Yeterlilik Kodu | TR0030017712 | |
Yeterlilik Adı | Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Beykent Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ayazağa, Hadım Koruyolu Cd. No:19, 34398 Sarıyer/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.beykent.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Otel, restoranlar ve catering | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Bölümün temel hedefi yiyecek-içecek piyasasında aktif olarak çalışan, yiyecek-içecek sektöründeki kuruluşların ihtiyaç duyduğu donanıma sahip analitik düşünebilen, sorgulayan ve araştırıcı nitelikleri olan gastronom yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesindeki uygulama mutfağında ya da gastronomi sektöründe ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin genel kurallar "İstanbul Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Yönetmeliği" ile düzenlenmektedir. Sınavlar, eğitim-öğretim, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin özel süreçler " İstanbul Beykent Üniversitesi Ölçme Faaliyetleri ve Sınav Uygulama Yönergesi" ile belirlenmiştir. Bağıl değerlendirme esas ve usulleri ise " İstanbul Beykent Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Sistemi Uygulama Yönergesi" ile tanımlanmıştır. Derslerde kullanılan öğretim ve ölçme-değerlendirme yöntemleri ders sayfalarında yer alan ders izlencelerinde verilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılmaktadır. İstanbul Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Yönetmeliği’ne göre; Başarı notunun hesaplanması MADDE 17 – (1) Bir öğrencinin mutlak başarı puanı; o derse ait dönem içi notu ile dönem sonu puanının belirli oranlarda katkısından oluşur. Dönem içi değerlendirmelerin mutlak başarı puanına katkısı; örgün öğretimde % 40’tan az, % 70’ten fazla olamaz, uzaktan öğretimde ise dönem içi değerlendirmeleri %20, dönem sonu değerlendirmeleri %80 üzerinden hesaplanır. Mutlak başarı notları öğrencilerin sıralama notunu gösterir. Sınıfın başarı düzeyi, puanların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak harfli başarı notlarının nasıl elde edileceği Senato tarafından belirlenir. Harfli başarı notu ve katsayıları ve diğer işaretler aşağıda gösterilmiştir: (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik). (2) Diğer harf notları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir. a) DZ notu; dersin devam şartları sağlanmadığında verilir. b) Muaf notu (M); muafiyet sınavları sonucunda kazanılmış kredilere verilir. Muaf notu; mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz. c) Geçer notu (G); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarılması durumunda verilir. ç) Kalır notu (K); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarısızlığı durumunda verilir. d) Süren çalışma işareti (S); dönem sonunda tamamlanamayarak uzatma süresi alan proje, bitirme çalışması ve benzeri çalışmalara verilir. Uzatma süresi sonunda S işareti, harfli başarı notuna dönüştürülür. e) Yeterli notu (Y); 25 inci maddeye uygun olarak kazanılmış krediler için verilir. Y notu verilen dersin kredisi, mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz. f) Yürürlükten kaldırılmıştır. (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik) (3) Bir dersten başarı notu olarak AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. (4) Bir dersten başarı notu olarak DZ, FD, FF ve K notlarından birini alan öğrenci, o dersten başarısız sayılır. (5) Bir dersten DC ve DD notlarından birini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir. Öğrencinin o dersten başarılı sayılması için; mezuniyet anında AGNO’sunun en az 2,00 olması gerekir. AGNO’su 2,00’dan küçük ise öğrenci DC ve DD olan derslerinden yeteri kadarını alarak AGNO’sunu 2,00’a yükseltir. Bu şart sağlanmadan öğrenci mezun olamaz. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Ayrıca 10.06.2021 Tarih ve 2021/14 Sayılı İstanbul Beykent Üniversitesi Kalite Güvence Yönergesi’ne Kalite Komisyonu gerekli çalışmaları yürütmektedir. Akreditasyon Kuruluşu Adı : Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER) Başlangıç/Bitiş Tarihi : 1.01.2024/31.12.2026
| |
Giriş Şartı | Programa kabul edilen öğrencilerin taşıması gereken nitelikler, 13.04.2017 tarihli ve 30037 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 5’e göre aşağıdaki gibi açıklanmaktadır: MADDE 5 – (1) Üniversitenin önlisans ve lisans programlarına kesin kayıt yaptırabilmek için, önlisans veya lisans öğrenimi ile ilgili ÖSYM’ce ilgili programa yerleştirilmiş olmak ve kontenjan dâhilinde öğrenci kabul eden başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamak şarttır. Ancak özel yetenek gerektiren programlar ile yabancı öğrenci kayıt kabulünde aranacak şartlar Senato tarafından belirlenir. | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin mezun olarak yeterlilik kazanabilmesi için kayıtlı olduğu bölüm veya programın öğretim planında staj dahil olmak üzere bütün çalışmalardan başarılı olmuş, dört yıllık lisans düzeyinde 240 AKTS kredilik dersi başarmış olmaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölüm mezunları yiyecek içeccek sektörünün çeşitli kollarında yer alabilir. Lisansüstü eğitim ile yükseköğretim kurumlarında; pedagojik formasyon ile Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaöğretim kurumlarında görev alabilir. | |
Yasal Dayanağı | 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf İstanbul Beykent Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030017712
ISCO 08
ISCO 08
Bölümün temel hedefi yiyecek-içecek piyasasında aktif olarak çalışan, yiyecek-içecek sektöründeki kuruluşların ihtiyaç duyduğu donanıma sahip analitik düşünebilen, sorgulayan ve araştırıcı nitelikleri olan gastronom yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesindeki uygulama mutfağında ya da gastronomi sektöründe ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Alanında işletme yönetimi, pazarlama ve maliyet yönetimi ile ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir.
- Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorileri ve uygulamalarını bilir ve uygular.
- Ulusal ve uluslararası mutfakları kültürleri ve coğrafyaları ile tanır, tekniklerini bilir ve uygular; yerel ve küresel gelişme ile değişimleri izler ve yorumlar.
- Yiyecek ve içeceklerin hazırlanma ve üretim teknikleri ile sunumunu ilgilendiren görsel, duyusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilir, değerlendirir ve karar verir.
- Alanıyla ilgili araç-gereç ve teknolojik ekipmanları bilir ve kullanır.
- Alanında gıda hijyeni, gıda güvenliği, gıda mevzuatı, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili standartlar ile temel ilkeleri bilir ve uygular.
- Gıda bilimi ve teknolojisi, temel beslenme ilkeleri ve besin değerleri konularında bilgi sahibidir ve bu kapsamda menüler oluşturur.
- En az bir yabancı dil kullanarak ulusal-uluslararası tüm platformlarda etkin iletişim kurar.
- Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim araç ve teknolojilerini bilir ve kullanır.
- Alanında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grubun bir parçası olarak sorumluluk alır ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili şekilde aktarır.
- Alanda yürütülen ve alanın gelişmesine katkı sağlayacak proje, etkinlik ve organizasyonları bilir, takip eder, yönetir veya görev alır.
- Alana ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir.
- Alanı ile sosyoloji, yerel ve küresel üretim-tüketim örüntüleri arasındaki ilişkileri bilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Alanı ile ilgili mesleki yetkinlikler,
- Teknik okuduğunu anlama, yazma ve uygulama becerisi,
- Maliyet hesabı yapabilme,
- Alanı ile ilgili teknolojik gelişimleri takip edebilme,
- Temel seviyede bilgisayar kullanabilme,
- Grup çalışması yapabilme,
- Etkili iletişim kurma ve sosyal olma,
- Alanı ile ilgili güncel konuları takip etme ve öğrenmeyi sürekli kılma,
- Yurttaşlık bilincine sahip olma,
- Kültürel farklılıkların bilincinde olma,
- Girişimci olma.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta düzeyde sahiptir.
- Yabancı dili kullanabilme
Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin genel kurallar "İstanbul Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Yönetmeliği" ile düzenlenmektedir. Sınavlar, eğitim-öğretim, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin özel süreçler " İstanbul Beykent Üniversitesi Ölçme Faaliyetleri ve Sınav Uygulama Yönergesi" ile belirlenmiştir.
Bağıl değerlendirme esas ve usulleri ise " İstanbul Beykent Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Sistemi Uygulama Yönergesi" ile tanımlanmıştır. Derslerde kullanılan öğretim ve ölçme-değerlendirme yöntemleri ders sayfalarında yer alan ders izlencelerinde verilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılmaktadır.
İstanbul Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Yönetmeliği’ne göre;
Başarı notunun hesaplanması
MADDE 17 – (1) Bir öğrencinin mutlak başarı puanı; o derse ait dönem içi notu ile dönem sonu puanının belirli oranlarda katkısından oluşur. Dönem içi değerlendirmelerin mutlak başarı puanına katkısı; örgün öğretimde % 40’tan az, % 70’ten fazla olamaz, uzaktan öğretimde ise dönem içi değerlendirmeleri %20, dönem sonu değerlendirmeleri %80 üzerinden hesaplanır. Mutlak başarı notları öğrencilerin sıralama notunu gösterir. Sınıfın başarı düzeyi, puanların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak harfli başarı notlarının nasıl elde edileceği Senato tarafından belirlenir. Harfli başarı notu ve katsayıları ve diğer işaretler aşağıda gösterilmiştir: (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik).
(2) Diğer harf notları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir.
a) DZ notu; dersin devam şartları sağlanmadığında verilir.
b) Muaf notu (M); muafiyet sınavları sonucunda kazanılmış kredilere verilir. Muaf notu; mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz.
c) Geçer notu (G); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarılması durumunda verilir.
ç) Kalır notu (K); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarısızlığı durumunda verilir.
d) Süren çalışma işareti (S); dönem sonunda tamamlanamayarak uzatma süresi alan proje, bitirme çalışması ve benzeri çalışmalara verilir. Uzatma süresi sonunda S işareti, harfli başarı notuna dönüştürülür.
e) Yeterli notu (Y); 25 inci maddeye uygun olarak kazanılmış krediler için verilir. Y notu verilen dersin kredisi, mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz.
f) Yürürlükten kaldırılmıştır. (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik)
(3) Bir dersten başarı notu olarak AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
(4) Bir dersten başarı notu olarak DZ, FD, FF ve K notlarından birini alan öğrenci, o dersten başarısız sayılır.
(5) Bir dersten DC ve DD notlarından birini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir. Öğrencinin o dersten başarılı sayılması için; mezuniyet anında AGNO’sunun en az 2,00 olması gerekir. AGNO’su 2,00’dan küçük ise öğrenci DC ve DD olan derslerinden yeteri kadarını alarak AGNO’sunu 2,00’a yükseltir. Bu şart sağlanmadan öğrenci mezun olamaz.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Ayrıca 10.06.2021 Tarih ve 2021/14 Sayılı İstanbul Beykent Üniversitesi Kalite Güvence Yönergesi’ne Kalite Komisyonu gerekli çalışmaları yürütmektedir.
Akreditasyon Kuruluşu Adı : Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)
Başlangıç/Bitiş Tarihi : 1.01.2024/31.12.2026
Programa kabul edilen öğrencilerin taşıması gereken nitelikler, 13.04.2017 tarihli ve 30037 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 5’e göre aşağıdaki gibi açıklanmaktadır:
MADDE 5 – (1) Üniversitenin önlisans ve lisans programlarına kesin kayıt yaptırabilmek için, önlisans veya lisans öğrenimi ile ilgili ÖSYM’ce ilgili programa yerleştirilmiş olmak ve kontenjan dâhilinde öğrenci kabul eden başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamak şarttır. Ancak özel yetenek gerektiren programlar ile yabancı öğrenci kayıt kabulünde aranacak şartlar Senato tarafından belirlenir.
Bölüm mezunları yiyecek içeccek sektörünün çeşitli kollarında yer alabilir. Lisansüstü eğitim ile yükseköğretim kurumlarında; pedagojik formasyon ile Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaöğretim kurumlarında görev alabilir.
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
İstanbul Beykent Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030017712 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Gastronomy and Culinary Arts | |
Awarding Body | İstanbul Beykent University | |
Awarding Body Contact | Ayazağa, Hadım Koruyolu Cd. No:19, 34398 Sarıyer/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://www.beykent.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Hotel, restaurants and catering | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The main goal of the department is to train gastronomes who are actively working in the food and beverage market, who have the equipment needed by organizations in the food and beverage sector, who can think analytically, and who have questioning and investigative qualities. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in the application kitchen within the higher education institution or as internships in the gastronomy sector and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | He/she has the following key competencies at an advanced level: • Professional competencies related to his/her field, • Technical reading comprehension, writing and application skills, • Cost calculation, • Being able to follow technological developments related to his/her field, • Basic level computer usage, • Being able to do group work, • Effective communication and being social, • Following current issues related to his/her field and making learning continuous, • Having citizenship awareness, • Being aware of cultural differences, • Being an entrepreneur. He/she has the following key competencies at an intermediate level: Being able to use a foreign language | |
Further Info | The general rules regarding the examination regulation and measurement and evaluation are regulated by the "Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation". Special processes regarding exams, education-teaching, measurement and evaluation are determined by the "Istanbul Beykent University Measurement Activities and Exam Application Directive".
The principles and procedures of relative evaluation are defined by the "Istanbul Beykent University Relative Evaluation System Application Directive". The teaching and measurement-evaluation methods used in the courses are given in the course syllabuses on the course pages. Different methods such as homework, project, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation.
According to the Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation; Calculation of success grade ARTICLE 17 – (1) The absolute success score of a student consists of the contribution of the in-term grade and the final grade for that course at certain rates. The contribution of the in-term evaluations to the absolute success score is; in formal education, it cannot be less than 40% and more than 70%, while in distance education, mid-term evaluations are calculated over 20% and end-of-term evaluations are calculated over 80%. Absolute success grades show the ranking grade of the students. The Senate determines how the letter success grades will be obtained, taking into account the success level of the class, the statistical distribution of the scores and the class average. The letter success grade and its coefficients and other signs are shown below: (Amendment Published in the Official Gazette No. 30129 dated July 20, 2017). The general rules regarding the examination regulation and measurement and evaluation are regulated by the "Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation". Special processes regarding exams, education-teaching, measurement and evaluation are determined by the "Istanbul Beykent University Measurement Activities and Exam Application Directive". The principles and procedures of relative evaluation are defined by the "Istanbul Beykent University Relative Evaluation System Application Directive". The teaching and measurement-evaluation methods used in the courses are given in the course syllabuses on the course pages. Different methods such as homework, project, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. According to the Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation; Calculation of success grade ARTICLE 17 – (1) The absolute success score of a student consists of the contribution of the in-term grade and the final grade for that course at certain rates. The contribution of the in-term evaluations to the absolute success score is; in formal education, it cannot be less than 40% and more than 70%, while in distance education, mid-term evaluations are calculated over 20% and end-of-term evaluations are calculated over 80%. Absolute success grades show the ranking grade of the students. The Senate determines how letter success grades will be obtained by taking into account the success level of the class, the statistical distribution of the scores and the class average. Letter success grades and coefficients and other signs are shown below: (Amendment Published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129). (2) Other letter grades and their meanings are stated below. a) DZ grade; It is given when the course attendance conditions are not met. b) Exempt grade (M); It is given for the credits earned as a result of exemption exams. Exempt grade; It is included in the graduation credit and is not included in the weighted general grade point average calculation. c) Pass grade (G); It is given when the courses not included in the weighted general grade point average are passed. ç) Fail grade (K); It is given in case of failure of courses that are not included in the weighted general grade point average. d) Work in progress mark (S); It is given for projects, graduation studies and similar studies that cannot be completed at the end of the term and receive an extension period. At the end of the extension period, the S mark is converted to a letter grade. e) Sufficient grade (Y); It is given for credits earned in accordance with Article 25. The credit of the course given a Y grade is included in the graduation credit and is not included in the weighted general grade point average calculation. f) It has been repealed. (Amendment Published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129) (3) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course is considered to have passed that course. (4) A student who receives one of the grades DZ, FD, FF and K from a course is considered to have failed that course. (5) A student who receives one of the grades DC and DD from a course is considered to have conditionally passed that course. In order for a student to be considered successful in a course, their CGPA must be at least 2.00 at the time of graduation. If their CGPA is lower than 2.00, the student can increase their CGPA to 2.00 by taking enough of their DC and DD courses. The student cannot graduate without meeting this requirement. | |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programs;
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. In addition, the Quality Commission carries out the necessary work in accordance with the Istanbul Beykent University Quality Assurance Directive dated 10.06.2021 and numbered 2021/14. Accreditation Body Name: Tourism Academicians Association (Tourism Education Evaluation and Accreditation Board) (TUADER) Start/End Date: 1.01.2024/31.12.2026 | |
Access Requirements | The qualifications that students accepted to the program must have are explained as follows in accordance with Article 5 of the Beykent University Associate and Undergraduate Education Regulation published in the Official Gazette dated 13.04.2017 and numbered 30037: ARTICLE 5 – (1) In order to register for the university's associate and undergraduate programs, it is necessary to be placed in the relevant program by ÖSYM regarding associate or undergraduate education and not to be registered in another higher education institution that accepts students within the quota. However, the conditions to be sought in programs requiring special talent and in the registration of foreign students are determined by the Senate. | |
Conditions for Success | In order for students to be eligible to graduate, they must have successfully completed all studies, including internships, in the curriculum of the department or program they are registered in, have completed 240 ECTS credits at the four-year undergraduate level, and have a Weighted General Grade Point Average of at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the department can work in various branches of the food and beverage industry. With postgraduate education, they can work in higher education institutions; with pedagogical formation, they can work in secondary education institutions affiliated with the Ministry of National Education. | |
Legal Basis | Higher Education Law No. 2547 https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education-Teaching Regulation https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030017712
ISCO 08
ISCO 08
The main goal of the department is to train gastronomes who are actively working in the food and beverage market, who have the equipment needed by organizations in the food and beverage sector, who can think analytically, and who have questioning and investigative qualities.
Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in the application kitchen within the higher education institution or as internships in the gastronomy sector and workplaces.
- Knows the basic concepts and principles of business management, marketing and cost management in his/her field.
- Knows and applies management theories and practices that will enable him/her to manage a food and beverage business effectively.
- Recognizes national and international cuisines with their cultures and geographies, knows and applies their techniques; monitors and interprets local and global developments and changes.
- Interprets, evaluates and decides on data related to visual, sensory and nutritional elements related to the preparation and production techniques and presentation of food and beverages.
- Knows and uses tools and technological equipment related to his/her field.
- Knows and applies standards and basic principles related to food hygiene, food safety, food legislation, occupational health and safety in his/her field.
- Has knowledge of food science and technology, basic nutrition principles and nutritional values and creates menus within this scope.
- Communicates effectively on all national and international platforms using at least one foreign language.
- Knows and uses the information and communication tools and technologies required by his/her field.
- Takes responsibility as an individual or as part of a group to solve problems encountered in the field and effectively conveys solution proposals in written and verbal form.
- Knows, follows, manages or takes part in projects, events and organizations carried out in the field that will contribute to the development of the field.
- Updates and develops his/her knowledge, skills and competencies with the awareness of lifelong learning and sustainability by having ethical values related to the field.
- Knows the relationships between his/her field and sociology, local and global production-consumption patterns.
He/she has the following key competencies at an advanced level:
• Professional competencies related to his/her field,
• Technical reading comprehension, writing and application skills,
• Cost calculation,
• Being able to follow technological developments related to his/her field,
• Basic level computer usage,
• Being able to do group work,
• Effective communication and being social,
• Following current issues related to his/her field and making learning continuous,
• Having citizenship awareness,
• Being aware of cultural differences,
• Being an entrepreneur.
He/she has the following key competencies at an intermediate level:
Being able to use a foreign language
The general rules regarding the examination regulation and measurement and evaluation are regulated by the "Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation". Special processes regarding exams, education-teaching, measurement and evaluation are determined by the "Istanbul Beykent University Measurement Activities and Exam Application Directive".
The principles and procedures of relative evaluation are defined by the "Istanbul Beykent University Relative Evaluation System Application Directive". The teaching and measurement-evaluation methods used in the courses are given in the course syllabuses on the course pages. Different methods such as homework, project, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation.
According to the Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation;
Calculation of success grade
ARTICLE 17 – (1) The absolute success score of a student consists of the contribution of the in-term grade and the final grade for that course at certain rates. The contribution of the in-term evaluations to the absolute success score is; in formal education, it cannot be less than 40% and more than 70%, while in distance education, mid-term evaluations are calculated over 20% and end-of-term evaluations are calculated over 80%. Absolute success grades show the ranking grade of the students. The Senate determines how the letter success grades will be obtained, taking into account the success level of the class, the statistical distribution of the scores and the class average. The letter success grade and its coefficients and other signs are shown below: (Amendment Published in the Official Gazette No. 30129 dated July 20, 2017).
The general rules regarding the examination regulation and measurement and evaluation are regulated by the "Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation". Special processes regarding exams, education-teaching, measurement and evaluation are determined by the "Istanbul Beykent University Measurement Activities and Exam Application Directive".
The principles and procedures of relative evaluation are defined by the "Istanbul Beykent University Relative Evaluation System Application Directive". The teaching and measurement-evaluation methods used in the courses are given in the course syllabuses on the course pages. Different methods such as homework, project, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation.
According to the Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education - Teaching Regulation;
Calculation of success grade
ARTICLE 17 – (1) The absolute success score of a student consists of the contribution of the in-term grade and the final grade for that course at certain rates. The contribution of the in-term evaluations to the absolute success score is; in formal education, it cannot be less than 40% and more than 70%, while in distance education, mid-term evaluations are calculated over 20% and end-of-term evaluations are calculated over 80%. Absolute success grades show the ranking grade of the students. The Senate determines how letter success grades will be obtained by taking into account the success level of the class, the statistical distribution of the scores and the class average. Letter success grades and coefficients and other signs are shown below: (Amendment Published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129).
(2) Other letter grades and their meanings are stated below.
a) DZ grade; It is given when the course attendance conditions are not met.
b) Exempt grade (M); It is given for the credits earned as a result of exemption exams. Exempt grade; It is included in the graduation credit and is not included in the weighted general grade point average calculation.
c) Pass grade (G); It is given when the courses not included in the weighted general grade point average are passed.
ç) Fail grade (K); It is given in case of failure of courses that are not included in the weighted general grade point average.
d) Work in progress mark (S); It is given for projects, graduation studies and similar studies that cannot be completed at the end of the term and receive an extension period. At the end of the extension period, the S mark is converted to a letter grade.
e) Sufficient grade (Y); It is given for credits earned in accordance with Article 25. The credit of the course given a Y grade is included in the graduation credit and is not included in the weighted general grade point average calculation.
f) It has been repealed. (Amendment Published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129)
(3) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course is considered to have passed that course.
(4) A student who receives one of the grades DZ, FD, FF and K from a course is considered to have failed that course.
(5) A student who receives one of the grades DC and DD from a course is considered to have conditionally passed that course. In order for a student to be considered successful in a course, their CGPA must be at least 2.00 at the time of graduation. If their CGPA is lower than 2.00, the student can increase their CGPA to 2.00 by taking enough of their DC and DD courses. The student cannot graduate without meeting this requirement.
To monitor the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
In addition, the Quality Commission carries out the necessary work in accordance with the Istanbul Beykent University Quality Assurance Directive dated 10.06.2021 and numbered 2021/14.
Accreditation Body Name: Tourism Academicians Association (Tourism Education Evaluation and Accreditation Board) (TUADER)
Start/End Date: 1.01.2024/31.12.2026
The qualifications that students accepted to the program must have are explained as follows in accordance with Article 5 of the Beykent University Associate and Undergraduate Education Regulation published in the Official Gazette dated 13.04.2017 and numbered 30037:
ARTICLE 5 – (1) In order to register for the university's associate and undergraduate programs, it is necessary to be placed in the relevant program by ÖSYM regarding associate or undergraduate education and not to be registered in another higher education institution that accepts students within the quota. However, the conditions to be sought in programs requiring special talent and in the registration of foreign students are determined by the Senate.
Graduates of the department can work in various branches of the food and beverage industry. With postgraduate education, they can work in higher education institutions; with pedagogical formation, they can work in secondary education institutions affiliated with the Ministry of National Education.
Higher Education Law No. 2547
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education-Teaching Regulation
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Qualification is continuous
