Yeterlilik Kodu | TR0030011578 | |
Yeterlilik Adı | Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon (Uluborlu SKMYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, 32200 Bahçelievler Mh. 102. Cd. No:24 ISPARTA T. +90 (246) 214 60 10 F. +90 (246) 228 30 06 isubu@hs01.kep.tr | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.isparta.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Programı, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinde uzman olan sağlık profesyonellerine destek sunabilen, yetersizliği olan özel gereksinimi olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerindeki gereksinimlerini karşılayıcı ve kolaylaştırıcı bilgi ve beceriye sahip nitelikli insan kaynağı yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Engelli bakım teknikeri, engelli bireylere hizmet veren merkezlerde uzman personel gözetiminde bakım ve rehabilitasyon çalışması yapan nitelikli kişidir. Hedefimiz, alanıyla ilgili kavram ve ilkeleri özümsemiş, mesleğinin profesyonel gereklerini yerine getirebilen, engelli bireylerin temel özelliklerini, bakım ve gereksinimlerini bilen, tedavi, destek ve iyileştirme hizmetleri sunabilen, insanları seven, saygı duyan, yaratıcı, hoşgörülü ve sabırlı kişilik özelliklerine sahip, engelli bakım hizmeti veren kurumlarda görev alabilecek nitelikte meslek elemanları yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Yüksekokulumuzda 14 eğitim dersliği, 2 amfi, 1 tanesi bölümümüzün/programımızın kullanımına ait olan 10 adet laboratuvar bulunmaktadır. Eğitim derslikleri 45-55 kişi, 2 adet amfi ise 80-100 kişi kapasitesine sahiptir. Her eğitim öğretim döneminde programımıza Meslek Yüksekokulumuz yönetimi tarafından ders, uygulama ve sınav süreçlerinde kullanım için 3 adet derslik ve 1 adet laboratuvar tahsis edilmektedir. Dersliklerde projeksiyon cihazı, projeksiyon perdesi, dersi veren öğretim görevlisinin kullanımı için internet bağlantısı, beyaz yazı tahtası ile ergonomik öğrenci masaları ve sıraları yer almaktadır. Derslikler, eğitim ve öğretimin verimli bir şekilde sürdürülebilmesi için uygun bir atmosfere sahiptir. Ayrıca Yüksekokulumuzda 1 adet kütüphane ve her katta öğrencilerimizin çalışabileceği köşe alanlar mevcuttur. Kütüphanede bölüm ile ilgili sınırlı sayıda yayın mevcut olsa da geliştirmeye yönelik çalışmalar devam etmektedir. Meslek Yüksekokulumuzda programımızın kullanımına ait olan laboratuvarda 4 sedye, 1 hasta yatağı, 1 banyo küveti, 1 omuz çarkı, 1 tam boy insan maketi, 1 iç organ maketi, 4 tekerlekli sandalye, 6 kanedyen, 4 koltuk değneği, 4 yürüteç, 4 tansiyon aleti, 4 şeker ölçüm cihazı ve öğrenciye yetecek kadar çalışma sırası ve sarf malzemeler bulunmaktadır. Teorik+Uygulama ile planlanan derslerin uygulamaları ya bu laboratuvarda ya da Meslek Yüksekokulumuzun bulunduğu ilçedeki engelli bakım ve rehabilitasyon kurumunda yapılmaktadır. Eğitim planında yer alan dersler ise öğrenci kontenjanına uygun sınıflarda/dersliklerde gerçekleştirilmektedir. Meslek Yüksekokulumuzun bulunduğu Uluborlu ilçemizde 1 huzurevi 2 engelli bakım ve rehabilitasyon merkezi bulunmaktadır. Engelli Bakımı İlke ve Uygulamaları II-III derslerinin uygulamaları bu kuruluşlarda gerçekleştirilmektedir. Bu kurumlar simülasyon bir ortam olmayıp tamamen engelli ve/veya yaşlıya hizmet amacıyla oluşturulan kurumlar olduğu için fiziki alt yapıları oldukça iyi seviyededir. Öğrencilerimiz bu kurumlarda yerinde öğrenme faaliyeti göstermektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Programda bir dersin başarı notu; Üniversite Senatosunca belirlenen bağıl değerlendirme yöntemine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme yönteminde ara sınav ve varsa diğer eğitim-öğretim etkinlikleri ile yarıyıl/yıl sonu sınavlarının katkıları dikkate alınarak ham notu hesaplanır. Bu not değerlendirme yönteminde 100 üzerinden ham not olarak kabul edilir. Tüm öğrenciler için 100 üzerinden ham notlar, sınıfın genel başarı düzeyi, notların dağılışı, sınıf ortalaması ve/veya standart sapması dikkate alınarak Senato tarafından kabul edilen harfli sistem veya 4’lük sisteme uyarlanır. 2. Bu değerlendirmede sadece ara sınav yapılmışsa, ara sınavın başarı notuna katkısı %40, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 60’dır. 3. Ara sınavın yanı sıra ödev, proje, uygulama ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları yapılmışsa yarıyıl içi sınav ve etkinliklerin başarı notuna katkısı %50, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 50’dir. 4. Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notunun hesaplanmasında, öğrencinin yıl içi sınav ve çalışmalarına ait notları aynı şekilde dikkate alınır ve bütünleme sınavı notu yarıyıl/yılsonu sınavı notu yerine geçer. 5. Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notu Üniversite Bağıl Değerlendirme Yönergesindeki hükümlere göre belirlenir. 6. Bütünleme sınavında alınan harf notu geçerlidir ve önceki harf notunun yerine geçer. Öğrenci bilgi sistemi üzerinden bütünleme sınavına girme talebinde bulunan öğrencinin mazeret nedeniyle bütünleme sınavına girememesi ve mazeretini belgelendirmesi durumunda ilgili birimin yönetim kurulu kararı ile bir önceki harf notu geçerli olur. Öğrencinin başarısız olduğu dersin (FF, FD) bütünleme sınavına girmemesi durumunda bir önceki harf notu geçerli olur. 7. Eğim programlarında zorunlu staj dersi bulunan birimlerde staj dersinin uygulanması ve değerlendirilmesi Senato ve ilgili kurullar tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. 8. Sınav değerlendirme esasları hazırlık sınıflarında Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir. Harf notları ve katsayıları aşağıdaki şekildedir: Başarı Notu Katsayıları AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 Bunlardan; Geçer notlar; AA, BA, BB, CB ve CC notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci o dersi başarmış sayılır. Staj dersini başarı ile tamamlayan öğrencilere G (geçer) notu verilir. Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci genel not ortalamasının en az 2.00 olması halinde o dersi başarmış sayılır. Geçmez notlar; K, FD ve FF notlarıdır. Staj derslerinde başarısız olan öğrencilere K (geçmez) notu verilir. NA notu; derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. NA notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür. M (muaf); daha önce alınıp başarılan ve eşdeğerliği ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca onaylanan dersler için verilen işarettir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme - Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. 5. Programın kalite güvencesi ve yeterliliği; YÖKAK tarafından yetkilendirilen ve tanınan Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından değerlendirilmiş ve sağlandığı gösterilmiştir.
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK- Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Programı) Başlangıç: 01.01.2025 / Bitiş: 31.12.2025 | |
Giriş Şartı | YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, FD notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 120 ECTS kredisini sağlaması, otuz iş günü kurum stajını başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030011578
ISCO 08
ISCO 08
Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Programı, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinde uzman olan sağlık profesyonellerine destek sunabilen, yetersizliği olan özel gereksinimi olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerindeki gereksinimlerini karşılayıcı ve kolaylaştırıcı bilgi ve beceriye sahip nitelikli insan kaynağı yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Engelli bakım teknikeri, engelli bireylere hizmet veren merkezlerde uzman personel gözetiminde bakım ve rehabilitasyon çalışması yapan nitelikli kişidir.
Hedefimiz, alanıyla ilgili kavram ve ilkeleri özümsemiş, mesleğinin profesyonel gereklerini yerine getirebilen, engelli bireylerin temel özelliklerini, bakım ve gereksinimlerini bilen, tedavi, destek ve iyileştirme hizmetleri sunabilen, insanları seven, saygı duyan, yaratıcı, hoşgörülü ve sabırlı kişilik özelliklerine sahip, engelli bakım hizmeti veren kurumlarda görev alabilecek nitelikte meslek elemanları yetiştirmektir.
Yüksekokulumuzda 14 eğitim dersliği, 2 amfi, 1 tanesi bölümümüzün/programımızın kullanımına ait olan 10 adet laboratuvar bulunmaktadır. Eğitim derslikleri 45-55 kişi, 2 adet amfi ise 80-100 kişi kapasitesine sahiptir. Her eğitim öğretim döneminde programımıza Meslek Yüksekokulumuz yönetimi tarafından ders, uygulama ve sınav süreçlerinde kullanım için 3 adet derslik ve 1 adet laboratuvar tahsis edilmektedir. Dersliklerde projeksiyon cihazı, projeksiyon perdesi, dersi veren öğretim görevlisinin kullanımı için internet bağlantısı, beyaz yazı tahtası ile ergonomik öğrenci masaları ve sıraları yer almaktadır. Derslikler, eğitim ve öğretimin verimli bir şekilde sürdürülebilmesi için uygun bir atmosfere sahiptir. Ayrıca Yüksekokulumuzda 1 adet kütüphane ve her katta öğrencilerimizin çalışabileceği köşe alanlar mevcuttur. Kütüphanede bölüm ile ilgili sınırlı sayıda yayın mevcut olsa da geliştirmeye yönelik çalışmalar devam etmektedir.
Meslek Yüksekokulumuzda programımızın kullanımına ait olan laboratuvarda 4 sedye, 1 hasta yatağı, 1 banyo küveti, 1 omuz çarkı, 1 tam boy insan maketi, 1 iç organ maketi, 4 tekerlekli sandalye, 6 kanedyen, 4 koltuk değneği, 4 yürüteç, 4 tansiyon aleti, 4 şeker ölçüm cihazı ve öğrenciye yetecek kadar çalışma sırası ve sarf malzemeler bulunmaktadır. Teorik+Uygulama ile planlanan derslerin uygulamaları ya bu laboratuvarda ya da Meslek Yüksekokulumuzun bulunduğu ilçedeki engelli bakım ve rehabilitasyon kurumunda yapılmaktadır.
Eğitim planında yer alan dersler ise öğrenci kontenjanına uygun sınıflarda/dersliklerde gerçekleştirilmektedir.
Meslek Yüksekokulumuzun bulunduğu Uluborlu ilçemizde 1 huzurevi 2 engelli bakım ve rehabilitasyon merkezi bulunmaktadır. Engelli Bakımı İlke ve Uygulamaları II-III derslerinin uygulamaları bu kuruluşlarda gerçekleştirilmektedir. Bu kurumlar simülasyon bir ortam olmayıp tamamen engelli ve/veya yaşlıya hizmet amacıyla oluşturulan kurumlar olduğu için fiziki alt yapıları oldukça iyi seviyededir. Öğrencilerimiz bu kurumlarda yerinde öğrenme faaliyeti göstermektedir.
- Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
- Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
- Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Farklı engel tiplerini tanır, gelişim özelliklerini ve engele özgü eğitim ilkelerini sıralar.
- Engelli bireylere gerekli bakım ve yaşam koşullarını iyileştirme hizmetleri veren sağlık profesyonelinin önerdiği uygulamaları uzman gözetiminde yapar.
- Engelli bireylere yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (özel eğitim merkezleri, rehberlik merkezleri vb.) açıklar.
- Engelli bireylerin bakım ve rehabilitasyonu ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma yetkinliği.
- Alanla ilgili verileri yorumlama, sorunları tanımlama, analiz etme ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirme yetkinliği.
- Bilimsel, toplumsal ve etik değerlere uygun davranarak mesleki sorumlulukları yerine getirme yetkinliği.
- Karmaşık sorunların çözümünde ekip üyesi olarak etkin şekilde sorumluluk alabilme yetkinliği.
- Engelli haklarını takip etme ve engelli bireylerin eğitsel gereksinimlerini belirlemede destek sağlama yetkinliği.
- Mesleki hizmet içi etkinliklere katılma, teknolojik gelişmeleri takip etme ve uygulama yetkinliği.
- Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliği önlemlerini alma yetkinliği.
- Sürekli gelişime açık olma ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olma yetkinliği.
1. Programda bir dersin başarı notu; Üniversite Senatosunca belirlenen bağıl değerlendirme yöntemine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme yönteminde ara sınav ve varsa diğer eğitim-öğretim etkinlikleri ile yarıyıl/yıl sonu sınavlarının katkıları dikkate alınarak ham notu hesaplanır. Bu not değerlendirme yönteminde 100 üzerinden ham not olarak kabul edilir. Tüm öğrenciler için 100 üzerinden ham notlar, sınıfın genel başarı düzeyi, notların dağılışı, sınıf ortalaması ve/veya standart sapması dikkate alınarak Senato tarafından kabul edilen harfli sistem veya 4’lük sisteme uyarlanır.
2. Bu değerlendirmede sadece ara sınav yapılmışsa, ara sınavın başarı notuna katkısı %40, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 60’dır.
3. Ara sınavın yanı sıra ödev, proje, uygulama ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları yapılmışsa yarıyıl içi sınav ve etkinliklerin başarı notuna katkısı %50, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 50’dir.
4. Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notunun hesaplanmasında, öğrencinin yıl içi sınav ve çalışmalarına ait notları aynı şekilde dikkate alınır ve bütünleme sınavı notu yarıyıl/yılsonu sınavı notu yerine geçer.
5. Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notu Üniversite Bağıl Değerlendirme Yönergesindeki hükümlere göre belirlenir.
6. Bütünleme sınavında alınan harf notu geçerlidir ve önceki harf notunun yerine geçer. Öğrenci bilgi sistemi üzerinden bütünleme sınavına girme talebinde bulunan öğrencinin mazeret nedeniyle bütünleme sınavına girememesi ve mazeretini belgelendirmesi durumunda ilgili birimin yönetim kurulu kararı ile bir önceki harf notu geçerli olur. Öğrencinin başarısız olduğu dersin (FF, FD) bütünleme sınavına girmemesi durumunda bir önceki harf notu geçerli olur.
7. Eğim programlarında zorunlu staj dersi bulunan birimlerde staj dersinin uygulanması ve değerlendirilmesi Senato ve ilgili kurullar tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
8. Sınav değerlendirme esasları hazırlık sınıflarında Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.
Harf notları ve katsayıları aşağıdaki şekildedir:
Başarı Notu Katsayıları
AA 4.00
BA 3.50
BB 3.00
CB 2.50
CC 2.00
DC 1.50
DD 1.00
FD 0.50
FF 0.00
Bunlardan;
Geçer notlar; AA, BA, BB, CB ve CC notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci o dersi başarmış sayılır. Staj dersini başarı ile tamamlayan öğrencilere G (geçer) notu verilir.
Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci genel not ortalamasının en az 2.00 olması halinde o dersi başarmış sayılır.
Geçmez notlar; K, FD ve FF notlarıdır.
Staj derslerinde başarısız olan öğrencilere K (geçmez) notu verilir.
NA notu; derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. NA notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür.
M (muaf); daha önce alınıp başarılan ve eşdeğerliği ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca onaylanan dersler için verilen işarettir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır.
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme - Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
5. Programın kalite güvencesi ve yeterliliği; YÖKAK tarafından yetkilendirilen ve tanınan Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından değerlendirilmiş ve sağlandığı gösterilmiştir.
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK- Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Programı)
Başlangıç: 01.01.2025 / Bitiş: 31.12.2025
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Kamu ve özel kuruluşlarda meslek elemanı olarak istihdam edilirler.
- Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
- Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030011578 | |
Qualification Title | Associate Diploma in Disabled Care and Rehabilitation Program | |
Awarding Body | Isparta University of Applied Sciences | |
Awarding Body Contact | A new university was established in Isparta with the name of Isparta University of Applied Sciences in Isparta. | |
Awarding Body Url | http://www.isparta.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Care of the elderly and disabled adults | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The Disabled Care and Rehabilitation Program aims to train qualified human resources who can provide support to health professionals who are experts in care and rehabilitation services, and who have the knowledge and skills to meet and facilitate the needs of individuals with disabilities and special needs in their daily life activities. A disabled care technician is a qualified person who performs care and rehabilitation work under the supervision of expert personnel in centers that provide services to disabled individuals. Our goal is to train professionals who have internalized the concepts and principles related to their field, can fulfill the professional requirements of their profession, know the basic characteristics, care and needs of disabled individuals, can provide treatment, support and recovery services, love and respect people, have creative, tolerant and patient personalities, and can work in institutions that provide disabled care services. | |
Learning Environments | There are 14 education classrooms, 2 lecture halls, and 10 laboratories in our school, one of which is for the use of our department/program. Education classrooms have a capacity of 45-55 people, and 2 lecture halls have a capacity of 80-100 people. In each academic year, 3 classrooms and 1 laboratory are allocated to our program by the administration of our Vocational School for use in courses, practices, and exams. The classrooms have a projector, a projection screen, internet connection for the use of the instructor giving the course, a whiteboard, and ergonomic student desks and desks. The classrooms have a suitable atmosphere for the efficient continuation of education and training. In addition, there is 1 library in our school and corner areas on each floor where our students can work. Although there are a limited number of publications related to the department in the library, development efforts continue. In the laboratory used by our program in our Vocational School, there are 4 stretchers, 1 patient bed, 1 bathtub, 1 shoulder wheel, 1 full-size human model, 1 internal organ model, 4 wheelchairs, 6 canes, 4 crutches, 4 walkers, 4 blood pressure monitors, 4 sugar meters and enough work desks and consumables for the student. The applications of the courses planned with Theoretical+Practical are carried out either in this laboratory or in the disabled care and rehabilitation institution in the district where our Vocational School is located. The courses in the education plan are carried out in classes/classrooms suitable for the student quota. There is 1 nursing home and 2 disabled care and rehabilitation centers in the Uluborlu district where our Vocational School is located. The applications of the Disabled Care Principles and Practices II-III courses are carried out in these institutions. Since these institutions are not simulation environments but institutions established entirely for the purpose of serving the disabled and/or elderly, their physical infrastructure is at a very good level. Our students carry out on-site learning activities in these institutions. | |
Description | Has basic, up-to-date and applied knowledge about his/her profession. | |
Key Competencies | • Competence to have basic theoretical and practical knowledge regarding the care and rehabilitation of individuals with disabilities. • Competence to interpret data related to the field, identify and analyze problems, and develop evidence-based solutions. • Competence to fulfill professional responsibilities by acting in accordance with scientific, social, and ethical values. • Competence to effectively take responsibility as a team member in solving complex problems. • Competence to follow the rights of individuals with disabilities and provide support in determining the educational needs of individuals with disabilities. • Competence to participate in professional in-service activities, follow technological developments, and implement them. • Competence to take health and safety measures in the work environment. • Competence to be open to continuous development and have the awareness of lifelong learning. | |
Further Info | 1. The success grade of a course in the program is determined according to the relative evaluation method determined by the University Senate. In the relative evaluation method, the raw grade is calculated by taking into account the contributions of the midterm exam and other educational activities, if any, and the midterm/end-of-year exams. In this evaluation method, the raw grade is accepted as a 100 out of 100. For all students, the raw grades out of 100 are adapted to the letter system or 4-point system accepted by the Senate by taking into account the general success level of the class, the distribution of grades, the class average and/or standard deviation. 2. If only a midterm exam is given in this evaluation, the contribution of the midterm exam to the success grade is 40%, and the contribution of the grade received from the midterm/end-of-year exam to the success grade is 60%. 3. If homework, projects, applications and similar midterm studies are done in addition to the midterm exam, the contribution of the midterm exam and activities to the success grade is 50%, and the contribution of the grade received from the midterm/end-of-year exam to the success grade is 50%. 4. In calculating the letter grade of a course with a make-up exam, the student's grades from the mid-term exams and studies are taken into account in the same way, and the make-up exam grade replaces the mid-term/end-of-year exam grade. 5. The letter grade of a course with a make-up exam is determined according to the provisions of the University Relative Evaluation Directive. 6. The letter grade received in the make-up exam is valid and replaces the previous letter grade. If a student who requests to take the make-up exam through the student information system cannot take the make-up exam due to an excuse and documents his/her excuse, the previous letter grade will be valid with the decision of the relevant unit's board of directors. If the student does not take the make-up exam of the course (FF, FD) he/she failed, the previous letter grade will be valid. 7. In units with a compulsory internship course in education programs, the implementation and evaluation of the internship course is carried out according to the principles determined by the Senate and the relevant boards. 8. Exam evaluation principles are regulated according to the principles determined by the Senate in preparatory classes. Letter grades and coefficients are as follows: Pass Grade Coefficients AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 Of these; Passing grades are; AA, BA, BB, CB and CC grades. A student who receives one of these grades is considered to have passed that course. Students who successfully complete the internship course are given a G (passing) grade. Conditionally passing grades are; DC and DD grades. A student who receives one of these grades is considered to have passed that course if their general grade point average is at least 2.00. Failing grades are; K, FD and FF grades. Students who fail in internship courses are given a K (not passing) grade. NA grade; is given to students who do not fulfill their attendance requirements. The NA grade is processed as an (FF) grade in the calculation of the grade point average. M (exempt); is the mark given for courses that have been taken and passed before and whose equivalence has been approved by the relevant board of directors upon the recommendation of the relevant department head. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”. 1. Creation and Approval of Educational Programs: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Documentation: Students registered to associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment - External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Assessment Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. 5. The quality assurance and qualification of the program; It has been evaluated and demonstrated that it has been provided by the Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK), authorized and recognized by YÖKAK. Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK- Disabled Care and Rehabilitation Program) Start: 01.01.2025 / End: 31.12.2025 | |
Access Requirements | To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center, the procedures and principles of which are determined by Council of Higher Education. | |
Conditions for Success | The student must have passed all courses in the program and must not have a grade of FF or FD. In this program, the student must provide a minimum of 120 ECTS credits, successfully complete a thirty-day internship, and have a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | They are employed as professional staff in public and private institutions. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030011578
ISCO 08
ISCO 08
The Disabled Care and Rehabilitation Program aims to train qualified human resources who can provide support to health professionals who are experts in care and rehabilitation services, and who have the knowledge and skills to meet and facilitate the needs of individuals with disabilities and special needs in their daily life activities. A disabled care technician is a qualified person who performs care and rehabilitation work under the supervision of expert personnel in centers that provide services to disabled individuals. Our goal is to train professionals who have internalized the concepts and principles related to their field, can fulfill the professional requirements of their profession, know the basic characteristics, care and needs of disabled individuals, can provide treatment, support and recovery services, love and respect people, have creative, tolerant and patient personalities, and can work in institutions that provide disabled care services.
There are 14 education classrooms, 2 lecture halls, and 10 laboratories in our school, one of which is for the use of our department/program. Education classrooms have a capacity of 45-55 people, and 2 lecture halls have a capacity of 80-100 people. In each academic year, 3 classrooms and 1 laboratory are allocated to our program by the administration of our Vocational School for use in courses, practices, and exams. The classrooms have a projector, a projection screen, internet connection for the use of the instructor giving the course, a whiteboard, and ergonomic student desks and desks. The classrooms have a suitable atmosphere for the efficient continuation of education and training. In addition, there is 1 library in our school and corner areas on each floor where our students can work. Although there are a limited number of publications related to the department in the library, development efforts continue.
In the laboratory used by our program in our Vocational School, there are 4 stretchers, 1 patient bed, 1 bathtub, 1 shoulder wheel, 1 full-size human model, 1 internal organ model, 4 wheelchairs, 6 canes, 4 crutches, 4 walkers, 4 blood pressure monitors, 4 sugar meters and enough work desks and consumables for the student. The applications of the courses planned with Theoretical+Practical are carried out either in this laboratory or in the disabled care and rehabilitation institution in the district where our Vocational School is located.
The courses in the education plan are carried out in classes/classrooms suitable for the student quota.
There is 1 nursing home and 2 disabled care and rehabilitation centers in the Uluborlu district where our Vocational School is located. The applications of the Disabled Care Principles and Practices II-III courses are carried out in these institutions. Since these institutions are not simulation environments but institutions established entirely for the purpose of serving the disabled and/or elderly, their physical infrastructure is at a very good level. Our students carry out on-site learning activities in these institutions.
Has basic, up-to-date and applied knowledge about his/her profession.
Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.
Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession.
Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and present solution proposals.
Can effectively present his/her thoughts in written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable manner.
Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.
Has awareness about career management and lifelong learning.
Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to his/her field.
Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.
Recognizes different types of disabilities, lists developmental characteristics and disability-specific education principles.
It carries out the practices recommended by the health professional who provides necessary care and living conditions improvement services to disabled individuals under expert supervision. It explains the legal practices and support systems (special education centers, guidance centers, etc.) for disabled individuals.
• Competence to have basic theoretical and practical knowledge regarding the care and rehabilitation of individuals with disabilities.
• Competence to interpret data related to the field, identify and analyze problems, and develop evidence-based solutions.
• Competence to fulfill professional responsibilities by acting in accordance with scientific, social, and ethical values.
• Competence to effectively take responsibility as a team member in solving complex problems.
• Competence to follow the rights of individuals with disabilities and provide support in determining the educational needs of individuals with disabilities.
• Competence to participate in professional in-service activities, follow technological developments, and implement them.
• Competence to take health and safety measures in the work environment.
• Competence to be open to continuous development and have the awareness of lifelong learning.
1. The success grade of a course in the program is determined according to the relative evaluation method determined by the University Senate. In the relative evaluation method, the raw grade is calculated by taking into account the contributions of the midterm exam and other educational activities, if any, and the midterm/end-of-year exams. In this evaluation method, the raw grade is accepted as a 100 out of 100. For all students, the raw grades out of 100 are adapted to the letter system or 4-point system accepted by the Senate by taking into account the general success level of the class, the distribution of grades, the class average and/or standard deviation.
2. If only a midterm exam is given in this evaluation, the contribution of the midterm exam to the success grade is 40%, and the contribution of the grade received from the midterm/end-of-year exam to the success grade is 60%.
3. If homework, projects, applications and similar midterm studies are done in addition to the midterm exam, the contribution of the midterm exam and activities to the success grade is 50%, and the contribution of the grade received from the midterm/end-of-year exam to the success grade is 50%.
4. In calculating the letter grade of a course with a make-up exam, the student's grades from the mid-term exams and studies are taken into account in the same way, and the make-up exam grade replaces the mid-term/end-of-year exam grade.
5. The letter grade of a course with a make-up exam is determined according to the provisions of the University Relative Evaluation Directive.
6. The letter grade received in the make-up exam is valid and replaces the previous letter grade. If a student who requests to take the make-up exam through the student information system cannot take the make-up exam due to an excuse and documents his/her excuse, the previous letter grade will be valid with the decision of the relevant unit's board of directors. If the student does not take the make-up exam of the course (FF, FD) he/she failed, the previous letter grade will be valid.
7. In units with a compulsory internship course in education programs, the implementation and evaluation of the internship course is carried out according to the principles determined by the Senate and the relevant boards.
8. Exam evaluation principles are regulated according to the principles determined by the Senate in preparatory classes.
Letter grades and coefficients are as follows:
Pass Grade Coefficients
AA 4.00
BA 3.50
BB 3.00
CB 2.50
CC 2.00
DC 1.50
DD 1.00
FD 0.50
FF 0.00
Of these;
Passing grades are; AA, BA, BB, CB and CC grades. A student who receives one of these grades is considered to have passed that course. Students who successfully complete the internship course are given a G (passing) grade.
Conditionally passing grades are; DC and DD grades. A student who receives one of these grades is considered to have passed that course if their general grade point average is at least 2.00.
Failing grades are; K, FD and FF grades.
Students who fail in internship courses are given a K (not passing) grade.
NA grade; is given to students who do not fulfill their attendance requirements. The NA grade is processed as an (FF) grade in the calculation of the grade point average.
M (exempt); is the mark given for courses that have been taken and passed before and whose equivalence has been approved by the relevant board of directors upon the recommendation of the relevant department head.
In order to monitor the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”.
1. Creation and Approval of Educational Programs:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Documentation: Students registered to associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment - External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Assessment Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
5. The quality assurance and qualification of the program; It has been evaluated and demonstrated that it has been provided by the Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK), authorized and recognized by YÖKAK.
Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK- Disabled Care and Rehabilitation Program)
Start: 01.01.2025 / End: 31.12.2025
To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center, the procedures and principles of which are determined by Council of Higher Education.
They are employed as professional staff in public and private institutions.
Associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
