Yeterlilik Kodu

TR0030020303

Yeterlilik Adı
İktisat Lisans Diploması
Sorumlu KurumBartın Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAğdacı, Ağdacı Köyü Yolu, 74110 Bartın Merkez/Bartın
Sorumlu Kurum URLhttp://www.bartin.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Ekonomi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İktisat Bölümünün amacı hem kamu sektöründe hem de özel sektörde istihdam edilecek genç iktisatçılar mezun etmektir. İktisat bölümü, Türkiye ekonomisini tarihsel süreç içinde çeşitli yönleriyle ele alan araştırmacı ve uygulamacı iktisatçılar yetiştirmeyi amaç edinmiştir.

Öğrenme Ortamları

Bölümümüzde eğitim ve öğretim örgün olmakla birlikte üniversitemizin ortak zorunlu dersleri, uzaktan eğitim yoluyla verilmektedir. Öğrencilerimiz kampüsümüzde yer alan derslikler ve amfilerde yüz yüze eğitimlerine, e ders sistemi üzerinden de sanal bir ortamda senkron (eş zamanlı) ve asenkron (ayrı zamanlı) olarak yürütülen ortak zorunlu derslerin eğitimine katılabilmektedir. Ayrıca kampüsümüzde yer alan kütüphanemiz; kafeteryası, konferans salonları, tek kişilik ve grup çalışma odaları, okuma salonları ile öğrencilerimize aradıkları kaynaklara ulaşma ve ders çalışma imkanı sunmaktadır. Kütüphanemizde çağdaş teknolojiler kullanılarak bilgi kaynaklarına erişim sağlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İktisat alanındaki temel bilgilerle farklı teorik yaklaşımları karşılaştırmalı olarak ele alır.
  • Özel olarak İktisat, genel olarak da sosyal bilimler alanında önyargılardan bağımsız bir biçimde araştırma yapar.
  • İktisatta kullanılan nicel yöntemlerden elde edilen sonuçları değerlendirir.
  • Reel iktisadi sorunların değerlendirmesinde çözüm önerileri sunar.
  • Farklı iktisadi kuram ve sosyal düşünce biçimlerini açıklar.
  • Edindiği İktisat bilimine ilişkin bilgileri neden-sonuç ilişkisi içinde değerlendirir.
  • Sahip olduğu beceriler ile bağımsız araştırma yapar.
  • İş yaşamındaki kavramsal zenginliğin yarattığı farklılığı, sosyal sorumluluk çerçevesinde proje ve etkinliklerle geliştirir.
  • Üniversite boyunca ve sonrasında mesleki ve kişisel gelişim konusunda ve kariyer planlamasında yararlı olacak gerekli donanımları elde eder.
  • Dünyadaki yeni gelişmeleri izleyerek meslektaşlarıyla iletişimi sürdürecek beceriyi kazanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
  • Farklı disiplin alanlarıyla ilgili karşılaşılan sorunlarda karar verme sürecinde rol oynar.
  • Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.

Ayrıca;  

  • İktisadi sorunların çözümünde makro iktisat ve mikro iktisat teorilerinin bilgilerini kullanır.
  • İktisadi ve idari bilimler alanındaki diğer disiplinlerde (lojistik, akıllı lojistik vb.) uzmanlaşır.
  • İktisadi ve istatistiki analizde kullanılan yazılımlardan en az birini kullanabilme becerisi kazanır.
  • İktisadi verilerin analizinde ekonometri ve matematiksel iktisat bilgilerine dayanarak tutarlı ve bilimsel sonuçlar ortaya koyar. 
  • Ekonomik ve sosyal olayların tarihsel perspektifte gelişimlerini değerlendirmede İktisadi Düşünce ve İktisat Tarihi bilgilerini kullanır.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav değerlendirme Sınav değerlendirme kuralları şöyledir;

  1. Ham başarı puanı için dönem içi çalışma ve sınavlarının toplam ağırlığı %  40 iken dönem sonu sınavlarının ağırlığı % 60’tır. 
  2. Dersteki başarı, üniversitenin bağıl değerlendirme sistemi uygulama esaslarına göre belirlenir. 
  3. Not değerlendirmesi aşağıdaki şekillerde yapılır: 
  1. Dersin değerlendirmesinde aşağıdaki tablo kullanılır: 

Puan          Katsayısı         Başarı Derecesi            

 AA                  4,00                    Pekiyi

 BA                  3,50                    İyi-Pekiyi

 BB                  3,00                    İyi

 CB                  2,50                    Orta-İyi

 CC                  2,00                    Orta

 DC                  1,50                    Zayıf- Orta

 DD                  1,00                    Zayıf

 FF                   0,00                    Başarısız

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğu’nda mevcuttur. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse Ders Planı’nda belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir.

Başarma ŞartlarıDers planında belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden başarıyla geçmiş, en az 240 kredi almış ve 2.00/4 ortalamaya sahip olan öğrenciler mezun olabilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, kamu kesiminde, işletmelerde ve finansal kurumlarda geniş istihdam imkanlarına sahiptir. Buna ilaveten bağımsız “Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavir” olarak çalışma imkanları da mevcuttur. Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci İktisat bilimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

  2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030020303


Yeterlilik Adı
İktisat Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bartın Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ağdacı, Ağdacı Köyü Yolu, 74110 Bartın Merkez/Bartın

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İktisat Bölümünün amacı hem kamu sektöründe hem de özel sektörde istihdam edilecek genç iktisatçılar mezun etmektir. İktisat bölümü, Türkiye ekonomisini tarihsel süreç içinde çeşitli yönleriyle ele alan araştırmacı ve uygulamacı iktisatçılar yetiştirmeyi amaç edinmiştir.


Öğrenme Ortamları

Bölümümüzde eğitim ve öğretim örgün olmakla birlikte üniversitemizin ortak zorunlu dersleri, uzaktan eğitim yoluyla verilmektedir. Öğrencilerimiz kampüsümüzde yer alan derslikler ve amfilerde yüz yüze eğitimlerine, e ders sistemi üzerinden de sanal bir ortamda senkron (eş zamanlı) ve asenkron (ayrı zamanlı) olarak yürütülen ortak zorunlu derslerin eğitimine katılabilmektedir. Ayrıca kampüsümüzde yer alan kütüphanemiz; kafeteryası, konferans salonları, tek kişilik ve grup çalışma odaları, okuma salonları ile öğrencilerimize aradıkları kaynaklara ulaşma ve ders çalışma imkanı sunmaktadır. Kütüphanemizde çağdaş teknolojiler kullanılarak bilgi kaynaklarına erişim sağlanmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İktisat alanındaki temel bilgilerle farklı teorik yaklaşımları karşılaştırmalı olarak ele alır.
  • Özel olarak İktisat, genel olarak da sosyal bilimler alanında önyargılardan bağımsız bir biçimde araştırma yapar.
  • İktisatta kullanılan nicel yöntemlerden elde edilen sonuçları değerlendirir.
  • Reel iktisadi sorunların değerlendirmesinde çözüm önerileri sunar.
  • Farklı iktisadi kuram ve sosyal düşünce biçimlerini açıklar.
  • Edindiği İktisat bilimine ilişkin bilgileri neden-sonuç ilişkisi içinde değerlendirir.
  • Sahip olduğu beceriler ile bağımsız araştırma yapar.
  • İş yaşamındaki kavramsal zenginliğin yarattığı farklılığı, sosyal sorumluluk çerçevesinde proje ve etkinliklerle geliştirir.
  • Üniversite boyunca ve sonrasında mesleki ve kişisel gelişim konusunda ve kariyer planlamasında yararlı olacak gerekli donanımları elde eder.
  • Dünyadaki yeni gelişmeleri izleyerek meslektaşlarıyla iletişimi sürdürecek beceriyi kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
  • Farklı disiplin alanlarıyla ilgili karşılaşılan sorunlarda karar verme sürecinde rol oynar.
  • Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.

Ayrıca;  

  • İktisadi sorunların çözümünde makro iktisat ve mikro iktisat teorilerinin bilgilerini kullanır.
  • İktisadi ve idari bilimler alanındaki diğer disiplinlerde (lojistik, akıllı lojistik vb.) uzmanlaşır.
  • İktisadi ve istatistiki analizde kullanılan yazılımlardan en az birini kullanabilme becerisi kazanır.
  • İktisadi verilerin analizinde ekonometri ve matematiksel iktisat bilgilerine dayanarak tutarlı ve bilimsel sonuçlar ortaya koyar. 
  • Ekonomik ve sosyal olayların tarihsel perspektifte gelişimlerini değerlendirmede İktisadi Düşünce ve İktisat Tarihi bilgilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav değerlendirme Sınav değerlendirme kuralları şöyledir;

  1. Ham başarı puanı için dönem içi çalışma ve sınavlarının toplam ağırlığı %  40 iken dönem sonu sınavlarının ağırlığı % 60’tır. 
  2. Dersteki başarı, üniversitenin bağıl değerlendirme sistemi uygulama esaslarına göre belirlenir. 
  3. Not değerlendirmesi aşağıdaki şekillerde yapılır: 
  1. Dersin değerlendirmesinde aşağıdaki tablo kullanılır: 

Puan          Katsayısı         Başarı Derecesi            

 AA                  4,00                    Pekiyi

 BA                  3,50                    İyi-Pekiyi

 BB                  3,00                    İyi

 CB                  2,50                    Orta-İyi

 CC                  2,00                    Orta

 DC                  1,50                    Zayıf- Orta

 DD                  1,00                    Zayıf

 FF                   0,00                    Başarısız


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğu’nda mevcuttur. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse Ders Planı’nda belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir.


Başarma Şartları
Ders planında belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden başarıyla geçmiş, en az 240 kredi almış ve 2.00/4 ortalamaya sahip olan öğrenciler mezun olabilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, kamu kesiminde, işletmelerde ve finansal kurumlarda geniş istihdam imkanlarına sahiptir. Buna ilaveten bağımsız “Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavir” olarak çalışma imkanları da mevcuttur. Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci İktisat bilimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

  2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030020303

Qualification Title
Economics License
Awarding BodyBARTIN UNIVERSITY
Awarding Body ContactBartın Üniversitesi
Awarding Body Urlhttp://www.bartin.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasEconomics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The primary objective of the Department of Economics is to produce young economists who are equipped for employment in both the public and private sectors. The department aims to train researchers and practitioners who examine various aspects of the Turkish economy within a historical context.

Learning Environments

Although education and training are formal in our department, the common compulsory courses of our university are given through distance education. Our students can participate in face-to-face education in the classrooms and lecture halls on our campus, and in the education of common compulsory courses carried out synchronously (synchronously) and asynchronously (separately time) in a virtual environment through the e-course system. In addition, our library on our campus; With its cafeteria, conference halls, single and group study rooms, and reading rooms, it offers our students the opportunity to access the resources they are looking for and study. In our library, access to information resources is provided by using modern technologies.

Description
  • Examines fundamental concepts in economics alongside various theoretical approaches through a comparative perspective.
  • Conducts research in the field of economics specifically, and in social sciences generally, free from biases.
  • Evaluates the outcomes derived from quantitative methods employed in economics.
  • Proposes solutions to address real-world economic issues.
  • Explains different economic theories and forms of social thought.
  • Assesses knowledge related to economics within a cause-and-effect framework.
  • Conducts independent research by utilizing acquired skills.
  • Enhances the distinction created by conceptual diversity in the professional field through projects and activities within the framework of social responsibility.
  • Acquires the necessary competencies for professional and personal development, as well as career planning, during university education and beyond.
  • Develops the ability to follow global advancements and maintain communication with peers in the field.
Key Competencies

Possesses advanced proficiency in the following key competencies:

  • Literacy skills
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and proficiency in science, technology, and engineering
  • Digital literacy
  • Personal, social, and lifelong learning competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial skills
  • Cultural awareness and expression skills
  • Conducts advanced-level independent studies related to their field.
  • Takes responsibility, both individually and as a team member, to address complex and unforeseen problems encountered in field-specific applications.
  • Plans and manages activities aimed at the professional development of those working under their supervision within the scope of a project.
  • Plays a role in decision-making processes when addressing problems related to different disciplinary areas.
  • Utilizes analytical thinking skills to effectively manage time during the process of drawing conclusions.

Additionally:

  • Applies knowledge of macroeconomic and microeconomic theories to solve economic problems.
  • Specializes in other disciplines within the field of economics and administrative sciences, such as logistics and smart logistics.
  • Acquires the ability to use at least one software tool employed in economic and statistical analysis.
  • Produces consistent and scientific results by analyzing economic data based on econometric and mathematical economics knowledge.
  • Uses knowledge of Economic Thought and Economic History to evaluate the development of economic and social events from a historical perspective.
Further Info

The rules for exam evaluation are as follows:

  1. For the raw success score, the total weight of semester assignments and exams is 40%, while the weight of end-of-semester exams is 60%.
  2. Course success is determined based on the principles of the university's relative evaluation system.
  3. Grade evaluation is carried out as follows:
    a) The following table is used for course evaluation:

Grade          Coefficient         Success Level

 AA                  4,00                    Excellent

 BA                  3,50                    Good-Excellent

 BB                  3,00                    Good

 CB                  2,50                    Medium-Good

 CC                  2,00                    Medium

 DC                  1,50                    Weak- Medium

 DD                  1,00                    Weak

 FF                   0,00                    Fail

Quality Assurance
In order to observe the quality of higher education programs;

-The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and overseeing education, teaching and other activities at higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” for each higher education institution are published annually based on criteria set by the YÖK. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the YÖK.

-The “Foundation Higher Education Institutions Report,” containing

academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by the YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the YÖK.

-Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Principles and Procedures for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Establishment and Approval of Curriculum:

1.1. The YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the YÖK.

1.3. After the curriculum of National Core Education Programs is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of the YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are conducted in accordance with the education, teaching, and examination regulations prepared by higher education institutions in compliance with the basic principles determined by the YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor’s degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the “Institutional Self-Assessment Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year within the framework of continuous monitoring. YÖKAK shared the “Institutional Feedback Report” prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate the quality assurance of program qualifications. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.

Access Requirements

Students who wish to enroll in the program must complete the processes determined by ÖSYM (Student Selection and Placement Center) and succeed in the required examinations, in accordance with the university's academic and legal regulations. A student who has started an equivalent program domestically or abroad may apply for a transfer. The admission of such students is reviewed and evaluated individually before the beginning of the semester, taking into account their qualifications and the degree they are applying for. More detailed information regarding university admission can be found in the Institutional Information Catalogue. Students from abroad participating in officially approved and contractually defined student exchange programs can take courses offered in English within the department. If the student demonstrates sufficient proficiency in the Turkish language, they may register for any Turkish-taught course listed in the Course Plan.

Conditions for SuccessStudents who have successfully passed the compulsory courses specified in the curriculum and the minimum number of elective courses, have received at least 240 credits and have a GPA of 2.00/4 can graduate.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates have extensive employment opportunities in the public sector, businesses, and financial institutions. Additionally, they have the option to work independently as "Certified Public Accountants and Financial Advisors." Students who successfully complete the program may apply for master's and doctoral degrees in the field of Economics or in other disciplines that admit students from this field.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor’s Education

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030020303


Qualification Title
Economics License

Awarding Body
BARTIN UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Bartın Üniversitesi

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The primary objective of the Department of Economics is to produce young economists who are equipped for employment in both the public and private sectors. The department aims to train researchers and practitioners who examine various aspects of the Turkish economy within a historical context.


Learning Environments

Although education and training are formal in our department, the common compulsory courses of our university are given through distance education. Our students can participate in face-to-face education in the classrooms and lecture halls on our campus, and in the education of common compulsory courses carried out synchronously (synchronously) and asynchronously (separately time) in a virtual environment through the e-course system. In addition, our library on our campus; With its cafeteria, conference halls, single and group study rooms, and reading rooms, it offers our students the opportunity to access the resources they are looking for and study. In our library, access to information resources is provided by using modern technologies.


Description
  • Examines fundamental concepts in economics alongside various theoretical approaches through a comparative perspective.
  • Conducts research in the field of economics specifically, and in social sciences generally, free from biases.
  • Evaluates the outcomes derived from quantitative methods employed in economics.
  • Proposes solutions to address real-world economic issues.
  • Explains different economic theories and forms of social thought.
  • Assesses knowledge related to economics within a cause-and-effect framework.
  • Conducts independent research by utilizing acquired skills.
  • Enhances the distinction created by conceptual diversity in the professional field through projects and activities within the framework of social responsibility.
  • Acquires the necessary competencies for professional and personal development, as well as career planning, during university education and beyond.
  • Develops the ability to follow global advancements and maintain communication with peers in the field.

Key Competencies

Possesses advanced proficiency in the following key competencies:

  • Literacy skills
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and proficiency in science, technology, and engineering
  • Digital literacy
  • Personal, social, and lifelong learning competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial skills
  • Cultural awareness and expression skills
  • Conducts advanced-level independent studies related to their field.
  • Takes responsibility, both individually and as a team member, to address complex and unforeseen problems encountered in field-specific applications.
  • Plans and manages activities aimed at the professional development of those working under their supervision within the scope of a project.
  • Plays a role in decision-making processes when addressing problems related to different disciplinary areas.
  • Utilizes analytical thinking skills to effectively manage time during the process of drawing conclusions.

Additionally:

  • Applies knowledge of macroeconomic and microeconomic theories to solve economic problems.
  • Specializes in other disciplines within the field of economics and administrative sciences, such as logistics and smart logistics.
  • Acquires the ability to use at least one software tool employed in economic and statistical analysis.
  • Produces consistent and scientific results by analyzing economic data based on econometric and mathematical economics knowledge.
  • Uses knowledge of Economic Thought and Economic History to evaluate the development of economic and social events from a historical perspective.

Further Info

The rules for exam evaluation are as follows:

  1. For the raw success score, the total weight of semester assignments and exams is 40%, while the weight of end-of-semester exams is 60%.
  2. Course success is determined based on the principles of the university's relative evaluation system.
  3. Grade evaluation is carried out as follows:
    a) The following table is used for course evaluation:

Grade          Coefficient         Success Level

 AA                  4,00                    Excellent

 BA                  3,50                    Good-Excellent

 BB                  3,00                    Good

 CB                  2,50                    Medium-Good

 CC                  2,00                    Medium

 DC                  1,50                    Weak- Medium

 DD                  1,00                    Weak

 FF                   0,00                    Fail


Quality Assurance
In order to observe the quality of higher education programs;

-The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and overseeing education, teaching and other activities at higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” for each higher education institution are published annually based on criteria set by the YÖK. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the YÖK.

-The “Foundation Higher Education Institutions Report,” containing

academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by the YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the YÖK.

-Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Principles and Procedures for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Establishment and Approval of Curriculum:

1.1. The YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the YÖK.

1.3. After the curriculum of National Core Education Programs is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of the YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are conducted in accordance with the education, teaching, and examination regulations prepared by higher education institutions in compliance with the basic principles determined by the YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor’s degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the “Institutional Self-Assessment Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year within the framework of continuous monitoring. YÖKAK shared the “Institutional Feedback Report” prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate the quality assurance of program qualifications. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.


Access Requirements

Students who wish to enroll in the program must complete the processes determined by ÖSYM (Student Selection and Placement Center) and succeed in the required examinations, in accordance with the university's academic and legal regulations. A student who has started an equivalent program domestically or abroad may apply for a transfer. The admission of such students is reviewed and evaluated individually before the beginning of the semester, taking into account their qualifications and the degree they are applying for. More detailed information regarding university admission can be found in the Institutional Information Catalogue. Students from abroad participating in officially approved and contractually defined student exchange programs can take courses offered in English within the department. If the student demonstrates sufficient proficiency in the Turkish language, they may register for any Turkish-taught course listed in the Course Plan.


Conditions for Success
Students who have successfully passed the compulsory courses specified in the curriculum and the minimum number of elective courses, have received at least 240 credits and have a GPA of 2.00/4 can graduate.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates have extensive employment opportunities in the public sector, businesses, and financial institutions. Additionally, they have the option to work independently as "Certified Public Accountants and Financial Advisors." Students who successfully complete the program may apply for master's and doctoral degrees in the field of Economics or in other disciplines that admit students from this field.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor’s Education

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council


Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address