Yeterlilik Kodu

TR0030008844

Yeterlilik Adı
İktisat Lisans Diploması
Sorumlu KurumTokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiGaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gop.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Ekonomi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

1. Öğrencilere ekonomik sorunları analiz edebilecek düzeyde teorik ve ampirik iktisadi bilgi kazandırılması

2. İktisadi sorunların analizinde daha geniş bir yaklaşım becerisi kazandırmak için öğrencilere, iktisadi bilginin yanı sıra işletme, hukuk, maliye gibi tamamlayıcı disiplinlerde de temel bilginin kazandırılması. Böylece kamu ve özel sektördeki istihdam fırsatlarının artırılması.

3. Uzmanlık, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük, bankacılık, finans, pazarlama gibi kamu ve özel olmak üzere farklı kariyer meslek gruplarında istihdam edilebilecek bilgi ve niteliklerin öğrencilere kazandırılması

4. Öğrencilerin bölgenin ve ülkenin istihdam ihtiyaçları, fırsatları doğrultusunda işgücü piyasasına hazırlanması amaçlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilmektedir. İhtiyaç duyulması halinde, üniversitemizin sağlamış olduğu teknik altyapı sayesinde uzaktan eğitim yöntemiyle de eğitim verilebilmektedir. Aynı zamanda bölümümüzün özel sektörle olan işbirliği vasıtasıyla uygulamalı eğitimler ve staj eğitimleri gerçekleştirilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. İktisadın temel kavramlarını, teorilerini ve terimlerini ifade edebilirler.
  2. İktisadi olarak literatür araştırması yapabilir ve analiz gerçekleştirebilirler.
  3. İktisadi meseleleri ve konuları değerlendirme aşamasında tarihi, ampirik ve teorik analizler yapabilirler.
  4. Güncel iktisadi sorunlar hakkında fikir üretebilir ve değerlendirme gerçekleştirebilirler.
  5. İktisadi verilerin toplanmasındaki önemli kaynakları bilebilir ve bu iktisadi verileri toplayabilirler.
  6. Ülkemizde ve dünyada gerçekleşen iktisadi meseleleri, politikaları ve gelişmeleri kavrayabilir ve tahlil edebilirler.
  7. Yazılı ve sözlü iletişim yeteneklerinde gelişme gösterebilirler.
  8. Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanabilirler ve bunu geliştirebilirler.
  9. Takım çalışmasına entegre olabilen, girişken ve inisiyatif alabilen, bulunduğu ortama uyum sağlama yeteneği yüksek, inovatif ve açık fikirli olur ve analitik düşünebilir.
  10. Mesleki sorumluluğun bilincinde olur ve etik sorumluluk kazanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1- Okuma yazma yetkinliği

2- Çoklu dil yetkinliği

3- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4- Dijital yetkinlik

5- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6- Vatandaşlık yetkinliği

7- Girişimcilik yetkinliği

8- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine tabidir. Yönetmelik m. 28’e göre bir dersin başarı notu, dönem içi değerlendirmesinin %40’ı ile dönem sonu değerlendirmesinin %60’ı toplanarak hesaplanır. Dönem içi değerlendirmesi en az bir ara sınav, dönem sonu değerlendirmesi ise bir dönem/yıl sonu/bütünleme sınavından oluşabileceği gibi çoklu yöntem de kullanılabilir. Yönetmeliğe uygun olarak öğrencilerin girdiği ara sınavın %40’ı ve dönem sonu (final) sınavının %60’ı alınarak başarı değerlendirmesi yapılır. Değerlendirme neticesinde başarısız sayılan öğrencilere bütünleme sınavına girme hakkı tanınır. Ayrıca mezuniyet aşamasında bir dersten başarısız olduğu için mezun olamayan öğrencilere tek ders sınav hakkı tanınır. Ölçme ve değerlendirmede, dersin öğretim elemanının isteği halinde yönetmeliğe uygun olarak ödev ve uygulama yöntemleri de uygulanabilmektedir.

Yönetmelik m. 29’da öğrencilerin başarı derecelerinden bahsedilmektedir. 100 üzerinden verilen başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayı karşılıkları aşağıda verilmiştir:

Başarı Notu    Derecesi         Harf Karşılığı             Katsayısı

90 – 100          Pekiyi             AA                  4.00

85 - 89            Pekiyi             BA                  3.50

75 - 84            İyi                   BB                  3.00

70 - 74            İyi                   CB                  2.50

60 - 69            Orta                CC                  2.00

55 - 59            Başarısız         DC                  1.50

45 - 54            Başarısız         DD                  1.00

40 - 44            Başarısız         FD                   0.50

0 - 39              Başarısız         FF                   0.00

DZ                  Devamsız       DZ                  0.00

GR                  Girmedi          GR                  0.00

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sosyal Beşeri Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STARAK)

Akreditasyon Başlangıç Tarihi: 6.3.2025

Akreditasyon Bitiş Tarihi: 6.3.2028

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Ayrıca yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde ders alabilirler.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin dört yıllık eğitim planında yer alan tüm dersleri (toplam 240 AKTS karşılığı) başarılı olarak tamamlamaları gerekir. Ders değerlendirme sistemine göre yeterli puan alan öğrenciler başarılı sayılır. Dereceyi alabilmek için akademik yılsonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını izleyen özel bir dönem sonu sınavı veya yeterlilik sınav dönemi yoktur. Öğrencilerden, eğitim planında yer alan Lisans Tezi derslerini 7. ve 8. yarıyıllarda başarıyla sunmaları istenmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrencilerin, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde yer alan şartları sağlamaları durumunda lisansüstü programlara başvurabilmeleri mümkündür.

Yasal Dayanağı

1- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ve ilgili mevzuat

2- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

3- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030008844


Yeterlilik Adı
İktisat Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

1. Öğrencilere ekonomik sorunları analiz edebilecek düzeyde teorik ve ampirik iktisadi bilgi kazandırılması

2. İktisadi sorunların analizinde daha geniş bir yaklaşım becerisi kazandırmak için öğrencilere, iktisadi bilginin yanı sıra işletme, hukuk, maliye gibi tamamlayıcı disiplinlerde de temel bilginin kazandırılması. Böylece kamu ve özel sektördeki istihdam fırsatlarının artırılması.

3. Uzmanlık, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük, bankacılık, finans, pazarlama gibi kamu ve özel olmak üzere farklı kariyer meslek gruplarında istihdam edilebilecek bilgi ve niteliklerin öğrencilere kazandırılması

4. Öğrencilerin bölgenin ve ülkenin istihdam ihtiyaçları, fırsatları doğrultusunda işgücü piyasasına hazırlanması amaçlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilmektedir. İhtiyaç duyulması halinde, üniversitemizin sağlamış olduğu teknik altyapı sayesinde uzaktan eğitim yöntemiyle de eğitim verilebilmektedir. Aynı zamanda bölümümüzün özel sektörle olan işbirliği vasıtasıyla uygulamalı eğitimler ve staj eğitimleri gerçekleştirilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. İktisadın temel kavramlarını, teorilerini ve terimlerini ifade edebilirler.
  2. İktisadi olarak literatür araştırması yapabilir ve analiz gerçekleştirebilirler.
  3. İktisadi meseleleri ve konuları değerlendirme aşamasında tarihi, ampirik ve teorik analizler yapabilirler.
  4. Güncel iktisadi sorunlar hakkında fikir üretebilir ve değerlendirme gerçekleştirebilirler.
  5. İktisadi verilerin toplanmasındaki önemli kaynakları bilebilir ve bu iktisadi verileri toplayabilirler.
  6. Ülkemizde ve dünyada gerçekleşen iktisadi meseleleri, politikaları ve gelişmeleri kavrayabilir ve tahlil edebilirler.
  7. Yazılı ve sözlü iletişim yeteneklerinde gelişme gösterebilirler.
  8. Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanabilirler ve bunu geliştirebilirler.
  9. Takım çalışmasına entegre olabilen, girişken ve inisiyatif alabilen, bulunduğu ortama uyum sağlama yeteneği yüksek, inovatif ve açık fikirli olur ve analitik düşünebilir.
  10. Mesleki sorumluluğun bilincinde olur ve etik sorumluluk kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1- Okuma yazma yetkinliği

2- Çoklu dil yetkinliği

3- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4- Dijital yetkinlik

5- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6- Vatandaşlık yetkinliği

7- Girişimcilik yetkinliği

8- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine tabidir. Yönetmelik m. 28’e göre bir dersin başarı notu, dönem içi değerlendirmesinin %40’ı ile dönem sonu değerlendirmesinin %60’ı toplanarak hesaplanır. Dönem içi değerlendirmesi en az bir ara sınav, dönem sonu değerlendirmesi ise bir dönem/yıl sonu/bütünleme sınavından oluşabileceği gibi çoklu yöntem de kullanılabilir. Yönetmeliğe uygun olarak öğrencilerin girdiği ara sınavın %40’ı ve dönem sonu (final) sınavının %60’ı alınarak başarı değerlendirmesi yapılır. Değerlendirme neticesinde başarısız sayılan öğrencilere bütünleme sınavına girme hakkı tanınır. Ayrıca mezuniyet aşamasında bir dersten başarısız olduğu için mezun olamayan öğrencilere tek ders sınav hakkı tanınır. Ölçme ve değerlendirmede, dersin öğretim elemanının isteği halinde yönetmeliğe uygun olarak ödev ve uygulama yöntemleri de uygulanabilmektedir.

Yönetmelik m. 29’da öğrencilerin başarı derecelerinden bahsedilmektedir. 100 üzerinden verilen başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayı karşılıkları aşağıda verilmiştir:

Başarı Notu    Derecesi         Harf Karşılığı             Katsayısı

90 – 100          Pekiyi             AA                  4.00

85 - 89            Pekiyi             BA                  3.50

75 - 84            İyi                   BB                  3.00

70 - 74            İyi                   CB                  2.50

60 - 69            Orta                CC                  2.00

55 - 59            Başarısız         DC                  1.50

45 - 54            Başarısız         DD                  1.00

40 - 44            Başarısız         FD                   0.50

0 - 39              Başarısız         FF                   0.00

DZ                  Devamsız       DZ                  0.00

GR                  Girmedi          GR                  0.00


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sosyal Beşeri Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STARAK)

Akreditasyon Başlangıç Tarihi: 6.3.2025

Akreditasyon Bitiş Tarihi: 6.3.2028


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Ayrıca yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde ders alabilirler.


Başarma Şartları
Öğrencilerin dört yıllık eğitim planında yer alan tüm dersleri (toplam 240 AKTS karşılığı) başarılı olarak tamamlamaları gerekir. Ders değerlendirme sistemine göre yeterli puan alan öğrenciler başarılı sayılır. Dereceyi alabilmek için akademik yılsonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını izleyen özel bir dönem sonu sınavı veya yeterlilik sınav dönemi yoktur. Öğrencilerden, eğitim planında yer alan Lisans Tezi derslerini 7. ve 8. yarıyıllarda başarıyla sunmaları istenmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrencilerin, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde yer alan şartları sağlamaları durumunda lisansüstü programlara başvurabilmeleri mümkündür.


Yasal Dayanağı

1- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ve ilgili mevzuat

2- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

3- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030008844

Qualification Title
Bachelor of Economics
Awarding BodyTokat Gaziosmanpaşa University
Awarding Body ContactResponsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat
Awarding Body Urlhttp://www.gop.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasEconomics
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  1. To equip students with theoretical and empirical knowledge in economics sufficient to analyze economic problems.
  2. To provide students with foundational knowledge in complementary disciplines such as business, law, and public finance, in addition to economics, in order to foster a broader analytical perspective and enhance employment opportunities in both the public and private sectors.
  3. To enable students to acquire the knowledge and competencies required for employment in various professional career paths—such as specialization, inspection, auditing, control, banking, finance, and marketing—within both the public and private sectors.
  4. To prepare students for the labor market in line with regional and national employment needs and opportunities.
Learning Environments

Education and training are carried out in formal education. If needed, education can also be provided by distance education method thanks to the technical infrastructure provided by our university. At the same time, applied trainings and internship trainings are carried out through the cooperation of our department with the private sector.

Description
  1. Demonstrate knowledge of the fundamental concepts, theories, and terminology of economics.
  2. Conduct literature reviews and perform analyses within the field of economics.
  3. Analyze economic issues using historical, empirical, and theoretical approaches.
  4. Develop and evaluate ideas related to current economic problems.
  5. Identify major sources of economic data and demonstrate the ability to collect such data.
  6. Understand and analyze economic issues, policies, and developments at both national and global levels.
  7. Exhibit improved written and oral communication skills.
  8. Acquire and continuously develop lifelong learning skills.
  9. Demonstrate teamwork, initiative, adaptability, innovation, open-mindedness, and analytical thinking skills.
  10. Exhibit awareness of professional and ethical responsibilities.
Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

1- Literacy competence

2- Multilingual competence

3- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4- Digital competence

5- Personal, social and learning to learn competence

6- Citizenship competence

7- Entrepreneurship competence

             8- Cultural awareness and expression competence

Further Info

Students are subject to the provisions of Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. According to Article 28 of the Regulation, the success grade of a course is calculated by adding 40% of the mid-term evaluation and 60% of the final evaluation. The mid-term evaluation may consist of at least one mid-term exam and the final evaluation may consist of a semester/end-of-year/completion exam, or multiple methods may be used. In accordance with the regulation, 40% of the midterm exam and 60% of the final exam are taken and success is evaluated. Students who are deemed unsuccessful as a result of the evaluation are given the right to take the make-up exam. In addition, students who cannot graduate because they fail a course at the graduation stage are given the right to take a single course exam. In measurement and evaluation, homework and application methods can also be applied in accordance with the regulation if the instructor wishes.

Article 29 of the Regulation mentions students' grades of achievement. The grades out of 100 and their coefficient equivalents are given below:

Grade              Degree                        Letter Equivalent       Coefficient

90 – 100          Very good                  AA                              4.00

85 - 89            Very good                  BA                              3.50

75 - 84            Good                           BB                              3.00

70 - 74            Good                           CB                              2.50

60 - 69            Average                      CC                              2.00

55 - 59            Failed                         DC                              1.50

45 - 54            Failed                         DD                              1.00

40 - 44            Failed                         FD                              0.50

0 - 39              Failed                         FF                               0.00

DZ                  Absent                        DZ                              0.00

GR                  Missed the exam        GR                              0.00

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.

Social Humanities Basic Sciences Accreditation and Rating Association (STARAK)

Accreditation Start Date: 6.3.2025

Accreditation End Date: 6.3.2028

Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) within the framework of the academic and legal legislation of the university and must have passed the exams. In addition, a student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The acceptance of students is examined and evaluated before the start of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree to which they apply. Students from abroad can take courses in the department within the scope of student exchange programs approved by the University and whose limits are determined by an agreement.

Conditions for SuccessStudents are required to successfully complete all courses in the four-year education plan (total 240 ECTS credits). Students who get enough points according to the course evaluation system are considered successful. In order to obtain the degree, there is no special final exam or qualification exam period that must be held at the end of the academic year or following the completion of the program. Students are required to successfully present the Bachelor Thesis courses in the 7th and 8th semesters.
Progression Paths (Relationship Type)

Students can apply to graduate programs if they meet the requirements of Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations.

Legal Basis

 

1- Higher Education Law No. 2547 and related legislation

2- Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations

3- Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030008844


Qualification Title
Bachelor of Economics

Awarding Body
Tokat Gaziosmanpaşa University

Awarding Body Contact
Responsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  1. To equip students with theoretical and empirical knowledge in economics sufficient to analyze economic problems.
  2. To provide students with foundational knowledge in complementary disciplines such as business, law, and public finance, in addition to economics, in order to foster a broader analytical perspective and enhance employment opportunities in both the public and private sectors.
  3. To enable students to acquire the knowledge and competencies required for employment in various professional career paths—such as specialization, inspection, auditing, control, banking, finance, and marketing—within both the public and private sectors.
  4. To prepare students for the labor market in line with regional and national employment needs and opportunities.

Learning Environments

Education and training are carried out in formal education. If needed, education can also be provided by distance education method thanks to the technical infrastructure provided by our university. At the same time, applied trainings and internship trainings are carried out through the cooperation of our department with the private sector.


Description
  1. Demonstrate knowledge of the fundamental concepts, theories, and terminology of economics.
  2. Conduct literature reviews and perform analyses within the field of economics.
  3. Analyze economic issues using historical, empirical, and theoretical approaches.
  4. Develop and evaluate ideas related to current economic problems.
  5. Identify major sources of economic data and demonstrate the ability to collect such data.
  6. Understand and analyze economic issues, policies, and developments at both national and global levels.
  7. Exhibit improved written and oral communication skills.
  8. Acquire and continuously develop lifelong learning skills.
  9. Demonstrate teamwork, initiative, adaptability, innovation, open-mindedness, and analytical thinking skills.
  10. Exhibit awareness of professional and ethical responsibilities.

Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

1- Literacy competence

2- Multilingual competence

3- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4- Digital competence

5- Personal, social and learning to learn competence

6- Citizenship competence

7- Entrepreneurship competence

             8- Cultural awareness and expression competence


Further Info

Students are subject to the provisions of Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. According to Article 28 of the Regulation, the success grade of a course is calculated by adding 40% of the mid-term evaluation and 60% of the final evaluation. The mid-term evaluation may consist of at least one mid-term exam and the final evaluation may consist of a semester/end-of-year/completion exam, or multiple methods may be used. In accordance with the regulation, 40% of the midterm exam and 60% of the final exam are taken and success is evaluated. Students who are deemed unsuccessful as a result of the evaluation are given the right to take the make-up exam. In addition, students who cannot graduate because they fail a course at the graduation stage are given the right to take a single course exam. In measurement and evaluation, homework and application methods can also be applied in accordance with the regulation if the instructor wishes.

Article 29 of the Regulation mentions students' grades of achievement. The grades out of 100 and their coefficient equivalents are given below:

Grade              Degree                        Letter Equivalent       Coefficient

90 – 100          Very good                  AA                              4.00

85 - 89            Very good                  BA                              3.50

75 - 84            Good                           BB                              3.00

70 - 74            Good                           CB                              2.50

60 - 69            Average                      CC                              2.00

55 - 59            Failed                         DC                              1.50

45 - 54            Failed                         DD                              1.00

40 - 44            Failed                         FD                              0.50

0 - 39              Failed                         FF                               0.00

DZ                  Absent                        DZ                              0.00

GR                  Missed the exam        GR                              0.00


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.

Social Humanities Basic Sciences Accreditation and Rating Association (STARAK)

Accreditation Start Date: 6.3.2025

Accreditation End Date: 6.3.2028


Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) within the framework of the academic and legal legislation of the university and must have passed the exams. In addition, a student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The acceptance of students is examined and evaluated before the start of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree to which they apply. Students from abroad can take courses in the department within the scope of student exchange programs approved by the University and whose limits are determined by an agreement.


Conditions for Success
Students are required to successfully complete all courses in the four-year education plan (total 240 ECTS credits). Students who get enough points according to the course evaluation system are considered successful. In order to obtain the degree, there is no special final exam or qualification exam period that must be held at the end of the academic year or following the completion of the program. Students are required to successfully present the Bachelor Thesis courses in the 7th and 8th semesters.

Progression Paths (Relationship Type)

Students can apply to graduate programs if they meet the requirements of Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations.


Legal Basis

 

1- Higher Education Law No. 2547 and related legislation

2- Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations

3- Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode