Yeterlilik Kodu

TR0030015059

Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Lisans Diploması
Sorumlu KurumEge Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEge Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR
Sorumlu Kurum URLhttp://ege.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Pazarlama ve reklamcılık
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. 

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İletişim bilimi, işletme yönetimi, yönetim/organizasyon pazarlama/pazarlama iletişimi, sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji, örgütsel psikoloji, ekonomi, siyaset bilimi/siyasal iletişim, bilgi iletişim teknolojileri, dijital medya,  hukuk, araştırma-istatistik, kültürel çalışmalar, toplumsal cinsiyet, sanat ve estetik vb. alanlara ilişkin kavramsal altyapıya sahip olur.
  • Halka ilişkiler ve tanıtım disiplinine ilişkin tarihsel sürece ve kuramsal altyapıya hâkim olur.
  • Kurumsal iletişim modelleri doğrultusunda; kurumsal iletişim, kurum kimliği, kurum kültürü, kurumsal vatandaşlık, bağlılık, itibar, değer, sosyal sorumluluk, imaj yönetimi, ilişki yönetimi, algılama yönetimi, duygusal zekâ, insan kaynağı vb. kavramlara yönelik sürdürülebilir gelişme ve kalite anlayışına sahip olur.
  • Halkla ilişkilerde uluslararası ve ulusal boyutta kriz yönetiminin önemini bilme, kriz iletişimindeki yöntem ve tekniklere hâkim olur.
  • Geleneksel/dijital medya iletişim tekniklerine ilişkin medya planlama ve satın alma kriterlerini bilir.
  • İş yaşamı ve akademik yazım açısından raporlama tekniklerini bilir.
  • Bilgi iletişim teknolojilerine ilişkin kavramsal bilgiye sahibi olur.
  • Etkili iletişim tekniklerini (sözel-sözel olmayan) bilir.
  • Geleneksel ve yeni medya okuryazarlığı bilgi ve becerisine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler mesleği ile ilgili olarak kuram ve uygulama açısından uluslararası gelişimleri takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler ve ilgili alanlara ilişkin stratejik düşünebilme ve paydaş analizlerine dayanan, araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme aşamalarını kapsayan stratejik halkla ilişkiler yönetim sürecini gerçekleştirebilir.
  • Kurum içi ve kurum dışı halkla ilişkiler amacına uygun ortam, ekipman ve materyal seçimini yapabilme, planlama, içerik üretebilir.
  • Yeni iletişim teknolojilerini kullanma becerisine sahip olur.
  • Etkinlik planlama, ekip oluşturma ve yönetebilir.
  • Geleneksel ve dijital medyaya yönelik medya planlama ve satın alma kriterlerini belirleyebilir.
  • Etkili iletişim teknikleri doğrultusunda sunum ve ikna becerisine sahip olur.
  • Ulusal ve uluslararası kültürel ve çağdaş yaklaşımları, sorunları ve olayları takip ederek kamu yararı oluşturacak mesleki görüş ve çözüm önerileri sunabilir.
  • Bilgi iletişim teknolojilerinin, toplumsal yansımalarını okuyabilme ve bu bilgileri hem kuramsal hem de uygulama düzeyinde kullanabilir.
  • Halkla ilişkilerin uygulama alanlarına yönelik ulusal ve uluslararası kalite yönetim süreçleri doğrultusunda sürdürülebilir gelişim ve kalite ölçütleri oluşturabilir.
  • Halkla ilişkiler uygulamalarını raporlamaya yönelik teknikler çerçevesinde raporlama yapabilir.
  • Halkla ilişkiler mesleğinin etik ilkelerinin farkında olma ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olabilir.
  • Yönetsel bakış açısına sahip olarak toplumsal ve evrensel sorunlara bağlı oluşabilecek krizleri öngörme, ekip çalışması ile yönetebilir ve çözebilir.
  • Eleştirel düşünce becerisine sahip olabilme ve halkla ilişkiler mesleğinin etik ilkelerinin farkında olarak alanı eleştirel kuram açısından değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler ve tanıtım kuram ve uygulamalarının uluslararası ve ulusal çevrede mevcut/olası durum ve sorunlara katkılarını değerlendirebilme ve kamu yararı sağlayacak sorun çözme yetkinliğine sahip olur.
  • Protokol ve sosyal davranış kurallarına uygun davranabilir.
  • Özel sektör, kamu sektörü ve sivil topluma yönelik yaratıcı-yenilikçi iletişim metodolojisine sahip olabilme ve bunu pratik alanlarda kullanabilir.
  • İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal, siyasal politikalarını bilme; kamusal iletişimi etkinleştirme, kamuoyu oluşumu, gündem belirleme, yaratma, yönlendirme ve yönetme konularında stratejik iletişim uygulamalarını planlayabilir ve uygulayabilir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda yer alan her ders için ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yöntemler ders öğretim planı içerisinde dersi veren öğretim üyesi tarafından ayrıntılı bir biçimde belirtilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, sunum, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenciler bu yöntemlerle harf notu ve puan alır. 

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar”a (https://uluslararasi.yok.gov.tr/Documents/avrupa-yuksekogretim-alani-ile-uyumlasma-projesi/documents/yok-kalite-guvence-rehberi.pdf) göre sağlanır:

  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı: İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)

Başlangıç: 07.04.2021 / Bitiş: 07.04.2026

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul koşullarını taşımak.

2. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen özel yetenek sınavlarıyla öğrenci kabul eden yükseköğretim kurumlarının programlarına ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış olmak ve özel yetenek sınavında başarılı olmak.

4. Önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında tamamladıkları alanların devamı olan lisans programlarına usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen ve yürütülen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda ÖSYM tarafından yerleştirilmek.

  • Öğrencilerin programa girebilmesi için ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme sınav sonucuna göre bölüme kayıt yaptırmaya hak kazanmış olması gerekir.
Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekir. Ayrıca zorunlu stajın tamamlanması, alınması zorunlu tüm dersleri başarı ile geçmiş olması gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programın mezunları kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında çalışma ve kendi girişimlerini hayata geçirme olanaklarına sahiptir. Mezunlar; örgütlerin halkla ilişkiler ve kurumsal iletişim birimlerinde çalışmakta, örgütlere stratejik iletişim, marka iletişimi ve dijital iletişim danışmanlığı sunmakta, geleneksel ve dijital medyada içerik üretimi ve yöneticilik görevlerinde yer almakta, halkla ilişkiler ve dijital iletişim alanlarında görev almaktadır. Program kapsamında mezunlara alanın geniş iş yelpazesinde kendi ilgi alanları doğrultusunda uzmanlaşmasını sağlayacak bilgi, beceri ve yetkinliklerin aktarılması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda; stratejik iletişim, kişilerarası iletişim, ilişki yönetimi, kurumsal iletişim, marka iletişimi, itibar yönetimi, kriz iletişimi ve dijital iletişim süreçlerini yönetebilecek mezunlar verilmesi amaçlanmaktadır. Tüm bu süreçlerde eleştirel bakış açışı, meslek etiği ve kamu yararını, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirliğin önemini, medya okuryazarlık becerilerini ve bilimsel araştırma pratiklerini meslek hayatlarının merkezinde tutan, uluslararası gelişmelerin takipçisi ve öncüsü olan yenilikçi profesyoneller yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.

Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1. 1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

                  1.2 Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

      2..2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

                 2.1 Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030015059


Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ege Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. 


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İletişim bilimi, işletme yönetimi, yönetim/organizasyon pazarlama/pazarlama iletişimi, sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji, örgütsel psikoloji, ekonomi, siyaset bilimi/siyasal iletişim, bilgi iletişim teknolojileri, dijital medya,  hukuk, araştırma-istatistik, kültürel çalışmalar, toplumsal cinsiyet, sanat ve estetik vb. alanlara ilişkin kavramsal altyapıya sahip olur.
  • Halka ilişkiler ve tanıtım disiplinine ilişkin tarihsel sürece ve kuramsal altyapıya hâkim olur.
  • Kurumsal iletişim modelleri doğrultusunda; kurumsal iletişim, kurum kimliği, kurum kültürü, kurumsal vatandaşlık, bağlılık, itibar, değer, sosyal sorumluluk, imaj yönetimi, ilişki yönetimi, algılama yönetimi, duygusal zekâ, insan kaynağı vb. kavramlara yönelik sürdürülebilir gelişme ve kalite anlayışına sahip olur.
  • Halkla ilişkilerde uluslararası ve ulusal boyutta kriz yönetiminin önemini bilme, kriz iletişimindeki yöntem ve tekniklere hâkim olur.
  • Geleneksel/dijital medya iletişim tekniklerine ilişkin medya planlama ve satın alma kriterlerini bilir.
  • İş yaşamı ve akademik yazım açısından raporlama tekniklerini bilir.
  • Bilgi iletişim teknolojilerine ilişkin kavramsal bilgiye sahibi olur.
  • Etkili iletişim tekniklerini (sözel-sözel olmayan) bilir.
  • Geleneksel ve yeni medya okuryazarlığı bilgi ve becerisine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler mesleği ile ilgili olarak kuram ve uygulama açısından uluslararası gelişimleri takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler ve ilgili alanlara ilişkin stratejik düşünebilme ve paydaş analizlerine dayanan, araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme aşamalarını kapsayan stratejik halkla ilişkiler yönetim sürecini gerçekleştirebilir.
  • Kurum içi ve kurum dışı halkla ilişkiler amacına uygun ortam, ekipman ve materyal seçimini yapabilme, planlama, içerik üretebilir.
  • Yeni iletişim teknolojilerini kullanma becerisine sahip olur.
  • Etkinlik planlama, ekip oluşturma ve yönetebilir.
  • Geleneksel ve dijital medyaya yönelik medya planlama ve satın alma kriterlerini belirleyebilir.
  • Etkili iletişim teknikleri doğrultusunda sunum ve ikna becerisine sahip olur.
  • Ulusal ve uluslararası kültürel ve çağdaş yaklaşımları, sorunları ve olayları takip ederek kamu yararı oluşturacak mesleki görüş ve çözüm önerileri sunabilir.
  • Bilgi iletişim teknolojilerinin, toplumsal yansımalarını okuyabilme ve bu bilgileri hem kuramsal hem de uygulama düzeyinde kullanabilir.
  • Halkla ilişkilerin uygulama alanlarına yönelik ulusal ve uluslararası kalite yönetim süreçleri doğrultusunda sürdürülebilir gelişim ve kalite ölçütleri oluşturabilir.
  • Halkla ilişkiler uygulamalarını raporlamaya yönelik teknikler çerçevesinde raporlama yapabilir.
  • Halkla ilişkiler mesleğinin etik ilkelerinin farkında olma ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olabilir.
  • Yönetsel bakış açısına sahip olarak toplumsal ve evrensel sorunlara bağlı oluşabilecek krizleri öngörme, ekip çalışması ile yönetebilir ve çözebilir.
  • Eleştirel düşünce becerisine sahip olabilme ve halkla ilişkiler mesleğinin etik ilkelerinin farkında olarak alanı eleştirel kuram açısından değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler ve tanıtım kuram ve uygulamalarının uluslararası ve ulusal çevrede mevcut/olası durum ve sorunlara katkılarını değerlendirebilme ve kamu yararı sağlayacak sorun çözme yetkinliğine sahip olur.
  • Protokol ve sosyal davranış kurallarına uygun davranabilir.
  • Özel sektör, kamu sektörü ve sivil topluma yönelik yaratıcı-yenilikçi iletişim metodolojisine sahip olabilme ve bunu pratik alanlarda kullanabilir.
  • İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal, siyasal politikalarını bilme; kamusal iletişimi etkinleştirme, kamuoyu oluşumu, gündem belirleme, yaratma, yönlendirme ve yönetme konularında stratejik iletişim uygulamalarını planlayabilir ve uygulayabilir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda yer alan her ders için ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yöntemler ders öğretim planı içerisinde dersi veren öğretim üyesi tarafından ayrıntılı bir biçimde belirtilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, sunum, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenciler bu yöntemlerle harf notu ve puan alır. 


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar”a (https://uluslararasi.yok.gov.tr/Documents/avrupa-yuksekogretim-alani-ile-uyumlasma-projesi/documents/yok-kalite-guvence-rehberi.pdf) göre sağlanır:

  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı: İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)

Başlangıç: 07.04.2021 / Bitiş: 07.04.2026


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul koşullarını taşımak.

2. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen özel yetenek sınavlarıyla öğrenci kabul eden yükseköğretim kurumlarının programlarına ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış olmak ve özel yetenek sınavında başarılı olmak.

4. Önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında tamamladıkları alanların devamı olan lisans programlarına usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen ve yürütülen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda ÖSYM tarafından yerleştirilmek.

  • Öğrencilerin programa girebilmesi için ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme sınav sonucuna göre bölüme kayıt yaptırmaya hak kazanmış olması gerekir.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekir. Ayrıca zorunlu stajın tamamlanması, alınması zorunlu tüm dersleri başarı ile geçmiş olması gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programın mezunları kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında çalışma ve kendi girişimlerini hayata geçirme olanaklarına sahiptir. Mezunlar; örgütlerin halkla ilişkiler ve kurumsal iletişim birimlerinde çalışmakta, örgütlere stratejik iletişim, marka iletişimi ve dijital iletişim danışmanlığı sunmakta, geleneksel ve dijital medyada içerik üretimi ve yöneticilik görevlerinde yer almakta, halkla ilişkiler ve dijital iletişim alanlarında görev almaktadır. Program kapsamında mezunlara alanın geniş iş yelpazesinde kendi ilgi alanları doğrultusunda uzmanlaşmasını sağlayacak bilgi, beceri ve yetkinliklerin aktarılması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda; stratejik iletişim, kişilerarası iletişim, ilişki yönetimi, kurumsal iletişim, marka iletişimi, itibar yönetimi, kriz iletişimi ve dijital iletişim süreçlerini yönetebilecek mezunlar verilmesi amaçlanmaktadır. Tüm bu süreçlerde eleştirel bakış açışı, meslek etiği ve kamu yararını, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirliğin önemini, medya okuryazarlık becerilerini ve bilimsel araştırma pratiklerini meslek hayatlarının merkezinde tutan, uluslararası gelişmelerin takipçisi ve öncüsü olan yenilikçi profesyoneller yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.


Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1. 1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

                  1.2 Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

      2..2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

                 2.1 Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015059

Qualification Title
Public Relations and Publicity Bachelor's Degree
Awarding BodyEGE UNIVERSITY
Awarding Body ContactEge University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr
Awarding Body Urlhttp://ege.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasMarketing and advertising
National Occupation Classification

 ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It is a higher education program based on secondary education qualifications, covering an eight-semester program and providing education for a specific learning field or profession.

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • Communication science, business management, management/organization marketing/marketing communication, sociology, psychology, social psychology, organizational psychology, economics, political science/political communication, information communication technologies, digital media, law, research-statistics, cultural studies, social gender, art and aesthetics, etc. Have a conceptual background regarding the fields.
  • Masters the historical process and theoretical infrastructure regarding the discipline of public relations and promotion.
  • In line with corporate communication models; corporate communication, corporate identity, corporate culture, corporate citizenship, loyalty, reputation, value, social responsibility, image management, relationship management, perception management, emotional intelligence, human resources, etc. Have an understanding of sustainable development and quality concepts.
  • Knowing the importance of crisis management at international and national levels in public relations and mastering the methods and techniques in crisis communication.
  • Knows media planning and purchasing criteria for traditional/digital media communication techniques.
  • Knows reporting techniques in terms of business life and academic writing.
  • Have conceptual knowledge about information and communication technologies.
  • Knows effective communication techniques (verbal and non-verbal).
  • Have traditional and new media literacy knowledge and skills.
  • Have the knowledge of a foreign language to follow international developments in terms of theory and practice regarding the public relations profession.
  • Can carry out the strategic public relations management process, which includes research, planning, implementation and evaluation stages, based on strategic thinking and stakeholder analysis regarding public relations and related fields.
  • Able to select, plan and produce appropriate media, equipment and materials for internal and external public relations purposes.
  • Have the ability to use new communication technologies.
  • Can plan events, create and manage teams.
  • Can determine media planning and purchasing criteria for traditional and digital media.
  • Have presentation and persuasion skills in line with effective communication techniques.
  • Can offer professional opinions and solution suggestions that will create public interest by following national and international cultural and contemporary approaches, problems and events.
  • Able to read the social reflections of information and communication technologies and use this information at both theoretical and practical levels.
  • Can create sustainable development and quality criteria in line with national and international quality management processes for the application areas of public relations.
  • Can report within the framework of techniques for reporting public relations practices.
  • Be aware of the ethical principles of the public relations profession and have an awareness of professional responsibility.
  • Having a managerial perspective, one can foresee crises that may arise due to social and universal problems, manage and solve them with teamwork.
  • Have the ability to have critical thinking skills and to be aware of the ethical principles of the public relations profession and to evaluate the field in terms of critical theory.
  • Have the competence to evaluate the contributions of public relations and promotion theories and practices to current/possible situations and problems in the international and national environment and to solve problems that will provide public benefit.
  • Can act in accordance with protocol and social behavior rules.
  • Able to have a creative-innovative communication methodology for the private sector, public sector and civil society and use it in practical areas.
  • Knowing the economic, social and political policies of the society in which they live; Can plan and implement strategic communication practices in activating public communication, public opinion formation, agenda setting, creation, direction and management.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy qualification
  • Multiple language qualification
  • Qualification in mathematics, science, technology and engineering
  • Digital qualification
  • Personal, social and learning competence
  • Citizenship qualification
  • Entrepreneurship qualification
  • Cultural awareness and expression qualification
Further Info

Methods of measurement and evaluation for each course in the program are specified in detail by the faculty member teaching the course in the course teaching plan. Different methods such as homework, project, presentation, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. Students receive letter grades and scores using these methods.

Quality Assurance

 In order to supervise the quality of higher education programmes;

  • YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities.
  • YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

  1. Establishment and Approval of Curricula 

YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.

    1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 
    2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

  1.  Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
  2. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Access Requirements
  1. Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the undergraduate programs of higher education institutions.
  2. Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  3. Having obtained sufficient points as a result of the central examination held by ÖSYM for the programmes of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and having been successful in the special talent examination.
  4. Having been placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS), the procedures and principles of which are determined by YÖK and conducted by ÖSYM.

According to the placement exam conducted by ÖSYM, one must be eligible to enroll in the department in order to enter the program.

Conditions for SuccessIn order to successfully complete all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS), it is necessary to obtain a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00. In addition, the compulsory internship must be completed and all compulsory courses must be successfully passed.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program have the opportunity to work in the public, private sector and non-governmental organizations and to launch their own initiatives. Graduates works in the public relations and corporate communication units of organizations, provides strategic communication, brand communication and digital communication consultancy to organizations, takes part in content production and managerial duties in traditional and digital media, and works in the fields of public relations and digital communication. The program aims to provide graduates with the knowledge, skills and competencies that will enable them to specialize in a wide range of jobs in the field in line with their own interests. In this context; It is aimed to provide graduates who can manage strategic communication, interpersonal communication, relationship management, corporate communication, brand communication, reputation management, crisis communication and digital communication processes. In all these processes, it is aimed to raise innovative professionals who keep a critical perspective, professional ethics and public interest, the importance of social responsibility and sustainability, media literacy skills and scientific research practices at the center of their professional lives, and who are followers and pioneers of international developments.

Legal Basis
  1. Law no. 2547 on Higher Education
    1. 1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

                   1.2 Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education

       2. Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)

Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015059


Qualification Title
Public Relations and Publicity Bachelor's Degree

Awarding Body
EGE UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

 ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

 ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It is a higher education program based on secondary education qualifications, covering an eight-semester program and providing education for a specific learning field or profession.


Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.


Description
  • Communication science, business management, management/organization marketing/marketing communication, sociology, psychology, social psychology, organizational psychology, economics, political science/political communication, information communication technologies, digital media, law, research-statistics, cultural studies, social gender, art and aesthetics, etc. Have a conceptual background regarding the fields.
  • Masters the historical process and theoretical infrastructure regarding the discipline of public relations and promotion.
  • In line with corporate communication models; corporate communication, corporate identity, corporate culture, corporate citizenship, loyalty, reputation, value, social responsibility, image management, relationship management, perception management, emotional intelligence, human resources, etc. Have an understanding of sustainable development and quality concepts.
  • Knowing the importance of crisis management at international and national levels in public relations and mastering the methods and techniques in crisis communication.
  • Knows media planning and purchasing criteria for traditional/digital media communication techniques.
  • Knows reporting techniques in terms of business life and academic writing.
  • Have conceptual knowledge about information and communication technologies.
  • Knows effective communication techniques (verbal and non-verbal).
  • Have traditional and new media literacy knowledge and skills.
  • Have the knowledge of a foreign language to follow international developments in terms of theory and practice regarding the public relations profession.
  • Can carry out the strategic public relations management process, which includes research, planning, implementation and evaluation stages, based on strategic thinking and stakeholder analysis regarding public relations and related fields.
  • Able to select, plan and produce appropriate media, equipment and materials for internal and external public relations purposes.
  • Have the ability to use new communication technologies.
  • Can plan events, create and manage teams.
  • Can determine media planning and purchasing criteria for traditional and digital media.
  • Have presentation and persuasion skills in line with effective communication techniques.
  • Can offer professional opinions and solution suggestions that will create public interest by following national and international cultural and contemporary approaches, problems and events.
  • Able to read the social reflections of information and communication technologies and use this information at both theoretical and practical levels.
  • Can create sustainable development and quality criteria in line with national and international quality management processes for the application areas of public relations.
  • Can report within the framework of techniques for reporting public relations practices.
  • Be aware of the ethical principles of the public relations profession and have an awareness of professional responsibility.
  • Having a managerial perspective, one can foresee crises that may arise due to social and universal problems, manage and solve them with teamwork.
  • Have the ability to have critical thinking skills and to be aware of the ethical principles of the public relations profession and to evaluate the field in terms of critical theory.
  • Have the competence to evaluate the contributions of public relations and promotion theories and practices to current/possible situations and problems in the international and national environment and to solve problems that will provide public benefit.
  • Can act in accordance with protocol and social behavior rules.
  • Able to have a creative-innovative communication methodology for the private sector, public sector and civil society and use it in practical areas.
  • Knowing the economic, social and political policies of the society in which they live; Can plan and implement strategic communication practices in activating public communication, public opinion formation, agenda setting, creation, direction and management.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy qualification
  • Multiple language qualification
  • Qualification in mathematics, science, technology and engineering
  • Digital qualification
  • Personal, social and learning competence
  • Citizenship qualification
  • Entrepreneurship qualification
  • Cultural awareness and expression qualification

Further Info

Methods of measurement and evaluation for each course in the program are specified in detail by the faculty member teaching the course in the course teaching plan. Different methods such as homework, project, presentation, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. Students receive letter grades and scores using these methods.


Quality Assurance

 In order to supervise the quality of higher education programmes;

  • YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities.
  • YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

  1. Establishment and Approval of Curricula 

YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.

    1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 
    2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

  1.  Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
  2. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Access Requirements
  1. Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the undergraduate programs of higher education institutions.
  2. Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  3. Having obtained sufficient points as a result of the central examination held by ÖSYM for the programmes of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and having been successful in the special talent examination.
  4. Having been placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS), the procedures and principles of which are determined by YÖK and conducted by ÖSYM.

According to the placement exam conducted by ÖSYM, one must be eligible to enroll in the department in order to enter the program.


Conditions for Success
In order to successfully complete all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS), it is necessary to obtain a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00. In addition, the compulsory internship must be completed and all compulsory courses must be successfully passed.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program have the opportunity to work in the public, private sector and non-governmental organizations and to launch their own initiatives. Graduates works in the public relations and corporate communication units of organizations, provides strategic communication, brand communication and digital communication consultancy to organizations, takes part in content production and managerial duties in traditional and digital media, and works in the fields of public relations and digital communication. The program aims to provide graduates with the knowledge, skills and competencies that will enable them to specialize in a wide range of jobs in the field in line with their own interests. In this context; It is aimed to provide graduates who can manage strategic communication, interpersonal communication, relationship management, corporate communication, brand communication, reputation management, crisis communication and digital communication processes. In all these processes, it is aimed to raise innovative professionals who keep a critical perspective, professional ethics and public interest, the importance of social responsibility and sustainability, media literacy skills and scientific research practices at the center of their professional lives, and who are followers and pioneers of international developments.


Legal Basis
  1. Law no. 2547 on Higher Education
    1. 1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

                   1.2 Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education

       2. Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)

Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode