Yeterlilik Kodu

TR0030014679

Yeterlilik Adı
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Nişantaşı Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMaslak Mahalesi, Taşyoncası Sokak, No: 1V ve No:1Y Sarıyer-İSTANBUL - Bina Kodu : 34481742
Sorumlu Kurum URLhttp://www.nisantasi.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Gıda işleme
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Nişantaşı Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü’nün bir dalı olan yiyecek-içecek sektörünün bir alanı olarak hem ulusal hem de uluslararası alanda faaliyet gösteren yiyecek-içecek işletmelerinde istihdam edilen bölümlerden biri olarak hem ulusal hem de uluslararası düzeyde ihtiyaç duyduğu nitelikli akademik kadronun yetişmesine katkıda bulunmaktır.

  • Öğrenci odaklı bir anlayışla öğrencimizin kişisel gelişimlerini öncelik edinmek, akademik bilgi üretimi yapmak, sürekli kendini yenileyen ve bildiklerini sektörel uygulamalarla pekiştiren eğitim kadrosuna sahip olmak, ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli bir kültür oluşturmak ve yiyecek-içecek sektörüne yeni kuşaklar aktarırken onların birey dünya vatandaşı olarak hayata geçirdikleri süreçlerin değerini sağlayan evrensel perspektifi kazandırmak, kurum içerisinde iş birliği ve takım çalışmasını esas alındığı, biz duygusunun baskın olduğu yiyecek-içecek sektörünün sorunlarına analitik yaklaşımda kalıcı çözümler üretmek temel prensiplerimiz arasında yer almaktadır.

Öğrenme Ortamları

Gastronomi laboratuvarı olarak 5 adet sınıf kullanılmaktadır. Lab.01 112,84 metrekare, lab.02 – lab.03 154,57 metrekare, lab.04 113,01 metrekare ve lab.05 75.63 metrekarelik kullanım alanına sahiptir. Lab.01 pastacılık eğitimi verilecek şekilde özelleştirilmiştir ve 15 öğrenci kapasitesine sahiptir. Lab.02-lab.03 aşçılık uygulamaları için özelleştirilmiş olup 24 kişilik kapasiteye sahiptir. Lab.04 aşçılık için geliştirilmiş ve 16 kişilik kapasiteye sahiptir. Lab.05 aşçılık uygulamaları için geliştirilmiş olup kapasitesi 12 kişidir. Lab.05 aynı zamanda pastane sınıfını desteklemek amaçlı ve üniversitemizde verilen protokol yemekleri için üretim alanı olarakta kullanılmaktadır. Aynı anda tüm sınıflarda ders işlenecek şekilde kesme tahtaları, gastronomlar, tencere, tava ve diğer tüm araç ve gereçler fazlası ile donatılmıştır. Bunun yanı sıra Üniversitemizin Amfi ve çeşitli kapasitelerde sınfılarıda teorik dersler verilebilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanında yönetim, pazarlama, üretim ve finans konularında bilgi sahibidir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanında sahip olduğu bilgiyi uygulamaya koyabilir, geliştirir ve bunların yardımı ile sorunları tanımlar, analiz eder, çözüm önerileri ortaya koyar.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları kapsamında kurulacak yeni bir işletmenin yatırım aşamasını tasarlar ve işletir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanının gelişimine katkı sağlayacak projelerde görev alır.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir. Karmaşık sorun ve konuları belirleyerek analiz yapar, tartışmalara katılır ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları kapsamındaki işletmelerin mevcut koşulları ve gelecek öngörüsü hakkında bilgi ve değerlendirme olanağına sahip olarak örgütsel amaç ve hedefler belirler ve plan yapar; öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.

  • Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.

  • Öğrenmeyi öğrenmiş bir birey olarak karşılaştığı sorunların çözümünde eleştirel düşünceyi harekete geçirerek durum analizi yapar ve hatalardan ders çıkarır.

  • İşletme yönetiminin stratejik ve operasyonel yaklaşımda yerel, ulusal ve uluslararası boyutlarını kavrar ve bir turizm işletmesini iç ve dış çevresi ile analiz edebilecek araçları kullanarak değerlendirir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları ile ilgili konularda gerek konu ile ilgisi olan gerekse olmayan kimseleri bilgilendirir. Onlara düşüncelerini sorunları ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarır.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

  • Alanında eğitimini aldığı İngilizce dilini ve diğer yabancı dilleri, mesleki bilgilerini evrensel değerler ölçüsünde geliştirmede kullanabilir.

  • Turizm ve bununla birlikte gastronomi ve mutfak sanatları alanının sosyo-ekonomik yapısını ve bu yapı kapsamında ülke açısından önemini kavrar. Bu kapsamda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile doğal ve kültürel çevrenin korunması ve iş etiği gibi toplumu da ilgilendiren konularda yeterli bilgi ve bilince sahiptir.

  • Turizm sektörü kapsamında bilgi sahibidir, özellikle gastronomi ve mutfak sanatları alanında uzmanlaşmıştır ve bu bölüm dışındaki bölümler hakkında da yeterli düzeyde bilgi sahibidir.

  • Ülkemizde ve yurt dışında iş imkanları sağlayabilecek mesleki bilgi ve donanıma sahip olacaklardır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dönem başında ilgili derse kayıt yaptıran öğrencilerin dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70`ine, uygulamalı derslerin ise en az % 80’ine devam etmiş olmaları gerekmektedir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir.

Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Lütfen geniş bilgi için Ders Planı bölümündeki ilgili derse bakınız.

Kalite Güvencesi
  • Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)

Giriş Şartı

Lisans (Özel Yetenek Dışında) TC Vatandaşları : Programa, SÖZ puan türüne göre merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır. ÖSYM tarafından programa yerleştirilen öğrencilerin, ilan edilen kayıt tarihlerinde, mali yükümlülüklerini tamamlayarak kesin kayıt yaptırmaları gerekmektedir.

Yabancı Uyruklular: Yabancı uyruklu öğrenciler Üniversite Senatosu tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda kabul edilir. Lütfen ilgili web sayfasını inceleyiniz. https://international.nisantasi.edu.tr/sayfa/prospective-students-673674

Yatay Geçiş: Yurt içi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencinin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Lütfen ilgili mevzuatı inceleyiniz.

Nişantaşı Üniversitesi Önlisans ve Lisans Öğretimi Yatay Geçiş Yönergesi https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/TYTM-5-_onlisans_ve_lisans_ogretimi_yatay_gecis_yonergesi_-_23.10.2013.pdf

Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 Değişim Öğrencileri: Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile çerçevesi belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtiçi ve yurtdışından gelen öğrenciler programda verilen dersleri alabilirler.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin mezuniyet hakkı elde edebilmesi için müfredatta yer alan derslerin (toplam en az 240 AKTS karşılığı) tamamını başarıyla tamamlamış olması ve mezuniyet aşamasındaki genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Mezuniyet için öğrencinin staj veya bitirme projesini de başarılı bir şekilde tamamlamış olması gerekmektedir. İlgili yönetmelik ve yönergeleri inceleyiniz. Nişantaşı Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-on-lisans-ve-lisans-egitim-ogretim-ve-sinav-yonetmeligi-1544216789.pdf Nişantaşı Üniversitesi 8. Yarıyılda İş Başında Mesleki Uygulamalar (İMU) Yönergesi https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/LRVV-nisantasi_universitesi_8._yariyilda_is_basinda_mesleki_uygulamalar_imu.pdf Nişantaşı Üniversitesi Diploma, Diploma Eki Ve Diğer Belgelerin Düzenlenmesine İlişkin Yönerge https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-diploma-diploma-eki-ve-diger-belgelerin-duzenlenmesine-iliskin-yonerge- 511959282.pdf
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun öğrencilerimiz öğrenim sürelerini başarıyla tamamladıktan sonra başta yiyecek içecek işletmeleri ve otel işletmelerinin mutfakları olmak üzere kendi sanatlarıyla kendi işletmelerini yönetebilecek bilgi ve beceri donanımına sahip olacaklardır. Bununla birlikte lisans öğrenimini tamamlayan öğrencilerimiz yüksek lisans ve doktora öğrenimlerinin ardından bilim insanı ünvanıyla akademisyen olarak iş hayatlarını sürdürebilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030014679


Yeterlilik Adı
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Nişantaşı Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Maslak Mahalesi, Taşyoncası Sokak, No: 1V ve No:1Y Sarıyer-İSTANBUL - Bina Kodu : 34481742

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Nişantaşı Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü’nün bir dalı olan yiyecek-içecek sektörünün bir alanı olarak hem ulusal hem de uluslararası alanda faaliyet gösteren yiyecek-içecek işletmelerinde istihdam edilen bölümlerden biri olarak hem ulusal hem de uluslararası düzeyde ihtiyaç duyduğu nitelikli akademik kadronun yetişmesine katkıda bulunmaktır.

  • Öğrenci odaklı bir anlayışla öğrencimizin kişisel gelişimlerini öncelik edinmek, akademik bilgi üretimi yapmak, sürekli kendini yenileyen ve bildiklerini sektörel uygulamalarla pekiştiren eğitim kadrosuna sahip olmak, ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli bir kültür oluşturmak ve yiyecek-içecek sektörüne yeni kuşaklar aktarırken onların birey dünya vatandaşı olarak hayata geçirdikleri süreçlerin değerini sağlayan evrensel perspektifi kazandırmak, kurum içerisinde iş birliği ve takım çalışmasını esas alındığı, biz duygusunun baskın olduğu yiyecek-içecek sektörünün sorunlarına analitik yaklaşımda kalıcı çözümler üretmek temel prensiplerimiz arasında yer almaktadır.


Öğrenme Ortamları

Gastronomi laboratuvarı olarak 5 adet sınıf kullanılmaktadır. Lab.01 112,84 metrekare, lab.02 – lab.03 154,57 metrekare, lab.04 113,01 metrekare ve lab.05 75.63 metrekarelik kullanım alanına sahiptir. Lab.01 pastacılık eğitimi verilecek şekilde özelleştirilmiştir ve 15 öğrenci kapasitesine sahiptir. Lab.02-lab.03 aşçılık uygulamaları için özelleştirilmiş olup 24 kişilik kapasiteye sahiptir. Lab.04 aşçılık için geliştirilmiş ve 16 kişilik kapasiteye sahiptir. Lab.05 aşçılık uygulamaları için geliştirilmiş olup kapasitesi 12 kişidir. Lab.05 aynı zamanda pastane sınıfını desteklemek amaçlı ve üniversitemizde verilen protokol yemekleri için üretim alanı olarakta kullanılmaktadır. Aynı anda tüm sınıflarda ders işlenecek şekilde kesme tahtaları, gastronomlar, tencere, tava ve diğer tüm araç ve gereçler fazlası ile donatılmıştır. Bunun yanı sıra Üniversitemizin Amfi ve çeşitli kapasitelerde sınfılarıda teorik dersler verilebilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanında yönetim, pazarlama, üretim ve finans konularında bilgi sahibidir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanında sahip olduğu bilgiyi uygulamaya koyabilir, geliştirir ve bunların yardımı ile sorunları tanımlar, analiz eder, çözüm önerileri ortaya koyar.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları kapsamında kurulacak yeni bir işletmenin yatırım aşamasını tasarlar ve işletir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanının gelişimine katkı sağlayacak projelerde görev alır.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir. Karmaşık sorun ve konuları belirleyerek analiz yapar, tartışmalara katılır ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları kapsamındaki işletmelerin mevcut koşulları ve gelecek öngörüsü hakkında bilgi ve değerlendirme olanağına sahip olarak örgütsel amaç ve hedefler belirler ve plan yapar; öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.

  • Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.

  • Öğrenmeyi öğrenmiş bir birey olarak karşılaştığı sorunların çözümünde eleştirel düşünceyi harekete geçirerek durum analizi yapar ve hatalardan ders çıkarır.

  • İşletme yönetiminin stratejik ve operasyonel yaklaşımda yerel, ulusal ve uluslararası boyutlarını kavrar ve bir turizm işletmesini iç ve dış çevresi ile analiz edebilecek araçları kullanarak değerlendirir.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları ile ilgili konularda gerek konu ile ilgisi olan gerekse olmayan kimseleri bilgilendirir. Onlara düşüncelerini sorunları ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarır.

  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

  • Alanında eğitimini aldığı İngilizce dilini ve diğer yabancı dilleri, mesleki bilgilerini evrensel değerler ölçüsünde geliştirmede kullanabilir.

  • Turizm ve bununla birlikte gastronomi ve mutfak sanatları alanının sosyo-ekonomik yapısını ve bu yapı kapsamında ülke açısından önemini kavrar. Bu kapsamda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile doğal ve kültürel çevrenin korunması ve iş etiği gibi toplumu da ilgilendiren konularda yeterli bilgi ve bilince sahiptir.

  • Turizm sektörü kapsamında bilgi sahibidir, özellikle gastronomi ve mutfak sanatları alanında uzmanlaşmıştır ve bu bölüm dışındaki bölümler hakkında da yeterli düzeyde bilgi sahibidir.

  • Ülkemizde ve yurt dışında iş imkanları sağlayabilecek mesleki bilgi ve donanıma sahip olacaklardır.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dönem başında ilgili derse kayıt yaptıran öğrencilerin dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70`ine, uygulamalı derslerin ise en az % 80’ine devam etmiş olmaları gerekmektedir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir.

Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Lütfen geniş bilgi için Ders Planı bölümündeki ilgili derse bakınız.


Kalite Güvencesi
  • Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)


Giriş Şartı

Lisans (Özel Yetenek Dışında) TC Vatandaşları : Programa, SÖZ puan türüne göre merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır. ÖSYM tarafından programa yerleştirilen öğrencilerin, ilan edilen kayıt tarihlerinde, mali yükümlülüklerini tamamlayarak kesin kayıt yaptırmaları gerekmektedir.

Yabancı Uyruklular: Yabancı uyruklu öğrenciler Üniversite Senatosu tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda kabul edilir. Lütfen ilgili web sayfasını inceleyiniz. https://international.nisantasi.edu.tr/sayfa/prospective-students-673674

Yatay Geçiş: Yurt içi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencinin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Lütfen ilgili mevzuatı inceleyiniz.

Nişantaşı Üniversitesi Önlisans ve Lisans Öğretimi Yatay Geçiş Yönergesi https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/TYTM-5-_onlisans_ve_lisans_ogretimi_yatay_gecis_yonergesi_-_23.10.2013.pdf

Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 Değişim Öğrencileri: Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile çerçevesi belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtiçi ve yurtdışından gelen öğrenciler programda verilen dersleri alabilirler.


Başarma Şartları
Öğrencilerin mezuniyet hakkı elde edebilmesi için müfredatta yer alan derslerin (toplam en az 240 AKTS karşılığı) tamamını başarıyla tamamlamış olması ve mezuniyet aşamasındaki genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Mezuniyet için öğrencinin staj veya bitirme projesini de başarılı bir şekilde tamamlamış olması gerekmektedir. İlgili yönetmelik ve yönergeleri inceleyiniz. Nişantaşı Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-on-lisans-ve-lisans-egitim-ogretim-ve-sinav-yonetmeligi-1544216789.pdf Nişantaşı Üniversitesi 8. Yarıyılda İş Başında Mesleki Uygulamalar (İMU) Yönergesi https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/LRVV-nisantasi_universitesi_8._yariyilda_is_basinda_mesleki_uygulamalar_imu.pdf Nişantaşı Üniversitesi Diploma, Diploma Eki Ve Diğer Belgelerin Düzenlenmesine İlişkin Yönerge https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-diploma-diploma-eki-ve-diger-belgelerin-duzenlenmesine-iliskin-yonerge- 511959282.pdf

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun öğrencilerimiz öğrenim sürelerini başarıyla tamamladıktan sonra başta yiyecek içecek işletmeleri ve otel işletmelerinin mutfakları olmak üzere kendi sanatlarıyla kendi işletmelerini yönetebilecek bilgi ve beceri donanımına sahip olacaklardır. Bununla birlikte lisans öğrenimini tamamlayan öğrencilerimiz yüksek lisans ve doktora öğrenimlerinin ardından bilim insanı ünvanıyla akademisyen olarak iş hayatlarını sürdürebilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014679

Qualification Title
Bachelor's Degree in Gastronomy and Culinary Arts
Awarding BodyISTANBUL NISANTASI UNIVERSITY RECTORATE
Awarding Body ContactMaslak District, Tasyoncasi Street, No: 1V and No: 1Y Sariyer-ISTANBUL - Building Code: 34481742
Awarding Body Urlhttp://www.nisantasi.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasFood processing
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The objective is to contribute to the development of qualified academic staff needed both nationally and internationally in the food and beverage sector, which is a branch of Nişantaşı University's Department of Gastronomy and Culinary Arts, and which operates in both national and international fields as one of the departments employed in food and beverage establishments.
  • Our fundamental principles include: prioritizing our students' personal development with a student-centered approach; producing academic knowledge; maintaining an educational staff that continuously renews itself and reinforces its knowledge with sectoral applications; establishing a qualified culture that our country needs; imparting a universal perspective to new generations entering the food and beverage sector that validates the value of their processes as individuals and global citizens; and developing permanent solutions to the problems of the food and beverage sector through analytical approaches based on cooperation and teamwork within the institution, where the sense of community is predominant.
Learning Environments

"Five classrooms are utilized as gastronomy laboratories. Lab.01 has a usable area of 112.84 square meters, Lab.02 and Lab.03 have 154.57 square meters, Lab.04 has 113.01 square meters, and Lab.05 has 75.63 square meters. Lab.01 has been specialized for pastry education and has a capacity of 15 students. Lab.02 and Lab.03 have been customized for culinary applications with a capacity of 24 people. Lab.04 has been developed for culinary arts with a capacity of 16 people. Lab.05 has been developed for culinary applications with a capacity of 12 people. Lab.05 is also used to support the pastry class and serves as a production area for protocol meals provided at our university. All classrooms are fully equipped with cutting boards, gastronomes, pots, pans, and all other necessary tools and equipment to conduct classes simultaneously in all laboratories. Additionally, theoretical courses can be delivered in our University's Amphitheater and classrooms of various capacities."

Description
  • Possesses knowledge in management, marketing, production, and finance within the field of gastronomy and culinary arts.
  • Can apply, develop, and utilize knowledge in the field of gastronomy and culinary arts to identify, analyze, and propose solutions to problems.
  • Designs and operates the investment phase of a new establishment to be established within the scope of gastronomy and culinary arts.
  • Participates in projects that will contribute to the development of the field of gastronomy and culinary arts.
  • Evaluates concepts, ideas, and data in the field of gastronomy and culinary arts through scientific methods. Identifies and analyzes complex problems and issues, participates in discussions, and develops research-based recommendations.
  • Determines organizational aims and objectives and creates plans by having knowledge and evaluation capabilities regarding the current conditions and future projections of establishments within the scope of gastronomy and culinary arts; generates solutions by taking responsibility in unpredictable complex situations.
  • Plans and manages activities aimed at the professional development of those working under their responsibility.
  • As an individual who has learned how to learn, conducts situational analysis by activating critical thinking in solving encountered problems and learns from mistakes.
  • Comprehends the strategic and operational approach of business management in local, national, and international dimensions and evaluates a tourism enterprise using tools that can analyze its internal and external environment.
  • Informs both those related and unrelated to gastronomy and culinary arts on relevant topics. Clearly communicates thoughts, problems, and solution methods to them in both written and verbal forms.
  • Utilizes information and communication technologies along with computer software and hardware knowledge at the level required by the field of gastronomy and culinary arts.
  • Can use the English language and other foreign languages learned in the field to develop professional knowledge according to universal values.
  • Comprehends the socio-economic structure of tourism and, concurrently, the field of gastronomy and culinary arts, and its importance for the country within this structure. Within this context, possesses sufficient knowledge and awareness on matters of public concern such as work safety, worker health, social security rights, quality control and management, protection of natural and cultural environments, and business ethics.
  • Has knowledge within the scope of the tourism sector, specializes particularly in the field of gastronomy and culinary arts, and has sufficient knowledge about departments outside this area.
  • Will possess the professional knowledge and qualifications to provide job opportunities both domestically and abroad
Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

  1. Literacy competence
  2. Multilingual competence
  3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  4. Digital competence
  5. Personal, social, and learning to learn competence
  6. Citizenship competence
  7. Entrepreneurial competence
  8. Cultural awareness and expression competence
Further Info

In order for students who have registered for the relevant course at the beginning of the term to be eligible for the final examination, they must have attended at least 70% of theoretical courses and at least 80% of applied courses. Students are subject to a midterm examination and an end-of-semester examination for each course. The contribution to the final grade is structured as follows: 40% from the midterm examination (assignments, laboratory examinations, quizzes, and other assessment tools may also be considered as part of the midterm grade) and 60% from the end-of-semester examination.

This section has been explained in the course introduction and implementation form for the relevant course. Please refer to the relevant course in the Course Plan section for more comprehensive information

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, instruction, and other activities conducted in higher education institutions.

'University Monitoring and Evaluation Reports' for higher education institutions are published annually within the framework of criteria determined by YÖK. Reports containing quantitative and qualitative assessments of higher education institutions prepared according to these reports are also shared with the public by YÖK.

A 'Foundation Higher Education Institutions Report' containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative assessments of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is provided according to the 'Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs':

  1. Formation and Approval of Educational Programs: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
  2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is conducted according to the education, instruction, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.
  3. Certification: Students registered in undergraduate programs receive an undergraduate diploma upon successfully completing the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the 'Institutional Internal Evaluation Reports' for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the 'Institutional Feedback Report' it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions given by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK indicate that quality assurance of program qualifications has been provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding qualifications determined in accordance with its legislation.

Communication Research Association (İLAD)

Access Requirements

Undergraduate Admission (Excluding Special Talent) for Turkish Citizens: Students are admitted to the program through central placement according to the VERBAL score type. Students placed in the program by ÖSYM must complete their financial obligations and finalize their registration during the announced registration dates.

Foreign Nationals: Foreign students are accepted in accordance with criteria determined by the University Senate. Please review the relevant web page: https://international.nisantasi.edu.tr/sayfa/prospective-students-673674

Lateral Transfer: A student who has begun their education in an equivalent program domestically or abroad may apply for lateral transfer. The student's acceptance is reviewed and individually evaluated before the semester begins, taking into account each student's conditions and the degree to which they have applied. Please review the relevant legislation:

Nişantaşı University Associate and Undergraduate Education Lateral Transfer Directive: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/TYTM-5-_onlisans_ve_lisans_ogretimi_yatay_gecis_yonergesi_-_23.10.2013.pdf

Regulation on Principles Regarding Transfer Between Associate and Undergraduate Level Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5

Exchange Students: Students coming from domestic and international institutions within the framework of student exchange programs approved by the University and defined by an agreement may take courses offered in the program.

Conditions for SuccessFor students to obtain the right to graduate, they must successfully complete all courses in the curriculum (corresponding to a total of at least 240 ECTS credits) and have a cumulative grade point average of at least 2.00 out of 4.00 at the graduation stage. For graduation, the student must also have successfully completed their internship or final project. Please review the relevant regulations and directives: Nişantaşı University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-on-lisans-ve-lisans-egitim-ogretim-ve-sinav-yonetmeligi-1544216789.pdf Nişantaşı University 8th Semester On-the-Job Professional Practices (OPP) Directive: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/LRVV-nisantasi_universitesi_8._yariyilda_is_basinda_mesleki_uygulamalar_imu.pdf Nişantaşı University Directive on the Preparation of Diplomas, Diploma Supplements, and Other Documents: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-diploma-diploma-eki-ve-diger-belgelerin-duzenlenmesine-iliskin-yonerge-511959282.pdf
Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of their educational period, our graduates will possess the knowledge and skills necessary to manage their own establishments with their own artistic talents, particularly in food and beverage operations and hotel kitchens. Additionally, students who complete their undergraduate education can continue their careers as academics with scientific titles following their master's and doctoral studies.

Legal Basis

       1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Principles Regarding Transfer Between Associate and Undergraduate Level Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates from Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

  1. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
  2. 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014679


Qualification Title
Bachelor's Degree in Gastronomy and Culinary Arts

Awarding Body
ISTANBUL NISANTASI UNIVERSITY RECTORATE

Awarding Body Contact
Maslak District, Tasyoncasi Street, No: 1V and No: 1Y Sariyer-ISTANBUL - Building Code: 34481742

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The objective is to contribute to the development of qualified academic staff needed both nationally and internationally in the food and beverage sector, which is a branch of Nişantaşı University's Department of Gastronomy and Culinary Arts, and which operates in both national and international fields as one of the departments employed in food and beverage establishments.
  • Our fundamental principles include: prioritizing our students' personal development with a student-centered approach; producing academic knowledge; maintaining an educational staff that continuously renews itself and reinforces its knowledge with sectoral applications; establishing a qualified culture that our country needs; imparting a universal perspective to new generations entering the food and beverage sector that validates the value of their processes as individuals and global citizens; and developing permanent solutions to the problems of the food and beverage sector through analytical approaches based on cooperation and teamwork within the institution, where the sense of community is predominant.

Learning Environments

"Five classrooms are utilized as gastronomy laboratories. Lab.01 has a usable area of 112.84 square meters, Lab.02 and Lab.03 have 154.57 square meters, Lab.04 has 113.01 square meters, and Lab.05 has 75.63 square meters. Lab.01 has been specialized for pastry education and has a capacity of 15 students. Lab.02 and Lab.03 have been customized for culinary applications with a capacity of 24 people. Lab.04 has been developed for culinary arts with a capacity of 16 people. Lab.05 has been developed for culinary applications with a capacity of 12 people. Lab.05 is also used to support the pastry class and serves as a production area for protocol meals provided at our university. All classrooms are fully equipped with cutting boards, gastronomes, pots, pans, and all other necessary tools and equipment to conduct classes simultaneously in all laboratories. Additionally, theoretical courses can be delivered in our University's Amphitheater and classrooms of various capacities."


Description
  • Possesses knowledge in management, marketing, production, and finance within the field of gastronomy and culinary arts.
  • Can apply, develop, and utilize knowledge in the field of gastronomy and culinary arts to identify, analyze, and propose solutions to problems.
  • Designs and operates the investment phase of a new establishment to be established within the scope of gastronomy and culinary arts.
  • Participates in projects that will contribute to the development of the field of gastronomy and culinary arts.
  • Evaluates concepts, ideas, and data in the field of gastronomy and culinary arts through scientific methods. Identifies and analyzes complex problems and issues, participates in discussions, and develops research-based recommendations.
  • Determines organizational aims and objectives and creates plans by having knowledge and evaluation capabilities regarding the current conditions and future projections of establishments within the scope of gastronomy and culinary arts; generates solutions by taking responsibility in unpredictable complex situations.
  • Plans and manages activities aimed at the professional development of those working under their responsibility.
  • As an individual who has learned how to learn, conducts situational analysis by activating critical thinking in solving encountered problems and learns from mistakes.
  • Comprehends the strategic and operational approach of business management in local, national, and international dimensions and evaluates a tourism enterprise using tools that can analyze its internal and external environment.
  • Informs both those related and unrelated to gastronomy and culinary arts on relevant topics. Clearly communicates thoughts, problems, and solution methods to them in both written and verbal forms.
  • Utilizes information and communication technologies along with computer software and hardware knowledge at the level required by the field of gastronomy and culinary arts.
  • Can use the English language and other foreign languages learned in the field to develop professional knowledge according to universal values.
  • Comprehends the socio-economic structure of tourism and, concurrently, the field of gastronomy and culinary arts, and its importance for the country within this structure. Within this context, possesses sufficient knowledge and awareness on matters of public concern such as work safety, worker health, social security rights, quality control and management, protection of natural and cultural environments, and business ethics.
  • Has knowledge within the scope of the tourism sector, specializes particularly in the field of gastronomy and culinary arts, and has sufficient knowledge about departments outside this area.
  • Will possess the professional knowledge and qualifications to provide job opportunities both domestically and abroad

Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

  1. Literacy competence
  2. Multilingual competence
  3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  4. Digital competence
  5. Personal, social, and learning to learn competence
  6. Citizenship competence
  7. Entrepreneurial competence
  8. Cultural awareness and expression competence

Further Info

In order for students who have registered for the relevant course at the beginning of the term to be eligible for the final examination, they must have attended at least 70% of theoretical courses and at least 80% of applied courses. Students are subject to a midterm examination and an end-of-semester examination for each course. The contribution to the final grade is structured as follows: 40% from the midterm examination (assignments, laboratory examinations, quizzes, and other assessment tools may also be considered as part of the midterm grade) and 60% from the end-of-semester examination.

This section has been explained in the course introduction and implementation form for the relevant course. Please refer to the relevant course in the Course Plan section for more comprehensive information


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, instruction, and other activities conducted in higher education institutions.

'University Monitoring and Evaluation Reports' for higher education institutions are published annually within the framework of criteria determined by YÖK. Reports containing quantitative and qualitative assessments of higher education institutions prepared according to these reports are also shared with the public by YÖK.

A 'Foundation Higher Education Institutions Report' containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative assessments of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is provided according to the 'Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs':

  1. Formation and Approval of Educational Programs: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
  2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is conducted according to the education, instruction, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.
  3. Certification: Students registered in undergraduate programs receive an undergraduate diploma upon successfully completing the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the 'Institutional Internal Evaluation Reports' for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the 'Institutional Feedback Report' it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions given by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK indicate that quality assurance of program qualifications has been provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding qualifications determined in accordance with its legislation.

Communication Research Association (İLAD)


Access Requirements

Undergraduate Admission (Excluding Special Talent) for Turkish Citizens: Students are admitted to the program through central placement according to the VERBAL score type. Students placed in the program by ÖSYM must complete their financial obligations and finalize their registration during the announced registration dates.

Foreign Nationals: Foreign students are accepted in accordance with criteria determined by the University Senate. Please review the relevant web page: https://international.nisantasi.edu.tr/sayfa/prospective-students-673674

Lateral Transfer: A student who has begun their education in an equivalent program domestically or abroad may apply for lateral transfer. The student's acceptance is reviewed and individually evaluated before the semester begins, taking into account each student's conditions and the degree to which they have applied. Please review the relevant legislation:

Nişantaşı University Associate and Undergraduate Education Lateral Transfer Directive: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/TYTM-5-_onlisans_ve_lisans_ogretimi_yatay_gecis_yonergesi_-_23.10.2013.pdf

Regulation on Principles Regarding Transfer Between Associate and Undergraduate Level Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5

Exchange Students: Students coming from domestic and international institutions within the framework of student exchange programs approved by the University and defined by an agreement may take courses offered in the program.


Conditions for Success
For students to obtain the right to graduate, they must successfully complete all courses in the curriculum (corresponding to a total of at least 240 ECTS credits) and have a cumulative grade point average of at least 2.00 out of 4.00 at the graduation stage. For graduation, the student must also have successfully completed their internship or final project. Please review the relevant regulations and directives: Nişantaşı University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-on-lisans-ve-lisans-egitim-ogretim-ve-sinav-yonetmeligi-1544216789.pdf Nişantaşı University 8th Semester On-the-Job Professional Practices (OPP) Directive: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/LRVV-nisantasi_universitesi_8._yariyilda_is_basinda_mesleki_uygulamalar_imu.pdf Nişantaşı University Directive on the Preparation of Diplomas, Diploma Supplements, and Other Documents: https://www.nisantasi.edu.tr/Images/Yonergeler/nisantasi-universitesi-diploma-diploma-eki-ve-diger-belgelerin-duzenlenmesine-iliskin-yonerge-511959282.pdf

Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of their educational period, our graduates will possess the knowledge and skills necessary to manage their own establishments with their own artistic talents, particularly in food and beverage operations and hotel kitchens. Additionally, students who complete their undergraduate education can continue their careers as academics with scientific titles following their master's and doctoral studies.


Legal Basis

       1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Principles Regarding Transfer Between Associate and Undergraduate Level Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates from Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

  1. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
  2. 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode