Yeterlilik Kodu | TR0030045057 | |
Yeterlilik Adı | Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kastamonu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kastamonu Üniversitesi Kuzeykent Mahallesi Orgeneral Atilla Ateş Paşa Caddesi No:19 Posta Kodu: 37150 Merkez/Kastamonu | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.kastamonu.edu.tr/index.php/tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 10 Hizmetler 1013 Otel, Lokanta ve İkram Hizmetleri | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümümüz 2018-2019 eğitim yılında Turizm Fakültesi bünyesinde açılarak eğitim-öğretim faaliyetlerine başlamıştır. Gastronomi ve Mutfak Sanatları, turizm ve yiyecek-içecek sektöründe küresel anlamda popülaritesini koruyan, sürekli değişim ve gelişim içinde olan bir alandır. Bu doğrultuda bölümümüzde, değişen çevresel koşulları, tüketici istek ve beklentileri, öğrencilerimizin sektörün farklı alanlarında ihtiyaç duyabileceği teorik ve pratik bilgiler dikkate alınarak lisans düzeyinde verilecek dersler dinamik bir bakış açısı ile özenle belirlenmekte, Toplam Kalite felsefesi doğrultusunda sürekli yenileme ve iyileştirme bilinciyle de gereksinimler doğrultusunda revize edilmektedir. Öğrencilerimize, Yiyecek-İçecek İşletmeciliği, Pazarlama, Temel Mutfak Kültürü, Gıda Güvenliği ve Hijyen, Servis ve Sunum Teknikleri, Maliyet Kontrolü gibi temel derslerin yanı sıra Türk ve Dünya Mutfakları, Unlu Mamuller, Çikolata Üretim Teknikleri, Butik Pastacılık, Artisan Pastacılık gibi özellikli konularda teorik bilgiler edineceği ve uygulamalarla beceri ve yaratıcıklarını geliştirebilecekleri bir eğitim ortamı sunmaktayız. Öğrencilerimiz edindiği tüm bu teorik ve pratik beceriler ile meslek hayatlarına hazır olarak mezun olacaklardır. Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğretim Amaçları;
| |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi teknik gezilerde de edinilebilmektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Program çıktıları aşağıdaki gibidir.
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Program çerçevesinde alınan derslerden başarılı olabilmek için her bir sömestrede bir ara bir de final sınavı zorunluluğu vardır. Ara sınavın başarıya etkisi %40, final sınavının ise % 60’tır. Her iki sınav sonucu ağırlıklı ortalama değerlerine göre 55 puan alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir: Başarı Notu Harfli Başarı Notu Katsayı 90,00-100,00 AA 4.00 85,00-89,00 BA 3.50 75,00-84,00 BB 3.00 65,00-74,00 CB 2.50 60,00-64,00 CC 2.00 55,00-59,00 DC 1.50 50,00-54,00 DD 1.00 40,00-49,00 FD 0.50 0-39,00 FF 0.00 Başarılı B 0.00 Başarısız K 0.00 Devamsız D 0.00 Sınava Girmedi GR 0.00 Eksik E 0.00 | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Bölüm TURAK tarafından 26.12.2023 tarihinde 01.01.2024- 31.12.2029 tarihleri arasında TURAK 2024 Yönergesi’nin 13/a gereğince tam akredite edilmiştir. Dış değerlendirme TURAK tarafından yapılmaktadır. Tam akredite olan bölümler altı yılda değerlendirmeye tabi tutulur. Tam akreditasyon verilen programlar, 3.yılın sonunda bir “Ara Değerlendirme Raporu” sunarlar. Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER) Başlangıç/Bitiş Tarihi;1.01.2024 / 31.12.2029 | |
Giriş Şartı | Programdan mezun olabilmek için alınması gereken dersler 240 AKTS kredisine karşılık gelmektedir ve AGNO en az 2.00 olmalıdır. | |
Başarma Şartları | Programdan mezun olabilmek için alınması gereken dersler 240 AKTS kredisine karşılık gelmektedir ve AGNO en az 2.00 olmalıdır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Öğrencilerimiz mezun olduktan sonra; otel, lokanta ve ikram hizmetleri sektöründe; aşçı başı, aşçı başı yardımcısı, kısım şefi, sos şefi, balık şefi, ızgara şefi, kızartmalar şefi, çorba şefi, sebze şefi, joker şef (değişim aşçısı), soğuk şefi, pastane şefi, kasap, demi şefi, komi vb. rütbelerle; araştırma şefi (test aşçısı), mutfak bilimcisi, yiyecek-içecek müdürü, yemek tedariki yöneticisi, mutfak yöneticisi, restoran denetçisi-koordinatörü, restoran müdürü vb. kadrolarda çalışabilen, yemek araştırmacısı, yemek yazarı, gıda işleyicisi, yemek stilisti, yemek mimarı, menü geliştirici, tarif geliştirici, yiyecek-içecek eğiticisi, gastronomi uzmanı olarak çalışabilmektedirler. Dileyen öğrencilerimiz, gereken şartları sağladıkları takdirde bölümümüz Yüksek Lisans programına da devam edebilir ve akademik kariyer imkânına da sahip olabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği 07.05.2021 tarihli TURAK Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu Yönetmeliği ve Yükseköğretim Turizm Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Uygulama Esasları Yönergesi. TURAK Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından turizm eğitimi programlarının akreditasyonu konusunda yetkilendirilmiş tek akreditasyon kuruluşudur. | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030045057
ISCO 08
10 Hizmetler
1013 Otel, Lokanta ve İkram Hizmetleri
ISCO 08
10 Hizmetler
1013 Otel, Lokanta ve İkram Hizmetleri
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümümüz 2018-2019 eğitim yılında Turizm Fakültesi bünyesinde açılarak eğitim-öğretim faaliyetlerine başlamıştır. Gastronomi ve Mutfak Sanatları, turizm ve yiyecek-içecek sektöründe küresel anlamda popülaritesini koruyan, sürekli değişim ve gelişim içinde olan bir alandır. Bu doğrultuda bölümümüzde, değişen çevresel koşulları, tüketici istek ve beklentileri, öğrencilerimizin sektörün farklı alanlarında ihtiyaç duyabileceği teorik ve pratik bilgiler dikkate alınarak lisans düzeyinde verilecek dersler dinamik bir bakış açısı ile özenle belirlenmekte, Toplam Kalite felsefesi doğrultusunda sürekli yenileme ve iyileştirme bilinciyle de gereksinimler doğrultusunda revize edilmektedir. Öğrencilerimize, Yiyecek-İçecek İşletmeciliği, Pazarlama, Temel Mutfak Kültürü, Gıda Güvenliği ve Hijyen, Servis ve Sunum Teknikleri, Maliyet Kontrolü gibi temel derslerin yanı sıra Türk ve Dünya Mutfakları, Unlu Mamuller, Çikolata Üretim Teknikleri, Butik Pastacılık, Artisan Pastacılık gibi özellikli konularda teorik bilgiler edineceği ve uygulamalarla beceri ve yaratıcıklarını geliştirebilecekleri bir eğitim ortamı sunmaktayız. Öğrencilerimiz edindiği tüm bu teorik ve pratik beceriler ile meslek hayatlarına hazır olarak mezun olacaklardır. Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğretim Amaçları;
- Mesleğinin gereksinim duyduğu donanıma sahip, günceli takip eden, alanın gelişimine katkıda bulunabilecek bireyler yetiştirmek
- Turizm sistemi içerisinde yer alan farklı hizmet sektörlerinin önde gelen ulusal ve uluslararası işletmelerinde çalışabilecek yönetici adayları yetiştirmek
- Sektörde girişimci ruha sahip, sosyal, sorumluluk sahibi ve etik ilkeler çerçevesinde hareket eden bireyler yetiştirmek
Öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi teknik gezilerde de edinilebilmektedir.
Program çıktıları aşağıdaki gibidir.
- Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır.
- İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular.
- Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir.
- Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. Alanın gerektirdiği iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarını bilir ve mutfakta uygular.
- Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir.
- Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
- Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. Gastronomi ve mutfak sanatları alanının gerektirdiği kişisel bakımına, hijyenine, giyim ve görünümüne özen gösterir.
- 4 yıllık lisans öğrenimini tamamlayan öğrenciler, akademik, sosyal ve meslek yaşantılarında gerekli olabilecek İngilizce temel dil becerilerini kullanabilir.
- Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı; sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir.
- Türk ve dünya mutfaklarından yemekleri ve çeşitli pişirme yöntemlerini bilir, yiyecek üretimini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir.
- Sorumluluğunda çalışanların mesleki gelişimlerine katkıda bulunur, öz eleştiri yapar ve alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Çoklu dil yetkinliği
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Program çerçevesinde alınan derslerden başarılı olabilmek için her bir sömestrede bir ara bir de final sınavı zorunluluğu vardır. Ara sınavın başarıya etkisi %40, final sınavının ise % 60’tır. Her iki sınav sonucu ağırlıklı ortalama değerlerine göre 55 puan alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
Başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:
Başarı Notu Harfli Başarı Notu Katsayı
90,00-100,00 AA 4.00
85,00-89,00 BA 3.50
75,00-84,00 BB 3.00
65,00-74,00 CB 2.50
60,00-64,00 CC 2.00
55,00-59,00 DC 1.50
50,00-54,00 DD 1.00
40,00-49,00 FD 0.50
0-39,00 FF 0.00
Başarılı B 0.00
Başarısız K 0.00
Devamsız D 0.00
Sınava Girmedi GR 0.00
Eksik E 0.00
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Bölüm TURAK tarafından 26.12.2023 tarihinde 01.01.2024- 31.12.2029 tarihleri arasında TURAK 2024 Yönergesi’nin 13/a gereğince tam akredite edilmiştir. Dış değerlendirme TURAK tarafından yapılmaktadır. Tam akredite olan bölümler altı yılda değerlendirmeye tabi tutulur. Tam akreditasyon verilen programlar, 3.yılın sonunda bir “Ara Değerlendirme Raporu” sunarlar. Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)
Başlangıç/Bitiş Tarihi;1.01.2024 / 31.12.2029
Programdan mezun olabilmek için alınması gereken dersler 240 AKTS kredisine karşılık gelmektedir ve AGNO en az 2.00 olmalıdır.
Öğrencilerimiz mezun olduktan sonra; otel, lokanta ve ikram hizmetleri sektöründe; aşçı başı, aşçı başı yardımcısı, kısım şefi, sos şefi, balık şefi, ızgara şefi, kızartmalar şefi, çorba şefi, sebze şefi, joker şef (değişim aşçısı), soğuk şefi, pastane şefi, kasap, demi şefi, komi vb. rütbelerle; araştırma şefi (test aşçısı), mutfak bilimcisi, yiyecek-içecek müdürü, yemek tedariki yöneticisi, mutfak yöneticisi, restoran denetçisi-koordinatörü, restoran müdürü vb. kadrolarda çalışabilen, yemek araştırmacısı, yemek yazarı, gıda işleyicisi, yemek stilisti, yemek mimarı, menü geliştirici, tarif geliştirici, yiyecek-içecek eğiticisi, gastronomi uzmanı olarak çalışabilmektedirler. Dileyen öğrencilerimiz, gereken şartları sağladıkları takdirde bölümümüz Yüksek Lisans programına da devam edebilir ve akademik kariyer imkânına da sahip olabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
07.05.2021 tarihli TURAK Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu Yönetmeliği ve Yükseköğretim Turizm Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Uygulama Esasları Yönergesi. TURAK Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından turizm eğitimi programlarının akreditasyonu konusunda yetkilendirilmiş tek akreditasyon kuruluşudur.
Yeterlilik sürekli geçerlidir

Qualification Code | TR0030045057 | |
Qualification Title | Vocational Qualification Certificate | |
Awarding Body | Kastamonu University | |
Awarding Body Contact | Kastamonu University Kuzeykent District General Atilla Ateş Pasha Street No:19 Post Code: 37150 Merkez/Kastamonu | |
Awarding Body Url | https://www.kastamonu.edu.tr/index.php/tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Food processing | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 10 Services 1013 Hotel, Restaurant and Catering Services | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Our Department of Gastronomy and Culinary Arts was opened within the Faculty of Tourism in the 2018-2019 academic year and started its education and training activities. Gastronomy and Culinary Arts is a field that maintains its global popularity in the tourism and food and beverage sector and is in constant change and development. In this direction, the courses to be given at the undergraduate level are carefully determined with a dynamic perspective, taking into account the changing environmental conditions, consumer demands and expectations, theoretical and practical knowledge that our students may need in different areas of the sector, and revised in line with the requirements with the awareness of continuous renewal and improvement in line with the Total Quality philosophy. In addition to basic courses such as Food and Beverage Management, Marketing, Basic Culinary Culture, Food Safety and Hygiene, Service and Presentation Techniques, Cost Control, we offer our students an educational environment where they can acquire theoretical knowledge on specialised subjects such as Turkish and World Cuisine, Bakery Products, Chocolate Production Techniques, Boutique Pastry, Artisan Pastry and develop their skills and creativity through applications. Our students will graduate ready for their professional life with all these theoretical and practical skills. Gastronomy and Culinary Arts Department Teaching Objectives;
| |
Learning Environments | Learning outcomes can be acquired in formal and non-formal learning environments as well as in technical trips. | |
Description | Programme outcomes are as follows.
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info | In order to be successful in the courses taken within the framework of the programme, there is a midterm and a final exam in each semester. The effect of the midterm exam on success is 40% and the final exam is 60%. Students who get 55 points according to the weighted average values of both exams are considered to have succeeded in that course. Letter grades and coefficients for the level of success are given below: Achievement Grade Letter Grade Coefficient 90,00-100,00 AA 4.00 85,00-89,00 BA 3.50 75,00-84,00 BB 3.00 65,00-74,00 CB 2.50 60,00-64,00 CC 2.00 55,00-59,00 DC 1.50 50,00-54,00 DD 1.00 40,00-49,00 FD 0.50 0-39,00 FF 0.00 Pass B 0.00 Failed K 0.00 Absent D 0.00 Did not take the exam GR 0.00 Incomplete E 0.00 | |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programmes: The Higher Education Council (YÖK) is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education, teaching and other activities of higher education institutions. Annual "University Monitoring and Evaluation Reports" are published on the basis of criteria set by the YÖK. These reports provide both quantitative and qualitative assessments of higher education institutions and are made available to the public. The "Report on Foundation Higher Education Institutions", which contains academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is also published annually by the YÖK. The quality assurance of undergraduate programmes is carried out according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance in Higher Education Diploma Programmes": 1. Programme creation and approval: 1.1. YÖK shall establish the minimum standards and criteria for opening undergraduate programmes in higher education institutions. 1.2. The Senate of each institution shall define the curriculum and learning outcomes of its programmes in accordance with the principles established by YÖK. 1.3. The National Core Education Programmes shall be implemented by the higher education institutions after they have been approved by YÖK and accepted by the relevant Deans' Council. 2. Assessment and Evaluation: The assessment of learning outcomes for each programme shall be carried out in accordance with the examination regulations and guidelines prepared by the higher education institutions. 3. Certification: Students who meet the credit requirements and other obligations set by the higher education institutions are awarded a Bachelor's degree. 4. Self-evaluation and external review: Higher education institutions submit "Internal Evaluation Reports" to the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK makes the "Institutional Feedback Reports" available to the public. Accreditation decisions by authorised bodies indicate the compliance of programmes with quality standards. The department was fully accredited by TURAK on 26.12.2023 in accordance with 13/a of TURAK 2024 Directive between 01.01.2024 - 31.12.2029. External evaluation is carried out by TURAK. Fully accredited programmes are subject to evaluation every six years. Fully accredited programmes submit an ‘Interim Evaluation Report’ at the end of the 3rd year. Stakeholder participation is ensured at the highest level in all processes related to qualification and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation. Accreditation Body Name; Tourism Academicians Association (Tourism Education Evaluation and Accreditation Board) (TUADER) Start/End Date: 1.01.2024/31.12.2029 | |
Access Requirements | The courses to be taken in order to graduate from the programme correspond to 240 ECTS credits and the GPA must be at least 2.00. | |
Conditions for Success | The courses to be taken in order to graduate from the programme correspond to 240 ECTS credits and the GPA must be at least 2.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | After graduation, our students will be able to work in the hotel, restaurant and catering services sector; head chef, assistant chef, section chef, sauce chef, fish chef, grill chef, frying chef, soup chef, vegetable chef, joker chef (change chef), cold chef, pastry chef, butcher, demi chef, busboy etc. They can work as research chef (test cook), culinary scientist, food and beverage manager, food supply manager, kitchen manager, restaurant auditor-coordinator, restaurant manager, etc., food researcher, food writer, food processor, food stylist, food architect, menu developer, recipe developer, food and beverage trainer, gastronomy specialist. Students who wish can also continue their studies in our department's Master's programme if they meet the necessary conditions and have the opportunity to have an academic career. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transition Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation 07.05.2021 dated TURAK Tourism Education Evaluation and Accreditation Board Regulation and Higher Education Tourism Programmes Evaluation and Accreditation Application Principles Directive. TURAK is the only accreditation body authorised by the Higher Education Quality Board for the accreditation of tourism education programmes. | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030045057
ISCO 08
10 Services
1013 Hotel, Restaurant and Catering Services
ISCO 08
10 Services
1013 Hotel, Restaurant and Catering Services
Our Department of Gastronomy and Culinary Arts was opened within the Faculty of Tourism in the 2018-2019 academic year and started its education and training activities. Gastronomy and Culinary Arts is a field that maintains its global popularity in the tourism and food and beverage sector and is in constant change and development. In this direction, the courses to be given at the undergraduate level are carefully determined with a dynamic perspective, taking into account the changing environmental conditions, consumer demands and expectations, theoretical and practical knowledge that our students may need in different areas of the sector, and revised in line with the requirements with the awareness of continuous renewal and improvement in line with the Total Quality philosophy. In addition to basic courses such as Food and Beverage Management, Marketing, Basic Culinary Culture, Food Safety and Hygiene, Service and Presentation Techniques, Cost Control, we offer our students an educational environment where they can acquire theoretical knowledge on specialised subjects such as Turkish and World Cuisine, Bakery Products, Chocolate Production Techniques, Boutique Pastry, Artisan Pastry and develop their skills and creativity through applications. Our students will graduate ready for their professional life with all these theoretical and practical skills. Gastronomy and Culinary Arts Department Teaching Objectives;
- To educate individuals who have the equipment required by the profession, who follow the present, who can contribute to the development of the field
- To train management candidates who can work in leading national and international enterprises of different service sectors within the tourism system
- To train individuals who have an entrepreneurial spirit in the sector, who are social, responsible and act within the framework of ethical principles
Learning outcomes can be acquired in formal and non-formal learning environments as well as in technical trips.
Programme outcomes are as follows.
- Knows all processes related to food and beverage production from the production stage to the presentation stage. Understands food production systems and new approaches in this field in depth and can identify and solve problems that may arise at this stage. Designs the physical environment related to the field, knows and uses tools, equipment and technologies; takes part in the formation of innovations in this framework when necessary.
- Knows and applies the basic concepts, theories and principles of business, economics and marketing. In line with the principles of menu planning; makes food and beverage cost analysis, control, pricing and develops various menus. Knows and applies management theories and practices, staff recruitment and evaluation processes that can effectively manage a food business.
- Knows and manages food related events.
- Knows and applies national and international legal regulations, professional standards and professional ethics in the field of food. Knows the occupational health and safety practices required by the field and applies them in the kitchen.
- Has knowledge about world food trade, globalisation, production and consumption patterns. Knows the importance of food policies for the national economy.
- Works effectively with others and independently. Communicates effectively both orally and in writing and demonstrates presentation skills.
- Understands the effects of food on human health and social order and follows, contributes and directs the press and media organs within this framework. Pay attention to personal care, hygiene, clothing and appearance required by the field of gastronomy and culinary arts.
- Students who complete 4 years of undergraduate education can use basic English language skills that may be necessary in their academic, social and professional lives.
- Students are competent in pastry and other pastries, breads, sponge cakes and other pastry base doughs, creamy sauces, fruit sauces and jelly making; hot and cold desserts, ice creams and sorbets, sugar works, decorations, decoration and presentation, chocolate making.
- Knows the dishes from Turkish and world cuisines and various cooking methods, adopts food production as an art; has competence in designing and visually documenting the visual presentation of food.
- Contributes to the professional development of those working under his/her responsibility, makes self-criticism and takes risk and responsibility in the realisation of knowledge, ideas, practices or technologies that bring innovation to the field.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Multilingual competence
- Personal, social, and learning-to-learn competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
In order to be successful in the courses taken within the framework of the programme, there is a midterm and a final exam in each semester. The effect of the midterm exam on success is 40% and the final exam is 60%. Students who get 55 points according to the weighted average values of both exams are considered to have succeeded in that course.
Letter grades and coefficients for the level of success are given below:
Achievement Grade Letter Grade Coefficient
90,00-100,00 AA 4.00
85,00-89,00 BA 3.50
75,00-84,00 BB 3.00
65,00-74,00 CB 2.50
60,00-64,00 CC 2.00
55,00-59,00 DC 1.50
50,00-54,00 DD 1.00
40,00-49,00 FD 0.50
0-39,00 FF 0.00
Pass B 0.00
Failed K 0.00
Absent D 0.00
Did not take the exam GR 0.00
Incomplete E 0.00
To monitor the quality of higher education programmes:
The Higher Education Council (YÖK) is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education, teaching and other activities of higher education institutions.
Annual "University Monitoring and Evaluation Reports" are published on the basis of criteria set by the YÖK. These reports provide both quantitative and qualitative assessments of higher education institutions and are made available to the public.
The "Report on Foundation Higher Education Institutions", which contains academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is also published annually by the YÖK.
The quality assurance of undergraduate programmes is carried out according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance in Higher Education Diploma Programmes":
1. Programme creation and approval:
1.1. YÖK shall establish the minimum standards and criteria for opening undergraduate programmes in higher education institutions.
1.2. The Senate of each institution shall define the curriculum and learning outcomes of its programmes in accordance with the principles established by YÖK.
1.3. The National Core Education Programmes shall be implemented by the higher education institutions after they have been approved by YÖK and accepted by the relevant Deans' Council.
2. Assessment and Evaluation: The assessment of learning outcomes for each programme shall be carried out in accordance with the examination regulations and guidelines prepared by the higher education institutions.
3. Certification: Students who meet the credit requirements and other obligations set by the higher education institutions are awarded a Bachelor's degree.
4. Self-evaluation and external review: Higher education institutions submit "Internal Evaluation Reports" to the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK makes the "Institutional Feedback Reports" available to the public. Accreditation decisions by authorised bodies indicate the compliance of programmes with quality standards.
The department was fully accredited by TURAK on 26.12.2023 in accordance with 13/a of TURAK 2024 Directive between 01.01.2024 - 31.12.2029. External evaluation is carried out by TURAK. Fully accredited programmes are subject to evaluation every six years. Fully accredited programmes submit an ‘Interim Evaluation Report’ at the end of the 3rd year. Stakeholder participation is ensured at the highest level in all processes related to qualification and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.
Accreditation Body Name; Tourism Academicians Association (Tourism Education Evaluation and Accreditation Board) (TUADER)
Start/End Date: 1.01.2024/31.12.2029
The courses to be taken in order to graduate from the programme correspond to 240 ECTS credits and the GPA must be at least 2.00.
After graduation, our students will be able to work in the hotel, restaurant and catering services sector; head chef, assistant chef, section chef, sauce chef, fish chef, grill chef, frying chef, soup chef, vegetable chef, joker chef (change chef), cold chef, pastry chef, butcher, demi chef, busboy etc. They can work as research chef (test cook), culinary scientist, food and beverage manager, food supply manager, kitchen manager, restaurant auditor-coordinator, restaurant manager, etc., food researcher, food writer, food processor, food stylist, food architect, menu developer, recipe developer, food and beverage trainer, gastronomy specialist. Students who wish can also continue their studies in our department's Master's programme if they meet the necessary conditions and have the opportunity to have an academic career.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transition Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation
07.05.2021 dated TURAK Tourism Education Evaluation and Accreditation Board Regulation and Higher Education Tourism Programmes Evaluation and Accreditation Application Principles Directive. TURAK is the only accreditation body authorised by the Higher Education Quality Board for the accreditation of tourism education programmes.
The qualification is valid at all times.
