Yeterlilik Kodu | TR0030011635 | |
Yeterlilik Adı | Hemşirelik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bezmialem Vakıf Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Topkapı Mahallesi Adnan Menderes Vatan Bulvarı No:113 34093 Fatih/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | http://bezmialem.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Hemşirelik ve ebelik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
2221.03 Hemşire | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve hemşirelik mesleğine yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Hemşirelik bölümünde eğitim faaliyetleri, klasik eğitim sistemine dayalı yürütülmektedir. Simülasyon gibi yenilikçi eğitim teknolojileri kullanılmaktadır. Lisans programı zorunlu dersler, seçmeli dersler ve stajlardan oluşmaktadır. Seçmeli dersler ilk yıldan başlayarak 4 yıl süresince her yarıyılda alınabilmektedir. Birinci yarı yıldan itibaren stajlar başlamaktadır. "Hemşirelik Esasları, İç Hastalıkları Hemşireliği, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Doğum-Kadın Hastalıkları Hemşireliği, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Ruh Sağlığı Hemşireliği, Halk Sağlığı Hemşireliği" derslerinin staj uygulamaları Bezmialem Vakıf Üniversitesi Hastanelerinde, toplum sağlığı merkezleri ve sahada gerçekleşmektedir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları ve Sağlık Bakanlığı bünyesindeki sağlık kurumlarında, laboratuvarlarda uygulama eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar, ölçme ve değerlendirme “Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönergesi” esas alınarak yürütülür. Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav ve final sınavı yapılır. Öğrencilere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, quiz, ödev, proje, laboratuvar / klinik uygulama sınavı ve final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Sınavlar, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav (% 40), final sınavı (% 60) notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre belirlenir. Bütünleme sınavı, final sınavına girme koşulunu sağladığı halde sınava girmeyen veya final sınavı sonunda başarısız (F) olan öğrenciler için düzenlenir. Not yükseltme ve başka bir nedenle bu sınava girilmez. | |
Kalite Güvencesi | • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 3.Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 4.Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 5.Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK) Başlangıç: 04.04.2022 / Bitiş: 30.09.2024 | |
Giriş Şartı | Programa kayıt yaptırabilmek için ÖSYM tarafından düzenlenen sınavlarda sayısal puan türü ile burslu, burssuz kız ve erkek öğrenciler kabul edilmektedir. Yurt içi veya dışında eşdeğer bir programda öğrenim gören bir öğrenci, üniversite tarafından kontenjan açıldığı takdirde yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrenci kabulü, başvuruda bulunan öğrencilerin başarı durumlarının değerlendirilmesi sonucu gerçekleşir. Ayrıca üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler kayıt yaptırabilirler. Uluslararası öğrenciler, “Yurtdışından veya Yabancı Uyruklu Öğrenci Başvuru, Kabul ve Kayıt Yönergesi” çerçevesinde kabul edilmektedir. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS) derslerin tümünü başarıyla tamamlayarak mezun olabilmek için öğrencilerin 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması alması gerekmektedir. Öğrencilerin mezun olabilmeleri için öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Hemşirelik unvanı, “Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” kapsamında tanımlanmıştır. Dünyada ve Ülkemizde, toplumun en çok gereksinim duyduğu ve çok çeşitli alanlarda istihdam edilme olanağı bulduğu Hemşirelik; koruyucu, tedavi bakım verici ve rehabilite edici sağlık hizmetlerinde çalışma olanağı bulmaktadır. Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında, üniversite ve özel hastanelerde, ayaktan tedavi kliniklerde, aile sağlığı ve toplum sağlığı merkezlerinde, kronik hastalığı olan ve uzun süreli bakım gerektiren hasta bakım merkezleri, sağlıkla ilgili eğitim ve araştırma merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, evde bakım hizmetlerinde, çocuk ve yaşlı bakım evlerinde, diyaliz merkezleri, okul/fabrika/ banka ve belediye gibi kurum ve kuruluşlarda; Klinik Hemşire, Yönetici Hemşire, Eğitim Hemşiresi ve Özel Dal Hemşiresi olarak görev yapabilirler. Ayrıca, Yüksek Lisans ve Doktora yaparak, Lisans ve Lisansüstü hemşirelik programlarında eğitimci ve akademisyen gibi statülerde üniversite/eğitim kurumlarında çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Sağlık Bilimleri Fakültesi Lisans Eğitim-Öğretim Sınav Yönergesi | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030011635
2221.03 Hemşire
2221.03 Hemşire
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve hemşirelik mesleğine yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Hemşirelik bölümünde eğitim faaliyetleri, klasik eğitim sistemine dayalı yürütülmektedir. Simülasyon gibi yenilikçi eğitim teknolojileri kullanılmaktadır. Lisans programı zorunlu dersler, seçmeli dersler ve stajlardan oluşmaktadır. Seçmeli dersler ilk yıldan başlayarak 4 yıl süresince her yarıyılda alınabilmektedir. Birinci yarı yıldan itibaren stajlar başlamaktadır. "Hemşirelik Esasları, İç Hastalıkları Hemşireliği, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Doğum-Kadın Hastalıkları Hemşireliği, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Ruh Sağlığı Hemşireliği, Halk Sağlığı Hemşireliği" derslerinin staj uygulamaları Bezmialem Vakıf Üniversitesi Hastanelerinde, toplum sağlığı merkezleri ve sahada gerçekleşmektedir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları ve Sağlık Bakanlığı bünyesindeki sağlık kurumlarında, laboratuvarlarda uygulama eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Hemşirelik alanında var olan kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgilere sahiptir.
- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bütüncül bir anlayış ile hemşirelik model/kuramlarını kullanarak, kapsamlı bir bakım verir.
- Mesleki sorumluluk bilinci ile mesleki değerler ve etik ilkelere uygun davranır
- Bakım vereceği birey, aile ve toplumun kültürel ve ahlaki değerlere saygılı davranır.
- Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
- Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık görev ve sorumluluğunu üstlenir.
- Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olma ve çözüm önerileri geliştirebilme yetkinliğini kazanır.
- Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
- En az bir yabancı dil bilerek alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve iş birliği içinde olur.
- Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda görev ve sorumluluk alır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Sınavlar, ölçme ve değerlendirme “Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönergesi” esas alınarak yürütülür. Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav ve final sınavı yapılır.
Öğrencilere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, quiz, ödev, proje, laboratuvar / klinik uygulama sınavı ve final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Sınavlar, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav (% 40), final sınavı (% 60) notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre belirlenir. Bütünleme sınavı, final sınavına girme koşulunu sağladığı halde sınava girmeyen veya final sınavı sonunda başarısız (F) olan öğrenciler için düzenlenir. Not yükseltme ve başka bir nedenle bu sınava girilmez.
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
3.Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
4.Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
5.Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK)
Başlangıç: 04.04.2022 / Bitiş: 30.09.2024
Programa kayıt yaptırabilmek için ÖSYM tarafından düzenlenen sınavlarda sayısal puan türü ile burslu, burssuz kız ve erkek öğrenciler kabul edilmektedir. Yurt içi veya dışında eşdeğer bir programda öğrenim gören bir öğrenci, üniversite tarafından kontenjan açıldığı takdirde yatay
geçiş için başvuru yapabilir. Öğrenci kabulü, başvuruda bulunan öğrencilerin başarı durumlarının değerlendirilmesi sonucu gerçekleşir. Ayrıca üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler kayıt yaptırabilirler. Uluslararası öğrenciler, “Yurtdışından veya Yabancı Uyruklu Öğrenci Başvuru, Kabul ve Kayıt Yönergesi” çerçevesinde kabul edilmektedir.
Hemşirelik unvanı, “Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” kapsamında tanımlanmıştır. Dünyada ve Ülkemizde, toplumun en çok gereksinim duyduğu ve çok çeşitli alanlarda istihdam edilme olanağı bulduğu Hemşirelik; koruyucu, tedavi bakım verici ve rehabilite edici sağlık hizmetlerinde çalışma olanağı bulmaktadır. Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında, üniversite ve özel hastanelerde, ayaktan tedavi kliniklerde, aile sağlığı ve toplum sağlığı merkezlerinde, kronik hastalığı olan ve uzun süreli bakım gerektiren hasta bakım merkezleri, sağlıkla ilgili eğitim ve araştırma merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, evde bakım hizmetlerinde, çocuk ve yaşlı bakım evlerinde, diyaliz merkezleri, okul/fabrika/ banka ve belediye gibi kurum ve kuruluşlarda; Klinik Hemşire, Yönetici Hemşire, Eğitim Hemşiresi ve Özel Dal Hemşiresi olarak görev yapabilirler. Ayrıca, Yüksek Lisans ve Doktora yaparak, Lisans ve Lisansüstü hemşirelik programlarında eğitimci ve akademisyen gibi statülerde üniversite/eğitim kurumlarında çalışabilirler.
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
Sağlık Bilimleri Fakültesi Lisans Eğitim-Öğretim Sınav Yönergesi
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030011635 | |
Qualification Title | Bachelor's degree of Nursing | |
Awarding Body | Bezmialem Vakif University | |
Awarding Body Contact | Topkapı Mahallesi Adnan Menderes Vatan Bulvarı No:113 34093 Fatih/İstanbul | |
Awarding Body Url | http://bezmialem.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Nursing and midwifery | |
National Occupation Classification |
2221.03 Hemşire | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for the nursing profession. Educational activities in the nursing department are carried out based on the classical education system. Innovative educational technologies such as simulation are used. The undergraduate program consists of compulsory courses, elective courses and internships. Elective courses can be taken every semester for 4 years, starting from the first year. Internships start from the first semester. Internship practices of "Fundamentals of Nursing, Internal Medicine Nursing, Surgical Diseases Nursing, Obstetrics-Gynecology Nursing, Child Health and Diseases Nursing, Mental Health Nursing, Public Health Nursing" courses are carried out in Bezmialem Vakıf University Hospitals, community health centers and in the field. | |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, practical training is given as application training in laboratories and higher education institutions and health institutions within the Ministry of Health. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level. 1. Reading and writing competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Civic competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | Exams, measurement and evaluation are carried out based on the "Bezmialem Vakıf University, Faculty of Health Sciences Education and Examination Directive". Success in a course is determined by the course success grade. Each semester, students are given at least one midterm and final exam. The criteria to be taken into account in the evaluation of students' success (midterm exam, quiz, homework, project, laboratory / clinical practice exam and final exam, etc.) and their rates are stated in the curriculum programs distributed to students at the beginning of the semester or published on the website. Exams are held on the dates announced by the University, at the specified place and time. Students' final grades at the end of the semester; It is determined according to midterm exam (40%), final exam (60%) grades, studies carried out during the semester and course attendance rules. Make-up exams are held for students who do not take the final exam even though they meet the requirements for taking the final exam, or who fail (F) at the end of the final exam. This exam cannot be taken to increase grades or for any other reason. | |
Quality Assurance |
Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 3. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 4.Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 5. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Faculty of Health Sciences Nursing Department was entitled to be "Accredited" for 2 years by the Nursing Education Programs Evaluation and Accreditation Association (HEPDAK) on 046.04.2022. An Interim Evaluation was made in 2023 and it was extended for 3 years in aprıl 2024 and became "Fully Accredited" for 5 years. | |
Access Requirements | In order to enroll in the program, male and female students with or without scholarship are accepted based on numerical scores in the exams organized by ÖSYM. A student studying in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer if a quota is opened by the university. Student admission is made as a result of the evaluation of the success of the students who apply. In addition, students from abroad can register within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement. International students are accepted within the framework of the "Overseas or Foreign Student Application, Admission and Registration Directive". | |
Conditions for Success | In order to graduate by successfully completing all courses available in the program (240 ECTS in total), students must obtain a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00. In order to graduate, students must be successful in all courses prescribed in their curriculum by obtaining at least a CC grade | |
Progression Paths (Relationship Type) | The title of nursing is defined within the scope of the "Law on Amendments to Laws and Decree Laws". Nursing is what society needs most in the world and in our country and where it provides employment opportunities in a wide variety of fields; They have the opportunity to work in preventive, curative, caring and rehabilitative health services. In public and private health institutions, university and private hospitals, outpatient clinics, family health and community health centers, patient care centers with chronic diseases and requiring long-term care, health-related training and research centers, rehabilitation centers, home care services, child and In institutions and organizations such as elderly care homes, dialysis centers, schools/factories/banks and municipalities; They can work as Clinical Nurse, Manager Nurse, Training Nurse and Special Branch Nurse. In addition, they can work in universities/educational institutions with statuses such as educators and academicians in undergraduate and graduate nursing programs by completing their master's and doctorate degrees. | |
Legal Basis | Higher Education Law No. 2547 Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation Bezmialem Vakıf University University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations Bezmialem Vakıf University Faculty of Health Sciences Education and Examination Directive | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030011635
2221.03 Hemşire
2221.03 Hemşire
It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for the nursing profession. Educational activities in the nursing department are carried out based on the classical education system. Innovative educational technologies such as simulation are used. The undergraduate program consists of compulsory courses, elective courses and internships. Elective courses can be taken every semester for 4 years, starting from the first year. Internships start from the first semester. Internship practices of "Fundamentals of Nursing, Internal Medicine Nursing, Surgical Diseases Nursing, Obstetrics-Gynecology Nursing, Child Health and Diseases Nursing, Mental Health Nursing, Public Health Nursing" courses are carried out in Bezmialem Vakıf University Hospitals, community health centers and in the field.
Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, practical training is given as application training in laboratories and higher education institutions and health institutions within the Ministry of Health.
- Has theoretical, practical, and up-to-date knowledge in the field of nursing.
- Based on their undergraduate qualifications, they give comprehensive care by using a holistic approach and using nursing models and theories,
- Behaves accordingly with professional values and ethical principles with sense of professional responsibility.
- Behaves in a respectful manner to values of cultural and moral to who will care to person, family and community.
- Adopts lifelong learning and develops behavior open for improvement.
- Takes part in research, projects and events with a sense of social responsibility in cooperation with healthcare professionals and other disciplines.
- Takes responsibility and roles leadership and training and consulting at environments where it is necessary to raise the level of health of individual, family and community and to solve problems.
- Be sensitive to the health problems of the society and gain the ability to develop solution proposals.
- Uses of information and care technologies effectively in nursing education, practice, research and management specialization areas.
- Knows at least one foreign language, follows the developments in his field and becomes effective communication and cooperation with his colleagues internationally.
- Takes duties and responsibilities in organizations that will contribute to the development of the profession.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
Exams, measurement and evaluation are carried out based on the "Bezmialem Vakıf University, Faculty of Health Sciences Education and Examination Directive". Success in a course is determined by the course success grade. Each semester, students are given at least one midterm and final exam. The criteria to be taken into account in the evaluation of students' success (midterm exam, quiz, homework, project, laboratory / clinical practice exam and final exam, etc.) and their rates are stated in the curriculum programs distributed to students at the beginning of the semester or published on the website. Exams are held on the dates announced by the University, at the specified place and time. Students' final grades at the end of the semester; It is determined according to midterm exam (40%), final exam (60%) grades, studies carried out during the semester and course attendance rules. Make-up exams are held for students who do not take the final exam even though they meet the requirements for taking the final exam, or who fail (F) at the end of the final exam. This exam cannot be taken to increase grades or for any other reason.
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
3. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
4.Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
5. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
Faculty of Health Sciences Nursing Department was entitled to be "Accredited" for 2 years by the Nursing Education Programs Evaluation and Accreditation Association (HEPDAK) on 046.04.2022.
An Interim Evaluation was made in 2023 and it was extended for 3 years in aprıl 2024 and became "Fully Accredited" for 5 years.
In order to enroll in the program, male and female students with or without scholarship are accepted based on numerical scores in the exams organized by ÖSYM. A student studying in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer if a quota is opened by the university. Student admission is made as a result of the evaluation of the success of the students who apply. In addition, students from abroad can register within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement. International students are accepted within the framework of the "Overseas or Foreign Student Application, Admission and Registration Directive".
The title of nursing is defined within the scope of the "Law on Amendments to Laws and Decree Laws". Nursing is what society needs most in the world and in our country and where it provides employment opportunities in a wide variety of fields; They have the opportunity to work in preventive, curative, caring and rehabilitative health services. In public and private health institutions, university and private hospitals, outpatient clinics, family health and community health centers, patient care centers with chronic diseases and requiring long-term care, health-related training and research centers, rehabilitation centers, home care services, child and In institutions and organizations such as elderly care homes, dialysis centers, schools/factories/banks and municipalities; They can work as Clinical Nurse, Manager Nurse, Training Nurse and Special Branch Nurse. In addition, they can work in universities/educational institutions with statuses such as educators and academicians in undergraduate and graduate nursing programs by completing their master's and doctorate degrees.
Higher Education Law No. 2547
Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
Bezmialem Vakıf University University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations
Bezmialem Vakıf University Faculty of Health Sciences Education and Examination Directive
Qualification is continuous