Yeterlilik Kodu | TR0030217057 | |
Yeterlilik Adı | Eğitimde Ölçme Değerlendirme Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 3 zorunlu ders +6seçmeli ders + seminer+Yeterlik dönemi+Tez Çalışması ders dönemini tamamlamış olmak | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | 3 zorunlu ders +6seçmeli ders + seminer+Yeterlik dönemi+Tez Çalışması ders dönemini tamamlamış olmak Mezuniyet koşulları Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yönetmeliğinde belirtildiği gibidir: Mezuniyet için genel not ortalaması en az 2.50/4.00 olmalıdır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Doktora programından mezun olan öğrenciler Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projeler üretebilir, var olan projeleri desteklemek ve projelerin yürütülmesinde görev alabilir, eğitimde ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili akademik birimler ve sivil toplum kuruluşlarıyla iletişimi ve işbirliğini geliştirici çalışmalar yapabilirler. Lisansüstü eğitim programımızdan mezun olan öğrenciler ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı, Türk Silahlı Kuvvetleri, özel ve devlet eğitim kurumları, Türkiye İstatistik Kurumu gibi kurum ve kuruluşlarda (bilim ve danışma kurullarında), üniversitelerde ölçme biriminde uzman veya gerekli kriterleri sağlayarak akademik personel unvanıyla görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217057
- Ölçme aracı geliştirme çalışmalarında yararlanılan psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili kuramları bilir ve uygular.
- Ölçme araçlarının geliştirilme süreçlerinde belli başlı test kuramlarının temellerini bilir.
- Ölçme araçlarının psikometrik niteliklerini artırmada gereken önlemleri alır.
- Amacı doğrultusunda psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını geliştirir.
- Yüksek lisans düzeyinde edindiği bilgilere dayalı olarak farklı kültürlerde ve farklı amaçlar için geliştirilmiş ölçme araçlarını orijinal kültürden hedef kültüre uyarlar.
- Alanı ile ilgili karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için farklı bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini seçerek uygular. Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan yazılımları kullanır.
- Farklı alanlarda karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için uygun istatistiksel tekniği uygulayarak sonuçları yorumlar.
- İşletmeler için amaca uygun personel seçme işlemleri için ölçme araçlarını tanır ve uygular.
- Bilgisayar, internet odaklı ölçme ve değerlendirme uygulamalarını tanır.
- Madde ve test istatistiklerini klasik test teorisi ve madde tepki kuramına göre elde ve geliştirilen yazılımlar ile hesaplar.
- Okuliçi uygulamalarda öğretim yöntemlerine göre uygulanacak ölçme ve değerlendirme uygulamalarını bilir.
- Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını farklı test kuramlarına göre geliştirir.
- Alanıyla ilgili önemli ve yeni problemleri çözmek için yürütülen ulusal ve uluslar arası projelerde sorumluluk alır.
- Alana yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Yabancı bir dili alanıyla ilgili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır.
- Alanıyla ilgili problemlere yönelik düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek bilimsel yayınlarla paylaşır.
- Farklı ülkelerin eğitim sistemlerini ve sistemleri içerisindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarını eleştirel bakış açısı ile analiz eder.
- Test geliştirme ve uyarlama süreci ile ilgili amaca uygun istatistiksel analizlerden elde edilen bulguları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
- Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan farklı yazılımlar arasından amaca uygun olanı kullanır.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 3 zorunlu ders +6seçmeli ders + seminer+Yeterlik dönemi+Tez Çalışması ders dönemini tamamlamış olmak
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Doktora programından mezun olan öğrenciler Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projeler üretebilir, var olan projeleri desteklemek ve projelerin yürütülmesinde görev alabilir, eğitimde ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili akademik birimler ve sivil toplum kuruluşlarıyla iletişimi ve işbirliğini geliştirici çalışmalar yapabilirler. Lisansüstü eğitim programımızdan mezun olan öğrenciler ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı, Türk Silahlı Kuvvetleri, özel ve devlet eğitim kurumları, Türkiye İstatistik Kurumu gibi kurum ve kuruluşlarda (bilim ve danışma kurullarında), üniversitelerde ölçme biriminde uzman veya gerekli kriterleri sağlayarak akademik personel unvanıyla görev alabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217057 | |
Qualification Title | Eğitimde Ölçme Değerlendirme(DR) Doctorate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To know and apply the theories about psychological variables (achievement, ability, attitude, interest, personalities.) that is used in the studies of developing measurement instrument. To know the fundamentals of test theory in the process of development of the measurement instrument. To take precautions to increase the psychometric properties of measurement instruments. To develop measurement instruments that will be used in the field according to purposes about the psychological variables (achievement, ability, attitude, interest, personalities.) To adapt the measurement instruments developed for different purposes in different cultures from original culture to target culture based on the knowledge learned in the graduate level. To apply the different scientific research methods and techniques for the solutions of complex problems related to the field by selecting them. To use the software used in the analysis of qualitative and quantitative research. To interpret the results by applying the appropriate statistical techniques that is appropriate for the solution of complex problems in different fields. To recognize and use measurement instruments relevant personnel selection procedures for companies. To recognize applications measurement and assessment on computer and internet. To calculate on paper and by using software developed and manuel statistics item and test according to classical test theory and item response theory. To know measurement and assessment practises to be applied according to teaching methods in-school. According to various test theories to develop measurement instruments to be used on the fields of desicion aimed at developing teaching, guidance, research, managerial purposes. To take responsibility to solve new and major problems on the conducted national and international projects relevant the field. To execute independently an original study which is bringing innovation to the field. To use effectively a foreign language on conducted studies and research at the scientific level relevant to the field. To share ideas and solutions with scientific publications relevant problems in the field by supporting with quantitative and qualitative data. To analyze with critical perspectives education systems of different countries and systems of measurement and assessment practices To evaluate with critical perspectives findings obtained from suitable for the purpose of statistical analysis relevant test development and adaptation process. To use suitable for the purpose from various software being utilized in the analysis of quantitative and qualitative research . | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). To successfully complete 3 compulsory courses, 6 elective courses, seminar, thesis and phd qualifying exam. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | To successfully complete 3 compulsory courses, 6 elective courses, seminar, thesis and phd qualifying exam. As stated in Gazi University Educational Sciences Institute Rules and Regulations: The general average grade should be minimum 2.50/4.00 | |
Progression Paths (Relationship Type) | To hold knowledge-sharing oriented scientific meetings to make people gain awareness about measurement and evaluation in education, To prepare national and international projects on the field of measurement and evaluation in education, to support existing projects and to be the part of ongoing projects, To make studies on the field of measurement and evaluation in education in order to develop the relationship and the cooperation with academic units and non-governmental organizations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217057
To know and apply the theories about psychological variables (achievement, ability, attitude, interest, personalities.) that is used in the studies of developing measurement instrument. To know the fundamentals of test theory in the process of development of the measurement instrument. To take precautions to increase the psychometric properties of measurement instruments. To develop measurement instruments that will be used in the field according to purposes about the psychological variables (achievement, ability, attitude, interest, personalities.) To adapt the measurement instruments developed for different purposes in different cultures from original culture to target culture based on the knowledge learned in the graduate level. To apply the different scientific research methods and techniques for the solutions of complex problems related to the field by selecting them. To use the software used in the analysis of qualitative and quantitative research. To interpret the results by applying the appropriate statistical techniques that is appropriate for the solution of complex problems in different fields. To recognize and use measurement instruments relevant personnel selection procedures for companies. To recognize applications measurement and assessment on computer and internet. To calculate on paper and by using software developed and manuel statistics item and test according to classical test theory and item response theory. To know measurement and assessment practises to be applied according to teaching methods in-school. According to various test theories to develop measurement instruments to be used on the fields of desicion aimed at developing teaching, guidance, research, managerial purposes. To take responsibility to solve new and major problems on the conducted national and international projects relevant the field. To execute independently an original study which is bringing innovation to the field. To use effectively a foreign language on conducted studies and research at the scientific level relevant to the field. To share ideas and solutions with scientific publications relevant problems in the field by supporting with quantitative and qualitative data. To analyze with critical perspectives education systems of different countries and systems of measurement and assessment practices To evaluate with critical perspectives findings obtained from suitable for the purpose of statistical analysis relevant test development and adaptation process. To use suitable for the purpose from various software being utilized in the analysis of quantitative and qualitative research .
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). To successfully complete 3 compulsory courses, 6 elective courses, seminar, thesis and phd qualifying exam.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
To hold knowledge-sharing oriented scientific meetings to make people gain awareness about measurement and evaluation in education, To prepare national and international projects on the field of measurement and evaluation in education, to support existing projects and to be the part of ongoing projects, To make studies on the field of measurement and evaluation in education in order to develop the relationship and the cooperation with academic units and non-governmental organizations.
Qualification is continuous