Yeterlilik Kodu

TR0030015508

Yeterlilik Adı
Elektrik (Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumBayburt Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBayburt Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.bayburt.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektrik ve enerji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0713.004.001

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Elektrik alanında;

  • Genç teknikerler vasıflı, yetişmiş bir meslek elemanı olarak endüstride ihtiyaç duyulan, işçiler ile mühendisler arasında köprü vazifesi görecek nitelikli eleman olan
  • Meslekte elektrik ile ilgili projeler üretmede ve/veya mevcut projeleri geliştirebilir ve belirli ölçütlerde projelerin uygulanmasında yetkili olan
  • Sürekli gelişen endüstri dünyasında teknolojik yenilikleri takip edebilen, güncelliği yakalayabilen, araştırmacı, kapasite ve beceri sahibi olan

bireyler olmasıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün eğitim kapsamında yürütülmektedir. Dersler, donanımlı dersliklerde teorik olarak işlenirken, elektrik ve elektronik devrelerin incelenmesine yönelik laboratuvar çalışmaları gerçekleştirilir. Ayrıca, elektrik tesisatı, otomasyon sistemleri ve güç elektroniği gibi alanlarda uygulamalı eğitimler, atölyelerde yapılmaktadır. Bilgisayar laboratuvarlarında, elektrik projeleri için gerekli çizim ve simülasyon yazılımlarına yönelik eğitimler verilir. Öğrenciler, kütüphanelerde bulunan ders kitapları, akademik yayınlar ve dijital kaynaklarla desteklenirken, çevrimiçi öğrenme platformları üzerinden uzaktan eğitim materyallerine de erişebilirler. Bunun yanı sıra, sanayi iş birlikleri kapsamında işletmelerde mesleki eğitim ve staj uygulamaları gerçekleştirilerek öğrencilerin saha deneyimi kazanmaları sağlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uygun bir yöntem / teknik kullanarak bir araştırma alanı ile ilgili bir proje hazırlama ve ilgili projeye bağlı olarak bir sunum hazırlama becerisini kazanmak.
  • Elektrik, elektronik, elektro-mekanik, hidrolik, pnömatik, sensörler ve transdüserler vb. sistemleri tanır.
  • Mesleki sorumluluk bilinci ile birlikte bir tekniker vasfına sahip olabilme.
  • Bilim ve teknolojinin gelişimi için önemli olan Elektrik ve Enerji temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip, kendini geliştirebilme.
  • Matematik, fen bilimleri ve bu alanların mühendislik temel bilimine uygulanması konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
  • Bireysel çalışma becerisini kullanarak laboratuvar çalışmaları gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Enerji sistemlerinin tasarımı, üretimi ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilme.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • İşletme derslerinde edindiği bilgileri uygulayabilme ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Elektrik ve alternatif enerji kaynaklarını tanır ve yenilenebilir enerjileri bilir. Bu sebeple alternatif enerji kaynakları ile elektrik enerjisi üretme becerisi ve elektrik devreleri kurabilme ve onarabilme bilgisine sahip olur.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Kumanda-kontrol sistemleri konularını uygular.
  • İletken, yalıtkan, yarı iletken malzemelerin karakteristiklerini tanımak.
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • Elektrik tesisat tasarımını yapar.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Elektrik teknolojisi ve enerji üretimi ile ilgili temel kavramları açıklar ve alanı ile ilgili matematiksel hesapları yapar.
  • Test, bakım ve onarım işlerini standartlara uygun olarak tanımlar.
  • Mesleği alanında edinilen Elektrik Programının gerektirdiği teorik ve deneysel bilginin, sebep-sonuç ilişkisini kullanarak edinme becerisini kazanmak.
  • Yabancı bir dili genel bir Avrupa Dil Portföyü A2 düzeyinde kullanma becerisine sahip olmak.
  • Bilgi teknolojileri ile edindiği bilgi ve becerileri, sözlü / yazılı iletişim olanaklarını kullanarak mesleki çalışmalar yapabilme ve ilgili alandaki eğitim ve tanıtım programlarına katkıda bulunma becerisi kazanır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Temel elektrik kavramlarını anlamak, elektrik devreleriyle ilgili devre çözümlerini göstermek ve mikrodenetleyici teknolojisini kullanarak gerekli devre tasarımlarını yapma.
  • Elektrik ve Enerji Sistemleri, proje yönetimi, enerji sektör uygulamaları, iş güvenliği, insan ve çevre güvenliği konularında bilinçlenme kabiliyetine sahip olma
  • MATLAB gibi gelişmiş program dillerinden en az biriyle program hazırlama becerisi kazanma.
  • AutoCAD gibi 3 boyutlu tasarım programlarına dayalı proje ve planları gerçekleştirebilmek.
  • Elektrik enerjisi iletimi ve dağıtımı, montajı ve bakımı için kullanılan elemanların özelliklerini bilme becerisi kazanır.
  • Farklı enerji kaynakları arasında dönüşüm yapabilmek için fizik kurallarını ve birimlerinin temellerini bilme becerisi kazanma.
  • Doğru ve alternatif akım devre çözümlemeleri ve bağlantılarını yapma, özel elektrik tesisatları tasarlayabilme, özel elektrik motor kurulumu yapma gibi üst düzey elektrik ve enerji uygulamaları yapabilme.

Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Devre sistemleri okuma yazma yetkinliği
  • Akademik okuma yazma yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • İletişim ve takım çalışması yetkinliği
  • Problem çözme ve analitik düşünme yetkinliği
  • İş sağlığı ve güvenliği yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği

MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir:

Puan

Harf Notu

Katsayı

Başarı Durumu

Not Ortalaması

81-100

AA

4.0

Başarılı

Katılır

76-80

BA

3.5

Başarılı

Katılır

70-75

BB

3.0

Başarılı

Katılır

60-69

CB

2.5

Başarılı

Katılır

50-59

CC

2.0

Başarılı

Katılır

45-49

DC

1.5

Yarıyıl Not Ortalamasına  Göre Başarılı/Başarısız

Katılır

40-44

DD

1.0

Başarısız

Katılır

30-39

FD

0.5

Başarısız

Katılır

0-29

FF

0.0

Başarısız

Katılır

0

D

0.0

Devamsız

Katılır

G

Geçer

 

 

Katılmaz

K

Kalır

 

 

Katılmaz

 

(2) Harf notlarından;

a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.

b) Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.

c) Bir yarıyılın not ortalaması 2.00 ve üstü olan öğrenciler (DC) harf notlu derslerden başarılı sayılır. Yarıyıl not ortalaması 2.00 den az olan öğrenciler ise (DC) harf notlu derslerinden başarısız sayılır.

ç) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (G) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

d) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (K) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

e) (Mülga:RG-31/8/2014-29105)

f) (S) harf notu; bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.

g) (Ek:RG-26/2/2017-29991) (D) harf notu; devamsızlığı ifade eder ve GANO hesaplamasında değerlendirmeye katılır. D harf notu ile değerlendirilen ders, verildiği ilk yarıyılda tekrar alınır.

 

Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Paketi/Ders Kataloğu (https://ebp.bayburt.edu.tr/)’nda bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır

Kalite Güvencesi

Elektrik ve Enerji Bölümü (Elektrik Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:

Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri  kapsamında;   YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası  standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir:

 YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi  web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır.

YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon   programı  (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri,  kalite güvencesini sağladığını göstermektedir.

BAYÜ;  hem hizmet kalitesini sürekli iyileştirerek geliştirmek  hem de YÖKAK KAP  ve  program akreditasyonu ile uluslararası standartların (ISO) gereklerini sağlamak  üzere,  Entegre Kalite Yönetim Sistemi (EKYS) kurmaya yönelik çalışmalar yürütmekte olup, bu anlamda hem Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) hem de ” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) kapsamında uluslararası ve bölgesel düzeyde geçerliliği olan belgelere sahiptir.  Bu kapsamda; 2024 yılı Mart ayında üniversite olarak TS EN ISO   9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almış,  2025 yılı Nisan ayında YÖKAK KAP ön değerlendirme ve saha değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak iki yıl koşullu akreditasyon sağlamıştır.  Ayrıca Bilgi İşlem Daire Başkanlığımız da TS EN ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi belgesine sahiptir.  Program olarak da Elektrik Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından iki yıl süreyle akredite edilmiştir.

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025 -31.12.2026

Giriş Şartı
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testinden (TYT) yeterli puan veya sıralama sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 
Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını belirlenen görevlerin sağlanması şartıyla belirlenen sürede (30 iş günü, 8 AKTS) ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mesleki ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
  • Mesleki ön lisans (Elektrik) programından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir. ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği,
  • Bayburt Üniversitesi Kalite Komisyonu ve Kalite Koordinatörlüğü Yönergesi,
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
  • Bayburt Üniversitesi Teknik Bilimler, Sosyal Bilimler, Aydıntepe ve Demirözü Meslek Yüksekokulları Staj Yönergesi

İlgili diğer mevzuata https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4 adresinden ulaşılabilir.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030015508


Yeterlilik Adı
Elektrik (Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bayburt Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bayburt Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0713.004.001


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0713.004.001


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Elektrik alanında;

  • Genç teknikerler vasıflı, yetişmiş bir meslek elemanı olarak endüstride ihtiyaç duyulan, işçiler ile mühendisler arasında köprü vazifesi görecek nitelikli eleman olan
  • Meslekte elektrik ile ilgili projeler üretmede ve/veya mevcut projeleri geliştirebilir ve belirli ölçütlerde projelerin uygulanmasında yetkili olan
  • Sürekli gelişen endüstri dünyasında teknolojik yenilikleri takip edebilen, güncelliği yakalayabilen, araştırmacı, kapasite ve beceri sahibi olan

bireyler olmasıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün eğitim kapsamında yürütülmektedir. Dersler, donanımlı dersliklerde teorik olarak işlenirken, elektrik ve elektronik devrelerin incelenmesine yönelik laboratuvar çalışmaları gerçekleştirilir. Ayrıca, elektrik tesisatı, otomasyon sistemleri ve güç elektroniği gibi alanlarda uygulamalı eğitimler, atölyelerde yapılmaktadır. Bilgisayar laboratuvarlarında, elektrik projeleri için gerekli çizim ve simülasyon yazılımlarına yönelik eğitimler verilir. Öğrenciler, kütüphanelerde bulunan ders kitapları, akademik yayınlar ve dijital kaynaklarla desteklenirken, çevrimiçi öğrenme platformları üzerinden uzaktan eğitim materyallerine de erişebilirler. Bunun yanı sıra, sanayi iş birlikleri kapsamında işletmelerde mesleki eğitim ve staj uygulamaları gerçekleştirilerek öğrencilerin saha deneyimi kazanmaları sağlanmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uygun bir yöntem / teknik kullanarak bir araştırma alanı ile ilgili bir proje hazırlama ve ilgili projeye bağlı olarak bir sunum hazırlama becerisini kazanmak.
  • Elektrik, elektronik, elektro-mekanik, hidrolik, pnömatik, sensörler ve transdüserler vb. sistemleri tanır.
  • Mesleki sorumluluk bilinci ile birlikte bir tekniker vasfına sahip olabilme.
  • Bilim ve teknolojinin gelişimi için önemli olan Elektrik ve Enerji temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip, kendini geliştirebilme.
  • Matematik, fen bilimleri ve bu alanların mühendislik temel bilimine uygulanması konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
  • Bireysel çalışma becerisini kullanarak laboratuvar çalışmaları gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Enerji sistemlerinin tasarımı, üretimi ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilme.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • İşletme derslerinde edindiği bilgileri uygulayabilme ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Elektrik ve alternatif enerji kaynaklarını tanır ve yenilenebilir enerjileri bilir. Bu sebeple alternatif enerji kaynakları ile elektrik enerjisi üretme becerisi ve elektrik devreleri kurabilme ve onarabilme bilgisine sahip olur.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Kumanda-kontrol sistemleri konularını uygular.
  • İletken, yalıtkan, yarı iletken malzemelerin karakteristiklerini tanımak.
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • Elektrik tesisat tasarımını yapar.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Elektrik teknolojisi ve enerji üretimi ile ilgili temel kavramları açıklar ve alanı ile ilgili matematiksel hesapları yapar.
  • Test, bakım ve onarım işlerini standartlara uygun olarak tanımlar.
  • Mesleği alanında edinilen Elektrik Programının gerektirdiği teorik ve deneysel bilginin, sebep-sonuç ilişkisini kullanarak edinme becerisini kazanmak.
  • Yabancı bir dili genel bir Avrupa Dil Portföyü A2 düzeyinde kullanma becerisine sahip olmak.
  • Bilgi teknolojileri ile edindiği bilgi ve becerileri, sözlü / yazılı iletişim olanaklarını kullanarak mesleki çalışmalar yapabilme ve ilgili alandaki eğitim ve tanıtım programlarına katkıda bulunma becerisi kazanır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Temel elektrik kavramlarını anlamak, elektrik devreleriyle ilgili devre çözümlerini göstermek ve mikrodenetleyici teknolojisini kullanarak gerekli devre tasarımlarını yapma.
  • Elektrik ve Enerji Sistemleri, proje yönetimi, enerji sektör uygulamaları, iş güvenliği, insan ve çevre güvenliği konularında bilinçlenme kabiliyetine sahip olma
  • MATLAB gibi gelişmiş program dillerinden en az biriyle program hazırlama becerisi kazanma.
  • AutoCAD gibi 3 boyutlu tasarım programlarına dayalı proje ve planları gerçekleştirebilmek.
  • Elektrik enerjisi iletimi ve dağıtımı, montajı ve bakımı için kullanılan elemanların özelliklerini bilme becerisi kazanır.
  • Farklı enerji kaynakları arasında dönüşüm yapabilmek için fizik kurallarını ve birimlerinin temellerini bilme becerisi kazanma.
  • Doğru ve alternatif akım devre çözümlemeleri ve bağlantılarını yapma, özel elektrik tesisatları tasarlayabilme, özel elektrik motor kurulumu yapma gibi üst düzey elektrik ve enerji uygulamaları yapabilme.

Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Devre sistemleri okuma yazma yetkinliği
  • Akademik okuma yazma yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • İletişim ve takım çalışması yetkinliği
  • Problem çözme ve analitik düşünme yetkinliği
  • İş sağlığı ve güvenliği yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği

MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir:

Puan

Harf Notu

Katsayı

Başarı Durumu

Not Ortalaması

81-100

AA

4.0

Başarılı

Katılır

76-80

BA

3.5

Başarılı

Katılır

70-75

BB

3.0

Başarılı

Katılır

60-69

CB

2.5

Başarılı

Katılır

50-59

CC

2.0

Başarılı

Katılır

45-49

DC

1.5

Yarıyıl Not Ortalamasına  Göre Başarılı/Başarısız

Katılır

40-44

DD

1.0

Başarısız

Katılır

30-39

FD

0.5

Başarısız

Katılır

0-29

FF

0.0

Başarısız

Katılır

0

D

0.0

Devamsız

Katılır

G

Geçer

 

 

Katılmaz

K

Kalır

 

 

Katılmaz

 

(2) Harf notlarından;

a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.

b) Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.

c) Bir yarıyılın not ortalaması 2.00 ve üstü olan öğrenciler (DC) harf notlu derslerden başarılı sayılır. Yarıyıl not ortalaması 2.00 den az olan öğrenciler ise (DC) harf notlu derslerinden başarısız sayılır.

ç) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (G) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

d) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (K) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

e) (Mülga:RG-31/8/2014-29105)

f) (S) harf notu; bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.

g) (Ek:RG-26/2/2017-29991) (D) harf notu; devamsızlığı ifade eder ve GANO hesaplamasında değerlendirmeye katılır. D harf notu ile değerlendirilen ders, verildiği ilk yarıyılda tekrar alınır.

 

Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Paketi/Ders Kataloğu (https://ebp.bayburt.edu.tr/)’nda bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır


Kalite Güvencesi

Elektrik ve Enerji Bölümü (Elektrik Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:

Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri  kapsamında;   YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası  standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir:

 YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi  web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır.

YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon   programı  (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri,  kalite güvencesini sağladığını göstermektedir.

BAYÜ;  hem hizmet kalitesini sürekli iyileştirerek geliştirmek  hem de YÖKAK KAP  ve  program akreditasyonu ile uluslararası standartların (ISO) gereklerini sağlamak  üzere,  Entegre Kalite Yönetim Sistemi (EKYS) kurmaya yönelik çalışmalar yürütmekte olup, bu anlamda hem Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) hem de ” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) kapsamında uluslararası ve bölgesel düzeyde geçerliliği olan belgelere sahiptir.  Bu kapsamda; 2024 yılı Mart ayında üniversite olarak TS EN ISO   9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almış,  2025 yılı Nisan ayında YÖKAK KAP ön değerlendirme ve saha değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak iki yıl koşullu akreditasyon sağlamıştır.  Ayrıca Bilgi İşlem Daire Başkanlığımız da TS EN ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi belgesine sahiptir.  Program olarak da Elektrik Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından iki yıl süreyle akredite edilmiştir.

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025 -31.12.2026


Giriş Şartı
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testinden (TYT) yeterli puan veya sıralama sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 

Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını belirlenen görevlerin sağlanması şartıyla belirlenen sürede (30 iş günü, 8 AKTS) ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mesleki ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
  • Mesleki ön lisans (Elektrik) programından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir. ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği,
  • Bayburt Üniversitesi Kalite Komisyonu ve Kalite Koordinatörlüğü Yönergesi,
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
  • Bayburt Üniversitesi Teknik Bilimler, Sosyal Bilimler, Aydıntepe ve Demirözü Meslek Yüksekokulları Staj Yönergesi

İlgili diğer mevzuata https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4 adresinden ulaşılabilir.


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015508

Qualification Title
Associate Degree in Electrical Program
Awarding BodyBayburt University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.bayburt.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasElectricity and energy
National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0713.004.001

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

In the near future, graduates of the Electrical Program are expected to be:

  • Young technicians who are qualified, well-trained professionals serving as a bridge between workers and engineers in the industry, meeting the demand for skilled personnel.
  • Professionals capable of producing electrical-related projects, improving existing ones, and implementing projects according to specific standards.
  • Individuals who can keep up with technological innovations in the constantly evolving industrial world, stay up to date, and possess research skills, capacity, and competence.
Learning Environments

Education and training are conducted within the scope of formal education. While theoretical lessons are taught in well-equipped classrooms, laboratory studies are carried out for the examination of electrical and electronic circuits. Additionally, practical training in areas such as electrical installation, automation systems, and power electronics is conducted in workshops. In computer laboratories, training is provided on drawing and simulation software necessary for electrical projects. Students are supported with textbooks, academic publications, and digital resources available in libraries, while also accessing distance learning materials through online learning platforms. Furthermore, within the framework of industry collaborations, vocational training and internship programs are carried out in enterprises, enabling students to gain field experience.

Description
  • Gaining the ability to prepare a project related to a research field using an appropriate method/technique and to prepare a presentation based on the project.
  • Recognizing systems such as electrical, electronic, electromechanical, hydraulic, pneumatic, sensors, and transducers.
  • Acquiring the qualifications of a technician along with a sense of professional responsibility.
  • Understanding the importance of Electrical and Energy fundamentals for the advancement of science and technology, keeping up with innovations, and improving oneself.
  • Possessing sufficient knowledge of mathematics, natural sciences, and their application to engineering fundamentals.
  • Sharing work and ideas in various communication environments such as laboratory studies by utilizing individual working skills.
  • Effectively presenting thoughts both in written and verbal communication and expressing them clearly.
  • Acquiring knowledge about the design, production, and operation of energy systems.
  • Following and effectively utilizing current developments and applications in the profession.
  • Proficiently using information technologies (software, programs, animations, etc.) related to the profession.
  • Applying knowledge gained from business courses and understanding working conditions in professional life.
  • Taking responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field.
  • Recognizing electrical and alternative energy sources, being knowledgeable about renewable energies, and having the ability to generate electrical energy from alternative energy sources, as well as establishing and repairing electrical circuits.
  • Evaluating and proposing solutions to professional problems and topics with an analytical and critical approach independently.
  • Applying control and automation systems.
  • Identifying the characteristics of conductive, insulating, and semiconductor materials.
  • Possessing fundamental, current, and practical knowledge related to the profession.
  • Designing electrical installations.
  • Gaining knowledge of occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes.
  • Explaining the basic concepts related to electrical technology and energy production and performing mathematical calculations related to the field.
  • Defining testing, maintenance, and repair tasks in accordance with standards.
  • Acquiring the ability to learn the theoretical and experimental knowledge required by the Electrical Program and to establish cause-and-effect relationships.
  • Having the ability to use a foreign language at the A2 level of the Common European Framework of Reference for Languages.
  • Using information technologies to conduct professional work and contribute to educational and promotional programs in the related field through oral and written communication.
  • Having awareness of career management and lifelong learning.
  • Conducting intra-disciplinary and interdisciplinary group work.
  • Following information in the field and communicating with colleagues using a foreign language.
  • Understanding basic electrical concepts, solving electrical circuits, and designing necessary circuits using microcontroller technology.
  • Developing awareness of Electrical and Energy Systems, project management, energy sector applications, occupational safety, and human and environmental security.
  • Gaining the ability to prepare programs using at least one advanced programming language such as MATLAB.
  • Implementing projects and plans based on 3D design programs such as AutoCAD.
  • Acquiring knowledge about the components used for electrical energy transmission, distribution, installation, and maintenance.
  • Understanding the fundamentals of physics principles and units to enable conversions between different energy sources.
  • Performing DC and AC circuit analysis and connections, designing special electrical installations, and carrying out advanced electrical and energy applications such as special electric motor installations.
  • Adhering to social, scientific, cultural, and ethical values in the collection, implementation, and dissemination of data related to the field.
Key Competencies

Possesses advanced-level key competencies in the following areas:

  • Cırcuit systems literacy competency
  • Academic literacy competency
  • Digital competency
  • Personal, social, and learning-to-learn competency
  • Entrepreneurship competency
  • Communication and teamwork competency
  • Problem-solving and analytical thinking competency

Occupational health and safety competency

Further Info
  • Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
  • Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.
  • Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.,

Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon

ARTICLE 23 - (1) (Change: RG-12/2/2024-32458) Exams are evaluated out of 100 points. Letter grades are given by the instructor according to the following grade ranges:

Score

Letter Grade

Coefficent

Achievement Status

  Grade Point Average

81-100

AA

4.0

Succeeded

Paticipate

76-80

BA

3.5

Succeeded

Paticipate

70-75

BB

3.0

Succeeded

Paticipate

60-69

CB

2.5

Succeeded

Paticipate

50-59

CC

2.0

Succeeded

Paticipate

45-49

DC

1.5

According to Semester Grade Point Average

Succeeded/Fail

Paticipate

40-44

DD

1.0

Fail

Paticipate

30-39

FD

0.5

Fail

Paticipate

0-29

FF

0.0

Fail

Paticipate

0

D

0.0

Absent

Paticipate

G

Pass

 

 

No Participation

K

Stay

 

 

No Participation

 

(2) Letter grades;

a) Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered successful in that course.

b) Students who receive one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course.

c) Students with a semester grade point average of 2.00 and above are considered successful in courses with a letter grade of (DC). Students with a semester grade point average of less than 2.00 are considered unsuccessful in courses with (DC) letter grade.

ç) (Change: RG-12/2/2024-32458) (G) letter grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average.

d) (Change:RG-12/2/2024-32458) (K) letter grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average.

e) (Repealed:RG-31/8/2014-29105)

f) (S) letter grade; It is given for the graduation study and project course that lasts longer than one semester and is successfully continued.

g) (Addition: RG-26/2/2017-29991) (D) letter grade indicates absenteeism and is included in the GPA calculation. The course evaluated with a letter grade of D is taken again in the first semester it is given.

- The measurement and evaluation system of each course is explained on the course description page of the relevant course in our university's Information Package / Course Catalog (https://ebp.bayburt.edu.tr/?lang=en-US)

Quality Assurance

Electricity and Energy Department (Electricity Program) is responsible for planning,  organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions  in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma

Internal and External Evaluation

At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:

  • Annual “University Monitoring and Evaluation Reports” are prepared and published by YÖK based on predetermined criteria.
  • As part of continuous monitoring, higher education institutions are required to upload their “Institutional Self-Evaluation Reports (ISER)” for the previous year to the Information System developed by YÖKAK at the beginning of each year.
  • YÖKAK prepares and publicly shares a “Institutional Feedback Report” based on the external evaluations conducted.
  • At Bayburt University (BAYÜ), the required data and ISER reports are submitted to YÖK and YÖKAK within the specified deadlines and are made publicly accessible through the university’s official website.

In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured.

Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;

  • As of March 2024, Bayburt University has been awarded the TS EN ISO 9001-2015 Quality Management System certificate.
  • In April 2025, the university successfully completed the preliminary and on-site evaluation processes of YÖKAK's KAP and was granted conditional accreditation for two years.
  • The university’s Department of Information Technologies holds the TS EN ISO 27001 Information Security Management System certificate. 
  • The Electrical Program has been accredited for a two-year period by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2026

Access Requirements
  • Having been placed in the relevant associate degree program of a higher education institution as a result of obtaining a sufficient score or ranking in the Basic Proficiency Test (TYT) of the Higher Education Institutions Examination (YKS), which is conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) in accordance with the procedures and principles determined by YÖK.
  • To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.
Conditions for SuccessIn order to graduate from this program, students are required to have a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00 in all courses specified in the curriculum and to earn 120 ECTS credits. Students must also complete their internships within the specified duration (30 working days, 8 ECTS) and with the fulfillment of the designated tasks.
Progression Paths (Relationship Type)

• Professional associate degree students have the right to participate in the double major programs offered by the higher education institutions they are enrolled in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously, and if they succeed, they can obtain two separate associate degrees.
• Students who graduate from the professional associate degree (Electrical) program can vertically transition to undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. The quotas for vertical transition are determined by a YÖK decision and cannot exceed ten percent of the quota for the related undergraduate programs.

Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
  • Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
  • Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
  • Bayburt University Quality Commission and Quality Coordination Directive,
  • Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework
  • Bayburt University Technical Sciences, Social Sciences, Aydıntepe and  Demirözü Vocational School  Internship Directive
  • For other relevant legislation, see the link below;
  • https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4
Validity Period (If Any)

 indefinite

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015508


Qualification Title
Associate Degree in Electrical Program

Awarding Body
Bayburt University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0713.004.001


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0713.004.001


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

In the near future, graduates of the Electrical Program are expected to be:

  • Young technicians who are qualified, well-trained professionals serving as a bridge between workers and engineers in the industry, meeting the demand for skilled personnel.
  • Professionals capable of producing electrical-related projects, improving existing ones, and implementing projects according to specific standards.
  • Individuals who can keep up with technological innovations in the constantly evolving industrial world, stay up to date, and possess research skills, capacity, and competence.

Learning Environments

Education and training are conducted within the scope of formal education. While theoretical lessons are taught in well-equipped classrooms, laboratory studies are carried out for the examination of electrical and electronic circuits. Additionally, practical training in areas such as electrical installation, automation systems, and power electronics is conducted in workshops. In computer laboratories, training is provided on drawing and simulation software necessary for electrical projects. Students are supported with textbooks, academic publications, and digital resources available in libraries, while also accessing distance learning materials through online learning platforms. Furthermore, within the framework of industry collaborations, vocational training and internship programs are carried out in enterprises, enabling students to gain field experience.


Description
  • Gaining the ability to prepare a project related to a research field using an appropriate method/technique and to prepare a presentation based on the project.
  • Recognizing systems such as electrical, electronic, electromechanical, hydraulic, pneumatic, sensors, and transducers.
  • Acquiring the qualifications of a technician along with a sense of professional responsibility.
  • Understanding the importance of Electrical and Energy fundamentals for the advancement of science and technology, keeping up with innovations, and improving oneself.
  • Possessing sufficient knowledge of mathematics, natural sciences, and their application to engineering fundamentals.
  • Sharing work and ideas in various communication environments such as laboratory studies by utilizing individual working skills.
  • Effectively presenting thoughts both in written and verbal communication and expressing them clearly.
  • Acquiring knowledge about the design, production, and operation of energy systems.
  • Following and effectively utilizing current developments and applications in the profession.
  • Proficiently using information technologies (software, programs, animations, etc.) related to the profession.
  • Applying knowledge gained from business courses and understanding working conditions in professional life.
  • Taking responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field.
  • Recognizing electrical and alternative energy sources, being knowledgeable about renewable energies, and having the ability to generate electrical energy from alternative energy sources, as well as establishing and repairing electrical circuits.
  • Evaluating and proposing solutions to professional problems and topics with an analytical and critical approach independently.
  • Applying control and automation systems.
  • Identifying the characteristics of conductive, insulating, and semiconductor materials.
  • Possessing fundamental, current, and practical knowledge related to the profession.
  • Designing electrical installations.
  • Gaining knowledge of occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes.
  • Explaining the basic concepts related to electrical technology and energy production and performing mathematical calculations related to the field.
  • Defining testing, maintenance, and repair tasks in accordance with standards.
  • Acquiring the ability to learn the theoretical and experimental knowledge required by the Electrical Program and to establish cause-and-effect relationships.
  • Having the ability to use a foreign language at the A2 level of the Common European Framework of Reference for Languages.
  • Using information technologies to conduct professional work and contribute to educational and promotional programs in the related field through oral and written communication.
  • Having awareness of career management and lifelong learning.
  • Conducting intra-disciplinary and interdisciplinary group work.
  • Following information in the field and communicating with colleagues using a foreign language.
  • Understanding basic electrical concepts, solving electrical circuits, and designing necessary circuits using microcontroller technology.
  • Developing awareness of Electrical and Energy Systems, project management, energy sector applications, occupational safety, and human and environmental security.
  • Gaining the ability to prepare programs using at least one advanced programming language such as MATLAB.
  • Implementing projects and plans based on 3D design programs such as AutoCAD.
  • Acquiring knowledge about the components used for electrical energy transmission, distribution, installation, and maintenance.
  • Understanding the fundamentals of physics principles and units to enable conversions between different energy sources.
  • Performing DC and AC circuit analysis and connections, designing special electrical installations, and carrying out advanced electrical and energy applications such as special electric motor installations.
  • Adhering to social, scientific, cultural, and ethical values in the collection, implementation, and dissemination of data related to the field.

Key Competencies

Possesses advanced-level key competencies in the following areas:

  • Cırcuit systems literacy competency
  • Academic literacy competency
  • Digital competency
  • Personal, social, and learning-to-learn competency
  • Entrepreneurship competency
  • Communication and teamwork competency
  • Problem-solving and analytical thinking competency

Occupational health and safety competency


Further Info
  • Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
  • Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.
  • Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.,

Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon

ARTICLE 23 - (1) (Change: RG-12/2/2024-32458) Exams are evaluated out of 100 points. Letter grades are given by the instructor according to the following grade ranges:

Score

Letter Grade

Coefficent

Achievement Status

  Grade Point Average

81-100

AA

4.0

Succeeded

Paticipate

76-80

BA

3.5

Succeeded

Paticipate

70-75

BB

3.0

Succeeded

Paticipate

60-69

CB

2.5

Succeeded

Paticipate

50-59

CC

2.0

Succeeded

Paticipate

45-49

DC

1.5

According to Semester Grade Point Average

Succeeded/Fail

Paticipate

40-44

DD

1.0

Fail

Paticipate

30-39

FD

0.5

Fail

Paticipate

0-29

FF

0.0

Fail

Paticipate

0

D

0.0

Absent

Paticipate

G

Pass

 

 

No Participation

K

Stay

 

 

No Participation

 

(2) Letter grades;

a) Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered successful in that course.

b) Students who receive one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course.

c) Students with a semester grade point average of 2.00 and above are considered successful in courses with a letter grade of (DC). Students with a semester grade point average of less than 2.00 are considered unsuccessful in courses with (DC) letter grade.

ç) (Change: RG-12/2/2024-32458) (G) letter grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average.

d) (Change:RG-12/2/2024-32458) (K) letter grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average.

e) (Repealed:RG-31/8/2014-29105)

f) (S) letter grade; It is given for the graduation study and project course that lasts longer than one semester and is successfully continued.

g) (Addition: RG-26/2/2017-29991) (D) letter grade indicates absenteeism and is included in the GPA calculation. The course evaluated with a letter grade of D is taken again in the first semester it is given.

- The measurement and evaluation system of each course is explained on the course description page of the relevant course in our university's Information Package / Course Catalog (https://ebp.bayburt.edu.tr/?lang=en-US)


Quality Assurance

Electricity and Energy Department (Electricity Program) is responsible for planning,  organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions  in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma

Internal and External Evaluation

At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:

  • Annual “University Monitoring and Evaluation Reports” are prepared and published by YÖK based on predetermined criteria.
  • As part of continuous monitoring, higher education institutions are required to upload their “Institutional Self-Evaluation Reports (ISER)” for the previous year to the Information System developed by YÖKAK at the beginning of each year.
  • YÖKAK prepares and publicly shares a “Institutional Feedback Report” based on the external evaluations conducted.
  • At Bayburt University (BAYÜ), the required data and ISER reports are submitted to YÖK and YÖKAK within the specified deadlines and are made publicly accessible through the university’s official website.

In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured.

Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;

  • As of March 2024, Bayburt University has been awarded the TS EN ISO 9001-2015 Quality Management System certificate.
  • In April 2025, the university successfully completed the preliminary and on-site evaluation processes of YÖKAK's KAP and was granted conditional accreditation for two years.
  • The university’s Department of Information Technologies holds the TS EN ISO 27001 Information Security Management System certificate. 
  • The Electrical Program has been accredited for a two-year period by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2026


Access Requirements
  • Having been placed in the relevant associate degree program of a higher education institution as a result of obtaining a sufficient score or ranking in the Basic Proficiency Test (TYT) of the Higher Education Institutions Examination (YKS), which is conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) in accordance with the procedures and principles determined by YÖK.
  • To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.

Conditions for Success
In order to graduate from this program, students are required to have a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00 in all courses specified in the curriculum and to earn 120 ECTS credits. Students must also complete their internships within the specified duration (30 working days, 8 ECTS) and with the fulfillment of the designated tasks.

Progression Paths (Relationship Type)

• Professional associate degree students have the right to participate in the double major programs offered by the higher education institutions they are enrolled in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously, and if they succeed, they can obtain two separate associate degrees.
• Students who graduate from the professional associate degree (Electrical) program can vertically transition to undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. The quotas for vertical transition are determined by a YÖK decision and cannot exceed ten percent of the quota for the related undergraduate programs.


Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
  • Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
  • Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
  • Bayburt University Quality Commission and Quality Coordination Directive,
  • Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework
  • Bayburt University Technical Sciences, Social Sciences, Aydıntepe and  Demirözü Vocational School  Internship Directive
  • For other relevant legislation, see the link below;
  • https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4

Validity Period (If Any)

 indefinite


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode