Yeterlilik Kodu

TR0030221083

Yeterlilik Adı
Görsel İletişim Tasarımı Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Hacı Bayram Veli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hacibayram.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Öğrencilerin görsel iletişim tasarımı alanının tarihsel, kuramsal ve uygulama temellerini derinlemesine anlamalarını sağlamak.
  • Görsel iletişim türlerini analiz etme ve eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisi kazandırmak
  • Güncel dijital tasarım araçlarını ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanma becerisi kazandırmak
  • Web tasarımı, mobil uygulama tasarımı, animasyon ve video prodüksiyonu gibi dijital medya alanlarında uzmanlaşma fırsatı sunmak.
  • Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerini ve metodolojilerini uygulama becerisi kazandırmak.
  • Sosyal medya platformlarını ve dijital pazarlama stratejilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazandırmak.
  • Veri görselleştirme ve infografik tasarım gibi görsel iletişim araçlarını kullanarak karmaşık bilgileri anlaşılır hale getirme becerisi kazandırmak.
  • Dijital ortamda etkili hikaye anlatımı ve marka iletişimi yapma becerisi kazandırmak.
  • Görsel iletişim tasarımının etik ve toplumsal sorumluluklarını kavratmak.
  • Sürdürülebilir tasarım ilkelerini benimseyerek çevreye duyarlı tasarımlar yapma becerisi kazandırmak.
  • Kültürel farklılıklara saygılı ve kapsayıcı tasarımlar yapma konusunda bilinçlendirmek.
  • Portfolyo hazırlama, sunum yapma ve müşteri ilişkileri yönetimi gibi profesyonel beceriler kazandırmak.
Öğrenme Ortamları
  • Görsel İletişim Tasarımı Bölümü, illüstrasyon, temel tasarım, kaligrafi gibi çizim temelli derslerin yanısıra, fotoğraf stüdyosu ve proje derslerinde bu tasarım uygulamalı derslerden yararlanarak, öğrencilerin farklı uzmanlaşma dallarıyla tanıştırılmasını amaçlamış ve bu doğrultuda kapsamlı bir ders programı oluşturmuştur.  Programın  içeriği Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nü diğer bölümler arasında farklı bir yere taşımıştır.  Fotoğraf  stüdyolarının yanı sıra bölümde Proje  Stüdyosu, Uygulama Stüdyosu ve Bilgisayar Stüdyosu da öğrenciyi kendi potansiyellerini keşfedip, yaratıcılığını geliştirebileceği uygulamalı ve kolektif bir çalışma sürecinin içine dahil eder. 
  • Ayrıca, dijital tasarım, tipografi, fotoğraf, yayın grafiği, yaratıcı yazı, profesyonel yaşam, ambalaj tasarımı konularında öğrenciyi uygulama ve üretime öncelik veren bir eğitim anlayışı çerçevesinde şekillendirmektedir.  Bunlara ek olarak, giderek gelişen dijital ortamda iletişim konusunda uzmanlaşan öğrencilere web tasarımı, video ve film teknolojisi, 3 boyutlu tasarım, animasyon, ses ve hareketli görüntü ile tasarım alanlarında yaratıcı çalışmalar yapabilecek bir program uygulanması; başka bir ifadeyle, görüntü içeren her araca uygun bir görsel tasarım becerisi geliştirme amacı, programın diğer bölümlerdeki benzer programlardan temel farkını oluşturur.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel, kuramsal ve uygulama açısından gerekli bilgilerini öğrenerek, bu bilgileri birbirini bütünler şekilde kullanabilme, kendi çalışmalarını bu bilgiler ışığında eleştirel bir şekilde değerlendirebilme ve konumlandırabilmek.
  • Gerçekleşen ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek, uygulamalarını bu gelişmeler çerçevesinde çağdaş düzeyde gerçekleştirebilmek.
  • Uygulamalarda kullanılan teknolojilerin gelişimlerine paralel bir şekilde gerekli olan teknik bilgi ve beceriyi öğrenip çalışmalarında kullanabilmek.
  • İki boyutlu ve hareketli görüntüleri üretme, işleme ve değerlendirme konusunda gereken bilgi ve deneyime sahip olmak.
  • Uygun renk, leke ve kompozisyon değerlerini içeren işlevsel, estetik ve özgün görsel iletişim tasarımı elemanları oluşturabilmek.
  • Yaratıcı fikirler üretebilme ve bu fikirleri grafik, fotografik, illüstratif, üç boyutlu, hareketli ya da etkileşimli görsel ifadelere dönüştürebilmek.
  • Farklı konuları içeren projeleri görsel iletişim tasarımı açısından değerlendirerek, özgün görsel çözümler üretebilmek.
  • Alana ilişkin uygulama projelerinin adımlarını tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplinini kazanmak.
  • Alan çalışmaları için kaynaklara ulaşabilme ve kendi gelişim sürecini planlayabilmek.
  • Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini etik ve hukuki kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere ve kişilik haklarına duyarlı ve saygılı bir şekilde kullanabilmek.
Anahtar Yetkinlikler
  • Yaratıcı düşünme ve problem çözebilmek
  • Görsel okuryazarlık ve estetik anlayışını geliştirmek
  • Dijital teknolojilere hakim olmak
  • İletişim ve sunum becerileri geliştirmek
  • Proje yönetimi ve zaman yönetimi kazanmak
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Önlisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir. Başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir:

AA 4,00 90-100

BA 3,50 85-89

BB 3,00 80-84

CB 2,50 75-79

CC 2,00 70-74

DC 1,50 65-69

DD 1,00 60-64

FD 0,50 50-59

FF 0,00 0-49

BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) ---GR (GİRMEDİ)

Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilinir  https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıBu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, reklam ajanslarında, medya kuruluşlarında, basın yayın sektöründe, firmaların basın yayın halkla ilişkiler kısımlarında, Görsel iletişim tasarımcısı, Sanat Direktörü, Yaratıcı Direktör olarak görev alabilirler. Lisan üstü çalışmalar yapanlar Güzel Sanatlar, Sanat Tasarım fakültelerinde akademik personel olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030221083


Yeterlilik Adı
Görsel İletişim Tasarımı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Öğrencilerin görsel iletişim tasarımı alanının tarihsel, kuramsal ve uygulama temellerini derinlemesine anlamalarını sağlamak.
  • Görsel iletişim türlerini analiz etme ve eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisi kazandırmak
  • Güncel dijital tasarım araçlarını ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanma becerisi kazandırmak
  • Web tasarımı, mobil uygulama tasarımı, animasyon ve video prodüksiyonu gibi dijital medya alanlarında uzmanlaşma fırsatı sunmak.
  • Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerini ve metodolojilerini uygulama becerisi kazandırmak.
  • Sosyal medya platformlarını ve dijital pazarlama stratejilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazandırmak.
  • Veri görselleştirme ve infografik tasarım gibi görsel iletişim araçlarını kullanarak karmaşık bilgileri anlaşılır hale getirme becerisi kazandırmak.
  • Dijital ortamda etkili hikaye anlatımı ve marka iletişimi yapma becerisi kazandırmak.
  • Görsel iletişim tasarımının etik ve toplumsal sorumluluklarını kavratmak.
  • Sürdürülebilir tasarım ilkelerini benimseyerek çevreye duyarlı tasarımlar yapma becerisi kazandırmak.
  • Kültürel farklılıklara saygılı ve kapsayıcı tasarımlar yapma konusunda bilinçlendirmek.
  • Portfolyo hazırlama, sunum yapma ve müşteri ilişkileri yönetimi gibi profesyonel beceriler kazandırmak.

Öğrenme Ortamları
  • Görsel İletişim Tasarımı Bölümü, illüstrasyon, temel tasarım, kaligrafi gibi çizim temelli derslerin yanısıra, fotoğraf stüdyosu ve proje derslerinde bu tasarım uygulamalı derslerden yararlanarak, öğrencilerin farklı uzmanlaşma dallarıyla tanıştırılmasını amaçlamış ve bu doğrultuda kapsamlı bir ders programı oluşturmuştur.  Programın  içeriği Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nü diğer bölümler arasında farklı bir yere taşımıştır.  Fotoğraf  stüdyolarının yanı sıra bölümde Proje  Stüdyosu, Uygulama Stüdyosu ve Bilgisayar Stüdyosu da öğrenciyi kendi potansiyellerini keşfedip, yaratıcılığını geliştirebileceği uygulamalı ve kolektif bir çalışma sürecinin içine dahil eder. 
  • Ayrıca, dijital tasarım, tipografi, fotoğraf, yayın grafiği, yaratıcı yazı, profesyonel yaşam, ambalaj tasarımı konularında öğrenciyi uygulama ve üretime öncelik veren bir eğitim anlayışı çerçevesinde şekillendirmektedir.  Bunlara ek olarak, giderek gelişen dijital ortamda iletişim konusunda uzmanlaşan öğrencilere web tasarımı, video ve film teknolojisi, 3 boyutlu tasarım, animasyon, ses ve hareketli görüntü ile tasarım alanlarında yaratıcı çalışmalar yapabilecek bir program uygulanması; başka bir ifadeyle, görüntü içeren her araca uygun bir görsel tasarım becerisi geliştirme amacı, programın diğer bölümlerdeki benzer programlardan temel farkını oluşturur.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel, kuramsal ve uygulama açısından gerekli bilgilerini öğrenerek, bu bilgileri birbirini bütünler şekilde kullanabilme, kendi çalışmalarını bu bilgiler ışığında eleştirel bir şekilde değerlendirebilme ve konumlandırabilmek.
  • Gerçekleşen ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek, uygulamalarını bu gelişmeler çerçevesinde çağdaş düzeyde gerçekleştirebilmek.
  • Uygulamalarda kullanılan teknolojilerin gelişimlerine paralel bir şekilde gerekli olan teknik bilgi ve beceriyi öğrenip çalışmalarında kullanabilmek.
  • İki boyutlu ve hareketli görüntüleri üretme, işleme ve değerlendirme konusunda gereken bilgi ve deneyime sahip olmak.
  • Uygun renk, leke ve kompozisyon değerlerini içeren işlevsel, estetik ve özgün görsel iletişim tasarımı elemanları oluşturabilmek.
  • Yaratıcı fikirler üretebilme ve bu fikirleri grafik, fotografik, illüstratif, üç boyutlu, hareketli ya da etkileşimli görsel ifadelere dönüştürebilmek.
  • Farklı konuları içeren projeleri görsel iletişim tasarımı açısından değerlendirerek, özgün görsel çözümler üretebilmek.
  • Alana ilişkin uygulama projelerinin adımlarını tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplinini kazanmak.
  • Alan çalışmaları için kaynaklara ulaşabilme ve kendi gelişim sürecini planlayabilmek.
  • Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini etik ve hukuki kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere ve kişilik haklarına duyarlı ve saygılı bir şekilde kullanabilmek.

Anahtar Yetkinlikler
  • Yaratıcı düşünme ve problem çözebilmek
  • Görsel okuryazarlık ve estetik anlayışını geliştirmek
  • Dijital teknolojilere hakim olmak
  • İletişim ve sunum becerileri geliştirmek
  • Proje yönetimi ve zaman yönetimi kazanmak

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Önlisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir. Başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir:

AA 4,00 90-100

BA 3,50 85-89

BB 3,00 80-84

CB 2,50 75-79

CC 2,00 70-74

DC 1,50 65-69

DD 1,00 60-64

FD 0,50 50-59

FF 0,00 0-49

BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) ---GR (GİRMEDİ)

Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilinir  https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)


Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, reklam ajanslarında, medya kuruluşlarında, basın yayın sektöründe, firmaların basın yayın halkla ilişkiler kısımlarında, Görsel iletişim tasarımcısı, Sanat Direktörü, Yaratıcı Direktör olarak görev alabilirler. Lisan üstü çalışmalar yapanlar Güzel Sanatlar, Sanat Tasarım fakültelerinde akademik personel olarak çalışabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030221083

Qualification Title
Department of Visual Communication Design Barchelor’s Degree Diploma
Awarding BodyAnkara Haci Bayram Veli University
Awarding Body ContactYücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA
Awarding Body Urlhttps://hacibayram.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023
TQF Level 6
Thematic AreasAudio-visual techniques and media production
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • To ensure that students deeply understand the historical, theoretical, and practical foundations of the field of visual communication design.
  • To provide the ability to analyze visual communication types and evaluate them critically.
  • To equip students with the ability to effectively use current digital design tools and software.
  • To offer opportunities for specialization in digital media areas such as web design, mobile application design, animation, and video production.
  • To provide the ability to apply user-centered design principles and methodologies.
  • To provide the ability to effectively use social media platforms and digital marketing strategies.
  • To provide the ability to make complex information understandable by using visual communication tools such as data visualization and infographic design.
  • To provide the ability to create effective storytelling and brand communication in the digital environment.
  •  
  • To impart the ethical and social responsibilities of visual communication design.
  • To provide the ability to create environmentally sensitive designs by adopting sustainable design principles.
  • To raise awareness about creating designs that are respectful and inclusive of cultural differences.
  • To equip students with professional skills such as portfolio preparation, presentation, and customer relationship management.
Learning Environments
  • The Department of Visual Communication Design aims to introduce students to drawing-based design practices such as illustration, basic design, and calligraphy through studio and project courses, and has created a comprehensive curriculum accordingly. This approach has distinguished the Department of Visual Communication Design from other departments. The Photography Studio, Application Studio, and Computer Studio also engage students in a practical and collective work process where they can develop their own potential.
  • Furthermore, by shaping students within an educational approach that prioritizes practice and production in areas such as digital design, typography, photography, publication graphics, creative writing, and professional writing, the department aims to train students who specialize in communication in the rapidly developing digital environment. The application of creative design in areas such as web design, three-dimensional design, animation, sound, and moving images; in other words, a visual design suitable for every image-containing tool, constitutes the fundamental difference from similar programs in other departments.
Description
  • To learn the necessary information about the field of Visual Communication Design in terms of its historical, theoretical, and practical aspects, to be able to use this information in an integrated way, to critically evaluate one's own work in the light of this information, and to position it.
  • To be able to keep up with national and international developments and carry out applications at a contemporary level within the framework of these developments.
  • To be able to learn and use the necessary technical knowledge and skills in one's work, in parallel with the developments of the technologies used in applications.
  • To have the necessary knowledge and experience in producing, processing, and evaluating two-dimensional and moving images.
  • To be able to create functional, aesthetic, and original visual communication design elements that include appropriate color, stain, and composition values.
  • To be able to generate creative ideas and transform these ideas into graphic, photographic, illustrative, three-dimensional, animated, or interactive visual expressions.
  • To be able to evaluate projects involving different subjects from a visual communication design perspective and produce original visual solutions.
  • To gain the discipline of being able to design the steps of application projects related to the field, to manage the process, and to successfully complete the projects within the given time.
  • To be able to access resources for field studies and plan one's own development process.
  • To be able to use the theoretical, technical, and technological knowledge acquired in application studies related to the field in a manner that is sensitive and respectful to social values and personal rights within the framework of ethical and legal rules.
Key Competencies
  • Ability to think creatively and solve problems
  • Develop visual literacy and aesthetic understanding
  • Master digital technologies
  • Develop communication and presentation skills
  • Gain project management and time management skills
Further Info

(1) Whether a student is considered successful in a course is determined by the course achievement grade. The course achievement grade is calculated using the relative grading method, based on the student's performance in midterm exams, submitted assignments, practical work, and other assessment methods throughout the semester/year, as well as the final exam results. The impact of assessment criteria other than midterm and final exams on the achievement grade cannot exceed 10%. 
(2) The achievement grade is determined using one of the methods prescribed by the Student Information and Management System (ÖİBS) and approved by the Senate, considering the overall performance of the class, arithmetic averages, and statistical distribution.
(3) The raw achievement grade of a course is calculated by summing 40% of the midterm exam score and 60% of the final or resit exam score.
(4) Exam results are entered into the ÖİBS by the course instructor within the period specified in the academic calendar and announced to students. The grades become final on the day they are approved by the instructor.

Article 24 – (1) The coefficients of course achievement grades are applied as follows:
Achievement Grade Coefficient Score Range
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
BL  (Successful)
BZ  (Unsuccessful)

DZ  (Absent)
GR   (Not Attended)

2) A student is considered successful in a course if they receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade.

(3) Students who do not attend the semester/year-end exam are given a GR grade regardless of their performance during the semester/year, and this grade is recorded as zero in the system.

(4) DZ and GR grades are treated as FF and are included in the calculation of the weighted grade point average. Courses failed with DZ or GR grades must be retaken in the following semester/year as a priority.

(5) Grades for courses taken at other higher education institutions within the last five years are converted into letter grades. The criteria for grade conversion are determined by the Senate.

In addition, students with a semester/year grade point average of at least 2.00 are also considered successful in courses where they received a (DC) grade for that semester/year. This result is expressed as (DC+).

The relevant Regulation can be accessed via the link provided below. 

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Quality Assurance

For the supervision of the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.  
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of criteria determined by YÖK, are published annually. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared based on these reports, are also shared with the public by YÖK.  
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":  
  1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    • 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions, in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.  
    • 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being adopted by the relevant Deans Council.  
  2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is conducted according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions, in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.  
  3. Documentation: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year, in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the programs' qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.

Accreditation Body Name: Communication Research Association (İLAD)                                                                                                                         

Access Requirements

General admission requirements for Turkish and international students apply for starting the program.

Conditions for SuccessStudents enrolled in this program must have a minimum Grade Point Average of 2.00 out of 4.00 to graduate. The minimum ECTS required for graduation is 240. Students are required to complete their mandatory internships within the specified time and characteristics.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can work as Visual Communication Designers, Art Directors, and Creative Directors in advertising agencies, media organizations, publishing sectors, and corporate public relations departments. Those who pursue graduate studies can work as academic staff in Fine Arts and Virtual Design faculties.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

  • 1.1. Regulation on the Principles of Credit Transfer Between Programs at the Associate and Bachelor's Degree Levels in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer.
  • 1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs.  

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35)

  • 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board.
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030221083


Qualification Title
Department of Visual Communication Design Barchelor’s Degree Diploma

Awarding Body
Ankara Haci Bayram Veli University

Awarding Body Contact
Yücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • To ensure that students deeply understand the historical, theoretical, and practical foundations of the field of visual communication design.
  • To provide the ability to analyze visual communication types and evaluate them critically.
  • To equip students with the ability to effectively use current digital design tools and software.
  • To offer opportunities for specialization in digital media areas such as web design, mobile application design, animation, and video production.
  • To provide the ability to apply user-centered design principles and methodologies.
  • To provide the ability to effectively use social media platforms and digital marketing strategies.
  • To provide the ability to make complex information understandable by using visual communication tools such as data visualization and infographic design.
  • To provide the ability to create effective storytelling and brand communication in the digital environment.
  •  
  • To impart the ethical and social responsibilities of visual communication design.
  • To provide the ability to create environmentally sensitive designs by adopting sustainable design principles.
  • To raise awareness about creating designs that are respectful and inclusive of cultural differences.
  • To equip students with professional skills such as portfolio preparation, presentation, and customer relationship management.

Learning Environments
  • The Department of Visual Communication Design aims to introduce students to drawing-based design practices such as illustration, basic design, and calligraphy through studio and project courses, and has created a comprehensive curriculum accordingly. This approach has distinguished the Department of Visual Communication Design from other departments. The Photography Studio, Application Studio, and Computer Studio also engage students in a practical and collective work process where they can develop their own potential.
  • Furthermore, by shaping students within an educational approach that prioritizes practice and production in areas such as digital design, typography, photography, publication graphics, creative writing, and professional writing, the department aims to train students who specialize in communication in the rapidly developing digital environment. The application of creative design in areas such as web design, three-dimensional design, animation, sound, and moving images; in other words, a visual design suitable for every image-containing tool, constitutes the fundamental difference from similar programs in other departments.

Description
  • To learn the necessary information about the field of Visual Communication Design in terms of its historical, theoretical, and practical aspects, to be able to use this information in an integrated way, to critically evaluate one's own work in the light of this information, and to position it.
  • To be able to keep up with national and international developments and carry out applications at a contemporary level within the framework of these developments.
  • To be able to learn and use the necessary technical knowledge and skills in one's work, in parallel with the developments of the technologies used in applications.
  • To have the necessary knowledge and experience in producing, processing, and evaluating two-dimensional and moving images.
  • To be able to create functional, aesthetic, and original visual communication design elements that include appropriate color, stain, and composition values.
  • To be able to generate creative ideas and transform these ideas into graphic, photographic, illustrative, three-dimensional, animated, or interactive visual expressions.
  • To be able to evaluate projects involving different subjects from a visual communication design perspective and produce original visual solutions.
  • To gain the discipline of being able to design the steps of application projects related to the field, to manage the process, and to successfully complete the projects within the given time.
  • To be able to access resources for field studies and plan one's own development process.
  • To be able to use the theoretical, technical, and technological knowledge acquired in application studies related to the field in a manner that is sensitive and respectful to social values and personal rights within the framework of ethical and legal rules.

Key Competencies
  • Ability to think creatively and solve problems
  • Develop visual literacy and aesthetic understanding
  • Master digital technologies
  • Develop communication and presentation skills
  • Gain project management and time management skills

Further Info

(1) Whether a student is considered successful in a course is determined by the course achievement grade. The course achievement grade is calculated using the relative grading method, based on the student's performance in midterm exams, submitted assignments, practical work, and other assessment methods throughout the semester/year, as well as the final exam results. The impact of assessment criteria other than midterm and final exams on the achievement grade cannot exceed 10%. 
(2) The achievement grade is determined using one of the methods prescribed by the Student Information and Management System (ÖİBS) and approved by the Senate, considering the overall performance of the class, arithmetic averages, and statistical distribution.
(3) The raw achievement grade of a course is calculated by summing 40% of the midterm exam score and 60% of the final or resit exam score.
(4) Exam results are entered into the ÖİBS by the course instructor within the period specified in the academic calendar and announced to students. The grades become final on the day they are approved by the instructor.

Article 24 – (1) The coefficients of course achievement grades are applied as follows:
Achievement Grade Coefficient Score Range
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
BL  (Successful)
BZ  (Unsuccessful)

DZ  (Absent)
GR   (Not Attended)

2) A student is considered successful in a course if they receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade.

(3) Students who do not attend the semester/year-end exam are given a GR grade regardless of their performance during the semester/year, and this grade is recorded as zero in the system.

(4) DZ and GR grades are treated as FF and are included in the calculation of the weighted grade point average. Courses failed with DZ or GR grades must be retaken in the following semester/year as a priority.

(5) Grades for courses taken at other higher education institutions within the last five years are converted into letter grades. The criteria for grade conversion are determined by the Senate.

In addition, students with a semester/year grade point average of at least 2.00 are also considered successful in courses where they received a (DC) grade for that semester/year. This result is expressed as (DC+).

The relevant Regulation can be accessed via the link provided below. 

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5


Quality Assurance

For the supervision of the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.  
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of criteria determined by YÖK, are published annually. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared based on these reports, are also shared with the public by YÖK.  
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":  
  1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    • 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions, in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.  
    • 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being adopted by the relevant Deans Council.  
  2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is conducted according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions, in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.  
  3. Documentation: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year, in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the programs' qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.

Accreditation Body Name: Communication Research Association (İLAD)                                                                                                                         


Access Requirements

General admission requirements for Turkish and international students apply for starting the program.


Conditions for Success
Students enrolled in this program must have a minimum Grade Point Average of 2.00 out of 4.00 to graduate. The minimum ECTS required for graduation is 240. Students are required to complete their mandatory internships within the specified time and characteristics.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can work as Visual Communication Designers, Art Directors, and Creative Directors in advertising agencies, media organizations, publishing sectors, and corporate public relations departments. Those who pursue graduate studies can work as academic staff in Fine Arts and Virtual Design faculties.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

  • 1.1. Regulation on the Principles of Credit Transfer Between Programs at the Associate and Bachelor's Degree Levels in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer.
  • 1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs.  

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35)

  • 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board.

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode