Yeterlilik Kodu | TR0030044507 | |
Yeterlilik Adı | Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırıkkale Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü Ankara Yolu 7.Km 71450 Yahşihan/ KIRIKKALE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.kku.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bölümümüzde her ders için biri ara sınav diğeri final sınavı olmak üzere iki sınav yapılmaktadır. Ara sınavın toplam nota katkısı %40 finalin ki ise %60 olarak alınmaktadır. Bir dersten başarılı olmak için ders notunun en az 60 olması ve finalden de en az 60 alınması gerekmektedir. Ayrıca, başarısız olan öğrencilere başarısız oldukları derslerden bütünleme hakkı verilmektedir. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise diplomasına sahip olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ilgili sınav türünden başarılı olmak. Yatay ve Dikey geçiş için gerekli koşulları sağlamak. | |
Başarma Şartları | Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız, kamu ve özel sektöre bağlı orta okullarda fen bilimleri dersi öğretmeni olarak çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030044507
- Fen bilimleri öğretimine uygun çağdaş öğrenme yaklaşımlarını kullanarak hem bilimsel süreç becerilerini hem de yaşam becerilerini geliştirir, deneysel ve gözlemsel etkinlikler planlar ve uygular.
- Fen bilimleri eğitimine yönelik yeterliliğini geliştirecek ulusal ve uluslararası bilimsel etkinlikleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere duyarlı davranışlarda bulunur.
- Öğrenme ortamlarını iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde düzenleyebilir, sürdürebilirliğini sağlama konusunda paydaşlarıyla kişisel ve kurumsal etkileşime önem verir.
- Fen bilimleri öğretmen adayı olarak, Milli Eğitim Temel Kanunu’nu ilke edinir, öğretim programının uygulanması sürecinde bireysel hak ve sorumluluklarını yasa ve yönetmelik çerçevesinde arayabilme yeterliliğine sahip olur.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin bireysel ve mesleki olumlu tutum geliştirir.
- Sanatsal, kültürel, mesleki ve sosyal içerikli çalışmalarda, projelerde etkin sorumluluklar alır, topluma hizmet uygulamalarıyla bulunduğu çevreye örnek davranışlar sergiler.
- Öğrencilerin becerileri ve gereksinimlerini dikkate alarak öğrenme sürecini destekleyecek materyal geliştirir.
- Mesleki alanının yanı sıra toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler, kendi alanı ile ilişkilendirir ve paylaşır.
- Fen bilimleri öğretiminde ihtiyaç duyulan pedagojik ve alan bilgisine sahip olur.
- Bilimin doğasını, bilimsel bilginin yapısını ve elde edilme sürecini kavrayarak bunları öğrenme sürecinde uygular.
- Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri bilir, öğrenme-öğretme sürecinde uygular ve elde ettiği bilgileri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
- Öğrencilerin bireysel farklılıklarını, gelişimsel özelliklerini, öğrenme kazanımlarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alan uygun öğretim yöntem ve teknikler ile ölçme değerlendirme tekniklerini seçer, tasarlar ve uygular.
- Teknoloji okur-yazarı birey olarak bilişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip eder ve öğrenme sürecinde etkin olarak kullanır.
- Kendi öz-değerlendirmesini yaparak yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
Bölümümüzde her ders için biri ara sınav diğeri final sınavı olmak üzere iki sınav yapılmaktadır. Ara sınavın toplam nota katkısı %40 finalin ki ise %60 olarak alınmaktadır. Bir dersten başarılı olmak için ders notunun en az 60 olması ve finalden de en az 60 alınması gerekmektedir. Ayrıca, başarısız olan öğrencilere başarısız oldukları derslerden bütünleme hakkı verilmektedir. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur.
Lise diplomasına sahip olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ilgili sınav türünden başarılı olmak. Yatay ve Dikey geçiş için gerekli koşulları sağlamak.
Mezunlarımız, kamu ve özel sektöre bağlı orta okullarda fen bilimleri dersi öğretmeni olarak çalışabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030044507 | |
Qualification Title | Fen Bilgisi Öğretmenliği License | |
Awarding Body | Kirikkale University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.kku.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Develops both scientific process skills and life skills by using modern learning approaches suitable for science teaching and plans and applies experimental and observational activities. Follow and share with national and international scientific activities to improve the competence of science education. Demonstrates behavior that is sensitive to democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. Organizes learning environments within the framework of occupational health and safety and give importance to personal and institutional interaction with their stakeholders in ensuring their sustainability. As a candidate for science education, adopts the basic principle of National Education Basic Law and has the competence to seek individual rights and responsibilities within the framework of laws and regulations during the implementation of the curriculum. Develops individual and professional positive attitude towards lifelong learning. In artistic, cultural, professional and social studies, takes active responsibilities in projects, and exhibits exemplary behaviors to the environment in which he is involved with community service practices. Develops the material to support the learning process by taking into account the skills and needs of the students. Follows the developments in the agenda of the society and the world as well as its professional field, and associates it with its own field. Has the necessary pedagogical and field knowledge in science education. Comprehends the nature of science, the structure of scientific knowledge and the process of obtaining them and applies them in the learning process. Knows the methods and techniques of scientific research, applies them in the learning-teaching process and evaluates the information obtained with a critical perspective. Selects, designs and applies the appropriate teaching methods and techniques and assessment and evaluation techniques that take into account the individual differences, developmental characteristics, learning outcomes and the characteristics of the subject area. Follows the developments in information technologies and uses them effectively in the learning process as the technology literate. Uses creative and strengths, develops weaknesses with self-evaluation. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students are subject to a mid-term exam and a final exam in each semester for a course. The criteria (mid-term, final exam) and the ratio taken into consideration for success assessment in the courses are stated in the syllabi distributed to the students at the beginning of each semester and/or published on the web site. This ratio is 40% for mid-term exam, 60% for final exam. Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Holding a high school diploma; obtaining the needed score in the relevant field in the examination held by Student Selection and Placement Center (ÖSYM), meeting the necesseray requirements for vertical and horizantal transfer. | |
Conditions for Success | Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students having graduated from economics department can be employed in public, private primary schools as a science education teacher. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030044507
Develops both scientific process skills and life skills by using modern learning approaches suitable for science teaching and plans and applies experimental and observational activities. Follow and share with national and international scientific activities to improve the competence of science education. Demonstrates behavior that is sensitive to democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. Organizes learning environments within the framework of occupational health and safety and give importance to personal and institutional interaction with their stakeholders in ensuring their sustainability. As a candidate for science education, adopts the basic principle of National Education Basic Law and has the competence to seek individual rights and responsibilities within the framework of laws and regulations during the implementation of the curriculum. Develops individual and professional positive attitude towards lifelong learning. In artistic, cultural, professional and social studies, takes active responsibilities in projects, and exhibits exemplary behaviors to the environment in which he is involved with community service practices. Develops the material to support the learning process by taking into account the skills and needs of the students. Follows the developments in the agenda of the society and the world as well as its professional field, and associates it with its own field. Has the necessary pedagogical and field knowledge in science education. Comprehends the nature of science, the structure of scientific knowledge and the process of obtaining them and applies them in the learning process. Knows the methods and techniques of scientific research, applies them in the learning-teaching process and evaluates the information obtained with a critical perspective. Selects, designs and applies the appropriate teaching methods and techniques and assessment and evaluation techniques that take into account the individual differences, developmental characteristics, learning outcomes and the characteristics of the subject area. Follows the developments in information technologies and uses them effectively in the learning process as the technology literate. Uses creative and strengths, develops weaknesses with self-evaluation.
Students are subject to a mid-term exam and a final exam in each semester for a course. The criteria (mid-term, final exam) and the ratio taken into consideration for success assessment in the courses are stated in the syllabi distributed to the students at the beginning of each semester and/or published on the web site. This ratio is 40% for mid-term exam, 60% for final exam. Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate.
Holding a high school diploma; obtaining the needed score in the relevant field in the examination held by Student Selection and Placement Center (ÖSYM), meeting the necesseray requirements for vertical and horizantal transfer.
Students having graduated from economics department can be employed in public, private primary schools as a science education teacher.
Qualification is continuous