Yeterlilik Kodu | TR0030015062 | |
Yeterlilik Adı | İktisat Lisans (%30 İngilizce) Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ege Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://ege.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Ekonomi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Foundation for International Business Administration Accreditation (FIBAA) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 29.06.2022/28.06.2027 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik Sürekli Geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030015062
ISCO 08
ISCO 08
- İktisat Eğitimi, genel olarak, sınırlı kaynaklarla insan ihtiyaçlarının karşılanmasında bireylerin ve toplumların kararlarını ve bu kararların, nedenlerini, etkilerini ve etkinliğini incelemeye yöneliktir. İktisat Bölümü Lisans Programı; öğrencilere alanlarında sağlam bir teorik altyapı kazandırmayı ve bunu uygulamalı alanlarda ekonometrik ve istatistiki yöntem ve analizlerle desteklemeyi hedeflemektedir. Bu programın temel amacı; öğrencilere gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektif verebilmek ve bu sorunların çözümünde güncel analitik araçları uygulayabilme yetisini kazandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, bölümümüz lisans programı; İktisat Teorisi, Uygulamalı İktisat, İktisat Tarihi, İktisat Politikası, Uluslararası İktisat ve İktisadi Gelişme, gibi temel alanlarda yoğunlaşmaktadır. Lisans programında temel dersler İngilizce olup, eğitimin büyük bir bölümü İngilizce olarak yapılmaktadır.
- Yeterli İngilizce formasyonuna sahip olmayan öğrenciler, lisans programına başlamadan önce İngilizce Hazırlık Eğitimi almak zorundadırlar. Bu eğitim, Ege Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü tarafından verilmektedir. İktisat Bölümünde, 1. ve 2. sınıflarda dersler ortak olup, 3.sınıftan itibaren öğrenciler ilgi alanları doğrultusunda ders seçip uzmanlaşmaya gidebilmektedirler. Seçimlik derslerin çeşitliliği ve diğer bölümlerden ders alabilme serbestisi, öğrencilerin ilgi duydukları alanlarda bilgi ve becerilerini geliştirerek, gerek iş hayatına gerekse akademik hayata etkili ve bilinçli bir şekilde hazırlanmalarına olanak sağlamaktadır. Mezunlarımız, uluslararası piyasalar ve kurumlar dahil olmak üzere, kamu sektörü ve özel sektörde etkin görevler alabilmenin yanı sıra, yüksek lisans ve doktora programlarına devam ederek akademik kariyer de yapabilmektedirler.
- Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Temel iktisadi kavramları, iktisadi aktörleri, iktisadi sistemleri, teorileri ve yöntemleri tanımlayabilme ve bu kavramları farklı alanlarda kullanır.
- İktisadi sorunlar karşısında temel düzeyde politika önerileri sunar.
- Matematiksel, istatistiki ve ekonometrik analiz araçlarını iktisadi sorunlara uygular.
- İktisadi ve sosyal olayları tarihsel bir perspektif çerçevesinde yorumlayabilme ve alternatif politikalar oluşturur.
- İktisadi büyüme, sürdürülebilir kalkınma ve verimlilik sorunlarını temel düzeyde açıklayabilme ve farklı bakış açıları ile yorumlar.
- Yenilik, yaratıcılık, girişimcilik ve teknoloji kavramlarının dinamik küresel ekonomi içerisindeki rolünü tanımlayabilme ve eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
- Ulusal ve uluslararası ekonomik göstergeleri ve gelişmeleri analiz edebilme, iktisat bilgi ve yöntemlerini sentezler.
- İşletme, muhasebe ve hukuk kavramlarını tanımlayabilme ve bu bilgileri iş hayatında kullanır.
- Proje hazırlayabilme, bağımsız davranabilme, inisiyatif alabilme, uluslararası literatürü takip edebilme ve yaratıcılık becerisi sergiler.
- Kendi ana dilinde ve en az bir yabancı dili iyi düzeyde kullanarak meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurabilme, problem çözebilme ve bilgi teknolojilerini kullanır.
- Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip rasyonel bir birey olabilme ve hayat boyu bilimi rehber edinir.
- İstihdam olanakları ve çalışma ortamı için faydalı olabilecek beceriler gösterir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Alan ile ilgili düzeydeki çalışmayı bağımsız yürütebilme
- 2Karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ya da ekip üyesi olarak sorumluluk alma
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlama ve yönetme
- Bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
- Çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyebilme
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle sosyal ve toplumsal etkinlikler düzenleyebilme
- Çoklu dil yetkinliği
- İleri düzey teknoloji kullanımı yetkinliği
- Sosyal, kültürel, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranma
- Bir dersin ölçme ve değerlendirmesi, ara sınav ve varsa diğer yarıyıl eğitim-öğretim etkinlikleri ile final veya varsa bütünleme sınav temelinde gerçekleştirilmektedir. Öğrencinin yarıyıl içi eğitim-öğretim etkinlikleri ve final sınav notunun ham başarı puanına katkı yüzdesini ilgili dersin öğretim elemanı derse yazılma ve kayıt haftasından önce belirler ve en geç yarıyıl derslerinin ilk haftası içinde öğrencilere duyurulur. Yarıyıl içi etkinliklerinin katkı yüzdesi % 40-70 aralığında, final veya varsa bütünleme sınav notunun katkı yüzdesi ise %60-30 aralığında olması zorunludur.
- Ege Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesi için tıklayınız: https://oidb.ege.edu.tr/files/oidb/icerik/olcmedegerlendirme(1).pdf
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Foundation for International Business Administration Accreditation (FIBAA)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 29.06.2022/28.06.2027
- Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Bu konuda öğrenciler için hazırlanan bilgiler, kitapçık halinde Ege Üniversitesi öğrencilerine kayıt sırasında verilmektedir.
- Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda tezli lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler. Tezli ve tezsiz lisansüstü programlara kabul koşulları ise başvurulan üniversitelere göre değişiklik gösterebilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik Sürekli Geçerlidir.

Qualification Code | TR0030015062 | |
Qualification Title | Bachelor of Arts in Economics (30% English) | |
Awarding Body | EGE UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr | |
Awarding Body Url | http://ege.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Economics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Economics education generally aims to study the decisions of individuals and societies in meeting human needs with limited resources, along with the reasons, effects, and efficiency of these decisions. The Undergraduate Program in the Department of Economics aims to provide students with a solid theoretical foundation in their field, supported by econometric and statistical methods and analyses in applied areas. The primary objective of this program is to offer students a broad perspective on approaching real-world economic events and problems, and to equip them with the ability to apply current analytical tools in solving these issues. In line with this goal, our undergraduate program focuses on key areas such as Economic Theory, Applied Economics, Economic History, Economic Policy, International Economics, and Economic Development. The core courses in the undergraduate program are taught in English, and a significant portion of the education is conducted in English. Students who do not possess adequate English proficiency must undertake an English Preparatory Program before starting the undergraduate program. This preparatory education is provided by the Foreign Languages Department of Ege University. In the Department of Economics, courses in the first and second years are common for all students. From the third year onwards, students can specialize by selecting courses according to their interests. The variety of elective courses and the freedom to take courses from other departments allow students to develop their knowledge and skills in their areas of interest, effectively and consciously preparing them for both professional and academic careers. Our graduates are capable of taking active roles in both the public and private sectors, including international markets and institutions. Additionally, they can pursue academic careers by continuing with master's and doctoral programs. | |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | The assessment and evaluation of a course is carried out on the basis of midterm exam and other semester educational activities, if any, and final or make-up exam, if any. The instructor of the relevant course determines the percentage of contribution of the student's educational activities and final exam grade to the raw success score before the registration and registration week and is announced to the students within the first week of the semester courses at the latest. The contribution percentage of the semester activities must be in the range of 40-70%, and the contribution percentage of the final or make-up exam grade, if any, must be in the range of 60-30%. Click here for Ege University Measurement and Evaluation Principles Directive: https://oidb.ege.edu.tr/files/oidb/icerik/olcmedegerlendirme(1).pdf | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Successfully completing all of the courses available in the program (for a total of 240 ECTS) and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) |
| |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030015062
ISCO 08
ISCO 08
Economics education generally aims to study the decisions of individuals and societies in meeting human needs with limited resources, along with the reasons, effects, and efficiency of these decisions. The Undergraduate Program in the Department of Economics aims to provide students with a solid theoretical foundation in their field, supported by econometric and statistical methods and analyses in applied areas. The primary objective of this program is to offer students a broad perspective on approaching real-world economic events and problems, and to equip them with the ability to apply current analytical tools in solving these issues.
In line with this goal, our undergraduate program focuses on key areas such as Economic Theory, Applied Economics, Economic History, Economic Policy, International Economics, and Economic Development. The core courses in the undergraduate program are taught in English, and a significant portion of the education is conducted in English. Students who do not possess adequate English proficiency must undertake an English Preparatory Program before starting the undergraduate program. This preparatory education is provided by the Foreign Languages Department of Ege University. In the Department of Economics, courses in the first and second years are common for all students. From the third year onwards, students can specialize by selecting courses according to their interests.
The variety of elective courses and the freedom to take courses from other departments allow students to develop their knowledge and skills in their areas of interest, effectively and consciously preparing them for both professional and academic careers. Our graduates are capable of taking active roles in both the public and private sectors, including international markets and institutions. Additionally, they can pursue academic careers by continuing with master's and doctoral programs.
- Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
- Define basic economic concepts, economic actors, economic systems, theories, and methods, and be able to apply these concepts in different areas.
- Propose basic level policy recommendations in response to economic problems.
- Apply mathematical, statistical, and econometric analysis tools to economic issues.
- Interpret economic and social events within a historical perspective and formulate alternative policies.
- Explain and interpret economic growth, sustainable development, and productivity issues at a basic level from different perspectives.
- Define and critically evaluate the roles of innovation, creativity, entrepreneurship, and technology within a dynamic global economy.
- Analyze national and international economic indicators and developments, and synthesize economic knowledge and methods.
- Define business, accounting, and legal concepts and apply this knowledge in professional life.
- Prepare projects, act independently, take initiative, follow international literature, and demonstrate creativity skills.
- Communicate effectively with colleagues in both written and spoken forms using their native language and at least one foreign language, solve problems, and utilize information technologies.
- Work collaboratively within and across disciplines.
- Be a rational individual with professional and ethical responsibility, and embrace lifelong learning guided by science.
- Demonstrate skills that are beneficial for employment opportunities and the working environment.
- Conduct work related to the field independently.
- Take responsibility as an individual or as a team member to solve complex and unforeseen problems.
- Plan and manage activities for the development of those under their responsibility within the scope of a project.
- Evaluate knowledge and skills with a critical approach.
- Develop a positive attitude towards lifelong learning.
- Inform relevant individuals and institutions about issues related to their field and convey solutions in written and oral form.
- Support solutions with qualitative and quantitative data.
- Organize social and community activities with a sense of social responsibility.
- Proficiency in multiple languages.
- Competence in using advanced technology.
- Act in accordance with social, cultural, communal, scientific, and ethical values.
The assessment and evaluation of a course is carried out on the basis of midterm exam and other semester educational activities, if any, and final or make-up exam, if any. The instructor of the relevant course determines the percentage of contribution of the student's educational activities and final exam grade to the raw success score before the registration and registration week and is announced to the students within the first week of the semester courses at the latest. The contribution percentage of the semester activities must be in the range of 40-70%, and the contribution percentage of the final or make-up exam grade, if any, must be in the range of 60-30%. Click here for Ege University Measurement and Evaluation Principles Directive: https://oidb.ege.edu.tr/files/oidb/icerik/olcmedegerlendirme(1).pdf
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- The registration, admission, examination and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Higher Education Council issued based on this law. The information prepared for students on this subject is given to Ege University students in the form of a booklet during registration.
- Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study in graduate programs with thesis in their own fields or related fields, provided that they get a valid grade from the ALES exam and have sufficient foreign language knowledge. Admission requirements for graduate programs with and without thesis may vary according to the universities applied.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid continuously.
