Yeterlilik Kodu

TR0030030249

Yeterlilik Adı
Elektronik Teknolojisi (Yeditepe MYO)(Almanca) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumYeditepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://yeditepe.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektronik ve otomasyon
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0714.003

Elektronik Teknolojisi

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Elektrik/Elektronik, Enerji sektöründe mevcut ve yeni teknolojileri izleyip başarıyla uygulayacak, yaratıcı, araştırmacı, üretken, teorik bilgi ile pratik uygulamaları birleştirebilecek, iş hayatına hazır

  • Enerji sektöründe elektrik ve elektronik cihazların, sistemlerin ve çözümlerin çalışma prensiplerini, sektörle iş birliği içinde uygulamalı olarak ele alan,
  • Teorik ve uygulamalı eğitimi birlikte alarak sektörün bu konudaki eleman ihtiyacının karşılayabilecek şekilde,
  • Endüstri ve Enerji sektöründe, elektrik ve elektronik sistemlerin montajı, bakım ve onarımı konularında yetkin, elektrik ve elektronik sistem ve donanımları ve özelliklerini bilen, bilgisini elektrik ve elektronik sistem ve donanımlara uygulayabilen
  • Elektronik Teknikeri olarak hazır bireyler olmasıdır.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumlu bünyesindeki laboratuvarlarda ve son yarıyılda endüstri, sanayi kurumlarında Mesleki İşyeri Uygulamaları içeriğine uygun uygulamalı Mesleki eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Elektronik ile ilgili kavramları bilir, Elektronik devre elemanlarını tanır ve ilgili devrelerde kullanır.
  • Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve bunlara göre çalışma koşullarını belirleme becerisini kazanır.
  • Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini ve uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazanır.
  • Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak karşılaşılan olası sorunlarda çözüm üretebilme becerisine sahip olur.
  • Alanı ile ilgili ya da alan dışındaki kişilerle yapılan takım çalışmasında sorumluluk alabilme ve uyum sağlayabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi kazanır.
  • Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilme becerisini kazanır.
  • Yeni devre bileşenleri, işlev grupları veya yeni devreleri sınama, ölçme, değerlendirme amaçlı deney ve ölçüm düzenekleri kurma, ölçü alabilme yeteneklerini kazanır.
  • Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil yeterliliğine sahip olma becerisi kazanır.
  • Bağımsız çalışmada karar verebilir, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında sorumluluk alabilir ve uyum sağlayabilir.
  • Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır.
  • İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olarak mezun olur.
  • Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Dijital teknolojilerde yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Projelendirme, Tasarımlama konularında yetkin
  • Montajı, bakım ve onarımı konularında yetkin
  • Yabancı Dil (Almanca) iletişim yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025-31.12.2026

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin Mesleki İşyeri Uygulamalarını (Mesleki staj) belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030030249


Yeterlilik Adı
Elektronik Teknolojisi (Yeditepe MYO)(Almanca) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Yeditepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0714.003

Elektronik Teknolojisi


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0714.003

Elektronik Teknolojisi


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Elektrik/Elektronik, Enerji sektöründe mevcut ve yeni teknolojileri izleyip başarıyla uygulayacak, yaratıcı, araştırmacı, üretken, teorik bilgi ile pratik uygulamaları birleştirebilecek, iş hayatına hazır

  • Enerji sektöründe elektrik ve elektronik cihazların, sistemlerin ve çözümlerin çalışma prensiplerini, sektörle iş birliği içinde uygulamalı olarak ele alan,
  • Teorik ve uygulamalı eğitimi birlikte alarak sektörün bu konudaki eleman ihtiyacının karşılayabilecek şekilde,
  • Endüstri ve Enerji sektöründe, elektrik ve elektronik sistemlerin montajı, bakım ve onarımı konularında yetkin, elektrik ve elektronik sistem ve donanımları ve özelliklerini bilen, bilgisini elektrik ve elektronik sistem ve donanımlara uygulayabilen
  • Elektronik Teknikeri olarak hazır bireyler olmasıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumlu bünyesindeki laboratuvarlarda ve son yarıyılda endüstri, sanayi kurumlarında Mesleki İşyeri Uygulamaları içeriğine uygun uygulamalı Mesleki eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Elektronik ile ilgili kavramları bilir, Elektronik devre elemanlarını tanır ve ilgili devrelerde kullanır.
  • Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve bunlara göre çalışma koşullarını belirleme becerisini kazanır.
  • Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini ve uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazanır.
  • Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak karşılaşılan olası sorunlarda çözüm üretebilme becerisine sahip olur.
  • Alanı ile ilgili ya da alan dışındaki kişilerle yapılan takım çalışmasında sorumluluk alabilme ve uyum sağlayabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi kazanır.
  • Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilme becerisini kazanır.
  • Yeni devre bileşenleri, işlev grupları veya yeni devreleri sınama, ölçme, değerlendirme amaçlı deney ve ölçüm düzenekleri kurma, ölçü alabilme yeteneklerini kazanır.
  • Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil yeterliliğine sahip olma becerisi kazanır.
  • Bağımsız çalışmada karar verebilir, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında sorumluluk alabilir ve uyum sağlayabilir.
  • Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır.
  • İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olarak mezun olur.
  • Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Dijital teknolojilerde yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Projelendirme, Tasarımlama konularında yetkin
  • Montajı, bakım ve onarımı konularında yetkin
  • Yabancı Dil (Almanca) iletişim yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025-31.12.2026


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin Mesleki İşyeri Uygulamalarını (Mesleki staj) belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030030249

Qualification Title
Awarding BodyYeditepe University
Awarding Body Contact İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://yeditepe.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasElectronics and automation
National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0714.003

Electronic Technology

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

Graduates of the program are expected to be well-prepared as Electronics Technicians who can successfully follow and apply existing and emerging technologies in the Electrical/Electronics and Energy sectors. They will be:

  • Industry-ready professionals who can integrate theoretical knowledge with practical applications, demonstrating creativity, research skills, and productivity.
  • Competent in the energy sector, with hands-on experience in the working principles of electrical and electronic devices, systems, and solutions, developed in collaboration with the industry.
  • Trained in both theoretical and practical education, equipping them with the necessary skills to meet the sector’s demand for qualified personnel.
  • Proficient in installation, maintenance, and repair of electrical and electronic systems in the industry and energy sectors, possessing knowledge of electrical and electronic equipment and their characteristics, and applying this expertise effectively in real-world scenarios.
Learning Environments

Education and training are conducted in a formal education format. Additionally, practical vocational training is provided in the laboratories within the higher education institution and in industrial and manufacturing organizations during the final semester, in accordance with the content of vocational workplace applications.

Description
  • Understands electronic concepts, recognizes electronic circuit components, and applies them in relevant circuits.
  • Gains the ability to identify the physical endurance limits of electronic circuit components and determine operating conditions accordingly.
  • Develops skills in designing, drafting, and implementing professional plans and projects using computer-aided design and simulation software.
  • Acquires the ability to use theoretical and experimental knowledge in a cause-and-effect relationship to solve potential problems.
  • Gains the ability to take responsibility and adapt in team collaborations within and outside the field or to work independently.
  • Develops the ability to design and control function-based operations in electronic circuits and systems using fundamental knowledge.
  • Acquires the skills to set up experimental and measurement setups for testing, measuring, and evaluating new circuit components, function groups, or circuits.
  • Gains proficiency in effective communication techniques and foreign language competency to follow innovations in the field.
  • Is capable of making independent decisions, taking responsibility in teamwork with colleagues both within and outside the profession, and adapting to collaborative environments.
  • Gains practical application skills by observing relevant processes in the industrial and service sectors on-site.
  • Graduates with knowledge of occupational safety, worker health, environmental protection, and quality awareness.
  • Develops a lifelong learning mindset, follows advancements in science and technology, and continuously improves oneself.
Key Competencies

Possesses advanced-level key competencies in the following areas:

  • Competence in Digital Technologies
  • Personal, Social, and Learning-to-Learn Competence
  • Entrepreneurship Competence
  • Proficiency in Project Planning and Design
  • Proficiency in Assembly, Maintenance, and Repair
  • Foreign Language (German) Communication Competence
Further Info
  • Assessment and evaluation methods, including exam types and their contribution to course grades, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
  • Various assessment methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams are used.
  • Grading systems based on letters and/or numerical scores are applied to evaluate student performance.
  • The assessment and evaluation system for each course is explained in the course description page available in the university’s Information Management System.
Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities conducted in higher education institutions.
  • Within the framework of YÖK's established criteria, University Monitoring and Evaluation Reports are prepared annually and published. Based on these reports, both quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public.
  • Each year, YÖK also publishes the Foundation Higher Education Institutions Report, which includes academic, administrative, and financial data on foundation universities. These reports, containing quantitative and qualitative assessments, are made publicly available.
  • The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured through the Regulation on the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs, covering the following aspects:

1. Curriculum Development and Approval

1.1. YÖK sets the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree programs.
1.2. The curriculum and expected learning outcomes of each associate degree program are determined by the senates of higher education institutions, following the fundamental principles set by YÖK.
1.3. The National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with YÖK’s approval.

2. Assessment and Evaluation

The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are governed by the Teaching and Examination Regulations of higher education institutions, in alignment with YÖK’s fundamental principles.

3. Certification

Students enrolled in associate degree programs receive their Associate Degree Diploma upon successfully completing the required course credits and other academic requirements set by their higher education institution.

4. Self-Assessment and External Evaluation

  • Higher education institutions are required to submit their Institutional Internal Evaluation Reports at the beginning of each year to the Higher Education Quality Council (YÖKAK) for continuous monitoring.
  • YÖKAK prepares an Institutional Feedback Report as part of the external evaluation process and shares it publicly.
  • Accreditation decisions granted by organizations authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that programs meet quality assurance standards.
  • In accordance with YÖKAK regulations, regular review activities are conducted to assess compliance with established qualifications.

Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: 01.01.2025 – 31.12.2026

Access Requirements
  1. Candidates must have graduated from a secondary education institution or an equivalent foreign institution recognized by the Ministry of National Education (MEB) and meet the admission requirements for associate degree programs in higher education institutions.
  2. Candidates must have been placed in the relevant associate degree program of a higher education institution based on the results of the central examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles established by the Council of Higher Education (YÖK).
Conditions for SuccessTo graduate from this program, students must achieve a minimum Cumulative Grade Point Average (GPA) of 2.00 out of 4.00, successfully complete all courses specified in the curriculum, earning a total of 120 ECTS credits and also complete the vocational workplace applications (internship) within the required duration and in accordance with the specified guidelines. Upon fulfilling these requirements, students are awarded an Associate Degree Diploma in Mechatronics.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Double Major Programs: Associate degree students have the right to participate in Double Major Programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, upon successful completion, earn two separate associate degree diplomas.
  • Vertical Transfer to Bachelor's Degree Programs: Graduates holding an associate degree can continue their education in undergraduate programs through the Vertical Transfer Examination (DGS). Upon successful placement, they may pursue a bachelor’s degree in related fields.
Legal Basis

The program is conducted in accordance with the following legal regulations:

  1. Higher Education Law No. 2547
    1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions
    1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates from Vocational Schools and Open Education Programs to Undergraduate Studies
  2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
    2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council (YÖKAK)

These regulations define the legal framework for program structure, student mobility, quality assurance, and progression opportunities in higher education institutions.

Validity Period (If Any)

Permanently valid

Url Open Address
Qualification Code

TR0030030249


Qualification Title

Awarding Body
Yeditepe University

Awarding Body Contact
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0714.003

Electronic Technology


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0714.003

Electronic Technology


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

Graduates of the program are expected to be well-prepared as Electronics Technicians who can successfully follow and apply existing and emerging technologies in the Electrical/Electronics and Energy sectors. They will be:

  • Industry-ready professionals who can integrate theoretical knowledge with practical applications, demonstrating creativity, research skills, and productivity.
  • Competent in the energy sector, with hands-on experience in the working principles of electrical and electronic devices, systems, and solutions, developed in collaboration with the industry.
  • Trained in both theoretical and practical education, equipping them with the necessary skills to meet the sector’s demand for qualified personnel.
  • Proficient in installation, maintenance, and repair of electrical and electronic systems in the industry and energy sectors, possessing knowledge of electrical and electronic equipment and their characteristics, and applying this expertise effectively in real-world scenarios.

Learning Environments

Education and training are conducted in a formal education format. Additionally, practical vocational training is provided in the laboratories within the higher education institution and in industrial and manufacturing organizations during the final semester, in accordance with the content of vocational workplace applications.


Description
  • Understands electronic concepts, recognizes electronic circuit components, and applies them in relevant circuits.
  • Gains the ability to identify the physical endurance limits of electronic circuit components and determine operating conditions accordingly.
  • Develops skills in designing, drafting, and implementing professional plans and projects using computer-aided design and simulation software.
  • Acquires the ability to use theoretical and experimental knowledge in a cause-and-effect relationship to solve potential problems.
  • Gains the ability to take responsibility and adapt in team collaborations within and outside the field or to work independently.
  • Develops the ability to design and control function-based operations in electronic circuits and systems using fundamental knowledge.
  • Acquires the skills to set up experimental and measurement setups for testing, measuring, and evaluating new circuit components, function groups, or circuits.
  • Gains proficiency in effective communication techniques and foreign language competency to follow innovations in the field.
  • Is capable of making independent decisions, taking responsibility in teamwork with colleagues both within and outside the profession, and adapting to collaborative environments.
  • Gains practical application skills by observing relevant processes in the industrial and service sectors on-site.
  • Graduates with knowledge of occupational safety, worker health, environmental protection, and quality awareness.
  • Develops a lifelong learning mindset, follows advancements in science and technology, and continuously improves oneself.

Key Competencies

Possesses advanced-level key competencies in the following areas:

  • Competence in Digital Technologies
  • Personal, Social, and Learning-to-Learn Competence
  • Entrepreneurship Competence
  • Proficiency in Project Planning and Design
  • Proficiency in Assembly, Maintenance, and Repair
  • Foreign Language (German) Communication Competence

Further Info
  • Assessment and evaluation methods, including exam types and their contribution to course grades, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
  • Various assessment methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams are used.
  • Grading systems based on letters and/or numerical scores are applied to evaluate student performance.
  • The assessment and evaluation system for each course is explained in the course description page available in the university’s Information Management System.

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities conducted in higher education institutions.
  • Within the framework of YÖK's established criteria, University Monitoring and Evaluation Reports are prepared annually and published. Based on these reports, both quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public.
  • Each year, YÖK also publishes the Foundation Higher Education Institutions Report, which includes academic, administrative, and financial data on foundation universities. These reports, containing quantitative and qualitative assessments, are made publicly available.
  • The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured through the Regulation on the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs, covering the following aspects:

1. Curriculum Development and Approval

1.1. YÖK sets the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree programs.
1.2. The curriculum and expected learning outcomes of each associate degree program are determined by the senates of higher education institutions, following the fundamental principles set by YÖK.
1.3. The National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with YÖK’s approval.

2. Assessment and Evaluation

The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are governed by the Teaching and Examination Regulations of higher education institutions, in alignment with YÖK’s fundamental principles.

3. Certification

Students enrolled in associate degree programs receive their Associate Degree Diploma upon successfully completing the required course credits and other academic requirements set by their higher education institution.

4. Self-Assessment and External Evaluation

  • Higher education institutions are required to submit their Institutional Internal Evaluation Reports at the beginning of each year to the Higher Education Quality Council (YÖKAK) for continuous monitoring.
  • YÖKAK prepares an Institutional Feedback Report as part of the external evaluation process and shares it publicly.
  • Accreditation decisions granted by organizations authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that programs meet quality assurance standards.
  • In accordance with YÖKAK regulations, regular review activities are conducted to assess compliance with established qualifications.

Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: 01.01.2025 – 31.12.2026


Access Requirements
  1. Candidates must have graduated from a secondary education institution or an equivalent foreign institution recognized by the Ministry of National Education (MEB) and meet the admission requirements for associate degree programs in higher education institutions.
  2. Candidates must have been placed in the relevant associate degree program of a higher education institution based on the results of the central examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles established by the Council of Higher Education (YÖK).

Conditions for Success
To graduate from this program, students must achieve a minimum Cumulative Grade Point Average (GPA) of 2.00 out of 4.00, successfully complete all courses specified in the curriculum, earning a total of 120 ECTS credits and also complete the vocational workplace applications (internship) within the required duration and in accordance with the specified guidelines. Upon fulfilling these requirements, students are awarded an Associate Degree Diploma in Mechatronics.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Double Major Programs: Associate degree students have the right to participate in Double Major Programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, upon successful completion, earn two separate associate degree diplomas.
  • Vertical Transfer to Bachelor's Degree Programs: Graduates holding an associate degree can continue their education in undergraduate programs through the Vertical Transfer Examination (DGS). Upon successful placement, they may pursue a bachelor’s degree in related fields.

Legal Basis

The program is conducted in accordance with the following legal regulations:

  1. Higher Education Law No. 2547
    1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions
    1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates from Vocational Schools and Open Education Programs to Undergraduate Studies
  2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
    2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council (YÖKAK)

These regulations define the legal framework for program structure, student mobility, quality assurance, and progression opportunities in higher education institutions.


Validity Period (If Any)

Permanently valid


Url
Open Address