Yeterlilik Kodu | TR0030025939 | |
Yeterlilik Adı | Fizik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Trakya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Telefonlar +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Fizik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 ISCED (2013):441 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Bölümümüzün temel amacı, programa katılan öğrencilerin orta öğrenim düzeyinde bilinçlendirilmesi ve gerekli temel fizik bilgisinin eksiksiz olarak vermenin, modern bilimin gereksinimleri dâhilinde fizik eğitimini, orta öğrenim ve yüksek öğrenimin tüm kademelerinde güncelleştirmek ve bu doğrultuda danışmanlık yapmanın yanı sıra açılacak seçmeli dersler ile iş yaşamlarında başarılı olabilme şanslarını arttırmaktır. Ayrıca güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeler konusunda ulusal ve uluslararası uzmanlar tarafından olabildiğince sıklıkta seminer ve konferanslar verdirilerek çeşitli Ar-Ge kuruluşlarında görev almaları veya üniversitelerde akademisyen adayı olmaları da hedeflenmiştir. Bölümümüz, üniversitemizin diğer bölümleri, diğer üniversiteler ve yurt dışı kuruluşlarla araştırma projelerinde işbirliği yaparak küreselleşmede yer almak ve dinamik yapısıyla lisans ve lisansüstü düzeylerde verdiği eğitimin çıtasını yükseltme iddiasındadır. Fizik programı, programa katılan öğrencilerin bilinçlendirilmesi, temel fizik bilgisinin eksiksiz olarak verilmesi, iş yaşamlarında başarılı olabilme şanslarını arttırma hedeflerine ulaşmak için
amaçlarını benimsemiştir. Öğrencilerimizin bölümde aldıkları eğitim sayesinde, diğer temel bilim dallarında da gereken altyapıya, fiziki bir problemi saptama ve çözüm üretme becerisine, bireysel ve/veya ekip içi çalışma etiğine, teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri izleme ve öğrenme becerisine, bilgiye kolay erişebilme özelliğine özellikle alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip bireyler olabilmeleri ve dolayısıyla çalışacakları iş sahalarında daha aranır vasıflara sahip eleman olabilmeleri hedeflenmektedir. | |
Öğrenme Ortamları |
Mekanik Laboratuvarı, Elektrik ve Manyetizma Laboratuvarı, Salınım ve Dalgalar Laboratuvarı, Modern Fizik Laboratuvarı, Elektronik Laboratuvarı, Mekatronik Laboratuvarı, Bilgisayar Laboratuvarı. Bölüm bilgisayar laboratuvarlarında;
donanımı ve yazılımları mevcuttur.
Kütüphane | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe veya nota dayalı sistemler kullanılır | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Başlangıç: 11.04.2023 / Bitiş: 30.09.2026 | |
Giriş Şartı | Lisans programına kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları (örneğin Erasmus) kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler Fizik Bölümünde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse Ders Planı`nda belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir. Bu kapsamda Üniversitemize gelmek isteyen öğrenciler programa başvuru ve kayıt işlemlerini Erasmus Ofisine yapmaktadırlar. Başvuru süreci ve işlemler ile ilgili detaylı bilgiler Erasmus Ofisi`nin internet adresinde mevcuttur. | |
Başarma Şartları | Fizik alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir. Sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve başarı notu şu şekilde belirlenir: a) Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; Ara sınav veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30'unun, uzaktan eğitim programlarında %20'sinin, yarıyıl/yıl sonu sınavında alınan notun %70'inin, uzaktan eğitim programlarında %80'inin toplamıdır. Ancak bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; İlgili fakülte/yüksekokul kurulunun kararıyla ara sınav notunun veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30 ila %70'i ile yarıyıl/yıl final sınavından alınan notun %70 ila %30'u arasında değişebilir. Bu değişiklik yarıyıl başında ilan edilir ve oranların toplamı da %100 olarak hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda virgülden sonraki ilk sayı 5'ten küçükse daha küçük bir tam sayıya, 5 veya 5'ten büyükse daha büyük bir tam sayıya artırılır. Ortak zorunlu derslerin notlandırma sisteminde değerlendirilmesinde uygulanacak puanlamaya ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir. b) Başarı notu; Fakülte/Yüksekokul Kurulu kararı ve Senato onayı ile (a) bendinde belirlenen notlara göre mutlak değerlendirme yöntemi veya bağıl değerlendirme yöntemi uygulanarak hesaplanır. Bağıl değerlendirme yönteminin uygulama esasları Senato tarafından belirlenir. Mutlak değerlendirme yönteminde (a) bendine göre hesaplanan yarıyıl/yıl sonu notu dikkate alınarak (c) bendindeki tabloya göre belirlenen harf notu başarı notu olarak kabul edilir. Bağıl değerlendirme yöntemi ve mutlak değerlendirme yöntemi kullanılarak elde edilen harf notları, katsayılar ve başarı durumları için (c) bendindeki tablo ve esaslar uygulanır. c) Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yöntemlerinde harf notlarının katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir: 100 Puan Üzerinden Değer Harf Notu Katsayı 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00 Tekrarlanan derslerden alınan son not genel not ortalamasına dahil edilir. Tüm notlar öğrencinin transkriptine işlenir. Bir dersten başarılı sayılabilmesi için geçme notunun en az CC olması gerekir. Ancak genel not ortalaması (GPA) CB (2.50) ve üzerinde olan öğrenciler de DD başarı notu ile başarılı sayılır ve başarı notu 1.50 katsayısı ile DB olarak kaydedilir. Ödev ve uygulamaların önem kazandığı derslerde bu çalışmaların ara sınav notunu ne ölçüde etkileyeceği, ders niteliğindeki laboratuvar ve proje dersleri için yarıyıl veya yıllık başarı notunun nasıl belirleneceği ve başarı notuna etki oranı belirlenir. İlgili fakülte veya yüksekokul yönetim kurulu tarafından belirlenerek ilan edilir. Sınırsız sınav hakkının verildiği ve daha önce final sınavına girme hakkının kazanıldığı derslerde başarı notu, daha önce yapılan çalışma ve ara sınav sonuçlarına bakılmaksızın yalnızca yarıyıl/yıl final sınav notu ile belirlenir. Tek ders sınavları ve ek sınav sonuçları başarı notu olarak kabul edilir ve değerlendirilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Yüksek öğretim kurumlarında öğretmenlik formasyonu programını alarak başarmak koşuluyla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda ve özel eğitim kurumlarında öğretmen olarak çalışabilen mezunlar, fiziğin çeşitli mühendislik dallarının temelini oluşturması nedeniyle endüstrinin çeşitli alanlarında araştırma ve geliştirme laboratuvarlarında da yararlı hizmetler verebilmektedirler. Maden Tetkik Arama Enstitüsü, Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu, Devlet Su İşleri, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu, Atom Enerjisi Kurumu, Özel Kuruluşların Kalibrasyon Merkezleri, Tıp Fakültesi Hastaneleri ve Özel Hastanelerin Onkoloji Merkezleri, Nükleer Tıp Merkezleri, Fizik Tedavi Merkezleri ile kamu ve benzeri özel sektör kuruluşlarında araştırıcı, planlamacı ve sağlık fizikçisi olarak çalışabilmektedirler. Ayrıca yurtiçi ve yurtdışındaki üniversitelerin Fizik bölümlerinde akademisyen olarak kariyerlerine devam etmeyi tercih edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030025939
ISCO:08
ISCED (2013):441
ISCO:08
ISCED (2013):441
Bölümümüzün temel amacı, programa katılan öğrencilerin orta öğrenim düzeyinde bilinçlendirilmesi ve gerekli temel fizik bilgisinin eksiksiz olarak vermenin, modern bilimin gereksinimleri dâhilinde fizik eğitimini, orta öğrenim ve yüksek öğrenimin tüm kademelerinde güncelleştirmek ve bu doğrultuda danışmanlık yapmanın yanı sıra açılacak seçmeli dersler ile iş yaşamlarında başarılı olabilme şanslarını arttırmaktır. Ayrıca güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeler konusunda ulusal ve uluslararası uzmanlar tarafından olabildiğince sıklıkta seminer ve konferanslar verdirilerek çeşitli Ar-Ge kuruluşlarında görev almaları veya üniversitelerde akademisyen adayı olmaları da hedeflenmiştir. Bölümümüz, üniversitemizin diğer bölümleri, diğer üniversiteler ve yurt dışı kuruluşlarla araştırma projelerinde işbirliği yaparak küreselleşmede yer almak ve dinamik yapısıyla lisans ve lisansüstü düzeylerde verdiği eğitimin çıtasını yükseltme iddiasındadır. Fizik programı, programa katılan öğrencilerin bilinçlendirilmesi, temel fizik bilgisinin eksiksiz olarak verilmesi, iş yaşamlarında başarılı olabilme şanslarını arttırma hedeflerine ulaşmak için
- Temel fizik ve matematik yasalarını kullanmak
- Fizik alanındaki kuramsal bilgileri laboratuvar ortamında uygulayabilmek
- Yaşam boyu öğrenme bilincinde olmak
- Güncel elektronik, bilgisayar ve yazım araçlarını etkin olarak kullanabilmek
- Mesleki etik değerlere ve çevre bilincine bağlı olmak
- Uluslararası ve ulusal disiplinler arası çalışma becerilerine sahip olarak küreselleşmede çağın gerektirdiği biçimde yer almak
- Fiziğin tüm alanlarında araştırmaya, geliştirmeye ve uygulamaya önem vermek
amaçlarını benimsemiştir. Öğrencilerimizin bölümde aldıkları eğitim sayesinde, diğer temel bilim dallarında da gereken altyapıya, fiziki bir problemi saptama ve çözüm üretme becerisine, bireysel ve/veya ekip içi çalışma etiğine, teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri izleme ve öğrenme becerisine, bilgiye kolay erişebilme özelliğine özellikle alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip bireyler olabilmeleri ve dolayısıyla çalışacakları iş sahalarında daha aranır vasıflara sahip eleman olabilmeleri hedeflenmektedir.
- Sınıf ortamları: Yazı tahtası, Akıllı tahta, masaüstü bilgisayar ve projeksiyon cihazı ve perdesi
- Çevrimiçi Yöntemler: Microsoft TEAMS
- Öğrenci Laboratuvarları:
Mekanik Laboratuvarı, Elektrik ve Manyetizma Laboratuvarı, Salınım ve Dalgalar Laboratuvarı, Modern Fizik Laboratuvarı, Elektronik Laboratuvarı, Mekatronik Laboratuvarı, Bilgisayar Laboratuvarı.
Bölüm bilgisayar laboratuvarlarında;
- Projektör ve projeksiyon perdesi
- 24/48 portlu Ethernet switch ve kabin ile ile sağlanan internet erişimi
- Lisanslı Windows 8/10 işletim sistemi yüklü masaüstü bilgisayar (155 adet)
- Linux/Windows dual boot özellikli masaüstü bilgisayarlar (12 adet)
- LanTeacher ve LanSchool Laboratuvar programları
- Microsoft Office 2013/2016
- Microsoft Fortran DeveloperStudio programlama dili editörü ve derleyicisi
- Microsoft Visual C 2005 programlama dili editörü ve derleyici
donanımı ve yazılımları mevcuttur.
- Araştırma Laboratuvarları: Katıhal araştırma Lab., Sıvıhal ve Bilgisayar simülasyon Lab. Nükleer araştırma Lab., Polimer Laboratuvarı.
- Atölye
Kütüphane
- Fizik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen bilimsel yaklaşımı ön plana alacak şekilde ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Edinilen bilgiler ortaöğretime uyarlanır ve aktarılır.
- Günün koşullarına bağlı olarak bu bilgiler yenilenir.
- Edinilen ileri düzeydeki bilgiler yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojil gelişmelere paralel sorunları tanımlar.
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız oalrak yürütür.
- Farklı disiplin alanlarııyla ilgili karşılaşan sorunlarda karar verme sürecinde rol oynar
- Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkn olumlu tutum geliştirir.
- Fizik ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
- Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması yorumlanması uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal bilimsel kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe veya nota dayalı sistemler kullanılır
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Başlangıç: 11.04.2023 / Bitiş: 30.09.2026
Lisans programına kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları (örneğin Erasmus) kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler Fizik Bölümünde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse Ders Planı`nda belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir. Bu kapsamda Üniversitemize gelmek isteyen öğrenciler programa başvuru ve kayıt işlemlerini Erasmus Ofisine yapmaktadırlar. Başvuru süreci ve işlemler ile ilgili detaylı bilgiler Erasmus Ofisi`nin internet adresinde mevcuttur.
Yüksek öğretim kurumlarında öğretmenlik formasyonu programını alarak başarmak koşuluyla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda ve özel eğitim kurumlarında öğretmen olarak çalışabilen mezunlar, fiziğin çeşitli mühendislik dallarının temelini oluşturması nedeniyle endüstrinin çeşitli alanlarında araştırma ve geliştirme laboratuvarlarında da yararlı hizmetler verebilmektedirler. Maden Tetkik Arama Enstitüsü, Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu, Devlet Su İşleri, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu, Atom Enerjisi Kurumu, Özel Kuruluşların Kalibrasyon Merkezleri, Tıp Fakültesi Hastaneleri ve Özel Hastanelerin Onkoloji Merkezleri, Nükleer Tıp Merkezleri, Fizik Tedavi Merkezleri ile kamu ve benzeri özel sektör kuruluşlarında araştırıcı, planlamacı ve sağlık fizikçisi olarak çalışabilmektedirler. Ayrıca yurtiçi ve yurtdışındaki üniversitelerin Fizik bölümlerinde akademisyen olarak kariyerlerine devam etmeyi tercih edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030025939 | |
Qualification Title | Bachelor's degree in Physics | |
Awarding Body | Trakya University | |
Awarding Body Contact | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Phone +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Awarding Body Url | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Physics | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 ISCED (2013):441 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The main purpose of our department is to raise awareness of the students participating in the program at the secondary education level and to provide them with the necessary basic physics knowledge, to update physics education within the requirements of modern science at all levels of secondary and higher education and to provide consultancy in this direction, as well as to be successful in business life with elective courses to be offered. is to increase their chances. In addition, it is aimed for them to take part in various R&D organizations or become academician candidates at universities by having national and international experts give seminars and conferences as often as possible on current scientific and technological developments. Our department claims to take part in globalization by collaborating in research projects with other departments of our university, other universities and foreign institutions, and to raise the bar of education at undergraduate and graduate levels with its dynamic structure. The physics program is designed to achieve the goals of raising the awareness of the students participating in the program, providing complete basic physics knowledge, and increasing their chances of success in business life. 1. Using basic laws of physics and mathematics 2. To be able to apply theoretical knowledge in the field of physics in a laboratory environment 3. Being aware of lifelong learning 4. To be able to use current electronic, computer and writing tools effectively 5. Adhering to professional ethical values and environmental awareness 6. To take part in globalization as required by the age by having international and national interdisciplinary working skills. 7. Giving importance to research, development and application in all fields of physics adopted its aims. Thanks to the education our students receive in the department, they have the necessary infrastructure in other basic science branches, the ability to identify a physical problem and produce a solution, individual and/or team work ethics, the ability to follow and learn developments in technology and science, the ability to easily access information, especially to follow and follow the information in their field. It is aimed for students to be individuals who have foreign language knowledge at a level that they can use and communicate with their colleagues, and thus be employees with more sought-after qualifications in the job fields they will work in. | |
Learning Environments | • Classroom environments: Blackboard, Smart board, desktop computer and projector and screen • Online Methods: Microsoft TEAMS • Student Laboratories: Mechanics Laboratory, Electricity and Magnetism Laboratory, Oscillations and Waves Laboratory, Modern Physics Laboratory, Electronics Laboratory, Mechatronics Laboratory, Computer Laboratory. In department computer laboratories; • Projector and projection screen • Internet access provided via 24/48 port Ethernet switch and cabinet • Licensed desktop computers with Windows 8/10 operating system (155 units) • Desktop computers with Linux/Windows dual boot feature (12 units) • LanTeacher and LanSchool Laboratory programs • Microsoft Office 2013/2016 • Microsoft Fortran DeveloperStudio programming language editor and compiler • Microsoft Visual C 2005 programming language editor and compiler hardware and software are available. • Research Laboratories: Solid State Research Lab., Liquid State and Computer Simulation Lab. Nuclear research Lab., Polimer Lab. • Workshop • Library | |
Description | • Textbooks containing up-to-date information in the field of physics have advanced theoretical and applied information, highlighting the scientific approach supported by application tools and other resources. • The acquired knowledge is adapted and transferred to secondary education. • This information is renewed depending on the conditions of the day. • Interprets and evaluates the advanced knowledge acquired, identifies problems parallel to current technological developments. • Independently carries out an advanced study in his field. • Plays a role in the decision-making process in problems encountered in different discipline areas. • Uses time effectively in the process of drawing conclusions with analytical thinking ability. • Becomes aware of the necessity of lifelong learning and constantly improves his professional knowledge and skills. • It would develop a positive approach for learning all life long. • Informs relevant people and institutions on physics-related issues, expresses his thoughts and suggestions for solutions to problems in written and oral form. • Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field of physics. | |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info | Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues. Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. Letter or grade-based systems are used to evaluate student success. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties (FEDEK) Start: 11.04.2023 / End: 30.09.2026 | |
Access Requirements | The student who wants to enroll in the undergraduate program must complete the processes carried out by the Student Selection and Placement Center and pass the exams. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the degree to which he/she has applied. Students coming from abroad within the scope of student exchange programs (e.g. Erasmus) approved by the university and limited by an agreement can take courses taught in English in the Department of Physics. If the student has Turkish language proficiency, he/she can enroll in any Turkish lesson specified in the Course Plan. In this context, students who want to come to our University apply and register for the program to the Erasmus Office. Detailed information about the application process and procedures is available on the Erasmus Office website. | |
Conditions for Success | In order to obtain a bachelor's degree in physics, students must successfully complete all of the compulsory and elective courses (equivalent to a total of 240 ECTS) in the program and have a cumulative grade point average of at least 2.0 out of 4.00. Evaluation of exam results and success grade are determined as follows: a)Exams are evaluated out of a full score of 100. Semester/year final grade of a course; It is the sum of 30% of the midterm exam or the arithmetic average of the midterm exams, 20% in distance education programs, 70% of the grade received in the semester/year final exam, and 80% in distance education programs. However, the semester/year final grade of a course; It can vary between 30% and 70% of the midterm exam or the arithmetic average of the midterm exams, and between 70% and 30% of the grade obtained in the semester/year final exam, provided that the relevant faculty/school board decides and is announced at the beginning of the semester. and the sum of the ratios can also be calculated to be 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than 5, it is increased to a lower integer, and if it is 5 or greater than 5, it is increased to a higher integer. The procedures and principles regarding the scoring to be applied in the evaluation of common compulsory courses in the grading system are determined by the Senate. b) Success grade; It is calculated by applying the absolute evaluation method or relative evaluation method, based on the grades determined in paragraph (a), with the decision of the Faculty/School Board and the approval of the Senate. The application principles of the relative evaluation method are determined by the Senate. In the absolute evaluation method, the letter grade determined in accordance with the table in paragraph (c), taking into account the semester/year-end grade calculated according to paragraph (a), is accepted as the success grade. The tables and principles in paragraph (c) are applied for letter grades, coefficients and success status obtained using the relative evaluation method and absolute evaluation method. c) In the relative evaluation and absolute evaluation methods, the coefficients of letter grades are determined according to the table below: Value out of 100 Points Letter grade Coefficient 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00 The last grade received from repeated courses is included in the GPA. All grades are recorded on the student's transcript. In order to be considered successful in a course, the passing grade must be at least CC. However, students whose general grade point average (GPA) is CB (2.50) and above are also considered successful with a DD success grade and their success grade is recorded as DB with a coefficient of 1.50. In courses where homework and applications gain importance, the extent to which these studies will affect the midterm exam grade, how the semester or yearly success grade will be determined in laboratory and project courses that are lectures, and the impact rate on the success grade are determined and announced by the relevant faculty or school board. The success grade in courses where unlimited exam rights have been given and in which the right to take the final exam has previously been gained, is determined only by the semester/year final exam grade, regardless of the work and midterm exam results in the previous semester. The results of single course exams and additional exams are accepted and evaluated as success grades. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates, who can work as teachers in institutions affiliated with the Ministry of National Education and private educational institutions, provided that they succeed by taking the teacher formation program in higher education institutions, can also provide useful services in research and development laboratories in various fields of industry, as physics forms the basis of various engineering branches. Mineral Research and Exploration Institute, Machinery and Chemical Industry Corporation, State Hydraulic Works, Turkish Scientific and Technical Research Council, Atomic Energy Authority, Calibration Centers of Private Institutions, Oncology Centers of Faculty of Medicine Hospitals and Private Hospitals, Nuclear Medicine Centers, Physical Therapy Centers and public and They can work as researchers, planners and health physicists in similar private sector organizations. They may also choose to continue their careers as academicians in the Physics departments of universities at home and abroad. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030025939
ISCO:08
ISCED (2013):441
ISCO:08
ISCED (2013):441
The main purpose of our department is to raise awareness of the students participating in the program at the secondary education level and to provide them with the necessary basic physics knowledge, to update physics education within the requirements of modern science at all levels of secondary and higher education and to provide consultancy in this direction, as well as to be successful in business life with elective courses to be offered. is to increase their chances. In addition, it is aimed for them to take part in various R&D organizations or become academician candidates at universities by having national and international experts give seminars and conferences as often as possible on current scientific and technological developments. Our department claims to take part in globalization by collaborating in research projects with other departments of our university, other universities and foreign institutions, and to raise the bar of education at undergraduate and graduate levels with its dynamic structure. The physics program is designed to achieve the goals of raising the awareness of the students participating in the program, providing complete basic physics knowledge, and increasing their chances of success in business life.
1. Using basic laws of physics and mathematics
2. To be able to apply theoretical knowledge in the field of physics in a laboratory environment
3. Being aware of lifelong learning
4. To be able to use current electronic, computer and writing tools effectively
5. Adhering to professional ethical values and environmental awareness
6. To take part in globalization as required by the age by having international and national interdisciplinary working skills.
7. Giving importance to research, development and application in all fields of physics
adopted its aims. Thanks to the education our students receive in the department, they have the necessary infrastructure in other basic science branches, the ability to identify a physical problem and produce a solution, individual and/or team work ethics, the ability to follow and learn developments in technology and science, the ability to easily access information, especially to follow and follow the information in their field. It is aimed for students to be individuals who have foreign language knowledge at a level that they can use and communicate with their colleagues, and thus be employees with more sought-after qualifications in the job fields they will work in.
• Classroom environments: Blackboard, Smart board, desktop computer and projector and screen
• Online Methods: Microsoft TEAMS
• Student Laboratories: Mechanics Laboratory, Electricity and Magnetism Laboratory, Oscillations and Waves Laboratory, Modern Physics Laboratory, Electronics Laboratory, Mechatronics Laboratory, Computer Laboratory.
In department computer laboratories; • Projector and projection screen • Internet access provided via 24/48 port Ethernet switch and cabinet • Licensed desktop computers with Windows 8/10 operating system (155 units) • Desktop computers with Linux/Windows dual boot feature (12 units) • LanTeacher and LanSchool Laboratory programs • Microsoft Office 2013/2016 • Microsoft Fortran DeveloperStudio programming language editor and compiler • Microsoft Visual C 2005 programming language editor and compiler hardware and software are available.
• Research Laboratories: Solid State Research Lab., Liquid State and Computer Simulation Lab. Nuclear research Lab., Polimer Lab.
• Workshop
• Library
• Textbooks containing up-to-date information in the field of physics have advanced theoretical and applied information, highlighting the scientific approach supported by application tools and other resources.
• The acquired knowledge is adapted and transferred to secondary education.
• This information is renewed depending on the conditions of the day.
• Interprets and evaluates the advanced knowledge acquired, identifies problems parallel to current technological developments.
• Independently carries out an advanced study in his field.
• Plays a role in the decision-making process in problems encountered in different discipline areas.
• Uses time effectively in the process of drawing conclusions with analytical thinking ability.
• Becomes aware of the necessity of lifelong learning and constantly improves his professional knowledge and skills.
• It would develop a positive approach for learning all life long. • Informs relevant people and institutions on physics-related issues, expresses his thoughts and suggestions for solutions to problems in written and oral form.
• Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field of physics.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Reading and writing competence
- Multi language competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues. Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. Letter or grade-based systems are used to evaluate student success.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties (FEDEK)
Start: 11.04.2023 / End: 30.09.2026
The student who wants to enroll in the undergraduate program must complete the processes carried out by the Student Selection and Placement Center and pass the exams. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the degree to which he/she has applied. Students coming from abroad within the scope of student exchange programs (e.g. Erasmus) approved by the university and limited by an agreement can take courses taught in English in the Department of Physics. If the student has Turkish language proficiency, he/she can enroll in any Turkish lesson specified in the Course Plan. In this context, students who want to come to our University apply and register for the program to the Erasmus Office. Detailed information about the application process and procedures is available on the Erasmus Office website.
Graduates, who can work as teachers in institutions affiliated with the Ministry of National Education and private educational institutions, provided that they succeed by taking the teacher formation program in higher education institutions, can also provide useful services in research and development laboratories in various fields of industry, as physics forms the basis of various engineering branches. Mineral Research and Exploration Institute, Machinery and Chemical Industry Corporation, State Hydraulic Works, Turkish Scientific and Technical Research Council, Atomic Energy Authority, Calibration Centers of Private Institutions, Oncology Centers of Faculty of Medicine Hospitals and Private Hospitals, Nuclear Medicine Centers, Physical Therapy Centers and public and They can work as researchers, planners and health physicists in similar private sector organizations. They may also choose to continue their careers as academicians in the Physics departments of universities at home and abroad.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times.