Yeterlilik Kodu | TR0030024545 | |
Yeterlilik Adı | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ankara Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.ankara.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme doktora programını bitiren bireylerin,
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Lisans derecesi ile başvuracak adayların lisans not ortalamalarının 4.00 katsayı üzerinden en az 3.00 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. b)Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Dört yıllık lisans diploması ile doktora programlarına başvuran adayların başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 80 tam puan almaları gerekir. c)Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir. d)Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. e)Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuarına öğrenci kabulünde, adı geçen fakülte ve konservatuar mezunlarından ALES puanı istenmez. f) İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile doktora programına kabul için özel koşullar istenebilir. | |
Başarma Şartları | Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile başvuranlar için 21 ulusal krediden ve 240 AKTS kredisinden az olmamak üzere en az yedi ders, seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 240 AKTS kredisinin 120 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur. Dört yıllık lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 42 ulusal krediden ve 300 AKTS kredisinden az olmamak üzere on dört ders, iki seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 300 AKTS kredisinin 180 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Program mezunları, gerekli bilgi ve becerileri kazandıktan sonra bakanlık birimlerinde veya özel öğretim kurumlarında eğitim uzmanı olarak çalışabilmektedir. Programın bir başka istihdam alanı üniversitelerdir. Program mezunlarının bir kısmı başka üniversitelerde ve/veya başka alanlarda doktora programlarına devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030024545
- Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında kullanılacak ölçme ve değerlendirme ilke, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
- Alanyazın araştırması yapar.
- Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir.
- İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
- Ölçme araçlarının psikometrik niteliklerini arttırmada alınması gereken önlemler hakkında bilgi sahibi olur.
- Ölçme aracı geliştirme çalışmalarında yararlanılan psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili kuramlar hakkında bilgi sahibi olur.
- Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
- Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
- Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
- Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir.
- Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir.
- Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
- Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarının geliştirilme süreçlerinde belli başlı test kuramlarının temeller hakkında bilgi sahibi olur.
- Yüksek lisans düzeyinde edindiği bilgilere dayalı olarak farklı kültürlerde ve farklı amaçlar için geliştirilmiş (seçme, sınıflama, yerleştirme, rehberlik vb. karar alanlarında kullanılan) ölçme araçlarının uyarlama sürecindeki aşamalar hakkında bilgi sahibi olur.
- Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
- Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
- Etik kurallara uyma.
- İletişim becerilerini etkili kullanma.
- Alanı ile ilgili karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için kullanılacak farklı bilimsel araştırma yöntem ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur.
- Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde kullanılan yazılımlar hakkında bilgi sahibi olur.
- İleri istatistiksel teknikler hakkında bilgi sahibi olur.
- Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini uygular.
- Ölçme araçlarının psikometrik niteliklerini artırmada gereken önlemleri alır.
- Psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili kuramlarına dayalı olarak seçme, sınıflama, yerleştirme, rehberlik vb. karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını geliştirir.
- Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını farklı test kuramları çerçevesinde geliştirme çalışmalarına katkı sağlar.
- Yüksek lisans düzeyinde edindiği bilgilere dayalı olarak farklı kültürlerde ve farklı amaçlar için geliştirilmiş (seçme, sınıflama, yerleştirme, rehberlik vb. karar alanlarında kullanılan) ölçme araçlarını orijinal kültürden hedef kültüre uyarlar.
- Alanı ile ilgili karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için farklı bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini seçer.
- Alanıyla ilgili önemli ve yeni problemlere çözüm getirmek amacıyla bilimsel araştırmalar planlar.
- Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan yazılımları kullanır.
- Farklı alanlarda karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için uygun istatistiksel tekniği seçer.
- Yüksek lisans düzeyinde edinmiş olduğu yeterlikleri de kullanarak öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında ölçme ve değerlendirme sorunlarını çözer.
- Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını farklı test kuramlarına göre geliştirir.
- Yüksek lisans düzeyinde edindiği bilgilere dayalı olarak farklı kültürlerde ve farklı amaçlar (seçme, sınıflama, yerleştirme, rehberlik vb.) için geliştirilmiş ölçme araçlarını uyarlama çalışmalarını yönlendirir.
- Alanıyla ilgili önemli ve yeni problemleri çözmek için yürütülen ulusal ve uluslararası projelerde sorumluluk alır.
- Psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili kuramlarına dayalı olarak seçme, sınıflama, yerleştirme, rehberlik vb. karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarının niteliğini geliştirici yazılı ve sözlü öneriler oluşturur.
- Alanıyla ilgili önemli ve yeni problemleri çözmek için araştırma yapar.
- Alanıyla ilgili problemlere yönelik düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek hedef gruplarla paylaşır.
- Farklı alanlarda yapılan araştırmalarda kullanılacak istatistiksel teknikler ile ilgili danışmanlık yapar.
- Farklı uygulama alanlarında kullanılan ölçme araçlarının psikometrik niteliklerini arttıracak öneriler geliştirir.
- Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan farklı yazılımlar arasından amaca uygun olanı kullanır.
- Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde kullanılan yazılım çıktılarını yorumlar.
Ölçme ve değerlendirme doktora programını bitiren bireylerin,
- insan haklarına demokratik, toplumsal,bilimsel,kültürel değerlere ve mesleki etik ilkelere uygun davranması,
- Türkçeyi doğru ve etkili kullanması,
- çalışmalarında bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanması,
- sorumlara bilimsel bakış açısı ile yaklaşması,
- bilimsel bilgi ve becerilerini kullanarak araştırmalar yapması,
- araştırmalarda bilimsel tutum ve davranışlar sergilemesi,
- araştırma ve yayın etiğine uygun davranması,
- bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası düzeyde paylaşma ve faydaya dönüştürme sorumluluğunu taşıması,
- mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmesi beklenmektedir.
- Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Doktora Derecesi kazanırlar.
Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir:
a) Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Lisans derecesi ile başvuracak adayların lisans not ortalamalarının 4.00 katsayı üzerinden en az 3.00 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir.
b)Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Dört yıllık lisans diploması ile doktora programlarına başvuran adayların başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 80 tam puan almaları gerekir.
c)Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir.
d)Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir.
e)Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuarına öğrenci kabulünde, adı geçen fakülte ve konservatuar mezunlarından ALES puanı istenmez.
f) İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile doktora programına kabul için özel koşullar istenebilir.
Program mezunları, gerekli bilgi ve becerileri kazandıktan sonra bakanlık birimlerinde veya özel öğretim kurumlarında eğitim uzmanı olarak çalışabilmektedir. Programın bir başka istihdam alanı üniversitelerdir. Program mezunlarının bir kısmı başka üniversitelerde ve/veya başka alanlarda doktora programlarına devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030024545 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Ankara University | |
Awarding Body Contact | Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |
Awarding Body Url | https://www.ankara.edu.tr/en | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |