Yeterlilik Kodu

TR0030041901

Yeterlilik Adı
İletişim ve Tasarım Lisans Diploması
Sorumlu KurumKTO Karatay Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAkabe Mah. Alaaddin Kap Cad. No: 130 42020 Karatay / KONYA | TÜRKİYE
Sorumlu Kurum URLhttps://karatay.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED 2013: İletişim ve Tasarımı-006.0211.009.001

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İletişim ve Tasarımı Bölümü, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi bünyesinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında öğretime başlamıştır. Eğitim dili Türkçedir. Lisans eğitimi, iletişim ortamlarında kurum ve kuruluşların politikaları ve stratejileri doğrultusunda, teknoloji kullanımını tasarım ve yönetim becerileri ile birleştirerek etkili mesaj hazırlama, tasarlama ve sunma yetkinliklerine sahip öğrenciler yetiştirmek amacıyla 4 yıllık program üzerine kuruludur.

İletişim ve Tasarımı Bölümündeki 4 yıllık programda verilen dersler alan bilgisine yönelik dersler olup daha çok zorunlu dersler ağırlıktadır. Seçmeli dersler ise üçüncü yarıyıldan başlayarak giderek artan oranda 8. Yarıyılın sonuna kadar devam etmektedir. İletişim ve Tasarımı Programında eğitimin tamamında teknolojik donanım ve yazılım ekipmanlarında yararlanılmaktadır. Öğrencilerin sektörle iç içe olabilmesi için 3. sınıfın sonunda 20 iş günlük staj programı zorunludur.

Bölüm çalışmalarını sektördeki çeşitli kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde gerçekleştirmeye özen göstermektedir. Bu amaçla 6. yarıyılın başından 8. yarıyılın sonuna kadar olan dönemi kapsayan üniversite sanayi iş birliğine dönük bir mentorluk programı mevcuttur. Ayrıca 4. Sınıf öğrencilerinin sosyal sorumluluk kampanya deneyimlerini sağlamak amacıyla öğrencilerin içinde yer aldığı bir sosyal sorumluluk kampanyası yürütülmektedir.

Bölüm bünyesinde yazılım ve donanım açısından gelişmiş biri Mac bilgisayarlarda olmak üzere iki bilgisayar laboratuvarı ve fotoğraf stüdyosu bulunmaktadır.

Mezunlarımız reklam ajansları, tasarım ofisleri, iletişim ajansları, devlet ve özel kurumların iletişim koordinatörlükleri, televizyon şirketlerinde, internet gazetelerinde ve kurumların web tasarım ve sosyal medya yönetimi bölümlerinde çalışma imkanlarına sahiptirler.

Programdan mezun olanlar, iletişim, görsel ve basılı tanıtım, interaktif medya, eğitim ve eğlence gibi pek çok sektörde gerek özel gerekse kamu kuruluşlarında iletişim tasarımı ve yönetimi alanında girişimci olabilmenin yanında, görsel iletişim tasarımcısı, internet, web, portal, arayüz tasarım ve uygulayıcısı, multimedya tasarım ve uygulayıcısı, basılı ürün tasarım ve uygulayıcısı, kampanya tasarım ve uygulayıcısı ve yöneticisi gibi unvanlarla çalışabilirler. Ayrıca kendi alanlarında akademik kariyer de yapabilirler.   

Öğrenme Ortamları

İletişim ve Tasarımı Bölümünde eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki bilgisayar laboratuvarlarında teorik ve uygulamalı eğitim ile staj, mentorluk programı ve sosyal sorumluluk kampanya programıyla da uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İletişim alanı ve programlarıyla ilgili sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası yeterli bilgi birikimine ve bu bilgiyi programın kapsadığı alanlarda kullanabilme becerisine sahip olma.
  • Bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal gelişmeler vb. konularda bilgi sahibi olma.
  • Yaratıcı ve eleştirel yaklaşımla, alanına özgü araştırma, planlama, ürüne dönüştürme, uygulama becerisine sahip olma.
  • Alanında ekip çalışması yürütebilme becerisine sahip olma.
  • Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma.
  • Çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olma.
  • Alanla ilgili mesleki çalışmalarının insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı ve kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda duyarlı olma.
  • İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinci ile davranma becerisine sahip olma.
  • Öğretim programlarında en az iki adet alan dışı dersi başarıyla tamamlama.
  • İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi sahibi olma.
  • En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine (Avrupa Dil Portfolyosu B1 Genel Düzeyinde) sahip olma.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir. Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir. Notlar, harf notu ve katsayıları aşağıdaki gibidir:

90-100 (A/4,0); 85-89 (A-/3,7); 80-84 (B+/3,3); 75-79 (B/3,0); 70-74 (B-/2,7); 65-69 (C+/2,3); 60-64 (C/2,0); 55-59 (C-/1,7); 50-54 (D+/1,3); 40-49 (D/1,0); 0-39 (FF/0,0).

Diğer harf notları ise şunlardır.

FG: Sınava Girmedi;

FX: Devamsız;

I: Eksik;

S: Yeterli;

U: Yetersiz;

T: Transfer;

P: Devam Eden;

M: Muaf

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporunu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Bölümümüzde öğrenci kabulü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından düzenlenen Seçme ve Yerleştirme Sınavı sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen diğer düzenlemelere göre yapılır. İletişim ve Tasarımı Bölümü öğrencisi olma hakkını kazanan aday ÖSYM Başkanlığınca belirlenen süre içinde kesin kayıt yaptırmak üzere KTO Karatay Üniversitesi Öğrenci İşleri Koordinatörlüğüne başvurur. Bunun dışında, yurt dışından veya yabancı uyruklu öğrencilerin kabulü, KTO Karatay Üniversitesi Yurtdışından Öğrenci Kabulü Yönergesine göre yapılmaktadır. Ayrıca yatay geçiş uygulamasıyla da bölüme belirli bir kontenjan dahilinde öğrenci alınmaktadır. Yatay geçiş koşulları ve uygulanması ile ilgili yönetmeliklere KTO Karatay Üniversitesi Öğrenci İşleri Koordinatörlüğü web sayfasından ulaşılabilmektedir. Öğrenciler bölüme TS-1 puan türüyle yerleşmektedir.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1.  Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  3. Programdan mezun olanlar, iletişim, görsel ve basılı tanıtım, interaktif medya, eğitim ve eğlence gibi pek çok sektörde gerek özel gerekse kamu kuruluşlarında iletişim tasarımı ve yönetimi alanında girişimci olabilmenin yanında, görsel iletişim tasarımcısı, internet, web, portal, arayüz tasarım ve uygulayıcısı, multimedya tasarım ve uygulayıcısı, basılı ürün tasarım ve uygulayıcısı, kampanya tasarım ve uygulayıcısı ve yöneticisi gibi unvanlarla çalışabilirler. .
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030041901


Yeterlilik Adı
İletişim ve Tasarım Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
KTO Karatay Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Akabe Mah. Alaaddin Kap Cad. No: 130 42020 Karatay / KONYA | TÜRKİYE

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED 2013: İletişim ve Tasarımı-006.0211.009.001


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED 2013: İletişim ve Tasarımı-006.0211.009.001


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İletişim ve Tasarımı Bölümü, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi bünyesinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında öğretime başlamıştır. Eğitim dili Türkçedir. Lisans eğitimi, iletişim ortamlarında kurum ve kuruluşların politikaları ve stratejileri doğrultusunda, teknoloji kullanımını tasarım ve yönetim becerileri ile birleştirerek etkili mesaj hazırlama, tasarlama ve sunma yetkinliklerine sahip öğrenciler yetiştirmek amacıyla 4 yıllık program üzerine kuruludur.

İletişim ve Tasarımı Bölümündeki 4 yıllık programda verilen dersler alan bilgisine yönelik dersler olup daha çok zorunlu dersler ağırlıktadır. Seçmeli dersler ise üçüncü yarıyıldan başlayarak giderek artan oranda 8. Yarıyılın sonuna kadar devam etmektedir. İletişim ve Tasarımı Programında eğitimin tamamında teknolojik donanım ve yazılım ekipmanlarında yararlanılmaktadır. Öğrencilerin sektörle iç içe olabilmesi için 3. sınıfın sonunda 20 iş günlük staj programı zorunludur.

Bölüm çalışmalarını sektördeki çeşitli kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde gerçekleştirmeye özen göstermektedir. Bu amaçla 6. yarıyılın başından 8. yarıyılın sonuna kadar olan dönemi kapsayan üniversite sanayi iş birliğine dönük bir mentorluk programı mevcuttur. Ayrıca 4. Sınıf öğrencilerinin sosyal sorumluluk kampanya deneyimlerini sağlamak amacıyla öğrencilerin içinde yer aldığı bir sosyal sorumluluk kampanyası yürütülmektedir.

Bölüm bünyesinde yazılım ve donanım açısından gelişmiş biri Mac bilgisayarlarda olmak üzere iki bilgisayar laboratuvarı ve fotoğraf stüdyosu bulunmaktadır.

Mezunlarımız reklam ajansları, tasarım ofisleri, iletişim ajansları, devlet ve özel kurumların iletişim koordinatörlükleri, televizyon şirketlerinde, internet gazetelerinde ve kurumların web tasarım ve sosyal medya yönetimi bölümlerinde çalışma imkanlarına sahiptirler.

Programdan mezun olanlar, iletişim, görsel ve basılı tanıtım, interaktif medya, eğitim ve eğlence gibi pek çok sektörde gerek özel gerekse kamu kuruluşlarında iletişim tasarımı ve yönetimi alanında girişimci olabilmenin yanında, görsel iletişim tasarımcısı, internet, web, portal, arayüz tasarım ve uygulayıcısı, multimedya tasarım ve uygulayıcısı, basılı ürün tasarım ve uygulayıcısı, kampanya tasarım ve uygulayıcısı ve yöneticisi gibi unvanlarla çalışabilirler. Ayrıca kendi alanlarında akademik kariyer de yapabilirler.   


Öğrenme Ortamları

İletişim ve Tasarımı Bölümünde eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki bilgisayar laboratuvarlarında teorik ve uygulamalı eğitim ile staj, mentorluk programı ve sosyal sorumluluk kampanya programıyla da uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İletişim alanı ve programlarıyla ilgili sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası yeterli bilgi birikimine ve bu bilgiyi programın kapsadığı alanlarda kullanabilme becerisine sahip olma.
  • Bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal gelişmeler vb. konularda bilgi sahibi olma.
  • Yaratıcı ve eleştirel yaklaşımla, alanına özgü araştırma, planlama, ürüne dönüştürme, uygulama becerisine sahip olma.
  • Alanında ekip çalışması yürütebilme becerisine sahip olma.
  • Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma.
  • Çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olma.
  • Alanla ilgili mesleki çalışmalarının insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı ve kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda duyarlı olma.
  • İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinci ile davranma becerisine sahip olma.
  • Öğretim programlarında en az iki adet alan dışı dersi başarıyla tamamlama.
  • İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi sahibi olma.
  • En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine (Avrupa Dil Portfolyosu B1 Genel Düzeyinde) sahip olma.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir. Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir. Notlar, harf notu ve katsayıları aşağıdaki gibidir:

90-100 (A/4,0); 85-89 (A-/3,7); 80-84 (B+/3,3); 75-79 (B/3,0); 70-74 (B-/2,7); 65-69 (C+/2,3); 60-64 (C/2,0); 55-59 (C-/1,7); 50-54 (D+/1,3); 40-49 (D/1,0); 0-39 (FF/0,0).

Diğer harf notları ise şunlardır.

FG: Sınava Girmedi;

FX: Devamsız;

I: Eksik;

S: Yeterli;

U: Yetersiz;

T: Transfer;

P: Devam Eden;

M: Muaf


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporunu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Bölümümüzde öğrenci kabulü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından düzenlenen Seçme ve Yerleştirme Sınavı sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen diğer düzenlemelere göre yapılır. İletişim ve Tasarımı Bölümü öğrencisi olma hakkını kazanan aday ÖSYM Başkanlığınca belirlenen süre içinde kesin kayıt yaptırmak üzere KTO Karatay Üniversitesi Öğrenci İşleri Koordinatörlüğüne başvurur. Bunun dışında, yurt dışından veya yabancı uyruklu öğrencilerin kabulü, KTO Karatay Üniversitesi Yurtdışından Öğrenci Kabulü Yönergesine göre yapılmaktadır. Ayrıca yatay geçiş uygulamasıyla da bölüme belirli bir kontenjan dahilinde öğrenci alınmaktadır. Yatay geçiş koşulları ve uygulanması ile ilgili yönetmeliklere KTO Karatay Üniversitesi Öğrenci İşleri Koordinatörlüğü web sayfasından ulaşılabilmektedir. Öğrenciler bölüme TS-1 puan türüyle yerleşmektedir.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1.  Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  3. Programdan mezun olanlar, iletişim, görsel ve basılı tanıtım, interaktif medya, eğitim ve eğlence gibi pek çok sektörde gerek özel gerekse kamu kuruluşlarında iletişim tasarımı ve yönetimi alanında girişimci olabilmenin yanında, görsel iletişim tasarımcısı, internet, web, portal, arayüz tasarım ve uygulayıcısı, multimedya tasarım ve uygulayıcısı, basılı ürün tasarım ve uygulayıcısı, kampanya tasarım ve uygulayıcısı ve yöneticisi gibi unvanlarla çalışabilirler. .

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030041901

Qualification Title
Communication and Design Undergrade
Awarding BodyKTO Karatay University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://karatay.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasAudio-visual techniques and media production
National Occupation Classification

 ISCO 2008

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Department of Communication and Design started education in the 2017-2018 academic year within the Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences. The language of education is Turkish. Undergraduate education is based on a 4-year program with the aim of training students who have the competence to prepare, design and present effective messages by combining technology use with design and management skills in line with the policies and strategies of institutions and organizations in communication environments.

The courses given in the 4-year program in the Department of Communication and Design are courses aimed at field knowledge and are mostly compulsory courses. Elective courses, on the other hand, start from the third semester and continue until the end of the 8th semester. In the Communication and Design Program, technological hardware and software equipment are used throughout education. For students to be involved with the sector, a 20-day internship program is mandatory at the end of the 3rd year.

The department strives to carry out its work in collaboration with various institutions and organizations in the sector. For this purpose, there is a mentoring program for university-industry collaboration covering the period from the beginning of the 6th semester to the end of the 8th semester. In addition, a social responsibility campaign is carried out in which students are included to provide social responsibility campaign experiences for 4th year students.

The department has two computer laboratories, one of which is on Mac computers, and a photo studio, which are advanced in terms of software and hardware.

Our graduates can work in advertising agencies, design offices, communication agencies, communication coordinators of state and private institutions, television companies, internet newspapers and web design and social media management departments of institutions.

Graduates of the program can become entrepreneurs in the field of communication design and management in both private and public institutions in many sectors such as communication, visual and printed promotion, interactive media, education and entertainment, as well as work with titles such as visual communication designer, internet, web, portal, interface design and implementer, multimedia design and implementer, printed product design and implementer, campaign design and implementer and manager. They can also pursue an academic career in their own fields.

Learning Environments

Education and training in the Department of Communication and Design is provided through formal, open or distance education. In addition, theoretical and practical training is provided in the computer laboratories within the university, as well as practical training through internships, mentoring programs and social responsibility campaign programs.

Description
  • Having sufficient interdisciplinary knowledge on social and cultural issues related to the field of communication and its programs, and the ability to use this knowledge in the areas covered by the program.
  • Having knowledge about scientific, social, economic, legal, political developments etc.
  • Having the ability to conduct field-specific research, plan, transform into product and implement with a creative and critical approach.
  • Having the ability to work as a team in the field.
  • Having knowledge about the legal regulations and practices related to the field.
  • To have the ability to apply professional ethical principles in their work.
  • To be sensitive about the universal and social effects and legal consequences of their professional work in the field, such as human rights, cultural diversity, environmental issues, public interest and public service.
  • Having knowledge and experience about business life practices; having the ability to act with entrepreneurial and innovative approach awareness.
  • Successfully completing at least two out-of-field courses in the curriculum.
  • Having knowledge about occupational health and safety.
  • Having the ability to communicate effectively in at least one foreign language (European Language Portfolio B1 General Level) in oral and written communication related to the field.
Key Competencies

Students of the Department of Communication and Design have advanced levels of the following key competencies:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social and learning to learn competency

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurial competency

8. Cultural awareness and expression competency

Further Info

In this program, various assessment techniques are applied such as Midterm exam, homework, exercise, project, final. Among those techniques, there could be classic exams, multiple choice exam, performance assessment and product. A lecture note could be assessed by evaluation of the above methods and a letter is given. Letter notes and each note’s value are as follows; Students are given a letter below for each lesson by their faculty members as success note.

Notes and values are as follows:

90-100 (A/4,0); 85-89 (A-/3,7); 80-84 (B+/3,3); 75-79 (B/3,0); 70-74 (B-/2,7); 65-69 (C+/2,3); 60-64 (C/2,0); 55-59 (C-/1,7); 50-54 (D+/1,3); 40-49 (D/1,0); 0-39 (FF/0,0).

Other letter grades are as follows:

FG: Did not take the exam

FX: Absentee

I: Incomplete

S: Sufficient

U: Insufficient

T: Transfer

P: Continuing

M: Exempt

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs.

  • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
  • The “Foundation Higher Education Institutions Report” is published each year by the Council of Higher Education, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
  1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide for the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Documentation: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. YOKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YOKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Access Requirements

In our department, student admission is made according to the results of the Selection and Placement Exam organized by the Student Selection and Placement Center and other regulations determined by the Council of Higher Education. Candidates who have earned the right to become students of the Department of Communication and Design apply to the KTO Karatay University Student Affairs Coordination Office to register within the period determined by the OSYM Presidency. Apart from this, the admission of students from abroad or foreign nationals is made according to the KTO Karatay University Directive on Admission of Students from Abroad. In addition, students are accepted to the department within a certain quota through horizontal transfer application. The regulations regarding horizontal transfer conditions and application can be accessed from the KTO Karatay University Student Affairs Coordination Office web page. Students are placed in the department with the TS-1 score type.

Conditions for SuccessSuccessfully completing all courses in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are required qualifications for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue to graduate programs and, if they meet the relevant requirements, to doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate bachelor's degrees if they are successful.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is always valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030041901


Qualification Title
Communication and Design Undergrade

Awarding Body
KTO Karatay University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

 ISCO 2008


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

 ISCO 2008


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Department of Communication and Design started education in the 2017-2018 academic year within the Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences. The language of education is Turkish. Undergraduate education is based on a 4-year program with the aim of training students who have the competence to prepare, design and present effective messages by combining technology use with design and management skills in line with the policies and strategies of institutions and organizations in communication environments.

The courses given in the 4-year program in the Department of Communication and Design are courses aimed at field knowledge and are mostly compulsory courses. Elective courses, on the other hand, start from the third semester and continue until the end of the 8th semester. In the Communication and Design Program, technological hardware and software equipment are used throughout education. For students to be involved with the sector, a 20-day internship program is mandatory at the end of the 3rd year.

The department strives to carry out its work in collaboration with various institutions and organizations in the sector. For this purpose, there is a mentoring program for university-industry collaboration covering the period from the beginning of the 6th semester to the end of the 8th semester. In addition, a social responsibility campaign is carried out in which students are included to provide social responsibility campaign experiences for 4th year students.

The department has two computer laboratories, one of which is on Mac computers, and a photo studio, which are advanced in terms of software and hardware.

Our graduates can work in advertising agencies, design offices, communication agencies, communication coordinators of state and private institutions, television companies, internet newspapers and web design and social media management departments of institutions.

Graduates of the program can become entrepreneurs in the field of communication design and management in both private and public institutions in many sectors such as communication, visual and printed promotion, interactive media, education and entertainment, as well as work with titles such as visual communication designer, internet, web, portal, interface design and implementer, multimedia design and implementer, printed product design and implementer, campaign design and implementer and manager. They can also pursue an academic career in their own fields.


Learning Environments

Education and training in the Department of Communication and Design is provided through formal, open or distance education. In addition, theoretical and practical training is provided in the computer laboratories within the university, as well as practical training through internships, mentoring programs and social responsibility campaign programs.


Description
  • Having sufficient interdisciplinary knowledge on social and cultural issues related to the field of communication and its programs, and the ability to use this knowledge in the areas covered by the program.
  • Having knowledge about scientific, social, economic, legal, political developments etc.
  • Having the ability to conduct field-specific research, plan, transform into product and implement with a creative and critical approach.
  • Having the ability to work as a team in the field.
  • Having knowledge about the legal regulations and practices related to the field.
  • To have the ability to apply professional ethical principles in their work.
  • To be sensitive about the universal and social effects and legal consequences of their professional work in the field, such as human rights, cultural diversity, environmental issues, public interest and public service.
  • Having knowledge and experience about business life practices; having the ability to act with entrepreneurial and innovative approach awareness.
  • Successfully completing at least two out-of-field courses in the curriculum.
  • Having knowledge about occupational health and safety.
  • Having the ability to communicate effectively in at least one foreign language (European Language Portfolio B1 General Level) in oral and written communication related to the field.

Key Competencies

Students of the Department of Communication and Design have advanced levels of the following key competencies:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social and learning to learn competency

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurial competency

8. Cultural awareness and expression competency


Further Info

In this program, various assessment techniques are applied such as Midterm exam, homework, exercise, project, final. Among those techniques, there could be classic exams, multiple choice exam, performance assessment and product. A lecture note could be assessed by evaluation of the above methods and a letter is given. Letter notes and each note’s value are as follows; Students are given a letter below for each lesson by their faculty members as success note.

Notes and values are as follows:

90-100 (A/4,0); 85-89 (A-/3,7); 80-84 (B+/3,3); 75-79 (B/3,0); 70-74 (B-/2,7); 65-69 (C+/2,3); 60-64 (C/2,0); 55-59 (C-/1,7); 50-54 (D+/1,3); 40-49 (D/1,0); 0-39 (FF/0,0).

Other letter grades are as follows:

FG: Did not take the exam

FX: Absentee

I: Incomplete

S: Sufficient

U: Insufficient

T: Transfer

P: Continuing

M: Exempt


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs.

  • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
  • The “Foundation Higher Education Institutions Report” is published each year by the Council of Higher Education, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
  1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide for the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Documentation: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. YOKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YOKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.


Access Requirements

In our department, student admission is made according to the results of the Selection and Placement Exam organized by the Student Selection and Placement Center and other regulations determined by the Council of Higher Education. Candidates who have earned the right to become students of the Department of Communication and Design apply to the KTO Karatay University Student Affairs Coordination Office to register within the period determined by the OSYM Presidency. Apart from this, the admission of students from abroad or foreign nationals is made according to the KTO Karatay University Directive on Admission of Students from Abroad. In addition, students are accepted to the department within a certain quota through horizontal transfer application. The regulations regarding horizontal transfer conditions and application can be accessed from the KTO Karatay University Student Affairs Coordination Office web page. Students are placed in the department with the TS-1 score type.


Conditions for Success
Successfully completing all courses in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are required qualifications for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue to graduate programs and, if they meet the relevant requirements, to doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate bachelor's degrees if they are successful.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is always valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode