alana yönelik çalışmalarda ulusal ve uluslar arası bilimsel etik kurallarını dikkate alır. Öğrenme Yetkinliği - -Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - -Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisine ilişkin ulusal ve uluslar arası problem/lere bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunlara bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alandaki güncel bilgileri bilimsel araştırma becerilerinden yararlanarak derinleştirir. - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri alandaki çalışmalara yansıtır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanda sorunların çözümüne yönelik aktif rol alır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanır. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - -Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - -Öğrenme ve öğretme ortamında ihtiyaç duyulan yeni ve yaratıcı bir öğretim materyali geliştirir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunları, eğitim ve öğretim teknolojisi açısından değerlendirir. - -Eğitim sisteminde var olan öğretim materyallerini bilimsel ölçütleri kullanarak değerlendirir. - -Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisine ilişkin ulusal ve uluslar arası problem/lere bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Öğrenme ve öğretme sürecinde yaşanan sorunlara eğitim teknolojisi temelli projeler geliştirir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunlara bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alandaki güncel bilgileri bilimsel araştırma becerilerinden yararlanarak derinleştirir. - -Alanına yenilik getiren özgün bir çalışma gerçekleştirir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma Şartları-
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız üniversiteler ve yetişkin eğitimi kurumlarında eğitim teknoloğu, öğretim tasarımcısı, teknoloji koordinatörü veya eğitim programı entegrasyon uzmanları olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217044


Yeterlilik Adı
Eğitim Teknolojisi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanındaki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
  • Alanına yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
  • Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
  • Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Alanı ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır.
  • Alanı ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
  • Alanı ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
  • Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Alanında yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
  • Alanının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
  • Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
  • Alanı ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
  • Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - -Alandaki yeni değişme ve gelişmelerin eleştirel analizini yapar. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - -Öğrenme ve öğretme ortamında ihtiyaç duyulan yeni ve yaratıcı bir öğretim materyali geliştirir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunları, eğitim ve öğretim teknolojisi açısından değerlendirir. - -Eğitim sisteminde var olan öğretim materyallerini bilimsel ölçütleri kullanarak değerlendirir. - -Öğrenme ve öğretme sürecinde yaşanan sorunlara eğitim teknolojisi temelli projeler geliştirir. - -Alandaki yeni değişme ve gelişmelerin eleştirel analizini yapar. - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri alandaki çalışmalara yansıtır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - -Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisine ilişkin ulusal ve uluslar arası problem/lere bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Alanına yenilik getiren özgün bir çalışma gerçekleştirir. - Alanda sorunların çözümüne yönelik aktif rol alır. - Alana yönelik çalışmalarda ulusal ve uluslar arası bilimsel etik kurallarını dikkate alır. Öğrenme Yetkinliği - -Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - -Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisine ilişkin ulusal ve uluslar arası problem/lere bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunlara bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alandaki güncel bilgileri bilimsel araştırma becerilerinden yararlanarak derinleştirir. - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri alandaki çalışmalara yansıtır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanda sorunların çözümüne yönelik aktif rol alır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanır. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - -Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - -Öğrenme ve öğretme ortamında ihtiyaç duyulan yeni ve yaratıcı bir öğretim materyali geliştirir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunları, eğitim ve öğretim teknolojisi açısından değerlendirir. - -Eğitim sisteminde var olan öğretim materyallerini bilimsel ölçütleri kullanarak değerlendirir. - -Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisine ilişkin ulusal ve uluslar arası problem/lere bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Öğrenme ve öğretme sürecinde yaşanan sorunlara eğitim teknolojisi temelli projeler geliştirir. - -Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunlara bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm önerileri üretir. - -Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alandaki güncel bilgileri bilimsel araştırma becerilerinden yararlanarak derinleştirir. - -Alanına yenilik getiren özgün bir çalışma gerçekleştirir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
-

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız üniversiteler ve yetişkin eğitimi kurumlarında eğitim teknoloğu, öğretim tasarımcısı, teknoloji koordinatörü veya eğitim programı entegrasyon uzmanları olarak çalışabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217044

Qualification Title
Eğitim Teknolojisi(DR) Doctorate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues Uses advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals Leads in original and interdisciplinary studies Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values

Key Competencies-
Further Info

(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - - Analyzes new innovations and developments critically. SKILLS Cognitive, Practical - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - - Analyzes new innovations and developments critically. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - - Carries out original studies that contribute to the related field. - Takes active role in solving problems in the field. - Considers ethical values for the studies carried out in the field. Learning Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. Communication and Social Competence - Takes active role in solving problems in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - - Carries out original studies that contribute to the related field.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - - Analyzes new innovations and developments critically. SKILLS Cognitive, Practical - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - - Analyzes new innovations and developments critically. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - - Carries out original studies that contribute to the related field. - Takes active role in solving problems in the field. - Considers ethical values for the studies carried out in the field. Learning Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. Communication and Social Competence - Takes active role in solving problems in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - - Carries out original studies that contribute to the related field. -
Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of the program can work as educational technologist, instruction designer, technology coordinator or curriculum integration experts in universities or adult education institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217044


Qualification Title
Eğitim Teknolojisi(DR) Doctorate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues Uses advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals Leads in original and interdisciplinary studies Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values


Key Competencies
-

Further Info

(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - - Analyzes new innovations and developments critically. SKILLS Cognitive, Practical - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - - Analyzes new innovations and developments critically. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - - Carries out original studies that contribute to the related field. - Takes active role in solving problems in the field. - Considers ethical values for the studies carried out in the field. Learning Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. Communication and Social Competence - Takes active role in solving problems in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - - Carries out original studies that contribute to the related field.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - - Analyzes new innovations and developments critically. SKILLS Cognitive, Practical - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - - Analyzes new innovations and developments critically. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - - Carries out original studies that contribute to the related field. - Takes active role in solving problems in the field. - Considers ethical values for the studies carried out in the field. Learning Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - Reflects higher level cognitive processes such as creative and critical thinking problem solving and decision making on research in the field. Communication and Social Competence - Takes active role in solving problems in the field. - Uses effective communication skills in the dissussion of subjects in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - -Determines individuals learning needs regarding educational technology. - -Designs innovative and creative teaching materials necessary for learning and teaching environment. - -Evaluates problems in learning and teaching environments from the perspective of educational and instructional technology. - -Evaluates teaching materials based on scientific criteria. - -Comes up with solutions for national and international problems related to educational and instructional technology by using scientific research methods. - -Designs educational technology based projects for the problems in learning and teaching process. - -Produces solutions for problems encountered in teaching and learning environments by using scientific methods. - -Enriches current knowledge based on competencies in master studies by using scientific research skills. - - Carries out original studies that contribute to the related field. -

Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of the program can work as educational technologist, instruction designer, technology coordinator or curriculum integration experts in universities or adult education institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address