Yeterlilik Kodu | TR0030023115 | |||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Endüstri Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İstanbul Bilgi Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Eski Silahtarağa Elektrik Santralı Kazım Karabekir Cad. No: 2/13 34060 Eyüpsultan İstanbul | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.bilgi.edu.tr/tr/ | |||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Moda, iç ve endüstriyel tasarım | |||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 2141 ISCED (2013): 0788 | |||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Endüstri Mühendisliği kısıtlar ve sınırlı kaynakları olan karmaşık bir problem için alternatif çözüm seçenekleri arasından en iyisini (optimumu) bulmak ile ilgilenir. İnsan, para, bilgi, cihaz, enerji ve malzemenin bulunduğu bütünleşik sistemlerin tasarımı, geliştirilmesi, iyileştirilmesi, uygulanması ve değerlendirmesi ile matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimlerdeki özel bilgi ve becerileri mühendislik analiz ve tasarım ilke yöntemleriyle birleştirerek, bu sistemlerden elde edilecek sonuçları belirleyip, kestirerek değerlendirilmesi ile ilgilenir. | |||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, öğrenciler laboratuvarlarda, araştırma merkezlerinde, atölyelerde ya da iş yerlerinde uygulamalı eğitim kapsamında staj yaparlar. | |||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Programdan mezun olanlar; Anahtar Öğrenme Kazanımları;
Destekleyici Öğrenme Kazanımları;
| |||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
| |||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredili Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 18’e göre tanımlanmıştır (https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=8&MevzuatNo=7701&MevzuatTertip=5) . Proje, bitirme projesi, laboratuvar dersleri gibi sınav yapılmasına gerek görülmeyen dersler dışında tüm dersler için dönem sonu sınavı ve en az bir ara sınav yapılır. Derslerde ayrıca küçük sınav yapılabilir, öğrencilere ödev verilebilir. Dönem sonu sınavları, akademik takvimde belirtilen sınav döneminde yapılır. Dönem sonu sınavlarının tarihleri ve sınavların yapılacağı yerler Rektörlük tarafından belirlenir, derslik ve gözetmen bilgileri ise Planlama Birimi tarafından önce akademik personeller paylaşılır. Ardından öğrencilere duyurulur.
| |||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi |
Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesinde gerçekleştirilen eğitim, öğretim ve diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu sebeple, her yıl YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlar baz alınarak hazırlanan yükseköğretim kurumlarına yönelik kalitatif ve kantitatif değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Ayrıca, Yükseköğretim Kurulu her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Bu raporda vakıf yükseköğretim kurumlarına dair akademik, idari ve mali verileri paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi, “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Buna göre aşağıdaki adımlar izlenir.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrencilerin, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredileri ve staj/bitirme projesi ve not ortalaması gibi yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması almaya hak kazanması. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
İstanbul Bilgi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Lisans Programı 01 Mayıs 2017 tarihinden 30 Eylül 2027 tarihine kadar geçerli MÜDEK akreditasyonuna sahiptir.
Üniversite, WSCUC (Western Association of Schools and Colleges Senior College and University Commission) tarafından Türkiye’de akredite edilen ilk yükseköğretim kurumu olmuş ve program öğrenme kazanımlarının değerlendirilmesi ve program gözden geçirme için özel süreçler geliştirmiştir. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) Başlangıç: 01.05.2017 / Bitiş: 30.09.2027 | |||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (CGPA)’nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
| |||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) |
| |||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030023115
ISCO: 2141
ISCED (2013): 0788
ISCO: 2141
ISCED (2013): 0788
Endüstri Mühendisliği kısıtlar ve sınırlı kaynakları olan karmaşık bir problem için alternatif çözüm seçenekleri arasından en iyisini (optimumu) bulmak ile ilgilenir. İnsan, para, bilgi, cihaz, enerji ve malzemenin bulunduğu bütünleşik sistemlerin tasarımı, geliştirilmesi, iyileştirilmesi, uygulanması ve değerlendirmesi ile matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimlerdeki özel bilgi ve becerileri mühendislik analiz ve tasarım ilke yöntemleriyle birleştirerek, bu sistemlerden elde edilecek sonuçları belirleyip, kestirerek değerlendirilmesi ile ilgilenir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, öğrenciler laboratuvarlarda, araştırma merkezlerinde, atölyelerde ya da iş yerlerinde uygulamalı eğitim kapsamında staj yaparlar.
Programdan mezun olanlar;
Anahtar Öğrenme Kazanımları;
- Matematik ve fen bilimleri ile ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerilerini, karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini çözmek için kullanabilirler.
- Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptayabilirler, tanımlayabilirler, modelleyebilirler ve çözebilirler. Tasarım ve üretim raporları hazırlayıp açık ve anlaşılır talimat verip alabilirler.
- Parça ve alt sistem seviyesindeki problemleri çözerken bile sistemi bir bütün olarak düşünebilirler.
- Kaynakları en verimli olacak şekilde pay ederek karmaşık süreç, ürün ve sistemleri gerçekçi kısıtlar altında tasarlayabilirler; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilirler.
- Endüstri Mühendisliği problemlerini çözmek ve analiz etmek için modern donanım ve yazılım araçlarını seçip kullanabilirler ve geliştirebilirler, buna dayalı olarak elde edilen sonuçları yorumlayabilirler.
- Endüstri Mühendisliği araştırma alanlarına özgü güncel programlama dillerini ve en son bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilirler.
- Hem bireysel olarak, hem de disiplin içi/çok disiplinli takımlarda işbirlikçi bir şekilde çalışabilirler.
Destekleyici Öğrenme Kazanımları;
- Veri tabanları ve diğer kaynakları etkin bir şekilde kullanarak, Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel bilgilere ulaşabilirler.
- Yaşam boyu öğrenme farkındalığıyla kendi öğrenme ihtiyaçlarının ve kişisel yeteneklerinin farkında olurlar. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyip kendilerini sürekli yenilerler.
- Deney tasarlamak, yapmak, veri toplamak, analiz etmek ve bulguları sözlü ve yazılı olarak aktarmak üzere Türkçe ve en az bir yabancı dilde etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahip olurlar.
- Proje, kalite, risk ve değişim yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olurlar. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olurlar.
- Mesleki etik, standartlar, EM uygulamalarının hukuk, sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olurlar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredili Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 18’e göre tanımlanmıştır (https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=8&MevzuatNo=7701&MevzuatTertip=5) . Proje, bitirme projesi, laboratuvar dersleri gibi sınav yapılmasına gerek görülmeyen dersler dışında tüm dersler için dönem sonu sınavı ve en az bir ara sınav yapılır. Derslerde ayrıca küçük sınav yapılabilir, öğrencilere ödev verilebilir. Dönem sonu sınavları, akademik takvimde belirtilen sınav döneminde yapılır. Dönem sonu sınavlarının tarihleri ve sınavların yapılacağı yerler Rektörlük tarafından belirlenir, derslik ve gözetmen bilgileri ise Planlama Birimi tarafından önce akademik personeller paylaşılır. Ardından öğrencilere duyurulur.
BAŞARI NOTU | KATSAYI |
A | 4,00 |
A- | 3,70 |
B+ | 3,30 |
B | 3,00 |
B- | 2,70 |
C+ | 2,30 |
C | 2,00 |
C- | 1,70 |
D+ | 1,30 |
D | 1,00 |
F | 0,00 |
- YÖK denetimleri
Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesinde gerçekleştirilen eğitim, öğretim ve diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu sebeple, her yıl YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlar baz alınarak hazırlanan yükseköğretim kurumlarına yönelik kalitatif ve kantitatif değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Ayrıca, Yükseköğretim Kurulu her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Bu raporda vakıf yükseköğretim kurumlarına dair akademik, idari ve mali verileri paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi, “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Buna göre aşağıdaki adımlar izlenir.
- Lisans bölüm ve programların oluşturulması ve onaylanması süreci:
- Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli asgari standart ve ölçütlerin belirlenmesi,
- Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programlarının müfredatı ve programın öğrenim çıktılarının, YÖK’ün belirlediği temel prensip ve ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları senatoları tarafından belirlenmesi.
- Ölçme-Değerlendirme: YÖK’ün belirlediği temel ilkeler ve yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim - öğretim ve sınav yönetmeliklerine bağlı olarak, öğrenim çıktılarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağının belirlenmesi.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrencilerin, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredileri ve staj/bitirme projesi ve not ortalaması gibi yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması almaya hak kazanması.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
- Yükseköğretim kurumlarının, her yıl bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını (KİDR)” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmesi.
- YÖKAK’ın, yükseköğretim kurumları dış değerlendirmeye ilişkin “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşması.
- Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) akreditasyonu
İstanbul Bilgi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Lisans Programı 01 Mayıs 2017 tarihinden 30 Eylül 2027 tarihine kadar geçerli MÜDEK akreditasyonuna sahiptir.
- Kurumsal Kalite Çalışmaları
Üniversite, WSCUC (Western Association of Schools and Colleges Senior College and University Commission) tarafından Türkiye’de akredite edilen ilk yükseköğretim kurumu olmuş ve program öğrenme kazanımlarının değerlendirilmesi ve program gözden geçirme için özel süreçler geliştirmiştir.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
Başlangıç: 01.05.2017 / Bitiş: 30.09.2027
- Lise diploması
- Ulusal Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavları yoluyla yerleştirilmiş olmak
- İstanbul Bilgi Üniversitesi İngilizce Dil Sınavı (BİLET) veya TOEFL ya da benzeri uluslararası seviyede tanınmış olan bir dil sınavından geçerli not almış olmak
- Meslek Yüksekokullarının aynı ya da benzeri bölümlerinden mezun olmuş olan ön lisans öğrencileri için, Dikey Geçiş sınavı yoluyla yerleştirilmiş olmak
- Yabancı öğrenciler için, üniversiteye doğrudan başvurmuş ve yerleştirilmiş olmak; üniversitenin internet sitesinde belirtilmiş olan kamuya açık ulusal ve kurumsal yönetmelikler çerçevesinde Üniversite tarafından değerlendirilmiş olmak
- Endüstri mühendisleri çeşitli sistem tasarım, kurma, geliştirme ve denetim görevlerinden sorumlu kişilerdir. Bu sorumlulukları yerine getirirken insan, bilgi, ekipman ve finansal kaynakların en verimli şekilde kullanılması üzerine yoğunlaşırlar. Bu faktörler günümüzde hemen her endüstri alanında önemli bir yer teşkil etmektedir. Dolayısıyla, endüstri mühendisliği mezunlarına çok geniş bir yelpazede iş olanakları mevcuttur. Endüstri mühendislerinin yaygın olarak üstlendiği görevler arasında üretim planlama ve yönetimi, proje yönetimi, organizasyon yönetimi, kalite kontrol, insan kaynakları yönetimi, hizmet sistemleri planlaması ve analizi ve lojistik sayılabilir. En çok iş imkânı bulunan sektörler, yazılanlarla sınırlı olmamakla beraber, inşaat, turizm, enerji sektörü, taşımacılık, lojistik, gemicilik, ekonomik planlama, bankacılık, sigortacılık, telekomünikasyon, sağlık, çevresel sistemler, bilişim ve iletişim sistemleri, savunma, perakendecilik, pazarlama, satış ve danışmanlıktır.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
- Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030023115 | |||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Degree in Industrial Engineering | |||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Istanbul Bilgi University | |||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | https://www.bilgi.edu.tr/en/university/about/ | |||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.bilgi.edu.tr/en/ | |||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 | ||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Fashion, interior and industrial design | |||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO: 2141 ISCED (2013): 0788 | |||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||
Program Profile | Industrial Engineering deals with finding the best among alternative solutions (optimization) for a complex problem with constraints and limited resources. It is concerned with the development, improvement, implementation and evaluation of integrated systems of people, money, knowledge, information, equipment, energy, materials, analysis and synthesis, as well as the mathematical, physical and social sciences together with the principles and methods of engineering design to specify, predict, and evaluate the results to be obtained from such systems or processes. | |||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, students do internships in laboratories, research centers, workshops, or workplaces within the scope of applied education. | |||||||||||||||||||||||||
Description | Key Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
Supplementary Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
| |||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |||||||||||||||||||||||||
Further Info | The assessment and evaluation methods applied for each course are defined according to Article 18 of Istanbul Bilgi University Credit System Undergraduate and Graduate Degree Education and Examination Regulations (https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=8&MevzuatNo=7701&MevzuatTertip=5). Except for courses that do not require exams such as projects, graduation projects, laboratory courses, etc., all courses have a final exam and at least one midterm exam. There may also be quizzes and homework may be assigned to students. Final exams are held during the exam period specified in the academic calendar. The dates and venues of the final exams are determined by the Rectorate, and the information about the classrooms and invigilators is first shared with the academic staff by the Planning Unit. Then it is announced to the students.
| |||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance |
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in monitoring the quality of higher education programs. For this reason, "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Based on these reports, reports containing qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK. In addition, the Council of Higher Education publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" on foundation higher education institutions every year. In this report, academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions are shared. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". Accordingly, the following steps are followed.
4. Self-Assessment-External Evaluation:
Istanbul Bilgi University Industrial Engineering Undergraduate Program has MÜDEK accreditation valid from 01 May 2017 until 30 September 2027.
The University was the first higher education institution in Turkey to be accredited by WSCUC (Western Association of Schools and Colleges Senior College and University Commission) and has developed specific processes for program learning outcomes assessment and program review. | |||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| |||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students are required to have completed 240 ECTS credits and have a Weighted Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00, provided that they do not fail any course. | |||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Industrial engineers are responsible for various system design, installation, development and supervision tasks. While fulfilling these responsibilities, they focus on the effective and efficient utilization of people, information, equipment and financial resources with responsibilities in designing, developing, implementing and managing the control of complex systems. Since these resources and tasks are essential components in any industry, employment opportunities for industrial engineers cover a wide range of areas. Industrial Engineering graduates can work in designing, developing and monitoring efficient and effective complex systems and processes in industrial, service and government organizations. Construction, health systems, tourism, energy, transportation, logistics, maritime, education, economic planning, banking, insurance, telecommunication, environmental systems, information and communication technologies, defense, retail, marketing and sales, consulting and local administration are among the sectors in which industrial engineers are frequently employed. | |||||||||||||||||||||||||
Legal Basis |
| |||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinitely. | |||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030023115
ISCO: 2141
ISCED (2013): 0788
ISCO: 2141
ISCED (2013): 0788
Industrial Engineering deals with finding the best among alternative solutions (optimization) for a complex problem with constraints and limited resources. It is concerned with the development, improvement, implementation and evaluation of integrated systems of people, money, knowledge, information, equipment, energy, materials, analysis and synthesis, as well as the mathematical, physical and social sciences together with the principles and methods of engineering design to specify, predict, and evaluate the results to be obtained from such systems or processes.
Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, students do internships in laboratories, research centers, workshops, or workplaces within the scope of applied education.
Key Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- implement the theoretical and practical informations and skills of mathematics and science in IE problem solving.
- identify, define, model and solve the complex Industrial Engineering problems; prepare design and production reports; give and receive clear and reasonable directives.
- consider the system as a whole, even when solving component or subsystem level problems.
- design complex processes, products and systems under realistic constraints by allocating resources efficiently; use modern design procedures in this respect.
- select, implement and develop modern hardware and software tools in order to solve and analyze IE problems and consequently interpret the results obtained.
- use at least one programming language and contemporary information technologies efficiently.
- work both individually and collaboratively in multi-disciplinary teams.
Supplementary Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- access up to date information in the field of IE by the way of efficiently usage of databases and other sources.
- recognize his/her learning needs and personal abilities to be able engage in life-long learning, refresh himself/herself by monitoring recent developments in science and technology.
- design experiments, conduct experiments, collect data, analyse the results and present findings efficiently with oral presentations and written reports in Turkish and at least one foreign language.
- demonstrate knowledge in professional practices such as project, quality, risk and change management, and sustainable development; and demonstrate awareness in entrepreneurship and innovation.
- develop an understanding of social, scientific, cultural and ethical responsibility within the context of Industrial Engineering and their effects on health, environment and safety/security.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Reading and writing competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
- Digital competence
- Personal, social, and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
The assessment and evaluation methods applied for each course are defined according to Article 18 of Istanbul Bilgi University Credit System Undergraduate and Graduate Degree Education and Examination Regulations (https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=8&MevzuatNo=7701&MevzuatTertip=5). Except for courses that do not require exams such as projects, graduation projects, laboratory courses, etc., all courses have a final exam and at least one midterm exam. There may also be quizzes and homework may be assigned to students. Final exams are held during the exam period specified in the academic calendar. The dates and venues of the final exams are determined by the Rectorate, and the information about the classrooms and invigilators is first shared with the academic staff by the Planning Unit. Then it is announced to the students.
LETTER GRADE | POINTS |
A | 4.00 |
A- | 3.70 |
B+ | 3.30 |
B | 3.00 |
B- | 2.70 |
C+ | 2.30 |
C | 2.00 |
C- | 1.70 |
D+ | 1.30 |
D | 1.00 |
F | 0.00 |
- YÖK audits
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in monitoring the quality of higher education programs. For this reason, "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Based on these reports, reports containing qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK. In addition, the Council of Higher Education publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" on foundation higher education institutions every year. In this report, academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions are shared.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". Accordingly, the following steps are followed.
- The process of creating and approving undergraduate departments and programs:
- Determining the minimum standards and criteria for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions,
- The curriculum of undergraduate departments and programs in higher education institutions and the learning outcomes of the program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles and principles determined by YÖK.
- Assessment and Evaluation: Determining how the learning outcomes will be measured and evaluated, based on the basic principles set by the Council of Higher Education and the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions.
- Certification: Students enrolled in undergraduate programs are entitled to receive an undergraduate diploma if they successfully complete the course credits and obligations such as internship / graduation project and grade point average determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation:
- Higher education institutions are required to submit their "Institutional Internal Evaluation Reports (IER)" for the previous year every year. To enter the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK).
- YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" on the external evaluation of higher education institutions with the public.
- Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MÜDEK) accreditation
Istanbul Bilgi University Industrial Engineering Undergraduate Program has MÜDEK accreditation valid from 01 May 2017 until 30 September 2027.
- Corporate Quality Activities
The University was the first higher education institution in Turkey to be accredited by WSCUC (Western Association of Schools and Colleges Senior College and University Commission) and has developed specific processes for program learning outcomes assessment and program review.
- High school diploma
- To be placed through National Student Selection and Placement Exams
- Istanbul Bilgi University English Language Test (BİLET) or TOEFL or a similar internationally recognized language test with a valid score
- For associate program students who graduated from the same or similar departments of Vocational Schools, to be placed through the Vertical Transfer exam
- For international students, to have applied and been placed directly to the University; to have been evaluated by the University in accordance with the publicly available national and institutional regulations as stated on the University's website
Industrial engineers are responsible for various system design, installation, development and supervision tasks. While fulfilling these responsibilities, they focus on the effective and efficient utilization of people, information, equipment and financial resources with responsibilities in designing, developing, implementing and managing the control of complex systems. Since these resources and tasks are essential components in any industry, employment opportunities for industrial engineers cover a wide range of areas. Industrial Engineering graduates can work in designing, developing and monitoring efficient and effective complex systems and processes in industrial, service and government organizations. Construction, health systems, tourism, energy, transportation, logistics, maritime, education, economic planning, banking, insurance, telecommunication, environmental systems, information and communication technologies, defense, retail, marketing and sales, consulting and local administration are among the sectors in which industrial engineers are frequently employed.
- Law No. 2547 on Higher Education
- Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
- Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
- Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
- Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is valid indefinitely.