Yeterlilik Kodu | TR0030008773 | |
Yeterlilik Adı | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gop.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Program toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla, bilimsel araştırma ve yayın etiği zorunlu dersi dâhil en az yedi ders, bir seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olan bireyler, okulların ölçme ve değerlendirme birimlerinde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bölümlerde, üniversitelerin ölçme ve değerlendirme birimlerinde çalışabilirler. Programdan mezun olan bireyler ilgili birim veya bölümlerde istatistik programları kullanarak analiz yapma, analiz sonuçlarını yorumlama, ölçme araçları geliştirme uygulama ve ölçme sonuçlarını yorumlama, değerlendirme sistemlerini oluşturma ve uygulama, bilimsel araştırmaları tasarlama, yönetme ve raporlaştırma, büyük ölçekli bilimsel araştırma projelerinde proje yöneticiliği, yardımcı araştırmacı veya danışmanlık yapma, ders kitaplarını değerlendirme, üniversitelerde Ölçme ve Değerlendirme bilim dalları kapsamında verilecek derslerin sorumluluğunu üstlenme ve benzeri gibi işleri yapabilirler | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030008773
- Eğitimde ölçme ve değerlendirme, istatistik ve araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramları bilme.
- Bir ölçme aracını sahip olması gereken nitelikler bakımından değerlendirebilme.
- Ölçme tekniklerini kullanarak amaca uygun ölçme araçlarını geliştirme ya da uyarlayabilme.
- Ulusal ve uluslararası sınavların sonuçlarını ölçme ve değerlendirme kavramları ile ilişkilendirerek yorumlayabilme.
- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bir sorun tespit edebilme, çözüm yolunu belirleme ve sorunun çözümüne yönelik bilimsel araştırma yöntemlerini uygulayabilme.
- Ölçme ve değerlendirme alanı ile ilgili bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme.
- Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında her türlü temel ve uygulamalı çalışmayı planlama, yürütme raporlaştırma bilgi ve becerisine sahip olma.
- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kuramların ayırt edici yönlerini ve özelliklerini açıklayabilme.
- Araştırma yöntemlerini ve bu yöntemlerde kullanılacak istatistiksel yöntemleri açıklayabilme.
- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle inceleme ve yorumlayabilme.
- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak yapılan bilimsel çalışmalarda etik kurallara uygun davranabilme.
- Farklı psikolojik yapıları tanıma.
- Psikolojik yapıları ölçmede kullanılan yöntemlerin matematiksel ve istatistiksel alt yapılarını anlayabilme.
Programdan mezun olan bireyler, okulların ölçme ve değerlendirme birimlerinde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bölümlerde, üniversitelerin ölçme ve değerlendirme birimlerinde çalışabilirler. Programdan mezun olan bireyler ilgili birim veya bölümlerde istatistik programları kullanarak analiz yapma, analiz sonuçlarını yorumlama, ölçme araçları geliştirme uygulama ve ölçme sonuçlarını yorumlama, değerlendirme sistemlerini oluşturma ve uygulama, bilimsel araştırmaları tasarlama, yönetme ve raporlaştırma, büyük ölçekli bilimsel araştırma projelerinde proje yöneticiliği, yardımcı araştırmacı veya danışmanlık yapma, ders kitaplarını değerlendirme, üniversitelerde Ölçme ve Değerlendirme bilim dalları kapsamında verilecek derslerin sorumluluğunu üstlenme ve benzeri gibi işleri yapabilirler
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030008773 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Tokat Gaziosmanpaşa University | |
Awarding Body Contact | Responsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat | |
Awarding Body Url | http://www.gop.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info |
| |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidates who can apply for thesis graduate programs;a) They must have a bachelors degree or if the diploma is taken from abroad.b) The program applied by ALES, which is centrally organized by ÖSYM, should have at least 55 points in point type,c) they must have entered one of the central foreign language exams accepted by the Higher Education Council or international foreign language exams accepted as equivalent,must. | |
Conditions for Success | The program consists of at least seven courses including a compulsory course in scientific research and publication, a seminar course, a specialized course and a thesis study, provided that it is not less than a total of 21 credits. The seminar course and thesis work are non-credit and evaluated as successful or unsuccessful. Thesis graduate program consists of at least 120 ECTS credits provided that it is not less than 60 ECTS credits for one academic year. The student has to register for each semester thesis period starting from the period following the appointment of the supervisor at the latest.(3) Up to two of the courses that the learners will take may be selected from the undergraduate courses, provided that they have not been taken during the undergraduate study. In addition, a maximum of two courses may be selected from the courses given at other higher education institutions by the recommendation of the adviser and the related institute head of the department of education / majors and approval of the institute board of directors.(4) Thesis graduate program can be conducted as second graduate curriculum.(5) Undergraduate courses are not included in the masters course load and graduate degree credit.Thesis graduate program consists of at least seven courses including a compulsory course of scientific research and publishing, a seminar course, a specialized course and a thesis study, which are not less than a total of 21 credits. The seminar course and thesis work are non-credit and evaluated as successful or unsuccessful. Thesis graduate program consists of at least 120 ECTS credits provided that it is not less than 60 ECTS credits for one academic year. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Individuals graduated from the program can work in the measurement and evaluation units of the schools, in the departments connected to the Ministry of National Education, in the measurement and evaluation units of the universities. It is aimed that the graduates of the program will be able to use the statistical programs in the related departments or departments to analyze the results of the analysis, to interpret the analysis results, to implement the measurement tools and to interpret the measurement results, to create and implement assessment systems, to design, manage and report scientific researches, researchers or consultants, evaluation of textbooks, undertaking the responsibilities of the courses given under the branches of Measurement and Assessment in the Universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030008773
- Knowing basic concepts about measurement and evaluation in education, statistics and research techniques
- Ability to evaluate a measuring tool in terms of its qualities
- Developing or adapting suitable measurement tools using measurement techniques
- To be able to interpret the results of national and international exams by relating them to measurement and evaluation concepts
- To be able to identify a problem related to measurement and evaluation, to determine the solution way and to apply scientific research methods to solve the problem
- To be able to apply knowledge about measurement and evaluation field in interdisciplinary studies
- To have basic and practical work plan in the field of measurement and evaluation in education, to have executive reporting skills and knowledge
- To be able to explain the distinguishing features and characteristics of the basic theories of measurement and evaluation
- To be able to explain research methods and statistical methods to be used in these methods
- To be able to critically review and interpret current developments in measurement and evaluation
- To be able to behave ethical rules in scientific studies related to measurement and evaluation
- To be able to understand the different psychological structures,
- To understand the mathematical and statistical sub-structures of the methods used to measure psychological structures
- Students take at least one exam for a course through one semester.
- The exam is over maximum 100 scores and student should take at least 70 scores of that exam to pass the course.
- Students’ overall scores determined by the instructor and aligned with the 100 scores system.
- The program consists of at least seven courses including a compulsory course in scientific research and publication, a seminar course, a specialized course and a thesis study, provided that it is not less than a total of 21 credits.
- The seminar course and thesis work are non-credit and evaluated as successful or unsuccessful.
- Thesis graduate program consists of at least 120 ECTS credits provided that it is not less than 60 ECTS credits for one academic year.
- The student has to register for each semester thesis period starting from the period following the appointment of the supervisor at the latest.
- (3) Up to two of the courses that the learners will take may be selected from the undergraduate courses, provided that they have not been taken during the undergraduate study.
- In addition, a maximum of two courses may be selected from the courses given at other higher education institutions by the recommendation of the adviser and the related institute head of the department of education / majors and approval of the institute board of directors.
- (4) Thesis graduate program can be conducted as second graduate curriculum.
- (5) Undergraduate courses are not included in the masters course load and graduate degree credit.
Candidates who can apply for thesis graduate programs;a) They must have a bachelors degree or if the diploma is taken from abroad.b) The program applied by ALES, which is centrally organized by ÖSYM, should have at least 55 points in point type,c) they must have entered one of the central foreign language exams accepted by the Higher Education Council or international foreign language exams accepted as equivalent,must.
Individuals graduated from the program can work in the measurement and evaluation units of the schools, in the departments connected to the Ministry of National Education, in the measurement and evaluation units of the universities. It is aimed that the graduates of the program will be able to use the statistical programs in the related departments or departments to analyze the results of the analysis, to interpret the analysis results, to implement the measurement tools and to interpret the measurement results, to create and implement assessment systems, to design, manage and report scientific researches, researchers or consultants, evaluation of textbooks, undertaking the responsibilities of the courses given under the branches of Measurement and Assessment in the Universities.
Qualification is continuous