Yeterlilik Kodu | TR0030045319 | |
Yeterlilik Adı | Elektrik Elektronik Mühendisliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Elektrik ve enerji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğrenciler 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmeli ve programdaki tüm dersleri başarıyla geçmelidir (toplam 240 AKTS karşılığı). Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030045319
- Matematik, Fizik, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi oluşturmak.
- Temel Devre teorisi, devre elemanları konusunda bilgi sahibi olması ve karşılaşacakları problemlerde elde ettikleri teorik bilgiyi kullanarak gerekli çözümü sağlayabilecek devrelerin tasarım, simülasyon ve gerçeklenmesi ( Devreler ve sistemler).
- Etkili sunum yapabilme, TUBITAK ve KOSGEB gibi Ar-Ge projeleri yazabilme ve yürütebilme becerisi, proje raporları oluşturma ve yazılan raporları anlama ve kontrol edebilme becerisi, mesleki makaleleri ve tüm dünyada gelişen teknolojileri anlamak amacıyla en az bir yabancı dil bilgisi.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini olan, sürekli olarak alanındaki güncel gelişmeleri ve literatürü takip ederek kendini güncel tutan, interneti kullanarak problemin çözümü için gerekli bilgiye erişebilen, internet ortamından elde ettiği bilgiyi problemin çözümünde kullanabilen.
- Mesleğinin gerektirdiği yetki ve sorumlulukların farkında, etik kurallara uyma bilinci olan.
- Girişimcilik ruhuna sahip, start-up kurma ve yönetme hakkında bilgisi olan.
- Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
- Modern devre tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
- Disiplin içi takımlarda, çok disiplinli takımlarda ve bireysel çalışabilme becerisi kazandırma.
- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
- Mevcut matematik, fen ve mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileriyle, karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama ve çözüme yönelik yeni fikir ve kavramsal tasarımları ortaya koyabilme.
- Öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadır. Öğrencinin devamı ilgili öğretim üyesi tarafından takip edilir. Hemen hemen tüm zorunlu ve teknik seçmeli derslerde öğrencilerin seçilmiş problemleri çözdüğü yazılı açık veya kapalı kitap sınavlar yapılmaktadır. Her yarıyılda her ders için bir arasınav yapılır. Arasınavların tarihi ve programı yarıyılın başladığı ilk ay içinde Bölüm tarafından ilan edilir.
- Arasınava ilaveten her dersten bir final sınavı yapılır. Final sınavları tarihi ve yeri yine Bölümde ilan edilir. Mazereti nedeniyle sınava giremeyen öğrencilere geçerli bir mazereti olması halinde Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla mazeret sınav hakkı verilebilir. Yarıyıl içi notu (ham not) arasınavın % 40 ı, final sınavının % 60 ı alınarak bulunur. 2004-2005 yılından itibaren uygulanan bağıl değerlendirme sisteminde ham notlar bağıl değerlendirme sistemi kullanılarak değerlendirilir ve sınıfın başarı durumuna göre öğrencinin başarı notu belirlenir. Arasınav ve final sınavlarının yanısıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve laboratuvardaki performans gibi eğitim aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Bu aktiviteler ve başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı yarıyıl başında öğretim üyesi tarafından öğrencilere duyurulur. Arasınav veya final sınavı gerektirmeyen sınavlar öğretim üyesi tarafından belirlenir. Bu durumda başarı notu yarıyıl içinde yapılan ödev, rapor, sunum vs dikkate alınarak belirlenir. Öğrencilerin başarı durumunun belirlenmesinde her yarıyıl sonunda hesaplanan Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve Genel Akademik Not Ortalaması kullanılır. Yarıyıl Akademik Not Ortalaması, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalamasıdır.
- Genel Akademik Not Ortalaması ise, öğrencinin üniversiteye girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu bölümün veya programın ders planındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak ikinci yarıyıl sonundan itibaren hesaplanan ağırlıklı not ortalamasıdır. Ağırlıklı not ortalaması, alınan derslerin kredileriyle, derslerden alınan harf notlarının eşdeğeri ağırlık katsayılarının çarpımından elde edilen toplamın, toplam krediye bölünmesiyle bulunur.
- Gerek Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve gerekse Genel Akademik Not Ortalaması öğrencinin kredili derslerden aldığı, (AA) dan (FF) ye kadar notların değerlendirmeye katılması ile belirlenir. Genel Akademik Not Ortalaması değeri en az 2.00 olan öğrenci herhangi bir dersinin (FF) veya (FD) olmaması koşulu ile başarılı kabul edilir. Genel Akademik Not Ortalaması 2.00nin altında olan öğrenci başarısızdır. Öğrenciler 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmeli ve programdaki tüm dersleri başarıyla geçmelidir (toplam 240 AKTS karşılığı).
- Elektrik-Elektronik Mühendisliği YKS sınavından MF4 puanı ile alım yapmaktadır. YKS sınavında MF4 puan türünde gerekli puanı toplayıp, bölüm için yeterli sıralamaya giren öğrencilere bölüme kayıt hakkı verilir.
- Üniversitede ilan edilen kayıt tarihlerinde web üzerinden öğrenciler bölüme kesin kaydını yaptırabilir.
- Elektronik-Elektronik Mühendisliği Programı mezunları, elektrik, elektronik ve haberleşme sektöründe, ulusal ve çok-uluslu şirketlerde, radyo ve TV yayın kuruluşlarında, internet hizmetleri ile ilgili kuruluşlarda ve sağlık sektöründe araştırma-geliştirme, üretim ve pazarlama birimlerinde iş imkanı bulabileceklerdir. Mezun öğrencilerimizden isteyenler ise lisansüstü eğitimine gerekli sınavları başarmaları halinde devam edebileceklerdir.
- Bölümümüz birçok farklı firma (Vestel Elektronik, Femsan Motor A.Ş vb) ile iyi niyet sözleşmesi yapmış olup, öğrencilere 7+1 son dönem stajlarını bu firmalarda yapma, ve sonrasında bu firmalarda istihdam imkanı sunmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045319 | |
Qualification Title | Elektrik Elektronik Mühendisliği License | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Electricity and energy | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Enough know-how for the fundamentals of the Math, Physics and Electric-Electronic Engineering topics Fundamental knowledge of the circuit theory and components. By the gathered theoretical background capability of design, simulate and analyze required circuıit to solve the encountered problems. Effective presentation skills, ability to manage, control and report the Research and Development (R&D) projects, at least one foreign language knowledge to understand, analyze and follow the technical papers and developments Realizing the requirement of the life long learning, stay up to date by following new developments and literature,gathering and applying the required information to solve problems by using the internet, Be aware of the responsibilities and authorization of the electrical-electronic engineering, be aware of the ethical rules. To have entrepreneurialism, get knowledge to incorporate and manage start-up choose and apply to analyze and modelling methods for complex engineering problems To ability to design methods for the modern circuits To ability planning applying experiment, get data, analyze and interpretation to the results To ability to work as a team member or individually in interdisciplinary teams Having the ability to design a complex system, process, appliance, or product under realistic constraints and conditions and meeting certain requirements; to this end, having the ability to apply modern design techniques Having the ability to identify, define, formulate, and solve complex engineering problems using his/her current theoretical and applied knowledge in the areas of math, science, and engineering; to this end, having the ability to choose and apply appropriate methods of analysis and modelling To be able to present new ideas and conceptual designs for identifying and solving complex engineering problems | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students must attend classes, practices and examinations. Students attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and technical elective courses there are written examinations, in which most cases student must solve selected problems by calculation. One midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Department in the first month of the semester. In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the Department. Students are given a make-up examination for any examination which they have not attended if it is accepted by the Faculty Administrative Comittee that there exist genuine and valid reasons for this. The semester grades are determined by adding fourty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. The type and contribution of the educational activities such as reports, homeworks, quizzes, seminar presentations or individual oral discussions, and performance in laboratory work on the assessment are announced by the instructor at the beginning of the semester. In the new assessment system which has been introduced since the academic year of 2004-2005, the semester grades are assessed through Relative Assessment System. The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA) computed at the end of each term. (GPA) is the weighted grade average of the term the student is enrolled in. CGPA is the weighted grade average of the students computed by considering all the courses in the course plan of the enrolled department or program starting from the entrance to the university. (GPA) and (CGPA) are computed with the weighted grade averages. Weighted grade average is obtained by dividing the sum of the product of course credits and the weight coefficients equivalent of the letter grades to the total credit. Both (GPA) and CGPA are determined by adding all the grades students get from credit courses ranging from (AA) to (FF) to assessment. Students whose CGPA value is at least 2.00 are considered successful on condition that no course has been marked as (FF), (FD). Students whose CGPA values are below 2.00 are considered failure. Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidate students could get Electric-Electronics Engineering department registration right by the MF4 point type. The students, who has registration right, should register in the specific period determined by OSYM and university. | |
Conditions for Success | Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates could work for worldwide universities and research centers. They work as research/teaching assistants while pursuing their graduate studies Graduates of Electrical and Electronics Engineering Programs work for companies in the electrical, electronics and telecommunication industries, national and international companies, Radio and TV Broadcasting companies, R&D, production and marketing departments of internet services related organizations and health care industry. The electric-electronic engineering department have signed good-will agreement with various companies such as Vestel Electronic, Femsan A.Ş. Therefore, our students, who satisfies the related conditions, could do their internship in that companies. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030045319
Enough know-how for the fundamentals of the Math, Physics and Electric-Electronic Engineering topics Fundamental knowledge of the circuit theory and components. By the gathered theoretical background capability of design, simulate and analyze required circuıit to solve the encountered problems. Effective presentation skills, ability to manage, control and report the Research and Development (R&D) projects, at least one foreign language knowledge to understand, analyze and follow the technical papers and developments Realizing the requirement of the life long learning, stay up to date by following new developments and literature,gathering and applying the required information to solve problems by using the internet, Be aware of the responsibilities and authorization of the electrical-electronic engineering, be aware of the ethical rules. To have entrepreneurialism, get knowledge to incorporate and manage start-up choose and apply to analyze and modelling methods for complex engineering problems To ability to design methods for the modern circuits To ability planning applying experiment, get data, analyze and interpretation to the results To ability to work as a team member or individually in interdisciplinary teams Having the ability to design a complex system, process, appliance, or product under realistic constraints and conditions and meeting certain requirements; to this end, having the ability to apply modern design techniques Having the ability to identify, define, formulate, and solve complex engineering problems using his/her current theoretical and applied knowledge in the areas of math, science, and engineering; to this end, having the ability to choose and apply appropriate methods of analysis and modelling To be able to present new ideas and conceptual designs for identifying and solving complex engineering problems
Students must attend classes, practices and examinations. Students attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and technical elective courses there are written examinations, in which most cases student must solve selected problems by calculation. One midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Department in the first month of the semester. In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the Department. Students are given a make-up examination for any examination which they have not attended if it is accepted by the Faculty Administrative Comittee that there exist genuine and valid reasons for this. The semester grades are determined by adding fourty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. The type and contribution of the educational activities such as reports, homeworks, quizzes, seminar presentations or individual oral discussions, and performance in laboratory work on the assessment are announced by the instructor at the beginning of the semester. In the new assessment system which has been introduced since the academic year of 2004-2005, the semester grades are assessed through Relative Assessment System. The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA) computed at the end of each term. (GPA) is the weighted grade average of the term the student is enrolled in. CGPA is the weighted grade average of the students computed by considering all the courses in the course plan of the enrolled department or program starting from the entrance to the university. (GPA) and (CGPA) are computed with the weighted grade averages. Weighted grade average is obtained by dividing the sum of the product of course credits and the weight coefficients equivalent of the letter grades to the total credit. Both (GPA) and CGPA are determined by adding all the grades students get from credit courses ranging from (AA) to (FF) to assessment. Students whose CGPA value is at least 2.00 are considered successful on condition that no course has been marked as (FF), (FD). Students whose CGPA values are below 2.00 are considered failure. Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).
Candidate students could get Electric-Electronics Engineering department registration right by the MF4 point type. The students, who has registration right, should register in the specific period determined by OSYM and university.
Our graduates could work for worldwide universities and research centers. They work as research/teaching assistants while pursuing their graduate studies Graduates of Electrical and Electronics Engineering Programs work for companies in the electrical, electronics and telecommunication industries, national and international companies, Radio and TV Broadcasting companies, R&D, production and marketing departments of internet services related organizations and health care industry. The electric-electronic engineering department have signed good-will agreement with various companies such as Vestel Electronic, Femsan A.Ş. Therefore, our students, who satisfies the related conditions, could do their internship in that companies.
Qualification is continuous