Yeterlilik Kodu | TR0030006157 | |
Yeterlilik Adı | Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bağbaşı, Şht. Sahir Kurutluoğlu Cd. No: 100, 40100 Kırşehir Merkez/Kırşehir | |
Sorumlu Kurum URL | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme (1) Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar. (2) 21 inci maddedeki şartları yerine getirerek dönem sonu sınavına giren öğrenciler için, yukarıdaki şekilde hesaplanan puana, ham başarı puanı denir. (3) Ham başarı puanı 25.00’ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak, o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25.00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu ise; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım da dikkate alınarak Rektörlükçe hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notlarından biri olarak belirlenir. Bu değerlendirmeden sonra da, 25.00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (4) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:NotlarKatsayılarAA4.00BA3.50BB3.00CB2.50CC2.00DC1.50DD1.00FD0.50FF0.00B: Kredisiz dersler için başarılı,K: Kredisiz dersler için kalır,D: Devamsız,G: Girmedi,M: Muaf ,S: Süren çalışma,E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür) (5) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir. (6) (B) ve (K) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. (7) (M) notu Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. (M) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. 1. Fen ve Teknoloji alanında temel ve güncel bilgiye ve bu bilgilerin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilecek bilgi birikimine sahiptir. 2. Fen ve Teknoloji öğretmenliği ile ilgili gerekli mesleki alan bilgisine sahiptir. 3. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen öğretiminin felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir. 4. Fen ve Teknoloji alanına katkı sağlamış bilim insanlarını tanır, bilim tarihine katkılarını ifade eder ve bilimin doğasını açıklar. 5. Fen ve Teknoloji öğretiminde bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve sınıf içi uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini temel alır. 6. Fen ve Teknoloji alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder. 7. Fen ve Teknoloji alanındaki sorunları tanımlayıp analiz ederek öğrencilerin gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve öğrenme güçlüklerini göz önüne alarak en uygun öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme tekniklerini seçer, tasarlar ve uygular. 8. Fen ve teknoloji öğretiminde bilgilerin kalıcı olması ve günlük yaşamda karşılaşılan sorunlarda kullanılabilmesi için gerekli olan öğretim materyallerini geliştirir. 9. Öğrencilerin eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme ile problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun öğrenme ortamları oluşturur. 10. Fen ve Teknoloji derslerinde laboratuvarı güvenli bir şekilde kullanır. 11. Fen ve Teknoloji öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | 1. Fen ve Teknoloji alanında temel ve güncel bilgiye ve bu bilgilerin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilecek bilgi birikimine sahiptir.2. Fen ve Teknoloji öğretmenliği ile ilgili gerekli mesleki alan bilgisine sahiptir.3. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen öğretiminin felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.4. Fen ve Teknoloji alanına katkı sağlamış bilim insanlarını tanır, bilim tarihine katkılarını ifade eder ve bilimin doğasını açıklar.5. Fen ve Teknoloji öğretiminde bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve sınıf içi uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini temel alır.6. Fen ve Teknoloji alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder.7. Fen ve Teknoloji alanındaki sorunları tanımlayıp analiz ederek öğrencilerin gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve öğrenme güçlüklerini göz önüne alarak en uygun öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme tekniklerini seçer, tasarlar ve uygular.8. Fen ve teknoloji öğretiminde bilgilerin kalıcı olması ve günlük yaşamda karşılaşılan sorunlarda kullanılabilmesi için gerekli olan öğretim materyallerini geliştirir.9. Öğrencilerin eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme ile problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun öğrenme ortamları oluşturur.10. Fen ve Teknoloji derslerinde laboratuvarı güvenli bir şekilde kullanır.11. Fen ve Teknoloji öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında fen ve teknoloji öğretmeni ünvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030006157
- Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
- Öğrencilerin, toplumun ve konunun ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alan bilgisine sahip olur.
- Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik alan bilgisine sahip olur, çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular
- Alanı ile ilgili literatürü takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Fen ve teknoloji öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
- Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme stillerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
- Türk Eğitim Sistemi ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur, geçmiş ve günümüz uygulamaları arasında karşılaştırmalar yapabilir.
- Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, toplumda başkalarıyla birlikte yaşama bilgi ve becerisine sahip olan yani demokrasiye inanan, etik ve estetik değerlere sahip olan ve mesleğinde eşitlik ve bireysel farklılıklara duyarlılık gösteren bir öğretmen olur.
- Bilimsel düşünme becerilerine sahip olur, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.
- Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre ilişkisini bilir, mesleki ve günlük yaşamında uygular.
Ölçme ve Değerlendirme
(1) Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.
Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir.
Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.
(2) 21 inci maddedeki şartları yerine getirerek dönem sonu sınavına giren öğrenciler için, yukarıdaki şekilde hesaplanan puana, ham başarı puanı denir.
(3) Ham başarı puanı 25.00’ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak, o dersten başarısız olur.
Ham başarı puanı 25.00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu ise; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım da dikkate alınarak Rektörlükçe hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notlarından biri olarak belirlenir.
Bu değerlendirmeden sonra da, 25.00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
(4) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:NotlarKatsayılarAA4.00BA3.50BB3.00CB2.50CC2.00DC1.50DD1.00FD0.50FF0.00B: Kredisiz dersler için başarılı,K: Kredisiz dersler için kalır,D: Devamsız,G: Girmedi,M: Muaf ,S: Süren çalışma,E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür)
(5) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.
(6) (B) ve (K) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez.
(7) (M) notu Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir.
(M) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez.
1. Fen ve Teknoloji alanında temel ve güncel bilgiye ve bu bilgilerin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilecek bilgi birikimine sahiptir.
2. Fen ve Teknoloji öğretmenliği ile ilgili gerekli mesleki alan bilgisine sahiptir.
3. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen öğretiminin felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
4. Fen ve Teknoloji alanına katkı sağlamış bilim insanlarını tanır, bilim tarihine katkılarını ifade eder ve bilimin doğasını açıklar.
5. Fen ve Teknoloji öğretiminde bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve sınıf içi uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini temel alır.
6. Fen ve Teknoloji alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder.
7. Fen ve Teknoloji alanındaki sorunları tanımlayıp analiz ederek öğrencilerin gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve öğrenme güçlüklerini göz önüne alarak en uygun öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme tekniklerini seçer, tasarlar ve uygular.
8. Fen ve teknoloji öğretiminde bilgilerin kalıcı olması ve günlük yaşamda karşılaşılan sorunlarda kullanılabilmesi için gerekli olan öğretim materyallerini geliştirir.
9. Öğrencilerin eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme ile problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun öğrenme ortamları oluşturur.
10. Fen ve Teknoloji derslerinde laboratuvarı güvenli bir şekilde kullanır.
11. Fen ve Teknoloji öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında fen ve teknoloji öğretmeni ünvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030006157 | |
Qualification Title | Bachelor’s Diploma in Science Education | |
Awarding Body | Kırşehir Ahi Evran University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | 1. Have fundamental and up-to-date knowledge about science and technology and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge.2. Have necessary pedagogical content knowledge about science and technology teaching.3. Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels.4. Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science.5. Have scientific and analytical thinking about science and technology teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice.6. Have basic skills in science and technology and be able to transfer these into their daily lives.7. Select, design and implement appropriate teaching, instruction and assessment, methods and techniques by considering developmental characteristics of students, individual differences, and learning difficulties.8. Develop instructional materials about science and technology teaching to make knowledge persistent and applicable to problems in our everyday life.9. Create suitable learning environments that facilitate the development of students critical, constructive, creative thinking, and problem solving skills.10. Use laboratories by following the safety regulations in science and technology lessons.11. Use information and communication technologies effectively in science and technology lessons.Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). | |
Description | to use Turkish language effectively and properly and to be able to have communication skills with students and the colleagues to have subject matter knowledge in order to meet the needs of the students, society and the subject. to have the pedagogical content knowledge, know and apply the contemporary methods of teaching and methods of measurement and evaluation.to know English and to be able to follow the literature related to Science. to have the ability to use the Information and Communication Technologies in science teaching.to know students’ developmental characteristics and learning styles, to be able to plan effectively and develop the materials. to know Turkish Education System and its historical development, make comparisons between the past and the present.to know and believe Ataturks principles and revolutions, have the knowledge and the skills to live in society with others (in order words, believe in democracy), have ethical and aesthetic values and to be sensitive to equality and individual differences.to know and have the Scientific Process Skills, Know and use the research methods in classroom settings. to know the relationship between Science, Technology, Society and Environment and use in Professional and real life situations. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Examination Regulations, Assessment and GradingThe evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 30 of Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 30. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course with a DC grade in that semester. This result is shown as DC+. Grades below DC (i.e. DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA.Final exam attendance is mandatory for successful completion of a course.The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department.Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and the courses recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criteria for degree classification are:- Başarılı (Satisfactory) 2.00 - 2.99- Onur Derecesi (Honours Degree) 3.00 - 3.50- Yüksek Onur Derecesi (High Honours Degree) 3.51 - 4.001. Have fundamental and up-to-date knowledge about science and technology and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge. 2. Have necessary pedagogical content knowledge about science and technology teaching. 3. Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels. 4. Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science. 5. Have scientific and analytical thinking about science and technology teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice. 6. Have basic skills in science and technology and be able to transfer these into their daily lives. 7. Select, design and implement appropriate teaching, instruction and assessment, methods and techniques by considering developmental characteristics of students, individual differences, and learning difficulties. 8. Develop instructional materials about science and technology teaching to make knowledge persistent and applicable to problems in our everyday life. 9. Create suitable learning environments that facilitate the development of students critical, constructive, creative thinking, and problem solving skills. 10. Use laboratories by following the safety regulations in science and technology lessons. 11. Use information and communication technologies effectively in science and technology lessons. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | 1. Have fundamental and up-to-date knowledge about science and technology and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge.2. Have necessary pedagogical content knowledge about science and technology teaching.3. Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels.4. Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science.5. Have scientific and analytical thinking about science and technology teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice.6. Have basic skills in science and technology and be able to transfer these into their daily lives.7. Select, design and implement appropriate teaching, instruction and assessment, methods and techniques by considering developmental characteristics of students, individual differences, and learning difficulties.8. Develop instructional materials about science and technology teaching to make knowledge persistent and applicable to problems in our everyday life.9. Create suitable learning environments that facilitate the development of students critical, constructive, creative thinking, and problem solving skills.10. Use laboratories by following the safety regulations in science and technology lessons.11. Use information and communication technologies effectively in science and technology lessons.Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as science and technology teachers and as academicians. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030006157
1. Have fundamental and up-to-date knowledge about science and technology and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge.2. Have necessary pedagogical content knowledge about science and technology teaching.3. Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels.4. Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science.5. Have scientific and analytical thinking about science and technology teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice.6. Have basic skills in science and technology and be able to transfer these into their daily lives.7. Select, design and implement appropriate teaching, instruction and assessment, methods and techniques by considering developmental characteristics of students, individual differences, and learning difficulties.8. Develop instructional materials about science and technology teaching to make knowledge persistent and applicable to problems in our everyday life.9. Create suitable learning environments that facilitate the development of students critical, constructive, creative thinking, and problem solving skills.10. Use laboratories by following the safety regulations in science and technology lessons.11. Use information and communication technologies effectively in science and technology lessons.Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).
to use Turkish language effectively and properly and to be able to have communication skills with students and the colleagues to have subject matter knowledge in order to meet the needs of the students, society and the subject. to have the pedagogical content knowledge, know and apply the contemporary methods of teaching and methods of measurement and evaluation.to know English and to be able to follow the literature related to Science. to have the ability to use the Information and Communication Technologies in science teaching.to know students’ developmental characteristics and learning styles, to be able to plan effectively and develop the materials. to know Turkish Education System and its historical development, make comparisons between the past and the present.to know and believe Ataturks principles and revolutions, have the knowledge and the skills to live in society with others (in order words, believe in democracy), have ethical and aesthetic values and to be sensitive to equality and individual differences.to know and have the Scientific Process Skills, Know and use the research methods in classroom settings. to know the relationship between Science, Technology, Society and Environment and use in Professional and real life situations.
Examination Regulations, Assessment and GradingThe evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 30 of Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 30. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course with a DC grade in that semester. This result is shown as DC+. Grades below DC (i.e. DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA.Final exam attendance is mandatory for successful completion of a course.The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department.Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and the courses recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criteria for degree classification are:- Başarılı (Satisfactory) 2.00 - 2.99- Onur Derecesi (Honours Degree) 3.00 - 3.50- Yüksek Onur Derecesi (High Honours Degree) 3.51 - 4.001. Have fundamental and up-to-date knowledge about science and technology and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge. 2. Have necessary pedagogical content knowledge about science and technology teaching. 3. Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels. 4. Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science. 5. Have scientific and analytical thinking about science and technology teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice. 6. Have basic skills in science and technology and be able to transfer these into their daily lives. 7. Select, design and implement appropriate teaching, instruction and assessment, methods and techniques by considering developmental characteristics of students, individual differences, and learning difficulties. 8. Develop instructional materials about science and technology teaching to make knowledge persistent and applicable to problems in our everyday life. 9. Create suitable learning environments that facilitate the development of students critical, constructive, creative thinking, and problem solving skills. 10. Use laboratories by following the safety regulations in science and technology lessons. 11. Use information and communication technologies effectively in science and technology lessons.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as science and technology teachers and as academicians.
Qualification is continuous