Yeterlilik Kodu

TR0030019850

Yeterlilik Adı
Hemşirelik Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Balatçık Mahallesi Havaalanı Şosesi No:33/2 Balatçık 35620 Çiğli İZMİR +90(232) 329 35 35
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ikcu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Hemşirelik ve ebelik
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü lisans eğitim programı mezunlarının ulaşması hedeflenen amaçlar şunlardır:

  1. Sağlık hizmetlerinin her alanında, birey, aile, toplum sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik etik ilkeler doğrultusunda bütüncül hemşirelik bakımı sunabilme,
  2. Birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile terapötik ve etkili iletişim kurabilme,
  3. Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme.
Öğrenme Ortamları

Hemşirelik eğitimi teorik, laboratuvar ve uygulamalı eğitimden oluşur. Eğitim-öğretim örgün eğitim olarak yüz yüze sürdürülür. Doğal afet, pandemi gibi farklı koşullarda dersler hibrit ve/veya çevrimiçi olarak yürütülebilmektedir. Hemşirelik eğitiminde beceri öğretimi beceri laboratuvarlarında gerçekleştirilir. Uygulamalı eğitim hastaneler, birinci basamak sağlık kurumları, huzurevleri, okullar, rehabilitasyon merkezleri, evde bakım merkezleri gibi farklı ortamlarda gerçekleştirilir

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, tedavi etme ve rehabilite etmede etkin hemşirelik bakımı verebilmek için temel bilgi ve becerilere sahip olabilme
  • Birey, aile ve topluma güvenli ve bütüncül yaklaşımla bakım verebilme
  • Moral, yasal, etik ve temel insani değerlerin standartlarına dayalı bir hemşirelik bakımı uygulayabilme
  • Sorun çözme, eleştirel düşünme ve hemşirelik sürecini kullanarak bakım verebilme
  • İletişim, bilgiye erişim, karar verme ve bakımı sürdürme amacıyla bilişim ve teknolojiyi kullanabilme
  • Sağlık bakım hizmetlerinde sağlık ekip üyeleriyle etkili çalışabilme
  • Bireysel ve mesleki açıdan sürekli gelişim gösterebilme
  • Hemşirelik ve bakıma ilişkin güncel gelişmeleri bakıma aktarabilme ve kanıta dayalı bakım verebilme
  • Birey, aile, toplum, meslektaşları ve diğer ekip üyeleriyle etkili iletişim kurabilme
  • Araştırma planlayabilme, yürütebilme, analiz edebilme ve bilimsel ortamlarda sunabilme
  • En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim Sınav Yönetmeliği ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Eğitim Öğretim Sınav Yönergesine göre yürütülür. İntörnlük uygulamasında İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü İntörnlük Uygulaması Usül ve Esasları dikkate alınır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK)

Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi;

7.04.2023/ 30.09.2025

Giriş Şartı

Hemşirelik Bölümü'ne İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Sınav Yönetmeliği'nin ilgili maddelerine uygun olarak YÖK, ÖSYM ve Rektörlükçe istenen belgelerle, Senato tarafından belirlenen süreler içinde kesin kayıt yaptırılır. Kayıt hakkı kazanan adayların kayıt için şahsen başvurmaları gerekir.

Başarma ŞartlarıHemşirelik Bölümü öğrencilerinin mezun olabilmesi için programda yer alan 240 AKTS kredi karşılığındaki tüm dersleri, en az 2.00 Genel Not Ortalaması ile başarı bir şekilde tamamlaması gereklidir.  
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sağlık Bakanlığı ve üniversite hastaneleri ile özel hastanelerde, Toplum Sağlığı Merkezi, Okullar, Yuvalar, İşyerleri, Evde Bakım Hizmetleri, Yaşlı Bakım Merkezleri, Huzurevleri gibi çeşitli kurumlarda ve merkezlerde klinisyen hemşire, sorumlu hemşire, eğitim hemşiresi ve yönetici hemşire olarak çalışabilirler. Sağlıkla ilgili özel firmalarda eğitimci, danışman ve yönetici olarak görev alabilirler.

Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  2. Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği
  3. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık Ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik 
  4. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çiftanadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030019850


Yeterlilik Adı
Hemşirelik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Balatçık Mahallesi Havaalanı Şosesi No:33/2 Balatçık 35620 Çiğli İZMİR +90(232) 329 35 35

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü lisans eğitim programı mezunlarının ulaşması hedeflenen amaçlar şunlardır:

  1. Sağlık hizmetlerinin her alanında, birey, aile, toplum sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik etik ilkeler doğrultusunda bütüncül hemşirelik bakımı sunabilme,
  2. Birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile terapötik ve etkili iletişim kurabilme,
  3. Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme.

Öğrenme Ortamları

Hemşirelik eğitimi teorik, laboratuvar ve uygulamalı eğitimden oluşur. Eğitim-öğretim örgün eğitim olarak yüz yüze sürdürülür. Doğal afet, pandemi gibi farklı koşullarda dersler hibrit ve/veya çevrimiçi olarak yürütülebilmektedir. Hemşirelik eğitiminde beceri öğretimi beceri laboratuvarlarında gerçekleştirilir. Uygulamalı eğitim hastaneler, birinci basamak sağlık kurumları, huzurevleri, okullar, rehabilitasyon merkezleri, evde bakım merkezleri gibi farklı ortamlarda gerçekleştirilir


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, tedavi etme ve rehabilite etmede etkin hemşirelik bakımı verebilmek için temel bilgi ve becerilere sahip olabilme
  • Birey, aile ve topluma güvenli ve bütüncül yaklaşımla bakım verebilme
  • Moral, yasal, etik ve temel insani değerlerin standartlarına dayalı bir hemşirelik bakımı uygulayabilme
  • Sorun çözme, eleştirel düşünme ve hemşirelik sürecini kullanarak bakım verebilme
  • İletişim, bilgiye erişim, karar verme ve bakımı sürdürme amacıyla bilişim ve teknolojiyi kullanabilme
  • Sağlık bakım hizmetlerinde sağlık ekip üyeleriyle etkili çalışabilme
  • Bireysel ve mesleki açıdan sürekli gelişim gösterebilme
  • Hemşirelik ve bakıma ilişkin güncel gelişmeleri bakıma aktarabilme ve kanıta dayalı bakım verebilme
  • Birey, aile, toplum, meslektaşları ve diğer ekip üyeleriyle etkili iletişim kurabilme
  • Araştırma planlayabilme, yürütebilme, analiz edebilme ve bilimsel ortamlarda sunabilme
  • En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim Sınav Yönetmeliği ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Eğitim Öğretim Sınav Yönergesine göre yürütülür. İntörnlük uygulamasında İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü İntörnlük Uygulaması Usül ve Esasları dikkate alınır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK)

Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi;

7.04.2023/ 30.09.2025


Giriş Şartı

Hemşirelik Bölümü'ne İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Sınav Yönetmeliği'nin ilgili maddelerine uygun olarak YÖK, ÖSYM ve Rektörlükçe istenen belgelerle, Senato tarafından belirlenen süreler içinde kesin kayıt yaptırılır. Kayıt hakkı kazanan adayların kayıt için şahsen başvurmaları gerekir.


Başarma Şartları
Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin mezun olabilmesi için programda yer alan 240 AKTS kredi karşılığındaki tüm dersleri, en az 2.00 Genel Not Ortalaması ile başarı bir şekilde tamamlaması gereklidir.  

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sağlık Bakanlığı ve üniversite hastaneleri ile özel hastanelerde, Toplum Sağlığı Merkezi, Okullar, Yuvalar, İşyerleri, Evde Bakım Hizmetleri, Yaşlı Bakım Merkezleri, Huzurevleri gibi çeşitli kurumlarda ve merkezlerde klinisyen hemşire, sorumlu hemşire, eğitim hemşiresi ve yönetici hemşire olarak çalışabilirler. Sağlıkla ilgili özel firmalarda eğitimci, danışman ve yönetici olarak görev alabilirler.



Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030019850

Qualification Title
Bachelor of Science in Nursing
Awarding Bodyİzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi
Awarding Body ContactIzmir Kâtip Çelebi University Balatçık Mahallesi Havaliman Şosesi No:33/2 Balatçık 35620 Çiğli İZMİR +90(232) 329 35 35
Awarding Body Urlhttp://www.ikcu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasNursing and midwifery
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Izmir Kâtip Çelebi University Faculty of Health Sciences, Department of Nursing undergraduate education program aims to achieve the following objectives:

1. To be able to provide holistic nursing care in line with ethical principles to protect and improve individual, family and community health in all areas of health services

2. To be able to communicate therapeutically and effectively with the individual, family, community and health team

3. Continuing lifelong learning.

Learning Environments

Nursing education consists of theoretical, laboratory and practical education. Education is carried out face-to-face as formal education. In different conditions such as natural disasters and pandemics, courses can be conducted hybrid and/or online. Skill teaching in nursing education is carried out in skill laboratories. Applied education is carried out in different settings such as hospitals, primary health care institutions, nursing homes, schools, rehabilitation centers, home care centers.

Description

1. To be able to have basic knowledge and skills to provide effective nursing care in protecting, treating and rehabilitating the health of the individual, family and society

2. To be able to provide care to the individual, family and community with a safe and holistic approach

3. To be able to apply nursing care based on the standards of moral, legal, ethical and basic human values

4. To be able to give care by using problem solving, critical thinking and nursing process

5. Use information and technology to communicate, access information, make decisions and maintain care

6. To be able to work effectively with health team members in health care services

7. Demonstrate continuous personal and professional development

8. To be able to transfer current developments related to nursing and care to care and to provide evidence-based care

9. Communicate effectively with the individual, family, community, colleagues and other team members

10. To be able to plan, conduct, analyze and present research in scientific environments

11. To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues using at least one foreign language

Key Competencies

Graduate has advanced level of the key competencies listed below.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expressive competence

Further Info

Assessment and evaluation are carried out according to Izmir Kâtip Çelebi University Undergraduate Education and Examination Regulations and Faculty of Health Sciences Education and Examination Regulations. In the internship practice, Izmir Kâtip Çelebi University Faculty of Health Sciences, Nursing Department Internship Practice Procedures and Principles are taken into consideration.

Quality Assurance

 To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Nursing Education Programs Evaluation and Accreditation Association (HEPDAK)

Access Requirements

Students are registered to the Department of Nursing in accordance with the relevant articles of Izmir Kâtip Çelebi University Undergraduate Education and Examination Regulations with the documents required by YÖK, ÖSYM and the Rectorate within the periods determined by the Senate.

Conditions for SuccessIn order to graduate from the Department of Nursing, students must successfully complete all courses in the program with 240 ECTS credits with a GPA of at least 2.00.
Progression Paths (Relationship Type)

They can work as clinician nurses, charge nurses, training nurses and executive nurses in various institutions and centers such as Ministry of Health and university hospitals and private hospitals, Community Health Centers, Schools, Nurseries, Workplaces, Home Care Services, Elderly Care Centers, Nursing Homes. They can work as educators, consultants and managers in private companies related to health.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education

3. Regulation on the Determination of Minimum Education Requirements for Doctorate, Nursing, Midwifery, Dentistry, Veterinary Medicine, Pharmacy and Architecture Education Programs

4. Regulation on the Principles of Transition, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030019850


Qualification Title
Bachelor of Science in Nursing

Awarding Body
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi

Awarding Body Contact
Izmir Kâtip Çelebi University Balatçık Mahallesi Havaliman Şosesi No:33/2 Balatçık 35620 Çiğli İZMİR +90(232) 329 35 35

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Izmir Kâtip Çelebi University Faculty of Health Sciences, Department of Nursing undergraduate education program aims to achieve the following objectives:

1. To be able to provide holistic nursing care in line with ethical principles to protect and improve individual, family and community health in all areas of health services

2. To be able to communicate therapeutically and effectively with the individual, family, community and health team

3. Continuing lifelong learning.


Learning Environments

Nursing education consists of theoretical, laboratory and practical education. Education is carried out face-to-face as formal education. In different conditions such as natural disasters and pandemics, courses can be conducted hybrid and/or online. Skill teaching in nursing education is carried out in skill laboratories. Applied education is carried out in different settings such as hospitals, primary health care institutions, nursing homes, schools, rehabilitation centers, home care centers.


Description

1. To be able to have basic knowledge and skills to provide effective nursing care in protecting, treating and rehabilitating the health of the individual, family and society

2. To be able to provide care to the individual, family and community with a safe and holistic approach

3. To be able to apply nursing care based on the standards of moral, legal, ethical and basic human values

4. To be able to give care by using problem solving, critical thinking and nursing process

5. Use information and technology to communicate, access information, make decisions and maintain care

6. To be able to work effectively with health team members in health care services

7. Demonstrate continuous personal and professional development

8. To be able to transfer current developments related to nursing and care to care and to provide evidence-based care

9. Communicate effectively with the individual, family, community, colleagues and other team members

10. To be able to plan, conduct, analyze and present research in scientific environments

11. To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues using at least one foreign language


Key Competencies

Graduate has advanced level of the key competencies listed below.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expressive competence


Further Info

Assessment and evaluation are carried out according to Izmir Kâtip Çelebi University Undergraduate Education and Examination Regulations and Faculty of Health Sciences Education and Examination Regulations. In the internship practice, Izmir Kâtip Çelebi University Faculty of Health Sciences, Nursing Department Internship Practice Procedures and Principles are taken into consideration.


Quality Assurance

 To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Nursing Education Programs Evaluation and Accreditation Association (HEPDAK)


Access Requirements

Students are registered to the Department of Nursing in accordance with the relevant articles of Izmir Kâtip Çelebi University Undergraduate Education and Examination Regulations with the documents required by YÖK, ÖSYM and the Rectorate within the periods determined by the Senate.


Conditions for Success
In order to graduate from the Department of Nursing, students must successfully complete all courses in the program with 240 ECTS credits with a GPA of at least 2.00.

Progression Paths (Relationship Type)

They can work as clinician nurses, charge nurses, training nurses and executive nurses in various institutions and centers such as Ministry of Health and university hospitals and private hospitals, Community Health Centers, Schools, Nurseries, Workplaces, Home Care Services, Elderly Care Centers, Nursing Homes. They can work as educators, consultants and managers in private companies related to health.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education

3. Regulation on the Determination of Minimum Education Requirements for Doctorate, Nursing, Midwifery, Dentistry, Veterinary Medicine, Pharmacy and Architecture Education Programs

4. Regulation on the Principles of Transition, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions


Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode