Yeterlilik Kodu | TR0030217293 | |
Yeterlilik Adı | Fizik Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için Yüksek Öğretim Kurulunun koyduğu genel kabul şartları geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Fizik ve fizik eğitimiyle ilgili güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. Öğrencinin mezun olabilmesi için zorunlu ve seçmeli derslerin tümünden başarılı olması ve ders ortalamalarının 2.00 (4 üzerinden) ve üstünde olması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030217293
ISCO 08
ISCO 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Fizik kavramları, kanunları ve teorilerini ilişkileriyle açıklar.
- Fiziğin diğer bilim dalları, felsefe ve matematik ile ilişkisini kurar.
- Amacına uygun deney tasarlar ve laboratuvar malzemelerini etkin bir şekilde kullanır.
- Karşılaştığı fizik problemlerini çözerken ve doğa olaylarını açıklarken bilimsel yöntemleri kullanır.
- Öğrenme-Öğretme ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını bilir.
- Öğrencilerin bireysel farklılıklarına bağlı olarak ortaya çıkan ihtiyaçlarını aktif katılımlarını sağlayacak şekilde dikkate alır.
- Öğretim sürecinde karşılaşabileceği öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgılarını azaltmaya yönelik gerekli tedbirleri alır.
- Kişisel ve mesleki gelişiminde sürekliliği ve yaşam boyu öğrenmeyi esas alır.
- Mesleğine, çevresine ve doğaya karşı olumlu tutum ve değerler geliştirir.
- Milli Eğitim Temel Kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara önem verir.
- Öğrenme ortamında uygun teknolojik ortam ve ürünleri kullanır.
- Bilimsel bilgiye ulaşma amacıyla farklı, güvenilir ve geçerli bilgi kaynakları kullanır.
- Fiziğin; çevre, toplum ve teknoloji ile ilişkisini analiz eder.
- Fizik yasa ve ilkelerine göre çalışan teknolojik araçların çalışma prensiplerini analiz eder.
- Fizik ve fizik eğitimi ile ilgili çeşitli yazılımları kullanmayı bilir.
- Öğretim sürecinde bilişim ve iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
- Fizik alanı ile ilgili materyal geliştirebilir veya var olan materyallerden en uygun olanı seçerek kullanır.
- Fizik Öğretiminde en uygun olan öğrenme-öğretme ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını kullanır.
- Laboratuvar yaklaşımlarını etkin ve güvenli bir şekilde kullanır.
- Ortaöğretime yönelik fizik öğretim programlarını etkin bir şekilde izler.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme
- Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
- Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
- Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
- Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
- Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
- Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
- D: Devamsız, G: Girmedi, E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.) VZ: Dersten çekilme.
- Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO`sunun en az 2,00 olması gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Türk ve yabancı öğrenciler için Yüksek Öğretim Kurulunun koyduğu genel kabul şartları geçerlidir.
- Programı tamamlayan mezunlarımız Milli Eğitim Bakanlığına bağlı lise ve dengi okullarda, özel eğitim kurumlarında fizik öğretmeni olarak çalışabilmektedir.
- Mezunlarımız öğretmenlik mesleğinin yanı sıra kamu veya özel sektörde, bilim müzelerinde veya çeşitli bilim ve teknoloji araştırma merkezlerinde görev yapabilmektedirler.
- Akademik araştırma yapmak isteyen mezunlarımız, lisansüstü eğitimlerini tamamlayarak üniversitelerde bilim insanı olabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217293 | |
Qualification Title | FİZİK ÖĞRETMENLİĞİ (4 YILLIK) Undergraduate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Explain the physics concepts, laws and theories by considering relationships between them. Establish relationships between physics, philosophy, mathematics and other branches of science. Design appropriate experiments and use laboratory materials in an effective manner. Use scientific methods when solving physics problems. Know the learning-teaching and the assessment-evaluation approaches. Consider emerging needs of students depending on their individual differences to ensure active participation. Develop appropriate strategies to reduce students? learning difficulties and misconceptions. Value continuity in personal and professional development and lifelong learning. Develop a positive attitude and value towards his/her profession and environment. Be sensitive towards national and universal significances given in the Basic Law of National Education. Use appropriate technological learning environments and products at learning environment. Use different, valid and reliable information sources in order to achieve scientific knowledge. Analyze the relationships between physics, environment, society and technology. Analyze the working principle of technological tools which are working according to the principles of the laws of physics. Know how to use the different physics and physics education software and simulation programs. Use information and communication skills effectively in the teaching process. Be able to develop materials related to physics or use available materials by selecting the most appropriate ones. Use appropriate teaching-learning and measurement-evaluation approaches at physical education. Use laboratory approaches effectively and safely. Follow secondary school physics curriculum effectively. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Assesment and and Grading (1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester / year they are registered. (2) This success letter grade is appreciated by the lecturer who teaches the course. (3) In the assessment of the letter grade of success, the students success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to classes and practices are taken into consideration. The calculation of this letter grade is determined by the recommendation of the relevant academic unit board, the decision of the relevant board of the academic unit and the approval of the Senate. (4) The students success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw success score. (5) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are stated below, using one of the methods prepared with the decision of the University Education Commission and the approval of the Senate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). (6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows: a) Coefficient Notes 4.00 AA 3:50 BA 3:00 BB 2:50 CB 2:00 CC 1:50 DC 1:00 DD 0:50 FD 0:00 FF b) 1) D: Absent, 2) G: Not entered, 3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the semester / year-end exam success letter grades, is converted into (FF).) 4) VZ: Withdrawal. (7) A student who takes one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful. However, in order to graduate, the AGNO of the student must be at least 2.00. Theoretical, Phenomenal - Improves physics concepts and relationships between concepts. - Deepens the knowledge of laws and theories in physics. - Improves his / her knowledge of physics education. - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. SKILLS Cognitive, Applied - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. COMPETENCIES Competence to Work independently and to take responsibility - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Uses the literature related to the subjects he works on effectively. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. Learning Competence - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Uses the literature related to the subjects he works on effectively. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. Communication and Social Competence - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. Field-Specific Competence - Improves physics concepts and relationships between concepts. - Deepens the knowledge about laws and theories in the field of physics. - Improves his / her knowledge of physics education. - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | For Turkish and foreign students, the general admission conditions set by the Higher Education Board are valid. | |
Conditions for Success | Theoretical, Phenomenal - Improves physics concepts and relationships between concepts. - Deepens the knowledge of laws and theories in physics. - Improves his / her knowledge of physics education. - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. SKILLS Cognitive, Applied - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. COMPETENCIES Competence to Work independently and to take responsibility - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Uses the literature related to the subjects he works on effectively. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. Learning Competence - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Uses the literature related to the subjects he works on effectively. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. Communication and Social Competence - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. Field-Specific Competence - Improves physics concepts and relationships between concepts. - Deepens the knowledge about laws and theories in the field of physics. - Improves his / her knowledge of physics education. - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. In order to graduate, succeed all of its lessons with at least GDA (Grade Average Point) point of 2.00 over 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates who have completed the program can work as a physics teacher in high schools and equivalent schools affiliated to the Ministry of National Education and private educational institutions. In addition to teaching profession, our graduates can work in public or private sector, sciences museums or various science and technology research centers. Our graduates who want to do academic research can became scientists in universities by completing their graduate education. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030217293
Explain the physics concepts, laws and theories by considering relationships between them. Establish relationships between physics, philosophy, mathematics and other branches of science. Design appropriate experiments and use laboratory materials in an effective manner. Use scientific methods when solving physics problems. Know the learning-teaching and the assessment-evaluation approaches. Consider emerging needs of students depending on their individual differences to ensure active participation. Develop appropriate strategies to reduce students? learning difficulties and misconceptions. Value continuity in personal and professional development and lifelong learning. Develop a positive attitude and value towards his/her profession and environment. Be sensitive towards national and universal significances given in the Basic Law of National Education. Use appropriate technological learning environments and products at learning environment. Use different, valid and reliable information sources in order to achieve scientific knowledge. Analyze the relationships between physics, environment, society and technology. Analyze the working principle of technological tools which are working according to the principles of the laws of physics. Know how to use the different physics and physics education software and simulation programs. Use information and communication skills effectively in the teaching process. Be able to develop materials related to physics or use available materials by selecting the most appropriate ones. Use appropriate teaching-learning and measurement-evaluation approaches at physical education. Use laboratory approaches effectively and safely. Follow secondary school physics curriculum effectively.
Assesment and and Grading (1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester / year they are registered. (2) This success letter grade is appreciated by the lecturer who teaches the course. (3) In the assessment of the letter grade of success, the students success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to classes and practices are taken into consideration. The calculation of this letter grade is determined by the recommendation of the relevant academic unit board, the decision of the relevant board of the academic unit and the approval of the Senate. (4) The students success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw success score. (5) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are stated below, using one of the methods prepared with the decision of the University Education Commission and the approval of the Senate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). (6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows: a) Coefficient Notes 4.00 AA 3:50 BA 3:00 BB 2:50 CB 2:00 CC 1:50 DC 1:00 DD 0:50 FD 0:00 FF b) 1) D: Absent, 2) G: Not entered, 3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the semester / year-end exam success letter grades, is converted into (FF).) 4) VZ: Withdrawal. (7) A student who takes one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful. However, in order to graduate, the AGNO of the student must be at least 2.00. Theoretical, Phenomenal - Improves physics concepts and relationships between concepts. - Deepens the knowledge of laws and theories in physics. - Improves his / her knowledge of physics education. - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. SKILLS Cognitive, Applied - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. COMPETENCIES Competence to Work independently and to take responsibility - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Uses the literature related to the subjects he works on effectively. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. Learning Competence - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Uses the literature related to the subjects he works on effectively. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - In his researches, when he encounters unforeseen difficulties, he develops new strategic approaches and produces solutions. - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts. Communication and Social Competence - Participates actively in working groups and projects related to physics education. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. Field-Specific Competence - Improves physics concepts and relationships between concepts. - Deepens the knowledge about laws and theories in the field of physics. - Improves his / her knowledge of physics education. - Offers solutions to problems related to physics education by using quantitative and qualitative research methods. - Evaluates a problem related to physics education and its results. - Evaluates the information about physics and physics education with a critical eye. - Demonstrates the developments and studies related to physics education systematically in written, oral and visual forms. - Shares his studies on physics education at national and international level orally and in writing. - Develops strategies, policies and implementation plans on subjects related to physics education. - Evaluates current developments in physics and physics education in line with national values ??and country facts.
For Turkish and foreign students, the general admission conditions set by the Higher Education Board are valid.
Our graduates who have completed the program can work as a physics teacher in high schools and equivalent schools affiliated to the Ministry of National Education and private educational institutions. In addition to teaching profession, our graduates can work in public or private sector, sciences museums or various science and technology research centers. Our graduates who want to do academic research can became scientists in universities by completing their graduate education.
Qualification is continuous