Yeterlilik Kodu

TR0030023547

Yeterlilik Adı
Eğitimin Felsefi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Medeniyetlerin eğitim sistemlerinin ve tarihsel süreçte eğitimin çeşitli medeniyetlerde gelişim aşamalarının bilgisi.
  • Türk Eğitim Tarihinin Ana Evrelerine İlişkin Bilgiler.
  • Sosyolojinin Temel Kavramları ve Sorunlarının Bilgisi.
  • Sosyolojik kuramların eğitim sorununu ele alış biçimlerinin bilgisi.
  • Medeniyetlerin eğitim ilişkilendirir ve ortak ve farklı yönlerini analiz eder.
  • Türk Eğitim Sistemini Türk toplumunun dönemlere göre içinde bulunduğu koşullar ve coğrafi şartlar ve yaşam biçimleri çerçevesinde ele alır.
  • Toplumsal hayatın eğitime, eğitimin de toplumsal hayata yansımalarını analiz eder.
  • Arşiv ve kütüphane çalışmalarını titizlikle yapar ve elde edilen verileri bilimsel ilkelere uygun biçimde analiz eder ve paylaşır.
  • Alana ilişkin terminolojiyi ve temel sorunları bilme.
  • Hem bireysel çalışmalarında hem de grup çalışmalarında etkin rol alır ve süreç içerisinde öz verili ve çözüm odaklı çalışır.
  • Tarih boyunca var olmuş eğitim-öğretim yöntem ve uygulamalarını felsefi bağlamda analiz edecek yetkinliktedir.
  • Felsefi argüman ve tartışmalardan yararlanarak, alanıyla ilgili bir soruna çözüm önerisi getirebilir.
  • Bir eğitim sorununu felsefi zeminde tartışır, uygulama örnekleri geliştirir.
  • Alanıyla ilgili gelişmeleri diğer alanlarla ilişkilendirerek yorumlar.
  • Alana ilişkin okumaları titizlikle yapar ve elde ettiği bilgileri yorumlar, analiz eder, paylaşır.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir.
  • Alanındaki güncel gelişmeleri takip eder. Bunun için en az bir yabancı dili sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
  • Alana ilişkin Kongre, Sempozyum vb. etkinliklere katılır, dergi, dernek, topluluk gibi organizasyonlarda görev alır.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji ve uygulama konuları geliştirir.
  • Alanında edindiği bilgileri disiplinler arası çalışmalar açısından, yorumlar, analiz eder.
  • Alanıyla ilgili bilgi toplar, yorumlar ve bunları hem akademik zeminde hem de eğitim politikalarının belirlenmesi çerçevesinde duyurur, paylaşır.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak tarihi belgeleri ve kaynakları inceleyip analiz edebilir ve bu bulguları eğitim problemlerini çözmek için öneriler getirmek amacıyla kullanabiliriz. 
  • Eğitim sosyolojisinin ana konularını teorik bir bakış açısıyla yorumlayabilir ve eğitim ve toplumu yansıma yoluyla tartışabilir. 
  • Alanın temel problemleri konusunda duyarlılık kazanır ve bilimsel çalışmalar yapar; Felsefi hareketler konusunda yetkin olurlar ve bu bilgiyi eğitim alanıyla ilişkilendirirler. 
  • Geçmişteki eğitim yöntemlerini ve uygulamalarını ve mevcut eğitim koşullarını da analiz ederler ve onlara yeni çözüm önerileri getirirler.
  • Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Yüksek Lisans derecesi verilir.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir. b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz. c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir. ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır.

Başarma ŞartlarıTezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olanlar, “Bilim Uzmanı” unvanını alır ve akademik kadrolarda görev alabilir. Ayrıca bakanlıkların uzman ve uzman yardımcılığı kadrolarında ve özel eğitim kurumlarının danışma kurullarında görev alabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030023547


Yeterlilik Adı
Eğitimin Felsefi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Medeniyetlerin eğitim sistemlerinin ve tarihsel süreçte eğitimin çeşitli medeniyetlerde gelişim aşamalarının bilgisi.
  • Türk Eğitim Tarihinin Ana Evrelerine İlişkin Bilgiler.
  • Sosyolojinin Temel Kavramları ve Sorunlarının Bilgisi.
  • Sosyolojik kuramların eğitim sorununu ele alış biçimlerinin bilgisi.
  • Medeniyetlerin eğitim ilişkilendirir ve ortak ve farklı yönlerini analiz eder.
  • Türk Eğitim Sistemini Türk toplumunun dönemlere göre içinde bulunduğu koşullar ve coğrafi şartlar ve yaşam biçimleri çerçevesinde ele alır.
  • Toplumsal hayatın eğitime, eğitimin de toplumsal hayata yansımalarını analiz eder.
  • Arşiv ve kütüphane çalışmalarını titizlikle yapar ve elde edilen verileri bilimsel ilkelere uygun biçimde analiz eder ve paylaşır.
  • Alana ilişkin terminolojiyi ve temel sorunları bilme.
  • Hem bireysel çalışmalarında hem de grup çalışmalarında etkin rol alır ve süreç içerisinde öz verili ve çözüm odaklı çalışır.
  • Tarih boyunca var olmuş eğitim-öğretim yöntem ve uygulamalarını felsefi bağlamda analiz edecek yetkinliktedir.
  • Felsefi argüman ve tartışmalardan yararlanarak, alanıyla ilgili bir soruna çözüm önerisi getirebilir.
  • Bir eğitim sorununu felsefi zeminde tartışır, uygulama örnekleri geliştirir.
  • Alanıyla ilgili gelişmeleri diğer alanlarla ilişkilendirerek yorumlar.
  • Alana ilişkin okumaları titizlikle yapar ve elde ettiği bilgileri yorumlar, analiz eder, paylaşır.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir.
  • Alanındaki güncel gelişmeleri takip eder. Bunun için en az bir yabancı dili sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
  • Alana ilişkin Kongre, Sempozyum vb. etkinliklere katılır, dergi, dernek, topluluk gibi organizasyonlarda görev alır.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji ve uygulama konuları geliştirir.
  • Alanında edindiği bilgileri disiplinler arası çalışmalar açısından, yorumlar, analiz eder.
  • Alanıyla ilgili bilgi toplar, yorumlar ve bunları hem akademik zeminde hem de eğitim politikalarının belirlenmesi çerçevesinde duyurur, paylaşır.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak tarihi belgeleri ve kaynakları inceleyip analiz edebilir ve bu bulguları eğitim problemlerini çözmek için öneriler getirmek amacıyla kullanabiliriz. 
  • Eğitim sosyolojisinin ana konularını teorik bir bakış açısıyla yorumlayabilir ve eğitim ve toplumu yansıma yoluyla tartışabilir. 
  • Alanın temel problemleri konusunda duyarlılık kazanır ve bilimsel çalışmalar yapar; Felsefi hareketler konusunda yetkin olurlar ve bu bilgiyi eğitim alanıyla ilişkilendirirler. 
  • Geçmişteki eğitim yöntemlerini ve uygulamalarını ve mevcut eğitim koşullarını da analiz ederler ve onlara yeni çözüm önerileri getirirler.
  • Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Yüksek Lisans derecesi verilir.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir. b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz. c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir. ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır.


Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olanlar, “Bilim Uzmanı” unvanını alır ve akademik kadrolarda görev alabilir. Ayrıca bakanlıkların uzman ve uzman yardımcılığı kadrolarında ve özel eğitim kurumlarının danışma kurullarında görev alabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030023547

Qualification Title
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030023547


Qualification Title

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address