Yeterlilik Kodu | TR0030008532 | |
Yeterlilik Adı | İktisat Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Amasya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Akbilek Mahallesi, Muhsin Yazıcıoğlu Cd (Kılıçaslan Cd.), 05100 Amasya Merkez/Amasya | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.amasya.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Ekonomi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim öğretim ağırlıklı olarak örgün öğretim kanalıyla ve ihtiyaç duyulduğunda uzaktan eğitim kanalıyla yürütülmektedir. Gönllü staj programı mevcuttur. Öğrenciler kamu kurumlarında ve özel sektörde staj yaparak tecrübe kazanır ve yaparak öğrenme kanalıyla iş dünyasında da tecrübe kazanır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler her ders için ara sınav ve ödevlere ek olarak yarıyıl sonu sınavına girmek zorundadır. Öğrencinin başarı notu, dersin sorumlusu öğretim üyeleri tarafından ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, yarıyıl içinde yapılan çalışmalar ve derse katılımına göre verilir. Bütün not ortalamaları 100 lük sistem ile ifade edilir. Ara sınav ve/veya yarıyıl sonu sınavı gerektirmeyen dersler ilgili bölüm tarafından belirlenerek Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Bu durumda başarı notu, yarıyıl boyunca yapılan çalışmalara göre belirlenir. Uygulama ve/veya laboratuar çalışmaları ayrıca değerlendirilebilir. Bu durumda her ders, uygulama ve/veya laboratuar çalışması, birbirinden bağımsız olarak yukarıdaki yönetmeliklere uygun olmalıdır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Ayrıca Amasya Üniversite kalite Güvence yönergesi uygulanmaktadır. | |
Giriş Şartı | Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. AYT EA punaıyla programa yerleştirme yapılır. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Bir dersin başarı puanı vize puanının % 40'ı ve final sınavının % 60'ı alınarak hesaplanmaktadır. Dersten başarılı sayılabilmek için yarıyıl/yılsonu sınavı notunun en az 50, başarı notunun en az 60 olması zorunludur. Azami öğrenim süresinde mezun olamayan öğrencilerin devam şartını yerine getirmiş oldukları ek sınavlar ile tek ders sınavlarında 100 üzerinden 60 ve üzeri alan öğrenciler başarılı sayılırlar. Dört yıllık lisans eğitimini, yani programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarı ile tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere iktisat lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İktisat lisans diplomasına sahip olan öğrenciler yüksek lisans yapma hakkına sahiptir. İktisat lisans diplomasına sahip olan öğrenciler, kkamu kurumlarında ve özel sektörde geniş stihdam olanaklarına sahiptir.
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030008532
ISCO 08
ISCO 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim öğretim ağırlıklı olarak örgün öğretim kanalıyla ve ihtiyaç duyulduğunda uzaktan eğitim kanalıyla yürütülmektedir. Gönllü staj programı mevcuttur. Öğrenciler kamu kurumlarında ve özel sektörde staj yaparak tecrübe kazanır ve yaparak öğrenme kanalıyla iş dünyasında da tecrübe kazanır.
- Genel ekonomi teorisiyle ilgili kavramsal ve kurumsal bilgiye sahip olmak (Bilgi)
- Genel mikro iktisat teorisini kullanarak, ekonomik karar birimlerinin davranışlarını analiz etmek (Beceri)
- Piyasa türleri ve piyasaların işleyişi ile ilgili teorik bilgilerle, mevcut piyasa yapılarının ekonomi üzerindeki etkilerini analiz etme (Beceri)
- Makro iktisat teorisi çerçevesinde makro ekonomik problemlerin kaynaklarını analiz etmek ve makro ekonomik sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirmek (Beceri)
- İktisat teorisi ve iktisadi düşünce okullarının tarihsel gelişim süreci ile ilgili teorik bilgileri kullanarak, ekonomik kurumların ve sistemlerin farklılıklarının kökenlerini analiz etmek (Beceri)
- Ekonomik istikrarsızlıkların kaynakları, uygulanması gereken politikalar ve uygun politika araçlarının seçimi ile ilgili uygulanan politikaların nedenlerini ve sonuçlarını analiz etmek ve yorumlayabilmek (Beceri)
- Ekonomi ile ilgili olarak işletme, hukuk, siyaset alan bilgisine sahip olmak (Bilgi)
- Uluslararası iktisat teorisi, iktisadi büyüme ve kalkınma teorisi çerçevesinde, ülkelerin neden farklı ekonomik gelişmişlik seviyesine sahip olduklarını açıklamak ve analiz etmek (Beceri)
- Temel matematik, iktisadi matematik, istatistik, ekonometri teorilerini ve uygulamalarını kullanarak ekonomiyle ilgili veriye dayalı ve tutarlı analiz yapmak (Beceri)
- Finansal piyasalar, iktisadi büyüme ve kalkınma, iktisat politikası, ekonometrik analiz, iktisat tarihi gibi iktisadın alt dallarında da uzmanlaşabilmek (Beceri)
- Orta düzeyde İngilizce konuşma ve yazma becerisine sahip olmak (Yetkinlik)
- Güçlü iletişim becerisine sahip olmak (Yetkinlik)
- Ekonomi alanında etik değerlere ve sürdürülebilirlik ilkelerine uygun hareket etmek (Yetkinlik)
- Bilimsel bilgiyi kullanma
- Sahip olması gereken mesleki yeterliliklerin farkında olma
- Eleştirel bakış açısına sahip olma
Öğrenciler her ders için ara sınav ve ödevlere ek olarak yarıyıl sonu sınavına girmek zorundadır. Öğrencinin başarı notu, dersin sorumlusu öğretim üyeleri tarafından ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, yarıyıl içinde yapılan çalışmalar ve derse katılımına göre verilir. Bütün not ortalamaları 100 lük sistem ile ifade edilir. Ara sınav ve/veya yarıyıl sonu sınavı gerektirmeyen dersler ilgili bölüm tarafından belirlenerek Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Bu durumda başarı notu, yarıyıl boyunca yapılan çalışmalara göre belirlenir. Uygulama ve/veya laboratuar çalışmaları ayrıca değerlendirilebilir. Bu durumda her ders, uygulama ve/veya laboratuar çalışması, birbirinden bağımsız olarak yukarıdaki yönetmeliklere uygun olmalıdır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Ayrıca Amasya Üniversite kalite Güvence yönergesi uygulanmaktadır.
Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. AYT EA punaıyla programa yerleştirme yapılır.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
İktisat lisans diplomasına sahip olan öğrenciler yüksek lisans yapma hakkına sahiptir.
İktisat lisans diplomasına sahip olan öğrenciler, kkamu kurumlarında ve özel sektörde geniş stihdam olanaklarına sahiptir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
Yeterlilik sürekli geçerlidir

Qualification Code | TR0030008532 | |
Qualification Title | Economics License | |
Awarding Body | Amasya University | |
Awarding Body Contact | Akbilek St., Muhsin Yazıcıoğlu, 05100 Amasya/Center. Tel: +90 358 211 50 46 | |
Awarding Body Url | http://www.amasya.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Economics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession. | |
Learning Environments | Education is provided mainly through formal education and, when necessary, through distance education. A voluntary internship program is available. Students gain experience by doing internships in public institutions and the private sector, and they also gain experience in the business world through learning by doing. | |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | In addition to midterm exams and assignments for each course, students must take a final exam. The student's success grade is given by the instructor responsible for the course based on the midterm exam, final exam, work done during the semester, and class participation. All grade point averages are expressed with a 100-point system. Courses that do not require a midterm exam and/or final exam are determined by the relevant department and reported to the Student Affairs Department. In this case, the success grade is determined according to the work done during the semester. Practice and/or laboratory work may be evaluated separately. In this case, each course, practice and/or laboratory work must be independent of each other and comply with the above regulations. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs;
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. 4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". In addition, Amasya University Quality Assurance Directive is implemented. | |
Access Requirements | To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions. To have been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK. Placement to the program is made with the AYT EA score. To have been placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK. | |
Conditions for Success | The success score of a course is calculated by taking 40% of the midterm score and 60% of the final exam. In order to be considered successful in the course, the midterm/end-of-year exam score must be at least 50 and the success score must be at least 60. Students who cannot graduate within the maximum study period are considered successful if they have completed the attendance requirement in the additional exams and single-course exams and have received 60 or more out of 100. Students who have successfully completed the four-year undergraduate education, that is, all the courses in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and have achieved a weighted grade point average of at least 2.0 out of 4.00 are awarded an economics undergraduate diploma. star_border | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students with a bachelor's degree in economics have the right to pursue a master's degree. Students with a bachelor's degree in economics have a wide range of employment opportunities in public institutions and the private sector.
| |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030008532
ISCO 08
ISCO 08
It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession.
Education is provided mainly through formal education and, when necessary, through distance education. A voluntary internship program is available. Students gain experience by doing internships in public institutions and the private sector, and they also gain experience in the business world through learning by doing.
- To have conceptual and institutional knowledge about general economic theory (Knowledge)
- To analyze the behavior of economic decision-making units using general microeconomic theory (Skill)
- To analyze the effects of current market structures on the economy with theoretical knowledge about market types and the functioning of markets (Skill)
- To analyze the sources of macroeconomic problems within the framework of macroeconomic theory and to develop solution proposals for macroeconomic problems (Skill)
- To analyze the roots of the differences in economic institutions and systems using theoretical knowledge about the historical development process of economic theory and schools of economic thought (Skill)
- To analyze and interpret the reasons and results of implemented policies regarding the sources of economic instabilities, the policies to be implemented and the selection of appropriate policy instruments (Skill)
- To have knowledge about business, law and politics in relation to economics (Knowledge)
- To explain and analyze why countries have different levels of economic development within the framework of international economic theory, economic growth and development theory (Skill) Using basic mathematics, economic mathematics, statistics, econometrics theories and applications to make data-based and consistent analysis about the economy (Skill)
- Being able to specialize in sub-branches of economics such as financial markets, economic growth and development, economic policy, econometric analysis, economic history (Skill)
- Having intermediate level English speaking and writing skills (Competence)
- Having strong communication skills (Competence)
- Acting in accordance with ethical values and sustainability principles in the field of economics (Competence)
- Uses scientific knowledge.
- Is aware of the professional qualifications he/she must have.
- Has a critical perspective.
In addition to midterm exams and assignments for each course, students must take a final exam. The student's success grade is given by the instructor responsible for the course based on the midterm exam, final exam, work done during the semester, and class participation. All grade point averages are expressed with a 100-point system. Courses that do not require a midterm exam and/or final exam are determined by the relevant department and reported to the Student Affairs Department. In this case, the success grade is determined according to the work done during the semester. Practice and/or laboratory work may be evaluated separately. In this case, each course, practice and/or laboratory work must be independent of each other and comply with the above regulations.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". In addition, Amasya University Quality Assurance Directive is implemented.
To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
To have been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
Placement to the program is made with the AYT EA score. To have been placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK.
Students with a bachelor's degree in economics have the right to pursue a master's degree.
Students with a bachelor's degree in economics have a wide range of employment opportunities in public institutions and the private sector.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
Qualification is continuous
