Yeterlilik Kodu

TR0030023546

Yeterlilik Adı
Eğitim Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitim Yönetimi disiplinini genel çizgileriyle tanıma.
  • Eğitim Yönetimi disiplinini dünyadaki ve Türkiye’deki gelişimini ve güncel sorunlarını değerlendirme.
  • Çalışma konuları hakkında deliller toplama, bunları değerlendirme, yargılama ve karara bağlama.
  • Kendi kişisel ve mesleki gelişiminin sorumluluğunu üstlenme.
  • Eğitim yönetimi ve teftişi alanındaki kavram ve kuramların tanım, kapsam ve içerikleri ile bunların önem, anlam, değişik yorum ve kullanımlarına ilişkin bir öngörü kazanma.
  • Eğitim Yönetimi ve denetimi ile ilgili kuram ve yaklaşımları karşılaştırma.
  • Eğitim yönetimi disiplininin eğitim bilimleri ve sosyal bilimler içindeki özgül yeri ve önemini kavrama.
  • Eğitim Yönetimi ve eğitim bilimlerinin diğer alt disiplinleri ile sosyal bilimlerin ilgili disiplinleri (psikoloji, sosyoloji, felsefe, yönetim, iktisat, siyaset vb.) arasındaki ilişkileri kavrayıp alanında özümsediği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütme.
  • Eğitim Yönetimi alanında kazandığı bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve teftişi sorunlarını tanıma.
  • Eğitim Yönetiminin farklı boyutların ilişkin bir öngörü geliştirme.
  • Türk eğitim sisteminin yönetim, denetim ve mevzuat boyutlarında karşılaşılan sorunları bilimsel bir bakış açısıyla tespit etme ve sorunlara çözüm önerileri getirme.
  • Eğitim Yönetimi alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan yöntemsel becerileri kazanma.
  • Eğitim Yönetimi disiplininin kapsam ve sınırlarına ilişkin eleştirel bir bakış açısı kazanma.
  • Eğitim yönetimi alanındaki gelişmeleri izleme.
  • Okul yönetimi ve denetiminin geliştirilmesi için çalışmalar yapma.
  • Alanla ilgili çalışmalarını etkili olarak planlama.
  • Eğitim yönetimi alanıyla ilgili konularda kendi görüş ve düşünlerini geliştirme.
  • Eğitim yönetimi alanında çalışacağı araştırma konusunu kararlaştırma.
  • Eğitim Yönetimi disiplininin genel kavram ve kuramlarıyla ilgili bilgi birikimine sahip olma.
  • Genelde eğitim bilimleri ve özelde eğitim yönetimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olma.
  • Alanla ilgili uluslararası çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma.
  • Eğitim yönetimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası çalışmaları takip etme.
  • Eğitim yönetimi alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme.
  • Eğitim yönetimi alanındaki yerel ve uluslararası güncel tartışmalar ile teorik ve uygulamalı gelişmeleri takip etme.
  • Eğitim yönetimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara karşı sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurma.
  • Bir grubun üyesi olarak çalışabilme.
  • Alanla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde düzenlenen bilimsel etkinlikler içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslararası düzeyde paylaşma.
  • Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen politika, plan, program ve stratejileri eğitim ekonomisinin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslararası ölçekte değerlendirebilmek.
  • Eğitim Yönetimi alanında yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; eğitimin yönetim ve denetim alanlarında bu değerleri yürütebilmek.
  • Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitime yönetimime ilişkin yönetim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
  • Sosyal, yönetimsel, kültürel ve eğitim bilimsel gelişmeleri ulusal politikalar ve ülkenin sahip olduğu kaynaklar doğrultusunda değerlendirebilmek.
  • Eğitim yönetimi ve teftişi alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek.
  • Eğitim yönetimi ve teftişine ilişkin olarak, gerek gündelik yaşamda ve gerek meslekî yaşamda karşılaşılan açıklama ve düşünceleri eğitim yönetimi perspektifinden anlamlandırma ve yorumlama gücü kazanmak.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Alanla ilgili araştırma konusu olabilecek sorunları belirler.
  • Belirlediği sorunlar doğrultusunda araştırma konusunu seçer.
  • Seçtiği konu ile ilgili alanyazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar.
  • Araştırma konusu ile ilgili veri toplama aracılığıyla veri toplar.
  • Topladığı verileri araştırma amaçları doğrultusunda düzenler ve analiz eder.
  • Bulguları yorumlar, düzenler ve sunar.
  • Araştırmayı rapor haline getirir.
  • Araştırma raporunu savunur.
  • EEP disiplininin genel kavram ve kuramlarıyla özgül temaları hakkında uzmanlık düzeyinde güncel bilgi birikimine sahip olmak.
  • EEP disiplinini genel çizgileriyle tanımak ve böylece farklı lisans programlarından gelen öğrencilerle birlikte eğitim ekonomisi disiplinine ilişkin ortak bir temel ya da anlayış birliği kazanmak.
  • EEP disiplininin ontolojik, epistemolojik, metodolojik yönleriyle tanımak; bu disiplinin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel evrimini ve güncel sorunlarını değerlendirmek.
  • Eğitim ekonomisi ve politikası disiplinindeki kavram ve kuramların tanım, kapsam ve içerikleri ile bunların önem, anlam, değişik yorum ve kullanımlarına ilişkin bir iç görü kazanmak.
  • Eğitimde planlama, proje hazırlama ve bütçeleme ilke ve yöntemleri ile ilgili bilişsel yeterlik kazanmak.
  • Eğitim bilimleri nosyonu kazanmak; eğitim ekonomisi disiplininin eğitim bilimleri ve sosyal bilimler içindeki özgül yeri ve önemini kavramak.
  • EEP ve eğitim bilimlerinin diğer alt disiplinleri ile sosyal bilimlerin ilgili disiplinleri (psikoloji, sosyoloji, felsefe, yönetim bilimi, iktisat, siyaset bilimi, antropoloji vb.) arasındaki ilişkileri kavrayıp alanında özümsediği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
  • Dünyadaki ve Türkiye’deki eğitimsel değişmeleri birbirleri ile ilişkili olarak kavrayabilmek ve uygun kavram ve stratejileri bu değişmelerin çözümlenmesi için kullanmak.
  • Dünyada ve ülkemizdeki çeşitli eğitim modelleri ve uygulamalarını eğitim perspektifleri ve eğitim bilimsel/ekonomik/örgütsel yapıları çerçevesinde tanımak, yeni modeller geliştirmek ve gerektiğinde bunlardan yararlanmak.
  • EEP alanına katkı veren düşünürleri, tarihsel, kültürel, sosyolojik koşullar çerçevesinde görüşleri ile birlikte tanımak ve günümüzdeki sorunlara ışık tutacak açıklamalarını değerlendirebilmek.
  • EEP alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin ekonomik ve politik sorunlarını tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirebilmek.
  • Eğitimin iktisadi ve politik boyutlarına ilişkin bir içgörü geliştirmek; eğitimi iktisadi ve politik bir gerçeklik olarak analiz edebilme becerisi kazanmak.
  • Eğitime ilişkin ekonomik ve politik sorunları bilimsel bir perspektifle ortaya koymak ve nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak bu sorunlara çözüm önerileri getirebilmek.
  • Planlama, proje hazırlama ve bütçeleme ilke ve yöntemlerini eğitimsel yapı ve süreçlere uygulama yeterliği kazanmak.
  • EEP alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan metodolojik becerileri kazanmak.
  • EEP alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek düzeyde literatür hakimiyeti ile araştırma yöntem bilgisi kazanmak ve disiplinlerarası çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımla çalışma becerilerini uygulayabilmek.
  • EEP alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek.
  • Eğitim olgusunu farklı ekonomik, toplumsal ve siyasal gruplar arasında varolan güç ilişkilerinin biçimlendirdiği iktisadi ve politik bir gerçeklik olarak ele alabilmek ve Türkiye’nin eğitim sorunlarını ekonomi politik bir yaklaşımla tartışabilme becerisi kazanmak.
  • EEP alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik, bağımsız ve eleştirel bir bakış açısıyla ele alarak değerlendirebilmek.
  • EEP alanındaki yerel ve uluslar arası güncel tartışmalar ile teorik ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilmek.
  • EEP alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
  • Ekip çalışması sürecinde insanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği kolaylaştırıcılık becerilerini uygulayabilmek.
  • Alana ilişkin yabancı çalışmaları takip edebilme, uluslararası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslararası düzeyde paylaşabilmek.
  • Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen politika, plan, program, bütçe ve stratejileri eğitim ekonomisinin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslararası ölçekte değerlendirebilmek.
  • EEP alanında yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; eğitimin iktisadi çözümleme sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek.
  • Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitime ilişkin iktisat politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal ve uluslararası düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
  • Sosyal, ekonomik, kültürel ve eğitim bilimsel gelişmeleri ulusal politikalar ve ülkenin sahip olduğu kaynaklar doğrultusunda değerlendirebilmek.
  • Eğitim ekonomisi ve politikası alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
  • Eğitim politika ve uygulamalarına ilişkin olarak, gerek gündelik yaşamda ve gerek meslekî yaşamda karşılaşılan düşünce ve eylemleri eğitim ekonomisi perspektifinden anlamlandırma ve yorumlama gücü kazanmak.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir. b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz. c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir. ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır.

Başarma ŞartlarıTezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları, gerekli bilgi ve becerileri kazandıktan sonra bakanlık birimlerinde veya özel öğretim kurumlarında eğitim uzmanı olarak çalışabilmektedir.  Programın bir başka istihdam alanı üniversitelerdir. Program mezunlarının bir kısmı başka üniversitelerde ve/veya başka alanlarda doktora programlarına devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030023546


Yeterlilik Adı
Eğitim Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitim Yönetimi disiplinini genel çizgileriyle tanıma.
  • Eğitim Yönetimi disiplinini dünyadaki ve Türkiye’deki gelişimini ve güncel sorunlarını değerlendirme.
  • Çalışma konuları hakkında deliller toplama, bunları değerlendirme, yargılama ve karara bağlama.
  • Kendi kişisel ve mesleki gelişiminin sorumluluğunu üstlenme.
  • Eğitim yönetimi ve teftişi alanındaki kavram ve kuramların tanım, kapsam ve içerikleri ile bunların önem, anlam, değişik yorum ve kullanımlarına ilişkin bir öngörü kazanma.
  • Eğitim Yönetimi ve denetimi ile ilgili kuram ve yaklaşımları karşılaştırma.
  • Eğitim yönetimi disiplininin eğitim bilimleri ve sosyal bilimler içindeki özgül yeri ve önemini kavrama.
  • Eğitim Yönetimi ve eğitim bilimlerinin diğer alt disiplinleri ile sosyal bilimlerin ilgili disiplinleri (psikoloji, sosyoloji, felsefe, yönetim, iktisat, siyaset vb.) arasındaki ilişkileri kavrayıp alanında özümsediği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütme.
  • Eğitim Yönetimi alanında kazandığı bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve teftişi sorunlarını tanıma.
  • Eğitim Yönetiminin farklı boyutların ilişkin bir öngörü geliştirme.
  • Türk eğitim sisteminin yönetim, denetim ve mevzuat boyutlarında karşılaşılan sorunları bilimsel bir bakış açısıyla tespit etme ve sorunlara çözüm önerileri getirme.
  • Eğitim Yönetimi alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan yöntemsel becerileri kazanma.
  • Eğitim Yönetimi disiplininin kapsam ve sınırlarına ilişkin eleştirel bir bakış açısı kazanma.
  • Eğitim yönetimi alanındaki gelişmeleri izleme.
  • Okul yönetimi ve denetiminin geliştirilmesi için çalışmalar yapma.
  • Alanla ilgili çalışmalarını etkili olarak planlama.
  • Eğitim yönetimi alanıyla ilgili konularda kendi görüş ve düşünlerini geliştirme.
  • Eğitim yönetimi alanında çalışacağı araştırma konusunu kararlaştırma.
  • Eğitim Yönetimi disiplininin genel kavram ve kuramlarıyla ilgili bilgi birikimine sahip olma.
  • Genelde eğitim bilimleri ve özelde eğitim yönetimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olma.
  • Alanla ilgili uluslararası çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma.
  • Eğitim yönetimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası çalışmaları takip etme.
  • Eğitim yönetimi alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme.
  • Eğitim yönetimi alanındaki yerel ve uluslararası güncel tartışmalar ile teorik ve uygulamalı gelişmeleri takip etme.
  • Eğitim yönetimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara karşı sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurma.
  • Bir grubun üyesi olarak çalışabilme.
  • Alanla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde düzenlenen bilimsel etkinlikler içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslararası düzeyde paylaşma.
  • Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen politika, plan, program ve stratejileri eğitim ekonomisinin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslararası ölçekte değerlendirebilmek.
  • Eğitim Yönetimi alanında yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; eğitimin yönetim ve denetim alanlarında bu değerleri yürütebilmek.
  • Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitime yönetimime ilişkin yönetim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
  • Sosyal, yönetimsel, kültürel ve eğitim bilimsel gelişmeleri ulusal politikalar ve ülkenin sahip olduğu kaynaklar doğrultusunda değerlendirebilmek.
  • Eğitim yönetimi ve teftişi alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek.
  • Eğitim yönetimi ve teftişine ilişkin olarak, gerek gündelik yaşamda ve gerek meslekî yaşamda karşılaşılan açıklama ve düşünceleri eğitim yönetimi perspektifinden anlamlandırma ve yorumlama gücü kazanmak.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Alanla ilgili araştırma konusu olabilecek sorunları belirler.
  • Belirlediği sorunlar doğrultusunda araştırma konusunu seçer.
  • Seçtiği konu ile ilgili alanyazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar.
  • Araştırma konusu ile ilgili veri toplama aracılığıyla veri toplar.
  • Topladığı verileri araştırma amaçları doğrultusunda düzenler ve analiz eder.
  • Bulguları yorumlar, düzenler ve sunar.
  • Araştırmayı rapor haline getirir.
  • Araştırma raporunu savunur.
  • EEP disiplininin genel kavram ve kuramlarıyla özgül temaları hakkında uzmanlık düzeyinde güncel bilgi birikimine sahip olmak.
  • EEP disiplinini genel çizgileriyle tanımak ve böylece farklı lisans programlarından gelen öğrencilerle birlikte eğitim ekonomisi disiplinine ilişkin ortak bir temel ya da anlayış birliği kazanmak.
  • EEP disiplininin ontolojik, epistemolojik, metodolojik yönleriyle tanımak; bu disiplinin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel evrimini ve güncel sorunlarını değerlendirmek.
  • Eğitim ekonomisi ve politikası disiplinindeki kavram ve kuramların tanım, kapsam ve içerikleri ile bunların önem, anlam, değişik yorum ve kullanımlarına ilişkin bir iç görü kazanmak.
  • Eğitimde planlama, proje hazırlama ve bütçeleme ilke ve yöntemleri ile ilgili bilişsel yeterlik kazanmak.
  • Eğitim bilimleri nosyonu kazanmak; eğitim ekonomisi disiplininin eğitim bilimleri ve sosyal bilimler içindeki özgül yeri ve önemini kavramak.
  • EEP ve eğitim bilimlerinin diğer alt disiplinleri ile sosyal bilimlerin ilgili disiplinleri (psikoloji, sosyoloji, felsefe, yönetim bilimi, iktisat, siyaset bilimi, antropoloji vb.) arasındaki ilişkileri kavrayıp alanında özümsediği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
  • Dünyadaki ve Türkiye’deki eğitimsel değişmeleri birbirleri ile ilişkili olarak kavrayabilmek ve uygun kavram ve stratejileri bu değişmelerin çözümlenmesi için kullanmak.
  • Dünyada ve ülkemizdeki çeşitli eğitim modelleri ve uygulamalarını eğitim perspektifleri ve eğitim bilimsel/ekonomik/örgütsel yapıları çerçevesinde tanımak, yeni modeller geliştirmek ve gerektiğinde bunlardan yararlanmak.
  • EEP alanına katkı veren düşünürleri, tarihsel, kültürel, sosyolojik koşullar çerçevesinde görüşleri ile birlikte tanımak ve günümüzdeki sorunlara ışık tutacak açıklamalarını değerlendirebilmek.
  • EEP alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin ekonomik ve politik sorunlarını tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirebilmek.
  • Eğitimin iktisadi ve politik boyutlarına ilişkin bir içgörü geliştirmek; eğitimi iktisadi ve politik bir gerçeklik olarak analiz edebilme becerisi kazanmak.
  • Eğitime ilişkin ekonomik ve politik sorunları bilimsel bir perspektifle ortaya koymak ve nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak bu sorunlara çözüm önerileri getirebilmek.
  • Planlama, proje hazırlama ve bütçeleme ilke ve yöntemlerini eğitimsel yapı ve süreçlere uygulama yeterliği kazanmak.
  • EEP alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan metodolojik becerileri kazanmak.
  • EEP alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek düzeyde literatür hakimiyeti ile araştırma yöntem bilgisi kazanmak ve disiplinlerarası çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımla çalışma becerilerini uygulayabilmek.
  • EEP alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek.
  • Eğitim olgusunu farklı ekonomik, toplumsal ve siyasal gruplar arasında varolan güç ilişkilerinin biçimlendirdiği iktisadi ve politik bir gerçeklik olarak ele alabilmek ve Türkiye’nin eğitim sorunlarını ekonomi politik bir yaklaşımla tartışabilme becerisi kazanmak.
  • EEP alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik, bağımsız ve eleştirel bir bakış açısıyla ele alarak değerlendirebilmek.
  • EEP alanındaki yerel ve uluslar arası güncel tartışmalar ile teorik ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilmek.
  • EEP alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
  • Ekip çalışması sürecinde insanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği kolaylaştırıcılık becerilerini uygulayabilmek.
  • Alana ilişkin yabancı çalışmaları takip edebilme, uluslararası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslararası düzeyde paylaşabilmek.
  • Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen politika, plan, program, bütçe ve stratejileri eğitim ekonomisinin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslararası ölçekte değerlendirebilmek.
  • EEP alanında yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; eğitimin iktisadi çözümleme sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek.
  • Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitime ilişkin iktisat politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal ve uluslararası düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
  • Sosyal, ekonomik, kültürel ve eğitim bilimsel gelişmeleri ulusal politikalar ve ülkenin sahip olduğu kaynaklar doğrultusunda değerlendirebilmek.
  • Eğitim ekonomisi ve politikası alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
  • Eğitim politika ve uygulamalarına ilişkin olarak, gerek gündelik yaşamda ve gerek meslekî yaşamda karşılaşılan düşünce ve eylemleri eğitim ekonomisi perspektifinden anlamlandırma ve yorumlama gücü kazanmak.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir. b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz. c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir. ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır.


Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları, gerekli bilgi ve becerileri kazandıktan sonra bakanlık birimlerinde veya özel öğretim kurumlarında eğitim uzmanı olarak çalışabilmektedir.  Programın bir başka istihdam alanı üniversitelerdir. Program mezunlarının bir kısmı başka üniversitelerde ve/veya başka alanlarda doktora programlarına devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030023546

Qualification Title
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030023546


Qualification Title

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address