Yeterlilik Kodu

TR0030219453

Yeterlilik Adı
Elektrik (MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumMardin Artuklu Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin
Sorumlu Kurum URLhttp://www.artuklu.edu.tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektrik ve enerji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.      

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Atatürk ilke ve inkılâplarını bilen, özümsemiş ve hayatında kullanan birey olmak.
  • Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanmak.
  • Temel yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Mesleki alanda çözümlemeleri yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olmak ,
  • İşletim sistemi, temel ofis yazılımları ve bilgisayar genel donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Temel fizik kavramları ve temel elektrik devre çözümleri hakkında bilgi sahibi olmak .
  • Alçak gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Analog ve Dijital Elektrik ölçü aletlerinin yapısı ve çalışma prensibi hakkında bilgi sahibi olup, kullanabilmek.
  • Doğru ve alternatif akımda kullanılan devre elemanlarını tanımak ve devre çözümlerini yapabilmek.
  • Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Zayıf akım, kuvvetli akım, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak, elektrik tesisat planlarını çizebilmek, elektrik tesisatının taahhüt ve keşif işlerini kavrayıp yapabilmek.
  • Çizim ve simülasyon programları ile elektrik ve elektronik devreleri tasarlamak.
  • Elektrikli cihaz ve sistemlerin bakım onarım ve montajını yapabilmek.
  • Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilmek.
  • PLC sistemleri programlayabilmek.
  • Elektrik Enerjisi üretimi hakkında bilgi sahibi olup, iletim ve dağıtım şebekelerinde kullanılan elemanlarını tanımak.
  • Temel elektronik elemanlarının yapısını ve çalışmasını bilmek.
  • Güç elektroniği elemanlarını ve kullanım özelliklerini bilmek.
  • Mantık devre temellerini bilmek ve sayısal devre tasarımı yapabilmek.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1 ara sınavı %30 etkiye sahiptir. 1 final sınavı %70 etkiye sahiptir. geçme notu 60 Öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi ve 30 iş günü staj tamamlaması gerekir Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.

Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sisteminde bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 Türkiye'deki meslek yüksekokullarının farklı programlarını akredite edebilen MEDEK derneğinin akreditasyon şartları sağlanarak programın kalitesi güvence altına alışmıştır. 

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025 / 31.12.2026

Giriş Şartı

Elektrik Programına, Meslek liselerinin Elektrik ve Elektrik tabanlı bölümlerinden sınavsız geçiş ve ÖSYM sınavında MF puanı ile kayıt gerçekleşmektedir.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi ve 30 iş günü staj tamamlaması gerekir 120 AKTS
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olanlar kamu ve özel kuruluşlarda teknik ara eleman olarak çalışırlar, isterlerse özel işyeri açabilirler.

Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

3.  Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030219453


Yeterlilik Adı
Elektrik (MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Mardin Artuklu Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.      


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Atatürk ilke ve inkılâplarını bilen, özümsemiş ve hayatında kullanan birey olmak.
  • Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanmak.
  • Temel yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Mesleki alanda çözümlemeleri yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olmak ,
  • İşletim sistemi, temel ofis yazılımları ve bilgisayar genel donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Temel fizik kavramları ve temel elektrik devre çözümleri hakkında bilgi sahibi olmak .
  • Alçak gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Analog ve Dijital Elektrik ölçü aletlerinin yapısı ve çalışma prensibi hakkında bilgi sahibi olup, kullanabilmek.
  • Doğru ve alternatif akımda kullanılan devre elemanlarını tanımak ve devre çözümlerini yapabilmek.
  • Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Zayıf akım, kuvvetli akım, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak, elektrik tesisat planlarını çizebilmek, elektrik tesisatının taahhüt ve keşif işlerini kavrayıp yapabilmek.
  • Çizim ve simülasyon programları ile elektrik ve elektronik devreleri tasarlamak.
  • Elektrikli cihaz ve sistemlerin bakım onarım ve montajını yapabilmek.
  • Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilmek.
  • PLC sistemleri programlayabilmek.
  • Elektrik Enerjisi üretimi hakkında bilgi sahibi olup, iletim ve dağıtım şebekelerinde kullanılan elemanlarını tanımak.
  • Temel elektronik elemanlarının yapısını ve çalışmasını bilmek.
  • Güç elektroniği elemanlarını ve kullanım özelliklerini bilmek.
  • Mantık devre temellerini bilmek ve sayısal devre tasarımı yapabilmek.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1 ara sınavı %30 etkiye sahiptir. 1 final sınavı %70 etkiye sahiptir. geçme notu 60 Öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi ve 30 iş günü staj tamamlaması gerekir Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.

Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sisteminde bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 Türkiye'deki meslek yüksekokullarının farklı programlarını akredite edebilen MEDEK derneğinin akreditasyon şartları sağlanarak programın kalitesi güvence altına alışmıştır. 

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025 / 31.12.2026


Giriş Şartı

Elektrik Programına, Meslek liselerinin Elektrik ve Elektrik tabanlı bölümlerinden sınavsız geçiş ve ÖSYM sınavında MF puanı ile kayıt gerçekleşmektedir.


Başarma Şartları
Öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi ve 30 iş günü staj tamamlaması gerekir 120 AKTS

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olanlar kamu ve özel kuruluşlarda teknik ara eleman olarak çalışırlar, isterlerse özel işyeri açabilirler.

Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

3.  Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030219453

Qualification Title
Associate Degree in Electrical Engineering
Awarding BodyMardin Artuklu University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlwww.artuklu.edu.tr
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasElectricity and energy
National Occupation Classification

ISCO-08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

A two-year higher education program, lasting two or three semesters per year, based on secondary education qualifications. The program aims to train qualified manpower, and at least 40% of its curriculum is based on practical training, and constitutes the first stage of undergraduate education.

Learning Environments

Education is maintained both face to face and distance learning. Furthermore, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • Being an individual who knows, internalizes and utilizes Atatürk's principles and reforms in his/her life.
  • Using Turkish effectively in daily and professional areas.
  • Having basic foreign language knowledge.
  • Having an adequate level of mathematical knowledge to make analyses in professional fields.
  • Having an adequate level of knowledge about operating systems, basic office software and general computer hardware.
  • Having an adequate level of knowledge about basic physics concepts and basic electrical circuit solutions.
  • Having an adequate level of knowledge about low voltage networks and their elements.
  • Having an adequate level of knowledge about the structure and working principle of analog and digital electrical measuring instruments and to be able to use them.
  • To be able to recognize circuit elements used in direct and alternating current and to make circuit solutions.
  • Having an adequate level of knowledge about the structure of electrical machines, their working principles, forms of winding and circuit connections.
  • Having an adequate level of knowledge about weak current, high current, lightning, fire and security systems, to be able to draw electrical installation plans, to understand and perform electrical installation contracting and surveying works.
  • Designing electrical and electronic circuits with drawing and simulation programs.
  • To be able to perform maintenance, repair and installation of electrical devices and systems.
  • Knowing the basic concepts and elements of automatic control systems.
  • To be able to program PLC systems.
  • Having an adequate level of knowledge on the production of electrical energy and to recognize the elements used in transmission and distribution networks.
  • Having an adequate level of knowledge on the structure and operation of basic electronic elements.
  • Knowing the power electronics elements and their usage characteristics.
  • Having an adequate level of knowledge on the basics of logic circuits and to be able to design digital circuits.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and scientific, technological and engineering competence
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression
Further Info

A midterm exam has an impact score of 30%. Final exam has an impact score of 70%. Pass mark is 60. In order to graduate students are to complete all compulsory and elective courses (120 ACTS in total); have at least 60 GPA out of 100; and to complete an internship lasting 30 days. Students are graded on letter grades.

The assessment and evaluation systems belonging to each course are explained in detail on the course introduction page of the relevant course in our University’s Information Management System.

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

  • Council of Higher Education (CoHE) is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  •  “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by CoHE. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by CoHE.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report" is published each year by CoHE, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE. The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs"

1. Formation and Approval of Education Programs:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the formation of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of CoHE.

2. Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student are carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self- and External-Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public.

Turkish Higher Education Quality Council (THEQC)

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Additionally, accreditation decisions made by accreditation institutions, authorized or recognized by THEQC, also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. THEQC carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

 The quality of the program has been ensured by meeting the accreditation requirements of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational schools in Türkiye. 

Association for the Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Starting/Expiration Date:

01.01.2025 / 31.12.2026

Access Requirements

Enrollment to the Electrical Program is possible without an exam from Electrical and Electrical-based departments of vocational high schools and with an MF score in the ÖSYM exam.

Conditions for SuccessIn order to graduate students are to complete all compulsory and elective courses (120 ACTS in total); have at least 60 GPA out of 100; and to complete an internship lasting 30 days. Students are graded on letter grades.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program work as technical staff in public and private institutions, or they can open a private workplace if they wish to.

Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.

Legal Basis

1. The law of higher education no. 2547

2. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Majors, Minors and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

3.  Regulation on the Continuation to Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program

4. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Assurance

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030219453


Qualification Title
Associate Degree in Electrical Engineering

Awarding Body
Mardin Artuklu University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO-08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

A two-year higher education program, lasting two or three semesters per year, based on secondary education qualifications. The program aims to train qualified manpower, and at least 40% of its curriculum is based on practical training, and constitutes the first stage of undergraduate education.


Learning Environments

Education is maintained both face to face and distance learning. Furthermore, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.


Description
  • Being an individual who knows, internalizes and utilizes Atatürk's principles and reforms in his/her life.
  • Using Turkish effectively in daily and professional areas.
  • Having basic foreign language knowledge.
  • Having an adequate level of mathematical knowledge to make analyses in professional fields.
  • Having an adequate level of knowledge about operating systems, basic office software and general computer hardware.
  • Having an adequate level of knowledge about basic physics concepts and basic electrical circuit solutions.
  • Having an adequate level of knowledge about low voltage networks and their elements.
  • Having an adequate level of knowledge about the structure and working principle of analog and digital electrical measuring instruments and to be able to use them.
  • To be able to recognize circuit elements used in direct and alternating current and to make circuit solutions.
  • Having an adequate level of knowledge about the structure of electrical machines, their working principles, forms of winding and circuit connections.
  • Having an adequate level of knowledge about weak current, high current, lightning, fire and security systems, to be able to draw electrical installation plans, to understand and perform electrical installation contracting and surveying works.
  • Designing electrical and electronic circuits with drawing and simulation programs.
  • To be able to perform maintenance, repair and installation of electrical devices and systems.
  • Knowing the basic concepts and elements of automatic control systems.
  • To be able to program PLC systems.
  • Having an adequate level of knowledge on the production of electrical energy and to recognize the elements used in transmission and distribution networks.
  • Having an adequate level of knowledge on the structure and operation of basic electronic elements.
  • Knowing the power electronics elements and their usage characteristics.
  • Having an adequate level of knowledge on the basics of logic circuits and to be able to design digital circuits.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and scientific, technological and engineering competence
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression

Further Info

A midterm exam has an impact score of 30%. Final exam has an impact score of 70%. Pass mark is 60. In order to graduate students are to complete all compulsory and elective courses (120 ACTS in total); have at least 60 GPA out of 100; and to complete an internship lasting 30 days. Students are graded on letter grades.

The assessment and evaluation systems belonging to each course are explained in detail on the course introduction page of the relevant course in our University’s Information Management System.


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

  • Council of Higher Education (CoHE) is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  •  “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by CoHE. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by CoHE.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report" is published each year by CoHE, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE. The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs"

1. Formation and Approval of Education Programs:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the formation of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of CoHE.

2. Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student are carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self- and External-Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public.

Turkish Higher Education Quality Council (THEQC)

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Additionally, accreditation decisions made by accreditation institutions, authorized or recognized by THEQC, also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. THEQC carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

 The quality of the program has been ensured by meeting the accreditation requirements of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational schools in Türkiye. 

Association for the Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Starting/Expiration Date:

01.01.2025 / 31.12.2026


Access Requirements

Enrollment to the Electrical Program is possible without an exam from Electrical and Electrical-based departments of vocational high schools and with an MF score in the ÖSYM exam.


Conditions for Success
In order to graduate students are to complete all compulsory and elective courses (120 ACTS in total); have at least 60 GPA out of 100; and to complete an internship lasting 30 days. Students are graded on letter grades.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program work as technical staff in public and private institutions, or they can open a private workplace if they wish to.

Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.


Legal Basis

1. The law of higher education no. 2547

2. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Majors, Minors and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

3.  Regulation on the Continuation to Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program

4. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Assurance


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address